Gå til innhold

Stusser på ny ansatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i helsetjenesten og på en arbeidsplass hvor man i teorien egentlig ikke trenger utdanning, men de fleste av oss har det eller holder på. 

I vinter hadde vi en jente på utplassering via et tiltak hos NAV for å få hjelp til å komme tilbake i jobb etter noen år utenfor. Var vist pga sykdom som hun hadde blitt operert for, å er nå nesten helt frisk for. Men jeg tror ikke helt på det. Etter praksisen / utplasseringen fikk hun tilbud om en 50% stilling av lederen min fordi hun og noen fler var veldig fornøyd med henne som person, og hennes innsats. Men hun har bare fullført vgs og ikke noe fagbrev / utdanning?? Er dette lov? Har de under NAV noe førsterett på jobber? Hun sier hun skal ta fagbrevet når hun har arbeidet nok timer🤔 

Anonymkode: d5ea7...27d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva lurer du på?

Du skriver selv at man i teorien ikke trenger utdanning, hun sier hun vil ta fagbrev når hun har jobbet seg opp timer. Kanskje du skal tenke litt mer på deg selv og hvordan du er satt sammen, fremfor å bry deg med hva andre gjør? Hun har da tydleig vist at hun er kompetent for den jobben hun er tilbudt.

  • Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å stikk nesa de der den ikke hører hjemme. Du virker å ha en ovenfor og ned holdning. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at hun får jobbe hos dere da. Er jo slik systemet er ment å fungere.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke helt på at hun er frisk eller var syk?

Veldig flott at hun fikk jobb og at hun nå starter på utdannelsen sin :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du uenig i at hun gjorde en god innsats, eller jobbet du ikke nok med henne/har ikke nok kompetanse til å vurdere det? Her må du nok stole på avgjørelsen til ledelsen, og på at det juridiske er avklart😊

"De under NAV" har ikke førsterett på jobber, nei. Og ofte fører ikke NAV-tiltak med utplassering i bedrift til noe positivt for arbeidssøkeren på lang sikt, så dette høres jo forsåvidt ut som en liten solskinnshistorie😊

For alt du vet kan det også være (delvis) økonomiske årsaker til at hun ble tilbudt deltidsstilling på nåværende tidspunkt: Hun gjør en god jobb, men kan lønnes lavere enn en med fagbrev. Mange sjefer tenker sånn. Og opplæring av nyansatte er jo alltid ressurskrevende, den delen ble sikkert unnagjort mens NAV betalte for henne = vinn-vinn for bedriften.

Så lenge ikke din stilling er truet ser jeg ikke helt hvorfor du skal bry deg? Og, som andre har stilt spørsmål om, hva er det du ikke tror på? At hun har vært syk/blitt operert? Dette er jo ikke noe utenforstående har noe med..

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle arbeidstakere er ikke like populære. Det vil være noen som blir foretrukket av forskjellige årsaker. 

Det er kjipt når man selv ikke er den foretrukne, men sånn er livet 

Anonymkode: 8be99...98a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sånn jeg fikk fagbrevet mitt, ikke gjennom nav da , men beg med fast 3 hver helg og så fikk jeg tilbud om 50% . Tok i tillegg masse ekstravakter og sparte opp timer til å kunne melde meg opp til fagprøve. Fikk meget godt bestått på denne, og nå har jeg 100% fast stilling. 

Anonymkode: 6faa7...a93

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at ikke nav er med å betaler lønnen hennes? 

Anonymkode: 2d91b...8f6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du sikker på at ikke nav er med å betaler lønnen hennes? 

Anonymkode: 2d91b...8f6

Ja, helt sikker😊 Hun er ansatt slik som oss andre.

Anonymkode: d5ea7...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja, helt sikker😊 Hun er ansatt slik som oss andre.

Anonymkode: d5ea7...27d

Det vet vel egentlig kun sjefen om hun har et lønnstilskudd eller ikke. Nav kan dekke deler av lønna.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber i helsetjenesten og på en arbeidsplass hvor man i teorien egentlig ikke trenger utdanning, men de fleste av oss har det eller holder på. 

I vinter hadde vi en jente på utplassering via et tiltak hos NAV for å få hjelp til å komme tilbake i jobb etter noen år utenfor. Var vist pga sykdom som hun hadde blitt operert for, å er nå nesten helt frisk for. Men jeg tror ikke helt på det. Etter praksisen / utplasseringen fikk hun tilbud om en 50% stilling av lederen min fordi hun og noen fler var veldig fornøyd med henne som person, og hennes innsats. Men hun har bare fullført vgs og ikke noe fagbrev / utdanning?? Er dette lov? Har de under NAV noe førsterett på jobber? Hun sier hun skal ta fagbrevet når hun har arbeidet nok timer🤔 

Anonymkode: d5ea7...27d

Jobber jo mennesker som bare har fullført vgs overalt. Sykehjem, hjemmetjenesten, sykehus, butikker, skole osv. 

Anonymkode: f7fd4...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber i helsetjenesten og på en arbeidsplass hvor man i teorien egentlig ikke trenger utdanning, men de fleste av oss har det eller holder på. 

I vinter hadde vi en jente på utplassering via et tiltak hos NAV for å få hjelp til å komme tilbake i jobb etter noen år utenfor. Var vist pga sykdom som hun hadde blitt operert for, å er nå nesten helt frisk for. Men jeg tror ikke helt på det. Etter praksisen / utplasseringen fikk hun tilbud om en 50% stilling av lederen min fordi hun og noen fler var veldig fornøyd med henne som person, og hennes innsats. Men hun har bare fullført vgs og ikke noe fagbrev / utdanning?? Er dette lov? Har de under NAV noe førsterett på jobber? Hun sier hun skal ta fagbrevet når hun har arbeidet nok timer🤔 

Anonymkode: d5ea7...27d

Om dette er sant eller ikke, har jo du egentlig ingenting med å gjøre. Kan være hun ikke ønsker å forklare grunnen - hvis det er usant da! Det har da absolutt ingenting å gjøre med om hun får jobb hos dere eller ikke. Bra at hun har kommet tilbake i arbeidslivet og har gjort så pass godt inntrykk/god jobb at arbeidsgiveren din ønsker å ansette henne ❤

Anonymkode: a5885...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det du ikke tror på? Skjønner ikke helt problemet ditt her. Om vedkommende er å vei tilake i jobb og har vært der å vist at personen er habil til jobben. Då vidt jeg vet så er det vel manko på sykepleiere,  så hvis denne personen heller vil jobbe seg til fagbrev, burde vel ikke det være noe problem for deg eller andre.  Mulig ddt passer best iht helsa også å jobbe istedenfor skole. 

Ta godt i mot din nye kollega uansett 

Anonymkode: 9f563...b3a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Først skriver du: 

Jeg jobber i helsetjenesten og på en arbeidsplass hvor man i teorien egentlig ikke trenger utdanning, men de fleste av oss har det eller holder på. 

Så: 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men hun har bare fullført vgs og ikke noe fagbrev / utdanning?? Er dette lov? Har de under NAV noe førsterett på jobber? Hun sier hun skal ta fagbrevet når hun har arbeidet nok timer🤔

Ser du ikke at det er akkurat det samme?! 
hvis du stusser på dette så lurer jeg på om du har nok kompetanse til å jobbe der.

 

Anonymkode: 77513...655

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo ikke bare ta fagbrev uten å ha jobbet nok timer da. 

Anonymkode: a7f03...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber i helsetjenesten og på en arbeidsplass hvor man i teorien egentlig ikke trenger utdanning, men de fleste av oss har det eller holder på. 

I vinter hadde vi en jente på utplassering via et tiltak hos NAV for å få hjelp til å komme tilbake i jobb etter noen år utenfor. Var vist pga sykdom som hun hadde blitt operert for, å er nå nesten helt frisk for. Men jeg tror ikke helt på det. 

Anonymkode: d5ea7...27d

Du jobber i helsevesenet, og ønsker ikke at folk som har vært syke skal få hjelp til å komme tilbake i jobb fremfor å gå på trygd. Uff. 

Anonymkode: 9a3bd...592

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber i helsetjenesten og på en arbeidsplass hvor man i teorien egentlig ikke trenger utdanning, men de fleste av oss har det eller holder på. 

Men hun har bare fullført vgs og ikke noe fagbrev / utdanning?? Er dette lov? Har de under NAV noe førsterett på jobber? Hun sier hun skal ta fagbrevet når hun har arbeidet nok timer🤔 

Anonymkode: d5ea7...27d

Og hvordan henger de to tingene du skriver her sammen? Du sier man ikke trenger utdanning, og spør om det er lov at hun jobber uten utdanning. Du sier at flere av de andre holder på, og at den nye også skal ta fagbrevet. Hva er forskjellen?

Anonymkode: 9a3bd...592

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en sak mellom NAV og arbeidsgiver, og hvis arbeidsgiver er fornøyd med jobben hun gjør og hun skal ta fagbrev på sikt, så må jo det bare være utrolig bra! Men jeg vil gjerne svare på det med lønnstilskudd, da jeg jobber på lønningskontoret i et konsern. Vi har flere på lønnstilskudd hos oss, og det er kun vi på lønningskontoret, HR - leder og den ansattes nærmeste leder som vet om vi får lønnstilskudd på en ansatt eller ikke. De er ansatt på lik linje med alle andre i konsernet, men vi krever refusjon for lønnsutgiftene i forskjellig grad. Så du har ikke peiling på om arbeidsgiveren din får lønnstilskudd for denne personen eller ikke. Og hvis du har peiling på det, foreslår jeg at arbeidsgiveren og dere ansatte booker et lite kurs i GDPR litt brennkvikt...!

Anonymkode: faf58...6ee

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber i helsetjenesten og på en arbeidsplass hvor man i teorien egentlig ikke trenger utdanning, men de fleste av oss har det eller holder på. 

I vinter hadde vi en jente på utplassering via et tiltak hos NAV for å få hjelp til å komme tilbake i jobb etter noen år utenfor. Var vist pga sykdom som hun hadde blitt operert for, å er nå nesten helt frisk for. Men jeg tror ikke helt på det. Etter praksisen / utplasseringen fikk hun tilbud om en 50% stilling av lederen min fordi hun og noen fler var veldig fornøyd med henne som person, og hennes innsats. Men hun har bare fullført vgs og ikke noe fagbrev / utdanning?? Er dette lov? Har de under NAV noe førsterett på jobber? Hun sier hun skal ta fagbrevet når hun har arbeidet nok timer🤔 

Anonymkode: d5ea7...27d

Helt supert at hun fikk jobb🙌🏻 Kan ikke se at noe skurrer her, annet enn at du i det hele tatt er negativ🤷‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...