Hermann Skrevet 25. april #1 Del Skrevet 25. april (endret) Hvorfor får kvinner så få barn i Norge? Jeg tror det henger sammen med dette: 1. Høyere utdanning forsinker livene til innbyggerne i Norge. De er ikke etablert med hus, bil og partner før de er 30. Klart det blir færre barn totalt da. 2. Kvinner har tunge jobber som gjør det vanskelig å få mange barn. Det er ikke lenger økonomisk mulig å jobbe deltid. 3. Norske kvinner og menn er feilfordelt geografisk grunnet forskjellene innen utdanning. En overvekt kvinner i storbyene og overvekt menn i byer og bygder. 4. Dyrere boliger grunnet reguleringer, sentralisering og høy innvandring. 5. Kvinner har fått urealistiske krav til partner. 6. Folk er blitt mindre sosiale slik at flere forblir single. 7. Det er ikke like fint å få barn for kvinner, fordi det er en tredeling av foreldrepermisjonen. Det er tungt for mange å reise tilbake til jobb så tidlig. Hva tenker du? Endret 25. april av Hermann 15 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #2 Del Skrevet 25. april Hermann skrev (10 minutter siden): Hvorfor får kvinner så få barn i Norge? Jeg tror det henger sammen med dette: 1. Høyere utdanning forsinker livene til innbyggerne i Norge. De er ikke etablert med hus, bil og partner før de er 30. Klart det blir færre barn totalt da. 2. Kvinner har tunge jobber som gjør det vanskelig å få mange barn. Det er ikke lenger økonomisk mulig å jobbe deltid. 3. Norske kvinner og menn er feilfordelt geografisk grunnet forskjellene innen utdanning. En overvekt kvinner i storbyene og overvekt menn i byer og bygder. 4. Dyrer boliger grunnet reguleringer, sentralisering og høy innvandring. 5. Kvinner har fått urealistiske krav til partner. 6. Folk er blitt mindre sosiale slik at flere forblir single. 7. Det er ikke like fint å få barn for kvinner, fordi det er en tredeling av foreldrepermisjonen. Det er tungt for mange å reise tilbake til jobb så tidlig. Hva tenker du? Kriminalitet øker og vil ikke la barna vokse opp i det søppel miljøet som er i ferd med og bli. Blir minst like galt her som i Sverige takket være naive nordmenn som har sovet i timen altfor mange år. Innen 5 år så har dem svaret på hvor galt det kan gå!! Anonymkode: df53f...652 21 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #3 Del Skrevet 25. april Hermann skrev (14 minutter siden): 4. Dyrer boliger grunnet reguleringer, sentralisering og høy innvandring. Hva tenker du? Greit at det i hvert fall er noen som bidrar til å holde fødselstallene sånn noenlunde oppe... Anonymkode: 8789f...ecc 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LanoAltforstor Skrevet 25. april #4 Del Skrevet 25. april (endret) . Endret 17. juni av LanoAltforstor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 25. april #5 Del Skrevet 25. april Hvis man mener det er på grunn av kvinnene så må man spørre kvinnene. Jeg tipper at det i mange tilfeller skyldes at partnerene ikke ønsker barn eller at de ikke finner en partner som vil ha barn. Eventuelt finner de en partner som sier han vil ha barn men så blir han aldri klar. 24 1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermann Skrevet 25. april Forfatter #6 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Greit at det i hvert fall er noen som bidrar til å holde fødselstallene sånn noenlunde oppe... Anonymkode: 8789f...ecc Det er ingen tvil om at den høye innvandringen har vært med på å redusere fruktbarheten blant nordmenn. Fordi det blir en så tøff konkurranse om jobber, boliger, utdanningsplasser og andre begrensede ressurser. Ikke minst forverrer det den allerede skjeve kjønnsbalansen. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 25. april #7 Del Skrevet 25. april Jeg tenker at pkt 5 kan byttes ut med: Mange menn ønsker ikke barn, eller ønsker å få barn så sent i livet at fertiliteten til kvinnen har blitt dårlig. 