Gå til innhold

"Når man har gått ned det man ønsker"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hmmm, men med å spise det samme som nå, går jeg sulten, og da ønsker jeg heller spise mer rent enn kake. De gangene jeg skal spise kake, så får jeg gå over eller bevege meg mer. Jeg er jo ikke tjukk, jeg veide 70, nå 57.

Anonymkode: cb188...c8f

Du må bare føle deg frem. Jeg har slanket meg mange ganger i mitt liv, og hver eneste gang når jeg nådde vektmålet så gledet jeg til å spise "normalt" igjen, eller i hvert fall mer. Da gikk jeg opp igjen. Hver gang. 

Denne gangen så gikk jeg ned 18 kg sakte. Brukte rundt halvannet år på det. Så i løpet av den tiden så hadde jo det nye kostholdet blitt en livsstil som jeg bare fortsatte med. 

Dersom du har gått ned raskt så blir det gjerne annerledes for deg. Men jeg har holdt vekten nå i 6 år med å spise det samme. Jeg går ikke ned lenger selv om jeg spiste det samme som når jeg slanket meg. Har innsett at det er sånn andre med min nåværende vekt spiser. Bare at jeg har litt mer "bagasje" enn dem siden jeg har vært overvektig med overvektige vaner. 

Anonymkode: 4ce2c...56b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du må bare føle deg frem. Jeg har slanket meg mange ganger i mitt liv, og hver eneste gang når jeg nådde vektmålet så gledet jeg til å spise "normalt" igjen, eller i hvert fall mer. Da gikk jeg opp igjen. Hver gang. 

Denne gangen så gikk jeg ned 18 kg sakte. Brukte rundt halvannet år på det. Så i løpet av den tiden så hadde jo det nye kostholdet blitt en livsstil som jeg bare fortsatte med. 

Dersom du har gått ned raskt så blir det gjerne annerledes for deg. Men jeg har holdt vekten nå i 6 år med å spise det samme. Jeg går ikke ned lenger selv om jeg spiste det samme som når jeg slanket meg. Har innsett at det er sånn andre med min nåværende vekt spiser. Bare at jeg har litt mer "bagasje" enn dem siden jeg har vært overvektig med overvektige vaner. 

Så jeg kan gå rett opp igjen ved å spise det jeg skal??? Merkelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Da går man jo enda mer ned???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da går man jo enda mer ned???

Man fortsetter ikke å gå ned i det uendelige med mindre man går på ekstrem lavkaloridiett. Poenget er at man trenger mindre energi for å opprettholde en liten kropp enn en stor kropp. For å ta et eksempel:

Hvis jeg er en inaktiv dame på 170 cm og 90 kilo, trenger jeg (ifølge NHIs kalkulator) mellom 2280 og 2442 kcal for å opprettholde vekten min. Går jeg ned til 60 kilo og holder samme aktivitetsnivå, trenger jeg mellom 1833 og 1964 kcal -- med andre ord kan jeg aldri begynne å spise som "normalt" igjen, for den gamle normalen er altfor energirik og dessuten grunnen til at jeg var overvektig i utgangspunktet.

Samtidig kan du også se at det som kan være en "slankediett" for en person på 90 kilo, kan innebære vektoppgang for en person på 60.

Anonymkode: d5ce6...54b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man fortsetter ikke å gå ned i det uendelige med mindre man går på ekstrem lavkaloridiett. Poenget er at man trenger mindre energi for å opprettholde en liten kropp enn en stor kropp. For å ta et eksempel:

Hvis jeg er en inaktiv dame på 170 cm og 90 kilo, trenger jeg (ifølge NHIs kalkulator) mellom 2280 og 2442 kcal for å opprettholde vekten min. Går jeg ned til 60 kilo og holder samme aktivitetsnivå, trenger jeg mellom 1833 og 1964 kcal -- med andre ord kan jeg aldri begynne å spise som "normalt" igjen, for den gamle normalen er altfor energirik og dessuten grunnen til at jeg var overvektig i utgangspunktet.

Samtidig kan du også se at det som kan være en "slankediett" for en person på 90 kilo, kan innebære vektoppgang for en person på 60.

