AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #1 Del Skrevet 27. april 2024 Har litt erfaring med huskyer fra før, og er ekstremt glad i dem! Men etter at vi flyttet og fikk katt er det viktigere med hund som kan være løs (inne og ute) uten å jakte. Det gjelder egentlig på alle dyr. Jeg har aldri hatt noe problem med tidligere hunder og nabolagets katter, men det blir kanskje anderledes når husets katt er ute å tasser rundt i hagen?? Har ikke hund pr. d.d. De jeg hadde kunne gå løs med i skog med god innkalling, og holdt seg nære nok til å kunne se og høre hverandre. Familiens schæfer (mange år sida) var umulig rundt andre dyr, null innkalling dersom han fikk ferten på sau, katt, eller andre dyr. Gikk helt i rødt og dro med seg stakkaren som var i andre enden av båndet. Så en slik hund vil jeg ikke ha... Jeg stusser på om det er best å skaffe valp eller voksen hund. Valpen kan jeg venne til skogslivet og alle luktene, samt innkalling mens den er ung. Samtidig blir den vant til katt. Om jeg skaffer voksen hund så kan jeg få vite slikt på forhånd og kan velge individ ut ifra mine kriterier. Uansett valp eller voksen så er det ingen garantier, og blir veldig trist om en lovende valp utvikler sterkt jaktinstinkt etter hvert som den vokser... Hvordan er dagens huskyer mtp jakt? Det kan hende jeg var heldig med mine (2) ... Jeg har andre raser i tankene dersom det er mye jaktinstinkter i huskyavlen, men særlig alaska husky-blandingene har jeg forelsket meg helt i. Vil gjerne høre fra dere som har hatt husky den siste tida Anonymkode: 3ac03...b72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #2 Del Skrevet 27. april 2024 Hadde aldri stolt på. Hiøsen dyrlege. Anonymkode: 027f2...8de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #3 Del Skrevet 27. april 2024 De jeg kjenner med husky, tar ansvar ved å alltid ha hunden i bånd. De kan ha verdens beste innkalling, men under de rette omstendigheter vil jakten trigges og det vil ikke hjelpe. Det vil mest sannsynlig være fatalt både for hund og dyret den jaget, derfor tar de ingen sjanser. Anonymkode: 3708f...89b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #4 Del Skrevet 27. april 2024 En slektning har Alaska huskyer, og de dreper ALT som kommer i nærheten av dem. Katter, høner, andre fugler, kaniner… hadde aldri stolt ett eneste sekund på dem mtp jaktinstinktet. Anonymkode: 9c375...818 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #5 Del Skrevet 27. april 2024 Aldri møtt en husky uten jakt instinkt. Mine har alltid vert vant til katt og har latt våre og nabo kattene være i fred. Så fort de var løse av bandet jaktet de og drepte alt de kom over. Kunne ikke ha de løse på grunn av dette. Til og med på plenen tok de mus og fugler om de kom for nære nok, men heldigvis ikke nabokatten. Har også mye erfaring med Alaskan Husky, det er virkelig nydelige hunder på mange måter. Det er derimot ikke hunden for deg om du vil ha en som løper løs utenfor båndtvangs tiden og som er uten jakt instinkt. Det høres ut som du egentlig trenger en hunderase som er lett å få lydig. En enklere hund enn huskyen. Anonymkode: 630b7...881 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #6 Del Skrevet 27. april 2024 TS her. Takk for svar dere. Da var det nok bare flaks med de siste jeg hadde! Kjipt er det selvfølgelig, men vil ikke ta noen sjanser Anonymkode: 3ac03...b72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #7 Del Skrevet 27. april 2024 Har hatt AH og har kjent mange. Jaktinstinktet variere veldig, men jeg har aldri truffet en AH helt uten det. Vår AH gikk aldri etter katter annet enn å ville sniffe på de og dermed "jaget" de unna. Hun fulgte ikke etter de lengre enn noen meter. Hun var ikke interessert i lukt av rein, elg, hest og slikt som vi traff på, men vi var veldig bevisst å utsette henne for slike opplevelser som valp. Andre AH har vært helt spinnville etter alt som har rørt på seg, og både stokk døv og villig til å kvele seg selv i forsøket på å få jakte. Min erfaring er at det er stor forskjell på de som avler på AH som kjæledyr og de som avler på AH som brukshunder/sledehunder. Jeg ville ikke ha hentet et kjæledyr fra en oppdretter av reine sledehunder/utehunder, da disse kan være avlet på egenskaper som ikke er forenelige med en hund jeg ville ha hatt i hus. De kan være avlet på styrke, stahet, utholdenhet, størrelse og trekkegenskaper, fremfor tilknytting til mennesker, ro, tålmodighet etc. MEN den største forskjellen på A.Huskyer er personlighet og oppdragelse. Anonymkode: 338d5...b60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #8 Del Skrevet 27. april 2024 Det er mye jaktinstinkt og dårlig impulskontroll hos husky, så det er ekstremt vanskelig å oppdra dem til å ikke jakte eller bli veldig lydige. Uansett rase, om du vil unngå i størst mulig grad en hund som jakter, så MÅ du starte med den treningen dra dag 1 du får hunden i hus. Det er utrolig viktig at de ikke får jage som valp og at man trener impulskontroll og avleding. Mange gjør tabben her at de bare lar den søte valpen jage duer eller whatever, den gjør jo ingen skade når den er så lite og søt? Men da er jaktlysten vekket og skaden har skjedd. Og ikke la deg lure av kategorien "selskapshund".. Den kategorien er sterkt misvisende, det betyr ikke hunder uten instinkter eller behov, Anonymkode: 43df9...e74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pautina Skrevet 27. april 2024 #9 Del Skrevet 27. april 2024 Jeg har alaska husky som er vokst opp med katt og elsker dem så han behandler en katt som en hund han liker, har ham løs inni huset med min søsters katter og de er sjefen definitivt.. Han er også tilvent sau, høner og griser når de rusler løs rundt på tun og kan sitte midt i dem, men han er allikevel alltid i bånd for han har jakt i seg, plutselig kan en skade eller ett tempo eller ett eller annet på de andre dyra trigge det tenker jeg selv om det ikke har skjedd til nå. Ser han ett ekorn eller dådyr eller noe må man rett og slett være sterk nok til å holde ham så hvis det viktigste for deg er omgang med andre dyr ville jeg valgt noe helt annet enn husky. De skal også ha rimelig heftig mosjon for å være greie hunder. Min får 10-15 timer tur i uken + annen aktivisering, da er han rolig og kosete inne, med mindre blir han rastløs og slitsom. har i grunn inntrykk av at alaska husky ofte har enda sterkere jakt enn ekte huskyer for man avler jo inn b.l a Vorster som har veldig jakt driv... Alle hunder kan trenes til hva som helst da sånn i teorien, men det kan komme til å kreve noe enormt hvis man skal oppdra hunden helt vekk fra alle naturlige egenskaper så det er lettere å starte med en valp som har noe nærmere det man ønsker seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 27. april 2024 #10 Del Skrevet 27. april 2024 Synes ikke man skal satse for mye på å få en husky uten jaktinstinkt 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #11 Del Skrevet 27. april 2024 Mardina skrev (2 timer siden): Synes ikke man skal satse for mye på å få en husky uten jaktinstinkt 🤔 TS her Nei det var kanskje flaks med de jeg hadde, og vil ikke satse på å at jeg er like heldig igjen. Det begynner å bli noen år siden sist, så avlen er vel ganske anderledes nå...? Selv om noen har hatt husky med lite jaktinstinkt så virker det som at det er større sannsynlighet for å skaffe en med moderat-høy jaktlyst, har jeg fått inntrykk av her. Jeg hadde turt å satse dersom det kun gjaldt båndbruk/innkalling, slike ting kan jeg justere, men ikke når andre kjæledyrs velvære står på spill. Da er det best å holde seg på den sikre siden. Om det skulle dukke opp et passende husky-individ så blir jeg sjeleglad for å få den opplevelsen igjen, men det er ikke noe jeg vil satse på nei. Jeg har andre raser på lista som ikke er avlet til jakt, så det vil forhåpentligvis være en bedre match for hele husstanden Anonymkode: 3ac03...b72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 28. april 2024 #12 Del Skrevet 28. april 2024 23 hours ago, AnonymBruker said: Og ikke la deg lure av kategorien "selskapshund".. Den kategorien er sterkt misvisende, det betyr ikke hunder uten instinkter eller behov, Anonymkode: 43df9...e74 Dette er er veldig sant! Noen selskapshunder har vært det siden sin opprinnelse ( f x papillion). Disse kan du stole på at har gemyttet du forventer av en selskapshund. Men jeg ser også at andre raser, som er avlet til helt annet bruk kalles selskapshunder. Verste jeg kommer på akkurat nå er Shiba. Dette er en jakthund med sterke instinkter og høy selvstendighet. De brukes ikke så mye i jakt lengre, men det betyr ikke at instinktene har forsvunnet. Skaffer du en slik hund må du være klar over at det er en jakthund du har i hus, og den kommer til å jage. Når de i tillegg er avlet til å jakte selvstendig tilsier det også at de er vanskelig å trene og du ikke kan forvente allverden av lydighet. Se på hunderaser opprinnelige bruksområde, det vil fortelle deg hva du kan forvente. Men så er det jo også store individuelle forskjeller, og den eneste måten å ha kontroll på det er jo å velge en voksen hund. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå