Irole Skrevet 24. april #1 Del Skrevet 24. april Si du skal måle lengde da, uansett hvor liten du lager linjalen, så kan den alltids bli mindre. Si at den er like lang som avstanden mellom to atomer da, så kan den bli enda mindre, avstanden mellom elektroner også, og så videre. Derfor er matte irrasjonelt, før brukte man det bare i tommer for å bygge enkle hus, de blir aldri 100 % nøyaktige med matte. Alltids noe mindre enn millimeter også. Og når man skal lære seg matte på skolen, så sliter de smarteste fordi det er irrasjonelt, det må læres å være det. Hva med biler da, de er jo lagd av matte. Ja, men tar du hjullagre i betraktning, og kamaksel i motoren som roterer, så er det like irrasjonelt, bare gnisser mot hverandre helt til det er utslitt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #2 Del Skrevet 24. april Matte er litt som språk igrunn. Du kan aldri overføre en hel tanke til et annet menneske med bare språk. Anonymkode: 6aa50...99f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #3 Del Skrevet 24. april Men det funker. Samfunnet er bygd av matte. Anonymkode: 358d9...230 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #4 Del Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det funker. Samfunnet er bygd av matte. Anonymkode: 358d9...230 Og språk! Mer språk enn matte faktisk. Anonymkode: 6aa50...99f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #5 Del Skrevet 24. april Irole skrev (3 timer siden): de blir aldri 100 % nøyaktige med matte. Man har ikke behov for denne 100% nøyaktiget du prøver å beskrive. Det er kommer an på hva omstendighetene er, også kalt praktisk matte. Når jeg skal måle mønsterdybden på dekkene, bruker jeg selvsagt ikke en tommestokk. Da bruker jeg skyvelære. Irole skrev (3 timer siden): Og når man skal lære seg matte på skolen, så sliter de smarteste fordi det er irrasjonelt, det må læres å være det. Det er jo ikke irrasjonelt. 'De smarte' ser jo systemet. Anonymkode: defa7...e58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #6 Del Skrevet 24. april Her blandet du to uavhengige ting, målenøyaktighet og matematikk. Matematikken er den samme i USA og Europa, selv om vi har forskjellige enheter for lengde, vekt og volum. Anonymkode: 0fcf0...44e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #7 Del Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Og språk! Mer språk enn matte faktisk. Anonymkode: 6aa50...99f Hvordan det? Anonymkode: 358d9...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
megda Skrevet 24. april #8 Del Skrevet 24. april (endret) du treffer en del av Gødels ufullstendighetsteorem og en del av Zeno's paradoks om pilen. selv ble jeg aldri god i matte, men jeg har da lært litt om verden likevel. Endret 24. april av megda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #9 Del Skrevet 24. april Trådtittelen er ikke bra, så språk er heller ikke din greie. Anonymkode: 2178b...087 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #10 Del Skrevet 24. april Matte er en ond oppfinnelse skapt av onde mennesker. Anonymkode: 71be3...60d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #11 Del Skrevet 24. april Hva feiler det folk? Mye rart skal man lese. En planck er den minste målenheten som er mulig, alt under det vil kollapse. https://www.fnal.gov/pub/today/archive/archive_2013/today13-11-01_NutshellReadMore.html Anonymkode: f6ca3...43a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 25. april #12 Del Skrevet 25. april 7 hours ago, Irole said: Hva med biler da, de er jo lagd av matte. Ja, men tar du hjullagre i betraktning, og kamaksel i motoren som roterer, så er det like irrasjonelt, bare gnisser mot hverandre helt til det er utslitt Hjullagre er vel ment for å minske friksjon for at det skal oppstå minst mulig gnisninger mellom deler som beveger seg. Dette er vel mer en løsning som bunner i funksjonalitet. Det samme gjelder eksempelet rundt tommer rundt reisverk på hus siden det har lite å si om målene alltid treffer på milimeteren i forholdt til funksjonalitet. Er ikke den beste i matte selv og forstår problemstillingen, men syntes fremdeles du avskriver viktigheten av hva mennesker klarer å utrette ved hjelp av matte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 25. april #13 Del Skrevet 25. april Jeg tror mange misforstår. Matte trenger vi ikke i hverdagen. Vi trenger regnskap. + og minus. Vi trenger ikke mange ukjente x. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #14 Del Skrevet 25. april Matte ER nøyaktig, matte er faste formler som brukes for å finne svar. Matteformelen er helt lik selv om lengdene man måler ikke er hugd i stein. Helene skrev (24 minutter siden): Jeg tror mange misforstår. Matte trenger vi ikke i hverdagen. Vi trenger regnskap. + og minus. Vi trenger ikke mange ukjente x. Det å kunne finne mange ukjente er en viktig del av budsjettering. Hvis du har 100kr og skal kjøpe kaffe til 30kr, appelsiner til 10 kr og banan til 7 kr, hvor mye kan du kjøpe av hver? Det er ett regnestykke med flere ukjente (antall eller kilo). Med små tall kan man ofte se fasiten lett, men hva når det handler om større tall? Når jeg regner på hvor stort boliglån jeg kan ha, så ser jeg på inntekt, og hvor stort lån X jeg tåler hvis husleie er Y. Og hvor mye tåler jeg hvis renten går opp Z? Akkurat dette med å kunne regne med flere ukjente er faktisk noe mange bruker i hverdagen, og noe enda flere bør kunne for å sette opp privat budsjett og regnskap... Regnskap er så mye mer enn pluss og minus. Hvis man bare bruker pluss og minus, og aldri ser på ukjente faktorer eller prosent, brøk og slikt, så skjønner jeg hvorfor inkassogjelden til folk øker så mye... Anonymkode: ae350...9ab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonn123 Skrevet 25. april #15 Del Skrevet 25. april Irole skrev (9 timer siden): Si du skal måle lengde da, uansett hvor liten du lager linjalen, så kan den alltids bli mindre. Si at den er like lang som avstanden mellom to atomer da, så kan den bli enda mindre, avstanden mellom elektroner også, og så videre. Derfor er matte irrasjonelt, før brukte man det bare i tommer for å bygge enkle hus, de blir aldri 100 % nøyaktige med matte. Alltids noe mindre enn millimeter også. Og når man skal lære seg matte på skolen, så sliter de smarteste fordi det er irrasjonelt, det må læres å være det. Hva med biler da, de er jo lagd av matte. Ja, men tar du hjullagre i betraktning, og kamaksel i motoren som roterer, så er det like irrasjonelt, bare gnisser mot hverandre helt til det er utslitt Ingenting i innlegget ditt har noe med matematikk å gjøre. Om du gjør en utregning i millimeter kan du bruke så mange desimaler du klarer, og dermed få så nøyaktig svar du ønsker. Målefeil har ingenting med matematikk å gjøre. Helene skrev (47 minutter siden): Jeg tror mange misforstår. Matte trenger vi ikke i hverdagen. Vi trenger regnskap. + og minus. Vi trenger ikke mange ukjente x. Tydelig at du ikke har forstått hva matematikk er. Hva tror du pluss og minus er? Hva tror du er helt grunnleggende for regnskap? Matematikk. Du har også misforstått x og ukjente. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #16 Del Skrevet 25. april Heldigvis kan noen mattematikk også, veldig viktig i mange yrker. Selv er jeg navigatør, uten mattematikk så hadde utførelsen av jobben blitt rein bingo. Mange fine hjelpemiddel idag som GPS og lastekalkulatorer/stabilitetskalkulatorer, men allikevel så trenger vi en grunnleggende matteforståelse. Og når jeg er passasjer på et fly, så håper jeg at pilotene har en rimelig god forståelse av mattematikk. Anonymkode: c1014...6bf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 25. april #17 Del Skrevet 25. april Hvis man regner med for mange ukjente og for mange x-er så snakker vi om et ustrukturert sexliv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #18 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva feiler det folk? Mye rart skal man lese. En planck er den minste målenheten som er mulig, alt under det vil kollapse. https://www.fnal.gov/pub/today/archive/archive_2013/today13-11-01_NutshellReadMore.html Anonymkode: f6ca3...43a Hvordan ville kommentaren din sett ut om du ikke hadde hørt om planck? Anonymkode: feb02...9b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå