Gå til innhold

Hyppig vannlating - ikke svie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemet lemge men sist helg eskalerte det. Løp på do i ett.

og det har fortsatt hele uka. 
 

Jeg kjenner på ett eller annet nederst i magen. Ikke vondt bare ubehagelig og gjør at jeg må på ofte. Blæra er selvsagt langt fra full.

I helgen var jeg på en samling og drakk en halvliter øl og måtte på do 3 ganger på en time. Så måtte jeg holde meg en time pga quiz og da jeg skulle skynde meg på do kjente jeg det begynte å renne .. ingen kontroll så da var festen ferdig for min del.

Noen som har noen formening om hva dette er?

Det jeg kjenner nederst magen kjennes som det pulserer i takt med pulsen.

Fått meg akutt time senere idag men ser for meg at de ikke finner noe spesielt.

 

 

 

Anonymkode: bfaae...4ad

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte og si at jeg fikk innoperert strikk på blæra i 2009/2010 og det har fungert bra helt til nå ca. Kunne holde meg mange timer med den strikken.
 

ts

Anonymkode: bfaae...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vondt i ryggen?

Da jeg fikk nyrebekkenbetennelse begynte det med hyppig vannlating, uten svie, i omlag 1 uke. Gikk så over til å få vondt nederst i rygge, så kom kvalmen og feber, oppkast mm. Da ble jeg lagt inn på sykehus. 

Godt du skal få det sjekket ut :)

 

Anonymkode: 36654...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du vondt i ryggen?

Da jeg fikk nyrebekkenbetennelse begynte det med hyppig vannlating, uten svie, i omlag 1 uke. Gikk så over til å få vondt nederst i rygge, så kom kvalmen og feber, oppkast mm. Da ble jeg lagt inn på sykehus. 

Godt du skal få det sjekket ut :)

 

Anonymkode: 36654...55f

Konklusjon på legekontoret: overgangsalder …🙄

Anonymkode: bfaae...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Konklusjon på legekontoret: overgangsalder …🙄

Anonymkode: bfaae...4ad

🙄 det er så typisk at man konkluderer med slikt på kvinner. Hvis du ikke føler deg sett, og opplever selv at det høres rart ut, be om en second oppinion eller hendvisning til spesialist.

Anonymkode: 8a7fa...b6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Konklusjon på legekontoret: overgangsalder …🙄

Anonymkode: bfaae...4ad

Har du andre symptomer på dette da? 

Anonymkode: 7f7aa...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du andre symptomer på dette da? 

Anonymkode: 7f7aa...309

JO jeg har eneste er at hvis jeg går på do en tur på natta blir det kjempevarmt etterpå så jeg må ha av teppet... men såfall har jeg allerede hatt overgangsalder siden 2021.. 

Værste var jo at ho sa hun kunne skrive ut vagifem til meg. sånn lokal behandling med østrogen. 

Men sier jeg..jeg mener jeg har hørt at hvis du har fjernet ett bryst skal man ikke ta østrogen. nei det mente hun ikke stemte og så sjekka ho.. og så sier ho.. jo du har rett.. skal ikke ha det du. 

Så ja vet ikke hvor mye disse legene kan jeg altså. 

Så nå var det bekkenbunnstrening men sånn hjemme trening vil ikke funke .. det vet jeg.. og jeg ha ikke noe fast arbeidstid så få til noe fast hos fysio vet jeg ikke hvordan jeg skal få til. Men helt klart vært best å dra dit og trent. 

TS.

Anonymkode: bfaae...4ad

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diabetes.

Anonymkode: 67601...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Konklusjon på legekontoret: overgangsalder …🙄

Anonymkode: bfaae...4ad

🤨 det skal vel noen undersøkelser til som krever st du må vente noen dager på svar? Som feks blodprøver?

Det virker rart å dra den diagnosen opp av hatten uten grundige undersøkelse. Det kan naturligvis være at det er helt riktig, men det må bli stadfestet med vitenskaplige tester først.

Anonymkode: ed4b4...a8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

🤨 det skal vel noen undersøkelser til som krever st du må vente noen dager på svar? Som feks blodprøver?

Det virker rart å dra den diagnosen opp av hatten uten grundige undersøkelse. Det kan naturligvis være at det er helt riktig, men det må bli stadfestet med vitenskaplige tester først.

Anonymkode: ed4b4...a8d

Tok bare urinprøve og hun konstanterte med at det ikke var UVI. Så da var det nok overgangsalderen og at jeg måtte prøve trening i 2 mnd'er først før de kunne henvise meg videre. Det er så ubehagelig når det er bare litt urin i blæra så kjenner jeg på noe nederst i magen .. hvordan kjennes tørre slimhinner ut da? Er det noe man konstant går og kjenner på? For det gjør jeg. Og noen kjennes det ut som de pulserer etter pulsen. Jeg aner ikke aldri kjent det så ille før som det er nå vært siden før helga. Hvor kommer all væska fra? Nesten ikke drukket idag. 

og noen ganger når jeg kjenner at nå må jeg tisse, så er det så vidt det kommer noe. 

