Gå til innhold

Ønsker oss ikke gaver i bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er godt voksne og har det vi trenger. Mange av gjestene må fly og bruke en del penger for å komme. Så det viktigste for oss er at folk kommer. Men jeg har sagt fra til noen at vi ikke ønsker oss noe og har fått litt negative reaksjoner. Så nå er jeg litt i tvil hva vi skal gjøre. Føler meg ikke så komfortabel med å ønske penger heller. Trodde det var helt innenfor ikke å ønske seg noe.

Anonymkode: 39f29...cc1

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt ok å skrive at dere ikke ønsker gaver, at dere setter pris på å feire dagen sammen med gjestene. De som vil tar med gave uansett. 

Selv liker jeg ikke formuleringen ala at vi ønsker oss ikke gaver, men dersom dere ønsker å gi noe likevel så gjerne bidrag til bryllupsreise/whatever. Da sier man jo at man egentlig ønsker seg noe, og gjestene føler seg smålige ved å komme tomhendt. 

Anonymkode: db529...365

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt ok å skrive at dere ikke ønsker gaver, at dere setter pris på å feire dagen sammen med gjestene. De som vil tar med gave uansett. 

Selv liker jeg ikke formuleringen ala at vi ønsker oss ikke gaver, men dersom dere ønsker å gi noe likevel så gjerne bidrag til bryllupsreise/whatever. Da sier man jo at man egentlig ønsker seg noe, og gjestene føler seg smålige ved å komme tomhendt. 

Anonymkode: db529...365

Ja, vi skal i et slikt bryllup i sommer, og selvsagt er jo det et ønske om en pengegave! Ikke lat som om dere ikke vil ha gaver! Dere ber jo om det!
TS, du kan komme med forslag til billige ting dere (delvis) trenger. Eller forslag om donasjon til Redd Barna (eller whatever). 

Anonymkode: a57a2...a1d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo si noe sånt - ja, vi ønsker oss gave: gaven er at du/dere kommer og feirer sammen med oss. Og hvis dere vil det: vi vil også gjerne ha bidrag til feiringen- bake kake/ underholde/ rydde og ordne/ osv.

Anonymkode: fe80a...4d8

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, vi skal i et slikt bryllup i sommer, og selvsagt er jo det et ønske om en pengegave! Ikke lat som om dere ikke vil ha gaver! Dere ber jo om det!
TS, du kan komme med forslag til billige ting dere (delvis) trenger. Eller forslag om donasjon til Redd Barna (eller whatever). 

Anonymkode: a57a2...a1d

Hvem vil ha penger i gave til bryllup? Er dere veldig unge eller fra nord-Norge??

Anonymkode: fe80a...4d8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem vil ha penger i gave til bryllup? Er dere veldig unge eller fra nord-Norge??

Anonymkode: fe80a...4d8

«Alle» ber jo om bidrag til bryllupsreise/huskjøp/ol, det er skikkelig uting. 

Anonymkode: db529...365

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dere må ønske dere sølvbestikk og deler til middagsservise. Står i regelboka. Kan ikke si at det er en gave at gjestene kommer, det er jo ikke en gave, men en tjeneste man gjør av pliktfølelse. 

Anonymkode: 2b60f...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kommer ikke i bryllup uten gave. (Unntaket et hvis alle må betale en god del for å reise og overnatte, da kan det være gaven). 
Dere kan ønsket dere ting som vin eller rosebusker til haven, eventuelt en gave til et veldedig prosjekt.

Anonymkode: 3f089...d49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, dere må ønske dere sølvbestikk og deler til middagsservise. Står i regelboka. Kan ikke si at det er en gave at gjestene kommer, det er jo ikke en gave, men en tjeneste man gjør av pliktfølelse. 

Anonymkode: 2b60f...d87

Aldri gått i bryllup av pliktfølelse. Hvis jeg hadde følt det var plikt, så hadde jeg heller blitt hjemme.

Anonymkode: 39f29...cc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk kommer ikke i bryllup uten gave. (Unntaket et hvis alle må betale en god del for å reise og overnatte, da kan det være gaven). 
Dere kan ønsket dere ting som vin eller rosebusker til haven, eventuelt en gave til et veldedig prosjekt.

Anonymkode: 3f089...d49

For noe tull.

Anonymkode: fe80a...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For noe tull.

Anonymkode: fe80a...4d8

Hva er tull? 

Anonymkode: 3f089...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger jo ikke å ønske dere noe spesielt. Da kjøper folk det de selv vil.

Anonymkode: 3f089...d49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Aldri gått i bryllup av pliktfølelse. Hvis jeg hadde følt det var plikt, så hadde jeg heller blitt hjemme.

Anonymkode: 39f29...cc1

Jeg har vært i mange bryllup. Alle pga. pliktfølelse. Jeg har ikke samvittighet til å takke nei fordi jeg syns det er dørgende kjedelig og dyrt. Er for respektløst. 

Anonymkode: 2b60f...d87

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For voksne mennesker, som kanskje til og med har vært gift før, er det helt normalt og vanlig å ikke ønske gaver. Etter min erfaring sies det da tydelig at man ikke ønsker gaver i noen annen form enn at gjestene faktisk kommer for å feire. Dette er en helt annen situasjon enn et førstegangsbryllup mellom unge mennesker i etableringsfasen.

Anonymkode: 4429e...c15

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i voksen alder, og ønsket oss heller ingen ting. 
MEN vi skrev at om noen absolutt ønsker å gi noe, kan de gi en donasjon til Stine Sofie Stiftelsen. Vi er barnerettsfaddere der, og det er en stiftelse vi støtter.

Anonymkode: aed33...5d3

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler litt at noen kommer til å gi gave uansett og det kan bli litt rar stemning for de som ikke kommer med gave da. 

Derfor tenker jeg å ønske meg whisky fra alle, evt penger som kjerringen kan bruke på å handle rare ting fra nettet. Hun er spesiell i smaken så gaver er ikke helt det vi ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

«Alle» ber jo om bidrag til bryllupsreise/huskjøp/ol, det er skikkelig uting. 

Anonymkode: db529...365

Hvorfor er det en uting. Bryllup koster skjorta. Og de færreste har jo egentlig ikke råd. Så penge gaver er et must fra min side og kun ddt jeg gir. Med mindre ønske er apesifikt noe annet

Anonymkode: 4b640...35f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Men jeg har sagt fra til noen at vi ikke ønsker oss noe og har fått litt negative reaksjoner. Så nå er jeg litt i tvil hva vi skal gjøre. 

Anonymkode: 39f29...cc1

Man må bare være bestemt og nesten litt krass og gjenta man ikke ønsker gaver. Si det ikke kommer til å være gavebord. Det skal ikke fremstå som om gaver eller ikke er opp til diskusjon. 

Anonymkode: 348a2...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvem vil ha penger i gave til bryllup? Er dere veldig unge eller fra nord-Norge??

Anonymkode: fe80a...4d8

De fleste vil vel det? Hva mener du med unge eller fra Nord-Norge? Er folk i Nord-Norge mer ute etter penger?? Skjønte ikke den... 

Anonymkode: 1f9ac...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor er det en uting. Bryllup koster skjorta. Og de færreste har jo egentlig ikke råd. Så penge gaver er et must fra min side og kun ddt jeg gir. Med mindre ønske er apesifikt noe annet

Anonymkode: 4b640...35f

Enig! Jeg liker egentlig ikke å gi ting, som de kanskje ikke har bruk for. Da ønsker jeg heller å gi penger, så kan de velge selv hva de brukes til, om det er til å finansiere bryllup eller reise - eller en ny seng for den saks skyld. Når de får en samlet sum, er det lettere å få råd til noe som koster litt, i stedet for fullt av småting som kanskje bare kommer til å stå i et skap... 

Anonymkode: 1f9ac...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...