21 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. april Populært innlegg #8 Del Skrevet 25. april Tja hva skal man si. Som fulltidsarbeidende småbarnsmor med flere barn under 6 så skal jeg liksom konkurrere i arbeidsmarkedet mot unge, barnløse menn. De som aldri er trøtt etter nattevåk, de som kan sitte om kveldene og sulle med prosjekter bare fordi de har lyst, og de som aldri kommer smygende inn på morgenmøtet 5 minutter for sein fordi noe gikk skeis i barnehageleveringen. Jeg skulle gjerne hatt flere barn. Men jeg er allerede utslitt, for jeg jobber døgnet rundt. Jeg må gi alt på jobb for å henge med i kampen om lønnsøkning og høyere stilling, samtidig som jeg helst bør jobbe deltid for at ungene skal få korte dager i barnehagen. Får man unge på «feil tid» av året så må man plutselig ha ulønnet permisjon, den må nødvendigvis den av foreldrene med minst inntekt ta, og det er jo meg. Samtidig skal vi helst dyrke vår egen mat, lage all mat fra bunnen av, være ute hver dag, ikke se på skjerm, og det skal ryddes og stelles i hage og hus. I tillegg var jeg dum nok til å studere et realfag som ikke har noen framtid i Norge, og så tok jeg til og med en doktorgrad. Som igjen betydde mange år med dårlig lønn og helt elendige arbeidsvilkår. Jeg har en flott mann, han tar sin del av arbeidet. Men det er ikke til å stikke under en stol at han har andre forutsetninger enn meg til å bygge karriere. Han var ikke sykemeldt og spydde i 9 måneder for å få barn. Han fødte ikke, han brukte ikke tid på å komme seg etter fødsel, med en baby på puppen hele døgnet. Og oppi alt dette. Mannsutvalget vil ha lik fordeling av permisjon. Flott! Sånn bortsett fra at det vil gå hardt ut over amming, som fremdeles er det beste for barnet. Og det er fremdeles mor som føder. Med de eldre ungene er far helt klart likestilt, men for babyer så er de ikke det. Vi skal jobbe som om vi ikke har barn, og vi skal ha barn som om vi ikke har jobb. Vi kan ikke vinne. Det er konstant utslitt og med dårlig samvittighet for enten jobb eller unger. Jeg vet det blir bedre etterhvert som ungene vokser til, men til hvilken pris? Anonymkode: 7186e...537 32 8 47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. april Populært innlegg #9 Del Skrevet 25. april Hermann skrev (41 minutter siden): Hvorfor får kvinner så få barn i Norge? Jeg tror det henger sammen med dette: 1. Høyere utdanning forsinker livene til innbyggerne i Norge. De er ikke etablert med hus, bil og partner før de er 30. Klart det blir færre barn totalt da. 2. Kvinner har tunge jobber som gjør det vanskelig å få mange barn. Det er ikke lenger økonomisk mulig å jobbe deltid. 3. Norske kvinner og menn er feilfordelt geografisk grunnet forskjellene innen utdanning. En overvekt kvinner i storbyene og overvekt menn i byer og bygder. 4. Dyrere boliger grunnet reguleringer, sentralisering og høy innvandring. 5. Kvinner har fått urealistiske krav til partner. 6. Folk er blitt mindre sosiale slik at flere forblir single. 7. Det er ikke like fint å få barn for kvinner, fordi det er en tredeling av foreldrepermisjonen. Det er tungt for mange å reise tilbake til jobb så tidlig. Hva tenker du? Kvinner har ikke urealistiske krav til partner. Det er ikke for mye forlangt at menn skal oppføre seg normalt og bidra med husarbeid, oppfølging av barn etc. Anonymkode: bbacd...670 30 1 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #10 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi skal jobbe som om vi ikke har barn, og vi skal ha barn som om vi ikke har jobb. Vi kan ikke vinne. Det er konstant utslitt og med dårlig samvittighet for enten jobb eller unger. Jeg vet det blir bedre etterhvert som ungene vokser til, men til hvilken pris? Anonymkode: 7186e...537 Doktorgrad og flere barn her også, yngste er 7. Det blir ikke noe særlig bedre, du har alltid hovedansvaret. Og når ungene blir eldre, og du kanskje kan ta igjen noe, er du akterutseilt faglig i forhold til menn i 10+ år så det går ikke. Anonymkode: bbacd...670 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #11 Del Skrevet 25. april Vi er alle ulike. Hadde det ikke vært for punkt 7, ville jeg avstått fra å få barn. Anonymkode: be064...2f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #12 Del Skrevet 25. april Vi må slutte å leve i vår egen boble i