Gå til innhold

Stusser på ny ansatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber i helsetjenesten og på en arbeidsplass hvor man i teorien egentlig ikke trenger utdanning, men de fleste av oss har det eller holder på. 

I vinter hadde vi en jente på utplassering via et tiltak hos NAV for å få hjelp til å komme tilbake i jobb etter noen år utenfor. Var vist pga sykdom som hun hadde blitt operert for, å er nå nesten helt frisk for. Men jeg tror ikke helt på det. Etter praksisen / utplasseringen fikk hun tilbud om en 50% stilling av lederen min fordi hun og noen fler var veldig fornøyd med henne som person, og hennes innsats. Men hun har bare fullført vgs og ikke noe fagbrev / utdanning?? Er dette lov? Har de under NAV noe førsterett på jobber? Hun sier hun skal ta fagbrevet når hun har arbeidet nok timer🤔 

Anonymkode: d5ea7...27d

Nå har jeg lest over innlegget ditt flere ganger for å se om jeg klarer å få tak i hva eksakt det er du "ikke tror helt på". At hun ble operert, at hun har fått tilbud om fast deltidsstilling, at hun skal ta fagbrev etter å ha jobbet en stund eller alt sammen?

Om det er det at de kan tilby henne en jobb, selv om hun bare har VGS i sekken, så svarer du jo selv på det i starten av innlegget, hvor du sier at arbeidsplassen din er et sted man ikke _trenger_ utdanning for å jobbe.

Folk under NAV har ikke førsterett på jobber, nei. Men midlertidige ansatte på 0 timers kontrakt eller lignende er gjerne de første som blir vurdert når det åpnes opp en stilling på arbeidsplassen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

William_S skrev (51 minutter siden):

Det vet vel egentlig kun sjefen om hun har et lønnstilskudd eller ikke. Nav kan dekke deler av lønna.

 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men jeg vil gjerne svare på det med lønnstilskudd, da jeg jobber på lønningskontoret i et konsern. Vi har flere på lønnstilskudd hos oss, og det er kun vi på lønningskontoret, HR - leder og den ansattes nærmeste leder som vet om vi får lønnstilskudd på en ansatt eller ikke. De er ansatt på lik linje med alle andre i konsernet, men vi krever refusjon for lønnsutgiftene i forskjellig grad. Så du har ikke peiling på om arbeidsgiveren din får lønnstilskudd for denne personen eller ikke. Og hvis du har peiling på det, foreslår jeg at arbeidsgiveren og dere ansatte booker et lite kurs i GDPR litt brennkvikt...!

Anonymkode: faf58...6ee

Dette er gode poeng som jeg ikke tenkte over da jeg svarte i stad😊

Det er altså mulig at NAV fremdeles er "innblandet" selv om kollegaen din er blitt formelt ansatt, TS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber i helsetjenesten og på en arbeidsplass hvor man i teorien egentlig ikke trenger utdanning, men de fleste av oss har det eller holder på. 

I vinter hadde vi en jente på utplassering via et tiltak hos NAV for å få hjelp til å komme tilbake i jobb etter noen år utenfor. Var vist pga sykdom som hun hadde blitt operert for, å er nå nesten helt frisk for. Men jeg tror ikke helt på det. Etter praksisen / utplasseringen fikk hun tilbud om en 50% stilling av lederen min fordi hun og noen fler var veldig fornøyd med henne som person, og hennes innsats. Men hun har bare fullført vgs og ikke noe fagbrev / utdanning?? Er dette lov? Har de under NAV noe førsterett på jobber? Hun sier hun skal ta fagbrevet når hun har arbeidet nok timer🤔 

Anonymkode: d5ea7...27d

 

Jobben krever ikke utdanning, men de fleste (MEN ikke alle) har det eller holder på. Det er jo det denne ungen kvinnen (IKKE JENTE) ser ut til å planlegge å gjøre. Hvorfor er det da et problem at hun pr dags dato 'kun' har vgs når jobben ikke krever noe annet??

Hvorfor stusser du på henne? Dette må du rette mot arbeidsgiver! Er det ikke bra at hun kommer seg i jobb da? Alternativer er jo nav.

Eller går all din skepsis på at du ikke tror på at hun er 'nesten helt frisk'? Du høres bitter ut, helt uten at jeg får tak i hvorfor. Sjefen og 'noen fler' er fornøyd med henne som person og hennes innsats. Hva gjør at du ikke er fornøyd med hennes innsats? Mener du at hun har fått jobben 'for lett'?

 

Anonymkode: 9c221...e7f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det jo bra at NAV tiltaket faktisk har fungert. I de aller fleste tilfellene så fungerer jo ikke utplassering i regi av NAV, dvs det gir ansettelse i relativt få tilfeller. Man har de kanskje inne 3 måneder også er det rett ut igjen.  En del bedrifter bruker faktisk dette mer eller mindre bevisst selv om den de har hatt på utplassering faktisk har fungert greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

William_S skrev (19 minutter siden):

Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det jo bra at NAV tiltaket faktisk har fungert. I de aller fleste tilfellene så fungerer jo ikke utplassering i regi av NAV, dvs det gir ansettelse i relativt få tilfeller. Man har de kanskje inne 3 måneder også er det rett ut igjen.  En del bedrifter bruker faktisk dette mer eller mindre bevisst selv om den de har hatt på utplassering faktisk har fungert greit. 

Kommunene bruker det også bevisst når ikke de får lov til å ansette flere.

Anonymkode: 86257...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er en sak mellom NAV og arbeidsgiver, og hvis arbeidsgiver er fornøyd med jobben hun gjør og hun skal ta fagbrev på sikt, så må jo det bare være utrolig bra! Men jeg vil gjerne svare på det med lønnstilskudd, da jeg jobber på lønningskontoret i et konsern. Vi har flere på lønnstilskudd hos oss, og det er kun vi på lønningskontoret, HR - leder og den ansattes nærmeste leder som vet om vi får lønnstilskudd på en ansatt eller ikke. De er ansatt på lik linje med alle andre i konsernet, men vi krever refusjon for lønnsutgiftene i forskjellig grad. Så du har ikke peiling på om arbeidsgiveren din får lønnstilskudd for denne personen eller ikke. Og hvis du har peiling på det, foreslår jeg at arbeidsgiveren og dere ansatte booker et lite kurs i GDPR litt brennkvikt...!

Anonymkode: faf58...6ee

Hei. Jeg er ikke HI, men jeg må takke for ett veldig godt og informativt svar anngående det med lønnstilskudd fra Nav.

Jeg har i noen måneder vært på Nav-tiltak i en bedrift og både Nav, bedriften og meg er positive til muligheten for Nav-lønnstilskudd. Så nå gav du meg viktig informasjon. For noen, meg her, har Nav-tiltak vært ekstremt positivt for både min fysiske og min psykiske helse. Jeg er på aap på grunn av psykiske årsaker, men selvsagt spiller den fysiske helsen inn også.

Takk igjen for informasjon!

Anonymkode: 491f4...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ene datteren min har ikke fullført videregående skole en gang ( alt gikk skeis for henne pga nedstengningen i covid-hysteriet) og hun har nå en 60 % stilling i helsevesenet i kommunen. Det eneste vilkåret for at hun fikk stillingen er at hun begynner på en helsefaglig utdanning innen noen år.

Selv jobber jeg som ringevikar i helsevesenet i tillegg til annen jobb. Jeg har ingen helsefaglig utdanning, men er flere ganger blitt spurt av sjefen om jeg ikke kunne tenke meg en fast stilling.

Anonymkode: 233a6...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg jobber i helsetjenesten og på en arbeidsplass hvor man i teorien egentlig ikke trenger utdanning, men de fleste av oss har det eller holder på. 

I vinter hadde vi en jente på utplassering via et tiltak hos NAV for å få hjelp til å komme tilbake i jobb etter noen år utenfor. Var vist pga sykdom som hun hadde blitt operert for, å er nå nesten helt frisk for. Men jeg tror ikke helt på det. Etter praksisen / utplasseringen fikk hun tilbud om en 50% stilling av lederen min fordi hun og noen fler var veldig fornøyd med henne som person, og hennes innsats. Men hun har bare fullført vgs og ikke noe fagbrev / utdanning?? Er dette lov? Har de under NAV noe førsterett på jobber? Hun sier hun skal ta fagbrevet når hun har arbeidet nok timer🤔 

Anonymkode: d5ea7...27d

Synes det er kjempeflott at hun får denne muligheten. Tenk så verdifullt for henne og arbeidsplassen din. Man får vel ikke tilbud om en jobb hvis ikke arbeidsgiver er fornøyd. Eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, så smålig du er, ts. 

Anonymkode: f901d...256

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre. Hvor i helsevesenet trenger man i teorien ikke utdanning???

At kommunene ansetter folk uten utdanning er jo en ting, men trenger? Er det stor forskjell. Og noen hos dere må jo sitte med et ansvar? Har ikke de utdanning heller?

Anonymkode: dc491...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gud, så smålig du er, ts. 

Anonymkode: f901d...256

Dette! Hvorfor applauderer du ikke at jenta har kommet seg ut i arbeidslivet og at tiltaket faktisk har fungert, TS?

Anonymkode: 3565c...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...