Anonymkode: d5ce6...54b

Ja, men mitt kalori behov med min nye vekt er ikke 1600, men 2100, jeg har en svært aktiv hverdag og yrkesliv. Da man jeg vel ikke gå masse opp?!! Jeg snakker selvsagt ikke om kalori behov før slanking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 12.39):

Hvordan skal jeg spise fremover for å unngå å gå opp?

Det som har fungert best for meg er at jeg har et "basiskosthold" som tilsvarer hvileforbrenningen min + litt.
Dette, kombinert med regelmessig veiing,  er utgangspunktet.

Jeg har prøvd andre metoder, og uten å veie meg, men da sniker vekten seg på igjen gram for gram, og når jeg først oppdager det tar det tid å komme tilbake til der jeg var.

For meg er det best å veie meg daglig.  Siden vekten varierer fra dag til dag, og fra uke til uke gjennom syklus, synes jeg det er bedre å se på gjennomsnittsvekten gjennom uken og måneden enn på vekten fra dag til dag.

Hvis jeg ser at gjennomsnittsvekten gjennom måneden har gått ned kan jeg legge til litt ekstra (et lite måltid, en yoghurt, litt ekstra frukt osv), eller hvis vekten har gått opp kutte ut ekstramaten, og bare holde meg til basisen.

På den måten holder jeg en stabil vekt som aldri svinger mer enn +-2 kg.

Anonymkode: ec2a1...d50

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, men mitt kalori behov med min nye vekt er ikke 1600, men 2100, jeg har en svært aktiv hverdag og yrkesliv. Da man jeg vel ikke gå masse opp?!! Jeg snakker selvsagt ikke om kalori behov før slanking. 

Dr Jøran Hjelmesæth sier følgende:

https://www.nettavisen.no/livsstil/fedmeekspert-med-overraskende-rad-til-to-millioner-overvektige-nordmenn-ikke-slank-dere/s/12-95-3423599392

Sitat

Etter en tid med begrenset kaloriinntak, går kroppen i sparebluss. Det vil si at du forbruker mindre energi enn du gjorde tidligere - både under hvile og aktivitet.

Tommelfingerregelen er følgende: Du forbrenner 30 kilokalorier per kilo kroppsvekt. Hvis du veier 90 kilo så forbrenner du altså 2.700 kilokalorier per dag.

Hvis du da går ned 10 prosent i kroppsvekt, slik at du veier 81 kilo, så skulle man tro at man også kunne kutte kaloriinntaket med 10 prosent. Men når kroppen er i sparebluss-modus, må du gjerne kutte ytterligere 10 prosent, sier Hjelmesæth.

- Det vil si at du må innta 20 prosent færre kalorier enn du gjorde før, selv etter du har nådd idealvekta, for å kunne opprettholde vekta. Dette er det mange som ikke er klar over, og det krever ganske mye av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere svarer ikke på det jeg spør om....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter å gå nedover, jeg må øke inntaket for å ikke bli undervektig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fortsetter å gå nedover, jeg må øke inntaket for å ikke bli undervektig. 

Jamen herregud, da må du jo bare prøve deg frem slik vi andre har måttet gjøre! Du har fått mange gode svar men hører jo ikke på noen av dem! Veldig frustrerende å forholde seg til. 

Anonymkode: 8f716...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere svarer ikke på det jeg spør om....

Vi svarer på det du spør om, og svaret er helt enkelt, du kan ikke se på kaloriene, du må følge med på vekten. 

Går du ned i vekt må du øke energiinntaket litt til du ikke går ned lenger, øker vekten må du redusere energiinntaket litt til du ikke går opp mer. 
(hvordan jeg gjør det beskrev jeg i innlegg 26)

Det er prøving og feiling over lang tid som fører til balanse, og som gir deg fasiten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver, det finnes ikke en fasit da du ikke vet nøyaktig hva du trenger og ikke hvor mye du tar opp av maten du spiser. For eksempel vil du tar opp flere kalorier av potetmos enn du ville gjort om du spiste samme mengde kokt potet pluss svt melk og smør. 

Skru opp inntaket litt, og se hvordan det går. 

Anonymkode: 0e238...325

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...