Norge. Det blir ikke bare født færre barn i Norge, det blir født færre barn i veldig, veldig mange land verden over. Det er en global trend. Uavhengig av utdanning, permisjoner, velferdsgoder, penger og arbeid. Og det skal vi være glade for. For jorda er i ferd med å dø på grunn av levestandarden vår og den befolkningsveksten som har vært i mange, mange år. Nå må folketallet ned hvis kloden skal overleve. Uopplyste politikere som maser om flere barn burde sendes tilbake til skolebenken! Anonymkode: 99c2c...765 11 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #13 Del Skrevet 25. april 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kvinner har ikke urealistiske krav til partner. Det er ikke for mye forlangt at menn skal oppføre seg normalt og bidra med husarbeid, oppfølging av barn etc. Anonymkode: bbacd...670 Det er også slik at utseendekrav, spesielt med tanke på høyde og kroppsstørrelse, gjør at en stadig økende andel av menn blir valgt bort. Eller får innpass på kjønnsmarkedet når de er betydelig eldre enn det som var normen før. Dette fører selvsagt til færre barn. Menn må også få lov til å prøve ut og kose seg med det motsatte kjønn i mange år før de får barn, markedet tvinger frem at dette da blir når de er en god del eldre. Og de som skal ha barn med de populære mennene får kanskje bare ett barn, siden disse mennene deles på av flere. I bunn og grunn er det velstand og velferdsstaten som gjør at det fødes flere barn. Og slik er det i hele den vestlige verden. Anonymkode: faf36...b36 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #14 Del Skrevet 25. april Permisjonsordning og barnehagetilbud har aldri vært bedre, så ikke skyld på det. ut fra det som skrives på kg har jeg inntrykk av at mange kvinner ønsker flere barn men at mannen sier nei. Anonymkode: b9a65...680 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 25. april #15 Del Skrevet 25. april Hermann skrev (48 minutter siden): Hvorfor får kvinner så få barn i Norge? Jeg tror det henger sammen med dette: 1. Høyere utdanning forsinker livene til innbyggerne i Norge. De er ikke etablert med hus, bil og partner før de er 30. Klart det blir færre barn totalt da. 2. Kvinner har tunge jobber som gjør det vanskelig å få mange barn. Det er ikke lenger økonomisk mulig å jobbe deltid. 3. Norske kvinner og menn er feilfordelt geografisk grunnet forskjellene innen utdanning. En overvekt kvinner i storbyene og overvekt menn i byer og bygder. 4. Dyrere boliger grunnet reguleringer, sentralisering og høy innvandring. 5. Kvinner har fått urealistiske krav til partner. 6. Folk er blitt mindre sosiale slik at flere forblir single. 7. Det er ikke like fint å få barn for kvinner, fordi det er en tredeling av foreldrepermisjonen. Det er tungt for mange å reise tilbake til jobb så tidlig. Hva tenker du? Man burde ha rullerende barnehageopptak og få barnehageplass i nærheten av der man bor/innenfor der barna skal begynne på skolen ut fra nærområde. Foreldere som ikke får barnehageplass fra de ønsker burde få tilbud om å få full lønn inntil 6 G frem til barnet har begynt i barnehagen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #16 Del Skrevet 25. april Det er vanskelig for unge kvinner i midten/slutten av tjueåra å finne en jevnaldrende som er klar for å bli familiefar. Mange finner seg eldre partnere som allerede har et barnekull. Både disse, og mange barnløse yngre menn, holder dama på vent i årevis med lovnader om barn en gang i framtida, men blir aldri klar for det. Noen drar det ut så lenge at det blir urealistisk eller umulig for kvinnen å få barn med en evt ny partner. Kilde: Venner og kjente gjennom årene, fortvilte innlegg på KG, og sunn fornuft. Anonymkode: ec13c...c24 12 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Et menneske Skrevet 25. april #17 Del Skrevet 25. april Det er for dyrt å ha barn. Når bankene gir 500.000 kr mindre i lån per barn, barnetrygden dekker knapt barnehagen og det er knapt noe som tilrettelegger for foreldre i arbeid - f.eks. dem i turnusarbeid - er det bare stress og et enormt tapsprosjekt å ha