Gå til innhold

Ville du valgt å møte på en mann eller en bjørn dersom du hadde gått deg vill i skogen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De eneste mennene som blir sure av denne mann vs bjørn-greia er jo nettopp menn som ville voldtatt, torturert og drept kvinner hvis de var alene i en skog. Eneste tingen som stopper de fleste menn for å bli voldtektsmenn og mordere er loven.

Anonymkode: e7ab0...a48

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, det er dessverre sånn at 1 av 5 kvinner blir voldtatt i løpet av livet. Men ærlig talt... For noen holdninger, jeg går tur i skogen med bikkja hver dag, og møter på mange menn. Statistikken tilsier også at de aller fleste voldtekter forekommer av noen offeret allerede kjenner. Så dere som sier at det ikke gjelder de dere kjenner og stoler på, er det ironisk nok en av dem dere mest sannsynlig hadde blitt et offer til, ikke en tilfeldig fyr som går tur i skogen. 

Anonymkode: 01b29...d07

Igjen, poenget er å forklare hvor redde kvinner er for vold fra menn. Det er en fiktiv problemstilling satt på spissen for å få frem et poeng. 

Anonymkode: 2f906...3a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Igjen, poenget er å forklare hvor redde kvinner er for vold fra menn. Det er en fiktiv problemstilling satt på spissen for å få frem et poeng. 

Hvordan synes du det grepet fungerer?

Jeg synes det fungerer veldig dårlig hvis målet var å få menn til å gå i seg selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det fungerer veldig dårlig hvis målet var å få menn til å gå i seg selv.

Skjønner den, når jeg tenker på de mennene jeg er glad i virker det ganske søkt å være redd dem. 

Men jeg er fortsatt redd 😅 Å det finnes jo farlige mennesker i tilegg til at de fleste er harmløse. Eller harmløse nok. 

Anonymkode: e9885...250

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (2 timer siden):

Det fungerer åpenbart ikke, jeg lurer bare på hva som kan fungere. Virker som uansett hvordan vi prøver å få frem hvor alvorlig det er så føler menn seg angrepet som kjønn. Hvordan tror du man kan gå frem? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bjørn er redde for mennesker og vil unngå oss. Når folk ferdes i områder hvor bjørner ofte befinner seg blir de oppfordret til å lage så mye lyd som mulig slik at bjørnene skal holde seg unna. En mann derimot er mye mer uforutsigbar.

Jeg velger bjørnen, den vet jeg at jeg kan komme meg unna.

Anonymkode: ab12c...872

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.jpeg.a5164d762f989c68a18baf518fa76da0.jpeg

Anonymkode: 67164...4be

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette utspillet er nok for å vekke «awareness» eller bevissthet om frykt som noen kvinner kjenner på. Noen menn blir oppgitte og føler dette er en generell hån mot menn. Vil bagatellisere. Vil si kvinner overdriver. Hvor mye greiere hadde det ikke vært om menn kunne erkjenne denne frykten? Og fordømme menn som skaper den? Det er ganske mange kvinner som er redd for menn når de går hjem fra en senvakt. De er ikke redd for bjørner. 

Anonymkode: 21dde...11a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette utspillet er nok for å vekke «awareness» eller bevissthet om frykt som noen kvinner kjenner på. Noen menn blir oppgitte og føler dette er en generell hån mot menn. Vil bagatellisere. Vil si kvinner overdriver. Hvor mye greiere hadde det ikke vært om menn kunne erkjenne denne frykten? Og fordømme menn som skaper den? Det er ganske mange kvinner som er redd for menn når de går hjem fra en senvakt. De er ikke redd for bjørner. 

Anonymkode: 21dde...11a

Ja, jeg lurer på hva som må til for at menn skal forstå. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg lurer på hva som må til for at menn skal forstå. 

Sikkert det samme som må til for å få kvinner til å forstå menn. 🤷‍♂️

Men for all del, man kan jo da begynne å omtale kvinner som horer, siden det er så mange kvinner som er prostituerte. Så kan man be kvinner slutte å selge kroppen sin. Slutte å brette ut fi**a for naboen, sjefen, postmannen, bedriftslederen og ordføreren på OnlyFans. Be kvinner slutte å være ekle og billige. Be norske kvinner slutte å bevisst forsøke å få menn fengslet. Be kvinner om å skaffe seg litt moral. 

Jeg synes logikken blir like forbanna teit om jeg forsøker å snu den tilbake, men jeg lar eksempelet stå, i håp om at noen forstår budskapet. 🤞

Anonymkode: b582b...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sikkert det samme som må til for å få kvinner til å forstå menn. 🤷‍♂️

Men for all del, man kan jo da begynne å omtale kvinner som horer, siden det er så mange kvinner som er prostituerte. Så kan man be kvinner slutte å selge kroppen sin. Slutte å brette ut fi**a for naboen, sjefen, postmannen, bedriftslederen og ordføreren på OnlyFans. Be kvinner slutte å være ekle og billige. Be norske kvinner slutte å bevisst forsøke å få menn fengslet. Be kvinner om å skaffe seg litt moral. 

Jeg synes logikken blir like forbanna teit om jeg forsøker å snu den tilbake, men jeg lar eksempelet stå, i håp om at noen forstår budskapet. 🤞

Hæ? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det fungerer åpenbart ikke, jeg lurer bare på hva som kan fungere. Virker som uansett hvordan vi prøver å få frem hvor alvorlig det er så føler menn seg angrepet som kjønn. Hvordan tror du man kan gå frem? 

Jeg tenker bud nr 1 er å ikke angripe de man vil ha med på laget. Hvis man vil ha med innvandrere i kampen mot gjengkriminalitet så bør man ikke starte med å si at man heller ville møtt en bjørn enn en innvandrer i skogen. En innvandrer som har vært lovlydig hele livet må slippe å ikke "gå i seg selv" og ta ansvar for din frykt.

Bud nr 2 er å si ting som folk kan relatere til. De fleste er nok enige i at det er mange voldtekter. Mange har opplevd ubehagelige ting. Jeg tror veldig få tror på at det er spesielt farlig å møte folk på skogtur. I den settingen virker det bare søkt.

Ville du hoppet ned i bjørnegropen på zoo fordi det er tryggere der en blant andre folk? Jeg ville tenkt du hadde mistet vettet. Så hvorfor argumentere for noe sånt?

Endret av Isambard
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ? 

Du er oppgitt over at menn ikke forstår kvinner, men ser bort fra at kvinner heller ikke forstår menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er oppgitt over at menn ikke forstår kvinner, men ser bort fra at kvinner heller ikke forstår menn.

Jeg skjønte det, det var resten av innlegget jeg ikke klarte å sette i sammenheng med akkurat det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (17 minutter siden):

Jeg tenker bud nr 1 er å ikke angripe de man vil ha med på laget. Hvis man vil ha med innvandrere i kampen mot gjengkriminalitet så bør man ikke starte med å si at man heller ville møtt en bjørn enn en innvandrer i skogen. En innvandrer som har vært lovlydig hele livet må slippe å ikke "gå i seg selv" og ta ansvar for din frykt.

Bud nr 2 er å si ting som folk kan relatere til. De fleste er nok enige i at det er mange voldtekter. Mange har opplevd ubehagelige ting. Jeg tror veldig få tror på at det er spesielt farlig å møte folk på skogtur. I den settingen virker det bare søkt.

Ville du hoppet ned i bjørnegropen på zoo fordi det er tryggere der en blant andre folk? Jeg ville tenkt du hadde mistet vettet. Så hvorfor argumentere for noe sånt?

Nei, du hadde heller ingen god løsning for å få menn til å skjønne hvor ille det er for kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønte det, det var resten av innlegget jeg ikke klarte å sette i sammenheng med akkurat det.

Når kvinner generaliserer om menn så er det vel også greit om menn generaliserer om kvinner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært få menn forstår poenget med bjørn vs mann.

En ganske gjennomsnittlig bjørn er relativt forutsigbar dersom man har litt kjennskap til bjørner. Den angriper som regel om den føler seg truet eller har avkom. Ofte signaliserer den tydelig før den går til angrep. Noen ganger er den selvsagt bare sulten.

Som altfor mange kvinner har jeg derimot en større frykt for menn enn for bjørner. De mennene som har voldtatt/mishandlet meg har vært menn jeg trodde var trygge. De mennene som har skadet meg mest var menn jeg burde kunne stole på. Min bestefar var en av dem, min ektefelle en annen. I tillegg har jeg som altfor mange andre kvinner blitt voldtatt flere ganger, men det var sikkert min egen skyld - feil tid/sted/klær/promille.

Mange kvinner sier at det verste en bjørn vil gjøre er å drepe meg. Da jeg var liten hadde jeg hatt bedre sjanser for et bedre liv hvis jeg måtte forholde meg til en bjørn enn min egen bestefar. Bjørnen kunne drept meg, men jeg tror jeg hadde foretrukket det fremfor det livet jeg fikk.

Jeg lurer på om man må ha erfaringer med overgrep for å forstå poenget?

Anonymkode: 3488f...e5b

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når kvinner generaliserer om menn så er det vel også greit om menn generaliserer om kvinner? 

Jeg skjønner du ikke har forstått poenget med problemstillingen, jeg vet ikke om det er noe jeg kan gjøre for å forklare det bedre? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svært få menn forstår poenget med bjørn vs mann.

En ganske gjennomsnittlig bjørn er relativt forutsigbar dersom man har litt kjennskap til bjørner. Den angriper som regel om den føler seg truet eller har avkom. Ofte signaliserer den tydelig før den går til angrep. Noen ganger er den selvsagt bare sulten.

Som altfor mange kvinner har jeg derimot en større frykt for menn enn for bjørner. De mennene som har voldtatt/mishandlet meg har vært menn jeg trodde var trygge. De mennene som har skadet meg mest var menn jeg burde kunne stole på. Min bestefar var en av dem, min ektefelle en annen. I tillegg har jeg som altfor mange andre kvinner blitt voldtatt flere ganger, men det var sikkert min egen skyld - feil tid/sted/klær/promille.

Mange kvinner sier at det verste en bjørn vil gjøre er å drepe meg. Da jeg var liten hadde jeg hatt bedre sjanser for et bedre liv hvis jeg måtte forholde meg til en bjørn enn min egen bestefar. Bjørnen kunne drept meg, men jeg tror jeg hadde foretrukket det fremfor det livet jeg fikk.

Jeg lurer på om man må ha erfaringer med overgrep for å forstå poenget?

Anonymkode: 3488f...e5b

Det spørs, tror den frykten for vold fra menn som kvinner opplever er vanskelig å forstå. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...