AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #61 Del Skrevet 24. april 2024 Dette fins det faktisk et fasitsvar på, apropos studenten over om internasjonal bruk. "So, is listening to audiobooks considered reading? Yes. " https://www.fairfaxcounty.gov/library/branch-out/audiobook-listening-considered-reading Anonymkode: 81e26...6ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EEØm Skrevet 2. mai 2024 #62 Del Skrevet 2. mai 2024 Hvis noen spør om du har lest en bok, tviler jeg på om de er så interessert i om du har trent deg på grammatikk eller å lage stemmer i hodet eller andre ting som skiller lese fra lytte. Da holder det å svare ja hvis du har fått med deg innholdet. Jeg er enig i at det er to helt ulike ting, og det er fordeler med begge deler, og jeg gjør gjerne litt av hvert. Når det gjelder mitt hode husker jeg innholdet bedre når jeg lytter enn når jeg leser, men det er jo ikke alltid det viktigste ved skjønnlitteratur. Andre har det sikkert motsatt. Når jeg hører forfattere som Lars Mytting leser en dialekt jeg ikke kan, skjønner jeg bedre poenget med at to og syv høres likt ut. Eller når en skuespiller leser en krimbok og er forberedt på hva som kommer, vil han kunne si en replikk i riktig tonefall eller lydstyrke, noe jeg ofte bommer på hvis jeg leser selv, og det bidrar til å forsterke opplevelsen, for meg. Men jeg digger aktiviteten å sitte å lese papirbok og ønsker ikke å kutte ut det. (Hvis svigermor spør om jeg har spist opp kakeresten som stod i kjøleskapet kan jeg godt svare ja hvis poenget er å få vite om den fremdeles er i kjøleskapet selv om jeg skulle ha kastet den. Jeg tror verken spise og kaste eller lese og lytte er samme aktivitet, jeg bare tolker hensikten med spørsmålet dit at det ikke er hensiktsmessig å forstyrre samtalen med detaljer (og svigermor liker ikke at mat kastes, så hun kan spares de detaljene).) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pink Kitty Skrevet 2. mai 2024 #63 Del Skrevet 2. mai 2024 Nei, du leser ikke med ørene! 🙃 "Du hørte den på lydbok" er rett og slettens ikke noe dumt å si. Men du kan jo f.eks svare: "Nei, har ikke lest den, men har lånt den på lydbok" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå