Gå til innhold

Opptatt av fasade

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kommer det av at noen mennesker er veldig opptatt av å dyre boliger, dyr bil, fin karriere osv.? 

Er det noe fellestrekk? 

Anonymkode: 9bf04...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper dårlig selvtillit er fellesnevneren.

Anonymkode: 35bbd...3cd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mest for å brife "se hva jeg har råd til" liksom 🙄

Anonymkode: 44d8c...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel alltid være litt bedre enn naboen?
Det er vel en samfunnskultur at vi ikke skal fremstå som mislykkede. Synes det er forkastelig at det har blitt slik. 

Anonymkode: ea054...537

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, men bra for dem. Om man vil ha den type livstil så er respekten for den like stor som for de som kjører camping og rekkehus. 

Anonymkode: 17133...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tipper dårlig selvtillit er fellesnevneren.

Anonymkode: 35bbd...3cd

Dette tenker jeg også. Lav selvtillit på ett eller flere områder, og behov for å overkompensere 😅

Anonymkode: 06a6a...fe5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er vel en samfunnskultur at vi ikke skal fremstå som mislykkede. Synes det er forkastelig at det har blitt slik. 

Det har ikke blitt slik, det har alltid vært slik. 

Det går faktisk helt tilbake til umennesket.  Den som var god sosial og utseendemessig fikk den beste frua, beste hula osv. Ressurser er viktig for overlevelse.  Dette er innprentet i vår hjerne som ikke har utviklet seg særlig siden da. 

Så i bunn og grunn handler status om selvoppholdelsesdrift.  Enkelt og greit. 

Anonymkode: cbe76...2ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt grunnleggende handler jo fasade om forplantning. Vi prøver å fremstille oss best mulig for å få den beste partneren for å kunne få det beste avkommet. 

Anonymkode: cab22...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er normal selvoppholdelsesdrift å ikke være mislykket. 

Om du først er mislykket så er det nok overlevelsesinstinkt et som slår inn når du velger å i det minste late som om du er vellykket. At det moderne samfunn er «opptatt av prestisje» er sant nok, at vi her og nå mer enn før er opptatt av å ikke mislykkes er ren løgn - i nesten enhver tidligere tid betydde å mislykkes at du enten var sikret å dø innen kort tid eller en skjebne verre enn døden (aka du eller noen du kjente solgte deg for å sikre du ikke ble til byrde).

Anonymkode: 33bc2...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellestrekket vil jeg tippe er et sterkere behov enn vanlig for ekstern bekreftelse, gjerne på grunn av lav selvtillit. Som med mye annet kan dette ofte spores ned til oppveksten. 

Anonymkode: 54586...062

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei som har behov for fasade er dei som ikke har penger. Folk med god økonomi har ikke det behovet…

Anonymkode: 82af3...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for at slike mennesker fort kan være litt overfladiske...?

Anonymkode: 1b78e...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Botox , restylane,  chihuahua i vesken,  gucchi og nøyaktig samme type venniner møtes hver dag på den dyreste restauranten på Aker brygge.  Tilsynelatende selvbildet på topp, men innerst inne tror jeg de har et jælka tomt, innholdsløst liv 

Anonymkode: 6c900...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det handler om et behov for å kompensere for noe som mangler i livet deres.

Anonymkode: 19753...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke noen ser på seg selv i den kategorien. Det er andre som putter folk i den båsen. 
Ergo vet ikke fasadefolk at de faktisk oppfattes sånn. De vil bare ha dyrt hus, dyr bil, fineste ditt og beste datt, men innerst inne er vi alle sammen samme røkla :) 

Anonymkode: f37a7...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg oppfattes som at jeg brifer med at jeg har flotte ting, og for all del har jeg det, hus, bil, reiser osv. Men jeg vokste opp lutfattig, og det var ikke en situasjon jeg aktet å arve. Så jeg sørget for å ta en utdanning som betalte godt, nettopp fordi jeg ville kjøpe en bolig. Ikke leie et sted til blodpris som hadde iskalde gulv, gufs fra vinduene, mugg, råte og vannlekkasjer... Når vi handlet så måtte vi ta handlevarene på en gammel sykkel, da vaskemaskinen gikk i stykker og vi kjøpte ny brukt ble den slept i akebrett. Så bil, ja det skulle jeg ha. Har få opplevelser fra jeg var barn for vi hadde jo ikke penger til noe, barndommen min er et mørkt hull der alt handlet om å spinke og spare. Så, jeg reiser, ser, smaker, lukter, opplever...

Anonymkode: 92e69...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er sikkert blant "disse" i dine øyne. 

Karrieren min har jeg fordi jeg stortrives med den, og den gir meg mye. Det igjen gjør at jeg kan bo bra, men ikke for å vise frem - møter helst perifere bekjente og slikt ute, men fordi jeg liker plassen, solforholdene, nærhet til by. Så kjører jeg en 14 år gammel bil, fordi bil for meg kun er et nødvendig fremkomstmiddel. Kommer sikkert til å kjøpe noe dyrt den dagen den ryker, for så å kjøre den til det kun er vrakpant igjen. Så liker jeg litt luksus på reiser og slikt. Men saumfarer samtidig tilbudsavisene hver søndag, da jeg ikke gidder kaste penger ut vinduet når jeg kan få samme produktet rimeligere. 

Man bruker jo pengene man har, på det som gir en lykke og verdi i eget liv. For de fleste er det ikke mer komplisert enn det. 

Anonymkode: 15f6a...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva kommer det av at noen mennesker er veldig opptatt av å dyre boliger, dyr bil, fin karriere osv.? 

Er det noe fellestrekk? 

Anonymkode: 9bf04...1ea

Fellestrekket for disse menneskene er at dem er overfladiske tror jeg.

Og det gjenspeiles ofte i personligheten også.

At dem mangler dybde på en måte. Lavt selvbilde kan fungere slik. Da kan man få et behov for å overkompansere i form av å skaffe seg dyre ting. 

Forholdsmessig så er jo ikke dette bra i det hele tatt kan du si, for da fungerer man bare som et speil mot den andre og det er ikke bra. Klarer man ikke å være seg selv i en relasjon så er jo det en utfordring. For da må man jo ta på seg en maske overfor den andre, og den maska kan sprekke, og når den gjør det...Ja da er helvete løs.

Så det er viktig å være trygg på seg selv, og stole på seg selv. Gjør man det så har man oppskriften på suksess slik jeg ser det. Å være herre/dame i eget hus er ekstremt viktig. Ellers har man ingenting å tilby i et forhold tenker jeg da.

Endret av Irak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...