Det var jo fastlegen jeg kom inn til men aner ikke jeg vet jo ikke bedre enn legen. 

ts

 

Anonymkode: bfaae...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan man få sjekket at man har overgangsalder?

ts

Anonymkode: bfaae...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Glemte og si at jeg fikk innoperert strikk på blæra i 2009/2010 og det har fungert bra helt til nå ca. Kunne holde meg mange timer med den strikken.
 

ts

Anonymkode: bfaae...4ad

Men da er det vel nærliggende at det er noe med den strikken? 

Anonymkode: f45cc...259

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tok bare urinprøve og hun konstanterte med at det ikke var UVI. Så da var det nok overgangsalderen og at jeg måtte prøve trening i 2 mnd'er først før de kunne henvise meg videre. Det er så ubehagelig når det er bare litt urin i blæra så kjenner jeg på noe nederst i magen .. hvordan kjennes tørre slimhinner ut da? Er det noe man konstant går og kjenner på? For det gjør jeg. Og noen kjennes det ut som de pulserer etter pulsen. Jeg aner ikke aldri kjent det så ille før som det er nå vært siden før helga. Hvor kommer all væska fra? Nesten ikke drukket idag. 

og noen ganger når jeg kjenner at nå må jeg tisse, så er det så vidt det kommer noe. 

Det var jo fastlegen jeg kom inn til men aner ikke jeg vet jo ikke bedre enn legen. 

ts

 

Anonymkode: bfaae...4ad

Jeg har hatt tørre slimhinner etter fødsel og jeg har hatt slapp bekkenbunn (ikke svangerskapsrelatert).

Tørre slimhinner ga meg bokstavelig talt skrubbsår i skjeden. Det var vondt og jeg følte underlivet mitt hele tiden. 

Slapp bekkenbunn gjorde at jeg løp på do ofte og det kom gjerne bare litt. Jo oftere jeg gikk, dess varmere ble det. Jeg øvde meg på å tømme blæra ordentlig. Sitte lenger på do, gjerne reise meg opp og gynge litt, deretter sitte igjen. Et dobesøk tok gjerne 15 min, men da trengte jeg ikke gå på do på noen timer (3-5). Knipe strålen på morgenen noen dager for å "finne" musklene, knipeøvelser hver kveld i 3 mnd før det ble bedring.

Anonymkode: ed4b4...a8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde det slin og hadde kraftig uvi. Det svei ikke.

Anonymkode: 2e56c...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da er det vel nærliggende at det er noe med den strikken? 

Anonymkode: f45cc...259

ja jeg sa i fra om det og men det ville ho lissom ikke høre på da.. var trening som kunne bli like bra som strikken.

Men .. nå har jeg skifta fastlege så skal prøve meg igjen med en ny. En mann denne gangen se om det er noen forskjell. 

ts

Anonymkode: bfaae...4ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt tørre slimhinner etter fødsel og jeg har hatt slapp bekkenbunn (ikke svangerskapsrelatert).

Tørre slimhinner ga meg bokstavelig talt skrubbsår i skjeden. Det var vondt og jeg følte underlivet mitt hele tiden. 

Slapp bekkenbunn gjorde at jeg løp på do ofte og det kom gjerne bare litt. Jo oftere jeg gikk, dess varmere ble det. Jeg øvde meg på å tømme blæra ordentlig. Sitte lenger på do, gjerne reise meg opp og gynge litt, deretter sitte igjen. Et dobesøk tok gjerne 15 min, men da trengte jeg ikke gå på do på noen timer (3-5). Knipe strålen på morgenen noen dager for å "finne" musklene, knipeøvelser hver kveld i 3 mnd før det ble bedring.

Anonymkode: ed4b4...a8d

Godt tips. Takk for nyttig info. 

ts

Anonymkode: bfaae...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg hadde det slin og hadde kraftig uvi. Det svei ikke.

Anonymkode: 2e56c...85f

Det slo ikke ut på urinprøven men så at urin er veldig  gul og ikke helt lys. 

Anonymkode: bfaae...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. dersom det er overgangsalder som de sier så be om at de legger en konkret behandlingsplan for plager knyttet til dette. Plager skal behandles. Uavhengig av om deres årsak er «naturlig». Diabetes er «naturlig», vi behandler likevel sykdommen. Dersom legen nekter - bytt fastlege og lever en klage på en du har for kvinnediskriminerende adferd.

2. har du problemer på noe vis med fordøyelsen? Dersom man har fordøyelsesproblemer kan det (uklart for meg hvordan) resultere i at man hyppig må tisse. Dersom derfor du har hatt fast magen uvant avføring etc? Forsøk å få orden på dette ved diettendring og se om begge deler gir seg. 

3. drikker du nok? Ironisk nok responderer kroppen på for lite vann over noe tid med å hyppig gå på do. Drikker du typisk mindre enn 2 liter vann per dag? Forsøk å øke mengden i 1-3 dager og se etter bedring.

4. bytt fastlege eller gå privat. Og om de sier «overgangsalder»? Se dem 8nn i øynene og spør «sa du virkelig det? Du har hørt om diskriminering av kvinner innen medisin, ja?» og la det bli ubehagelig. Det er ikke ditt ansvar å nikke med leger som er stygg med deg, ts. Så ikke ta det ansvaret. Vær rolig, men bestemt på at dette er ugreit.

Anonymkode: 0283f...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

1. dersom det er overgangsalder som de sier så be om at de legger en konkret behandlingsplan for plager knyttet til dette. Plager skal behandles. Uavhengig av om deres årsak er «naturlig». Diabetes er «naturlig», vi behandler likevel sykdommen. Dersom legen nekter - bytt fastlege og lever en klage på en du har for kvinnediskriminerende adferd.

2. har du problemer på noe vis med fordøyelsen? Dersom man har fordøyelsesproblemer kan det (uklart for meg hvordan) resultere i at man hyppig må tisse. Dersom derfor du har hatt fast magen uvant avføring etc? Forsøk å få orden på dette ved diettendring og se om begge deler gir seg. 

3. drikker du nok? Ironisk nok responderer kroppen på for lite vann over noe tid med å hyppig gå på do. Drikker du typisk mindre enn 2 liter vann per dag? Forsøk å øke mengden i 1-3 dager og se etter bedring.

4. bytt fastlege eller gå privat. Og om de sier «overgangsalder»? Se dem 8nn i øynene og spør «sa du virkelig det? Du har hørt om diskriminering av kvinner innen medisin, ja?» og la det bli ubehagelig. Det er ikke ditt ansvar å nikke med leger som er stygg med deg, ts. Så ikke ta det ansvaret. Vær rolig, men bestemt på at dette er ugreit.

Anonymkode: 0283f...f8a

ts. 

Nei idag har jeg drukket lite på dag tid for å unngå å gå på do hele tiden. Men mer etter jeg kom hjem. 

Jeg har litt irritabel tarm etter en utenlandstur for 2 år siden. Og det var jeg og sjekket men da sa .. ja du har litt irritabel tarm men ser ut som du lever godt med det.. må på nr 2 ofter enn før og. Og det er seigt det som kommer. Men tror ikke det har noe med overgangsalder da sånn sett. men hva vet jeg. 

 

Anonymkode: bfaae...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

1. dersom det er overgangsalder som de sier så be om at de legger en konkret behandlingsplan for plager knyttet til dette. Plager skal behandles. Uavhengig av om deres årsak er «naturlig». Diabetes er «naturlig», vi behandler likevel sykdommen. Dersom legen nekter - bytt fastlege og lever en klage på en du har for kvinnediskriminerende adferd.

2. har du problemer på noe vis med fordøyelsen? Dersom man har fordøyelsesproblemer kan det (uklart for meg hvordan) resultere i at man hyppig må tisse. Dersom derfor du har hatt fast magen uvant avføring etc? Forsøk å få orden på dette ved diettendring og se om begge deler gir seg. 

3. drikker du nok? Ironisk nok responderer kroppen på for lite vann over noe tid med å hyppig gå på do. Drikker du typisk mindre enn 2 liter vann per dag? Forsøk å øke mengden i 1-3 dager og se etter bedring.

4. bytt fastlege eller gå privat. Og om de sier «overgangsalder»? Se dem 8nn i øynene og spør «sa du virkelig det? Du har hørt om diskriminering av kvinner innen medisin, ja?» og la det bli ubehagelig. Det er ikke ditt ansvar å nikke med leger som er stygg med deg, ts. Så ikke ta det ansvaret. Vær rolig, men bestemt på at dette er ugreit.

Anonymkode: 0283f...f8a

ts takk for nyttig svar. Har skifta fastlege i kveld er 27 fastleger her men alle har stort sett vente tid på mellom 40 til 90 på venteliste. Jeg sto på vente liste til en annen en fra august i fjor og har bare flytta meg 10 plasser og var på 32 . Men nå fant jeg en så skal bestille ny time så fort jeg kan.  Bare for å se hva han sier. 

Anonymkode: bfaae...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...