Gå til innhold

Hvor stor stilling ville du hatt hvis dere hadde råd til at du jobbet mindre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før jeg fikk barn tenkte jeg at å jobbe fullt var en selvfølge. Man må jo jobbe, liksom. Tjene det man kan tjene.

Men slik livssituasjonen vår er nå så... jeg vet ikke helt. Vi har to små barn. Vi har ikke noe lån bortsett fra studielån, reiser lite og har ikke så store utgifter. Bor på bygda så huset er ikke verdt så mye. Det vi bruker mest unødvendige penger på er mat. Far jobber offshore og jeg jobber 8-16.

Det føles litt meningsløst å tjene penger som hoper seg opp på konto, samtidig som at hverdagen er så travel (spesielt når han er borte på jobb, selvfølgelig). Men vet at kanskje ikke arbeidsgiveren min er så interessert i at jeg skal jobbe mindre.

Hvordan finner man ut hvor stor reduksjon i arbeidstid man ønsker og trenger? Hvordan unngår vi at jeg taper mye i det lange løp?

Anonymkode: 345ca...154

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sa opp min faste jobb, og jobber som vikar. Har fått mye mer frihet. Konstant behov i sektoren jeg jobber i. Jobber så mye jeg vil/orker 😊 Tjener bedre enn før 

Anonymkode: 260e0...210

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

60 % med fri hver fredag og mandag - det hadde vært min drømmehverdag, og mulighet til å jobbe disse dagene for å opparbeide meg enda lengre fri i perioder 😊

Anonymkode: 8e2c6...d99

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

30 % kanskje…

Anonymkode: 36f1d...c7d

• Liker 1
Skrevet

60-80, tror jeg. Skulle være 100% sykemeldt en stund, men klarer ikke la være å jobbe 🙈 Sunnere med 60% da, tror jeg 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også barn og en mann som jobber i rotasjon. Ville aldri jobbet redusert, fordi det er ekstremt viktig for meg å kunne forsørge meg selv og mitt barn. Min far forlot oss da jeg var barn og vi vokste opp på sosialen. Kommer aldri til å sette meg selv i en sånn situasjon. 

Anonymkode: 0d472...8ec

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet 80% i tre år da jeg fikk barn. Hadde fri hver torsdag. Kort dag for barnet i barnehage, mens jeg tok husvask og ukeshandling. For meg var det supert. På den måten hadde vi fri i helgene, og kunne kose oss, dra på hytta osv.

Anonymkode: 577cd...61b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber frivillig ca 80% og tjener nok til å greie meg. Sliter meg ikke ut på den måten, og det passer meg fint 😀

Anonymkode: e5533...8db

AnonymBruker
Skrevet

Vi har muligheten, men ingen ønsker å gå redusert da det passer dårlig i våre yrker. 

Imidlertid har jeg mye fleksibilitet og hjemmekontor, og det løser hele hverdagslogistikken. Uten det tror jeg at jeg ville valgt meg fri hver onsdag, for å ta unna alle praktiske ting, ærender, husarbeid, laget opp en del mat, etc. Eventuelt 1-2 timer kortere arbeidsdager, om det ble lange dager i barnehage/skole. 

Så svaret mitt er vel at det kommer an på hva hovedutfordringen i deres hverdagslogistikk er. 

Anonymkode: 2ea8b...c2f

AnonymBruker
Skrevet

I en ideell verden kunne jeg tenkt meg å jobbe 80% å hatt en dag fri til å gjøre husarbeid og hvile mtp at jeg har fibromyalgi og er en del sliten etter jobb. Vi har forsåvidt råd til det men det er ikke så lett å få til i jobben jeg har med lederansvar, så så lenge det fungerer greit er det ikke noe problem :) 

Anonymkode: c841f...22c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I en ideell verden kunne jeg tenkt meg å jobbe 80% å hatt en dag fri til å gjøre husarbeid og hvile mtp at jeg har fibromyalgi og er en del sliten etter jobb. Vi har forsåvidt råd til det men det er ikke så lett å få til i jobben jeg har med lederansvar, så så lenge det fungerer greit er det ikke noe problem :) 

Glemte å legge til at jeg har mulighet for hjemmekontor da, så det gjør jeg når jeg har mulighet :) 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

60 % med fri hver fredag og mandag - det hadde vært min drømmehverdag, og mulighet til å jobbe disse dagene for å opparbeide meg enda lengre fri i perioder 😊

Anonymkode: 8e2c6...d99

Samme her! Tre arbeidsdager i uka hadde vært gull 

Anonymkode: 02ce8...460

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

20 % eller ingenting er min drøm. Sliten kjerring! 

Anonymkode: 3bab7...f9e

• Liker 1
  • Hjerte 3
Gjest storetora
Skrevet

Tja, det spørs jo litt da. Eier jeg like mye i huset som min mann, hadde jeg ikke hatt lån men eide 50% av huset og hadde en utdanning som gjør at det er enkelt å komme tilbake i 100% om jeg ønsket så hadde jeg valgt tid med barna å mindre stress. For meg har det vært viktigt å vite at om noe skulle hende.. så hadde jeg klart meg alene økonomisk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber 50% med tre faste, litt korte, dager per uke. Noe mindre ville jeg ikke jobbet pga kontinuitet og inkludering på arbeidsplassen. Jo mindre stillingsprosent, jo vanskeligere er det å følge med på det som skjer. Med 50% har jeg en viss karriereutvikling, god faglig utvikling og er fremdeles en viktig brikke i arbeidsmiljøet hos oss. Det kan sikkert være forskjellig avhengig av type arbeidsplass, men slik er det i alle fall der jeg jobber. 

Grunnen til at jeg jobber redusert er dessverre kronisk sykdom og ikke frivillig reduksjon, men desto viktigere og mer verdifullt  føles det å kunne bidra NOE til samfunn og fellesskap. 

Anonymkode: 18eff...909

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har også barn og en mann som jobber i rotasjon. Ville aldri jobbet redusert, fordi det er ekstremt viktig for meg å kunne forsørge meg selv og mitt barn. Min far forlot oss da jeg var barn og vi vokste opp på sosialen. Kommer aldri til å sette meg selv i en sånn situasjon. 

Da er det jo fordi du må. Det står jo i overskriften hvor mye du ville jobbet om økonomi ikke var et tema.

Jeg må også jobbe fullt, har ikke sjans til noe annet pga. dyrt hus.

Ville jobbet ca 60 % om økonomien tillot det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Før jeg fikk barn tenkte jeg at å jobbe fullt var en selvfølge. Man må jo jobbe, liksom. Tjene det man kan tjene.

Men slik livssituasjonen vår er nå så... jeg vet ikke helt. Vi har to små barn. Vi har ikke noe lån bortsett fra studielån, reiser lite og har ikke så store utgifter. Bor på bygda så huset er ikke verdt så mye. Det vi bruker mest unødvendige penger på er mat. Far jobber offshore og jeg jobber 8-16.

Det føles litt meningsløst å tjene penger som hoper seg opp på konto, samtidig som at hverdagen er så travel (spesielt når han er borte på jobb, selvfølgelig). Men vet at kanskje ikke arbeidsgiveren min er så interessert i at jeg skal jobbe mindre.

Hvordan finner man ut hvor stor reduksjon i arbeidstid man ønsker og trenger? Hvordan unngår vi at jeg taper mye i det lange løp?

Anonymkode: 345ca...154

Skulle gjerne ha jobbet godt over 100 % jeg, og det gjorde jeg da ungene var små.  Jeg både jobbet fullt, studerte og hadde ansvar for 5 barn, hvorav 4 av dem var det kun 5 år mellom yngste og eldste. Så ja, nok av energi hos meg. (Joda, hadde likestilt mann på hjemmebane da).

Men så ble jeg utsatt for yrkesskade på jobb, som gjorde meg 100 % ufør og 50 % invalid. Så ja, min "drøm" hadde vært å få jobbe så mye som mulig.

Man vet aldri når ulykken kan være ute, dessverre, lev livet så godt dere kan mens dere kan, om det betyr å være i jobb, eller om det betyr å ta seg av barn og jobbe mindre er ikke så viktig, bare man selv er fornøyd med sine egne valg og livet som helhet. (Obs, tenk litt på fremtidig pensjon dere som går ned i stilling).

Anonymkode: f77b7...eee

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vurderer selv og kun jobbe som "vikar". Jobber i helse. Der jeg jobber i dag må man ut med OT stort sett hver dag så om jeg kun jobba som vikar kunne jeg fort tjent mer og jobbet mindre en jeg gjør i dag. + fleksibilteten av og takke ja til de vaktene jeg selv ønsker uten å forholde meg til turnus.

Anonymkode: 94899...8a3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Rosa Dartle said:

Da er det jo fordi du må. Det står jo i overskriften hvor mye du ville jobbet om økonomi ikke var et tema.

Jeg må også jobbe fullt, har ikke sjans til noe annet pga. dyrt hus.

Ville jobbet ca 60 % om økonomien tillot det.

Vi har grei økonomi. Vi vurderer at mannen jobber redusert, så han får mer tid hjemme :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi ikke hadde tenkt på pensjon og alt annet som blir berørt av å gå ned i stilling så hadde jeg hatt ønske om å jobb 0830-1430 hver dag. Og kanskje 1 dag fri annenhver uke. 

Anonymkode: 45192...6bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...