Gå til innhold

Har barn med adhd høy smerteterskel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en datter som jeg mistenker at har ADHD, og hun har vanvittig høy smerteterskel. Slår seg hele tiden, men gråter lite. Oppleves smerte annerledes for de med adhd?

Anonymkode: 267ce...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter med adhd har også høy smerteterskel 🤔

Anonymkode: cb988...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer vel. Min med autisme og ADHD har det absolutt ikke, men da hun var ganske liten kunne det virke litt slik fordi hun ikke "tok seg tid til" å klage hvis hun slo seg mens hun var midt i noe som fenget.

Anonymkode: 407f7...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motsatt her

Anonymkode: 27c68...030

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg opplever ikke det.

Anonymkode: c2cf3...e03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme. 

Anonymkode: 35c37...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke noe om temaet, men min anekdote her er i hvert fall at min venninne med ADHD forteller at hun har lav smerteterskel i tillegg til at hun er sensitiv for lyd og lys. Jeg har et barn som helsepersonell har kommentert har høy smerteterskel, og som også sjelden gråter når hun slår seg, og mistenker hun kanskje har arvet det fra meg (helsepersonell har kommentert lite behov for smertestillende hos meg og). 

Anonymkode: f7860...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn med ADHD hadde høy smerteterskel da han gikk i barnehagen og på barneskolen. Det gjorde det ekstra krevende å passe på ham, siden smerter ikke hindret ham i å gjøre ting der han falt og skadet seg. Han var alltid full av blåmerker og sår. 

Det gikk over i løpet av ungdomsskolen. Nå er han voksen og har normal smerteterskel.

Anonymkode: b041e...15f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei jente på 11 år som jeg helt siden hun var liten mistenkt adhd. Hun har kjempe høy smerteterskel og er sjeldent syk. Jeg vet at når hun først sier fra om vondter eller at hun føler seg syk, så er det alvor.  Men på den andre siden så er hu super frossen, blir grinete av kulde lenge før vi andre i familien.

Anonymkode: 9baf4...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraten til sønnen min har ADHD, og han har iallfall ekstremt lav smerteterskel 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: c6aab...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den motsatte erfaringen med mine nevøer. De blir raskt overbelastet, og klarer ikke håndtere det lille stresset man kjenner på når man har smerter. 

Anonymkode: 61d58...ae1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå jeg har høy smerteterksel. Men enkelte dager er den veldig lav. Det meste går raskt over. Syntes ikke fødselv var så ille heller. Iallefall langt mindre dramatisk og vondt iht det jeg hadde hørt om. Joda fikk dosa mi jeg også. Men langt mindre enn forventet igt andres historier. 

Anonymkode: 82488...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei med autisme, og på forrige møte i autismeforeningen diskuterte vi nettopp dette. Mange av disse barna har også ADHD. Vanlig med høy smerteterskel. Vanlig at de ikke føler at de fryser, og derfor ikke vil ha på seg yttertøy når det er kaldt. Mange føler heller ikke andre fysiske behov som f.eks sult, og må minnes på å spise, eller ha alarm på til faste tidspunkt for å minne seg selv på det.

Anonymkode: 226e0...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ADHD og har alltid hatt veldig høy smerteterskel. Klaget ikke over brudd i armen som liten. Synes ikke det er vondt å føde. Eller det bruddet jeg har nå, er like aktiv som vanlig (ikke gipset). 

Anonymkode: 3defb...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har adhd og autisme. + en sykdom som gir meg mye smerter. Kjenner smerter godt, men så lenge jeg har kontroll og vet hva det er bryr jeg meg ikke.

Da jeg var barn skadet jeg meg hele tiden, men hadde jeg det gøy nok bare fortsatte jeg. 

Under fødsel hadde jeg ikke kontroll og fikk fullstendig panikk, samme med tannlege. Så tror det har litt med situasjonen å gjøre for min del.  

 

Anonymkode: 09b2f...e13

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har definitivt lav smerteterskel. 

Anonymkode: 2171e...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har adhd uoppmerksom type, og vil si selv at jeg har lav smerteterskel. Den varierer likevel litt ifht kjennskap og kontroll med/i smertene, som brukeren med adhd, autisme og en sykdom til skrev.

 

Mens jeg skriver, kommer jeg på at hvor vant man er med smerten kanskje også har en del å si. Jeg er klønete og slår meg stadig vekk på et eller annet, men det er sjeldent det gjør så vondt at jeg gråter av smerte. Ikke husker jeg etterpå hvordan  blåmerket/skrubbsåret oppstod heller. 🤷‍♀️🙈

Anonymkode: 9daa8...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/25/2024 at 11:51 PM, AnonymBruker said:

Har ei med autisme, og på forrige møte i autismeforeningen diskuterte vi nettopp dette. Mange av disse barna har også ADHD. Vanlig med høy smerteterskel. Vanlig at de ikke føler at de fryser, og derfor ikke vil ha på seg yttertøy når det er kaldt. Mange føler heller ikke andre fysiske behov som f.eks sult, og må minnes på å spise, eller ha alarm på til faste tidspunkt for å minne seg selv på det.

Anonymkode: 226e0...ef0

Dette var interessant, takk for at du deler.

Sult og kulde er hos eldste min nøyaktig slik du beskriver. Hun er kun diagnostisert med adhd uoppmerksom type, men skolen og vi hjemme har nå også vært inne på tanken med autisme (hun har en del trekk, men litt usikker på om hun har nok til å bli diagnostisert. Ppt holder på med sakkyndig vurdering nå, så jeg er litt spent på om de anbefaler videre utredning). 

Men smerteterskel ellers vil jeg ikke kalle høy, tvert imot. Aldri hørt noen skrike høyere enn barnet mitt når de slår seg. Nå er hun 10 år og skriker ikke ukontrollert lenger, men hun er vel også litt herda etter all knall og fall. Som uoppmerksom type har hun slått seg konstant stakkars 🥺

Anonymkode: d627b...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er autist og adhd-er og har uvanlig høy smerteterskel. Jeg kan gjennomgå små inngrep uten bedøvelse for jeg reelt trenger det ikke. Hovedgreia for meg er at jeg ikke vet hvordan jeg skal vurdere og forholde meg til smerte. Jeg har en annen tilleggsfaktor med en sjelden muskel og skjelettsykdom, så jeg har mye vondt, men forstår ikke når det er nødvendig med (mer) smertelindring før helsepersonell reagerer.
Er en vant med smerte og holder ut den, så bygger en seg ofte opp mer og mer toleranse for det. Noen får selvsagt motsatt effekt, men jeg har lest om det for mange år siden. 

Anonymkode: 80b0f...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...