barn i Norge. Jeg sier ikke at foreldre skal tjene penger på å ha barn, men det bør iallfall være gunstig å få barn. Det er ikke bare bare "få flere barn" som Erna Solberg ønsker. Regjeringen må gjøre mer for at foreldre skal ønske å ha barn. 8 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 25. april #18 Del Skrevet 25. april (endret) Livet er jo stress 24/7. Når man endelig er ferdig for dagen, ligger man i senga og gruer seg til alle telefonene som venter neste morgen. En må bare stå på, fordi det er 100 andre som står klar for å erstatte en hvis en ikke klarer mer. Dette er villet politikk. Det sosialdemokratiske prosjektet har politikerne og kapitalistene ødelagt, og det kommer aldri til å bli bedre. Endret 25. april av ltfutt 3 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 25. april #19 Del Skrevet 25. april Hermann skrev (52 minutter siden): Hvorfor får kvinner så få barn i Norge? Jeg tror det henger sammen med dette: 1. Høyere utdanning forsinker livene til innbyggerne i Norge. De er ikke etablert med hus, bil og partner før de er 30. Klart det blir færre barn totalt da. 2. Kvinner har tunge jobber som gjør det vanskelig å få mange barn. Det er ikke lenger økonomisk mulig å jobbe deltid. 3. Norske kvinner og menn er feilfordelt geografisk grunnet forskjellene innen utdanning. En overvekt kvinner i storbyene og overvekt menn i byer og bygder. 4. Dyrere boliger grunnet reguleringer, sentralisering og høy innvandring. 5. Kvinner har fått urealistiske krav til partner. 6. Folk er blitt mindre sosiale slik at flere forblir single. 7. Det er ikke like fint å få barn for kvinner, fordi det er en tredeling av foreldrepermisjonen. Det er tungt for mange å reise tilbake til jobb så tidlig. Hva tenker du? Her må nok menn ta noe av skylda og🙂 Menn gjør MYE mer hjemme en tidligere. Norske menn er på verdenstoppen i deltagelse , oppgaver i hjemmet, pappapermisjoner mm. I "gamle" dager gikk far på jobben, tok med penger hjem, og overlot ungene til mor (og hennes nettverk). Nå som var forventes at far deltar mer har det ført til at det ofte er menn som setter foten ned for flere barn. Menn sier som regel stopp ved 2. Mor vil gjerne ha 3 men far sier nei. Han "orker" ikke alt styret gang på gang og har lyst å bruke tiden på andre ting enn SFO, Barnhage kjøring til trening, leksehjelp, bleieskift og dugnader. Når far rykket inn i omsorgen for barn gikk familiene fra 3-4 til 1-2 barn pr.par. 5 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #20 Del Skrevet 25. april Hermann skrev (56 minutter siden): Hvorfor får kvinner så få barn i Norge? Jeg tror det henger sammen med dette: 1. Høyere utdanning forsinker livene til innbyggerne i Norge. De er ikke etablert med hus, bil og partner før de er 30. Klart det blir færre barn totalt da. 2. Kvinner har tunge jobber som gjør det vanskelig å få mange barn. Det er ikke lenger økonomisk mulig å jobbe deltid. 3. Norske kvinner og menn er feilfordelt geografisk grunnet forskjellene innen utdanning. En overvekt kvinner i storbyene og overvekt menn i byer og bygder. 4. Dyrere boliger grunnet reguleringer, sentralisering og høy innvandring. 5. Kvinner har fått urealistiske krav til partner. 6. Folk er blitt mindre sosiale slik at flere forblir single. 7. Det er ikke like fint å få barn for kvinner, fordi det er en tredeling av foreldrepermisjonen. Det er tungt for mange å reise tilbake til jobb så tidlig. Hva tenker du? Jeg lurer mest på punkt 5 - er det mine urealistiske krav til min mann som gjør at vi har valgt å bare ha et barn altså? og punkt 6 skjønte jeg heller ikke. Har du dokumentasjon på påstanden i punkt 3? De andre punktene er nok deler av grunnene. Samfunnet og verden går til helvete, krig, verdensøkonomien, større forskjeller mellom rike og «vanlige»/fattige, politikere som selger ut Norges verdier til utlandet, overforbruk og søppel, mikroplast i morsmelk og morkaker og overalt ellers - jeg synes egentlig det er er under at oppegående mennesker får barn i det hele tatt. Anonymkode: 5cb88...3fe 1 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå