Gå til innhold

Introvertenes luftetråd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke et alvorlig problem.

Livet blir lettere når man slipper taket i usikkerheten, ikke må definere :) Bare være!

Anonymkode: 1a230...3d1

Kanskje for deg, men du kan ikke snakke på vegne av alle andre. Livet mitt er veldig bra og usikkerhet ang det å være introvert kjenner jeg ikke lenger. Tvert om, hvis du hadde lest innlegget mitt ordentlig så hadde du sett at det var nettopp det å finne dette som begrep som fjernet usikkerheten min rundt dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det greit å ha begreper, ord for ting. Da blir det straks lettere å forklare andre hvorfor man er som man er. Handler ikke om usikkerhet sånnsett. Ifht meg selv lurer jeg på om jeg er asosial i tillegg. Og da synes jeg selvsagt det er greit å ha et begrep for det også, ikke bare blir det lettere for andre, men også meg selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg syns det er utfordrende å ha skolebarn som introvert aleinemor(delt ansvar). Alt som det forventes av meg som mor, at min barn skal delta på. Syns det er veldig slitsomt og har konstant dårlig samvittighet fordi jeg ikke er den forelderen som kommer så lett i kontakt med andre foreldre. Jeg snakker med de og er åpen og hyggelig men alikevel, føler meg akward. Ett godt eksempel idag var jo en forballkamp mange av barna til barnet mitt i klassen skulle på. Jeg kan ikke fordra fotball, og så sykt med mennesker.. men får igjen dårlig samvittighet fordi vi ikke er med på fellesskapet.. 

Anonymkode: a97af...4e6

Akkurat som jeg skulle skrevet det selv!

Anonymkode: 3fae1...ae6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er utfordrende er å være sosial generelt. Ikke fordi jeg ikke har lyst, men angrer jo alltid planene jeg la, når det er tid for å gjennomføre. Det betyr lite om det er planer med familie, bestevenninne eller med kollegaer. 

Og ikke minst er det utfordrende når alle sosiale situasjoner alltid ser ut til å samle seg til samme uker 😅 1 sosial ting i uka er mer enn nok utenom det å være sosial på jobb hver dag.

IMG_9294.jpeg

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det jo ikke slitsomt å være introvert, men det er slitsomt å leve i en verden der ekstrovert er fasiten. Kjenner meg enormt igjen i mas rundt sosialisering med jobben. Helt fra vgs da vi begynte med "arragementskomiteer" og frem til det ekte arbeidslivet: alltid er det samme type mennesker som sitter i slike komiteer. De får definere alt, og alltid begrunnet med "det blir kjempegøy", "vi har godt av å komme ut av komfortsonen" osv (det er jo ikke ut av komfortsonen for dem..). SÅ slitsomt. 

Anonymkode: a7356...884

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsomt å være singel som introvert. Man skal jo promotere seg selv og være «out there», når jeg Allers helst vil slappe av hjemme. Så jeg forblir vel singel, helt til en mann banker på døren og spør meg på date(yeah right). 

Anonymkode: a97af...4e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, CrazyCatLady2500 said:

Det ER kjedelig!!! 

Haha - enig! Men kjenner noen som kan snakke om pynteputer og matservering i barnehagen i timevis 🫠

Anonymkode: 064fc...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 1.42):

.  Det er bare en forklaring på hvorfor noen ikke alltid tør ta ordet eller gjøre mye ut av seg 

Anonymkode: 6ceee...564

Det er jo å være sjenert eller ha liten selvtillit. Man er ikke nødvendigvis introvert av den grunn.

Anonymkode: 06337...b5f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 5.40):

Man kan vel være introvert selv om man ikke har problemer med å ta ordet? Jeg trodde begrepene stort sett ble brukt om man får energi av å være med (mange) andre eller om man må lade batteriene alene.

Anonymkode: e7959...e99

Det er kg-definisjonen, ja. Men for de fleste vil BÅDE samvær med andre OG mutters alene-tid være fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger blir folk sittende fast i den dårlige selvtilliten og diagnostiserer seg selv som introvert, og tror at de ikke kan gjøre noen endring i livet. Det kan bli en ensomhetsfelle. Det å føle seg ubekvem når oppmerksomheten retter seg mot deg, å grue seg før sosiale treff, å komme hjem sliten - trenger ikke bety at du er spesielt introvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen ganger blir folk sittende fast i den dårlige selvtilliten og diagnostiserer seg selv som introvert, og tror at de ikke kan gjøre noen endring i livet. Det kan bli en ensomhetsfelle. Det å føle seg ubekvem når oppmerksomheten retter seg mot deg, å grue seg før sosiale treff, å komme hjem sliten - trenger ikke bety at du er spesielt introvert. 

Ajajaj, diagnose! Dette sier litt om hva vi sliter med, hvis folk ser på det å være introvert som en diagnose. Det er da ingenting galt med å være introvert, og det er da ingen sammenheng mellom dårlig selvtillit og det å være introvert. 

Anonymkode: 59589...f13

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ajajaj, diagnose! Dette sier litt om hva vi sliter med, hvis folk ser på det å være introvert som en diagnose. Det er da ingenting galt med å være introvert, og det er da ingen sammenheng mellom dårlig selvtillit og det å være introvert. 

Enig. Selvtilliten min er god. Jeg har ikke problem med å ta ordet, greia er bare at det ikke er så interessant for meg. Blir så mye pjatt😅 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Du burde lese deg litt opp på personlighetstyper. Hint: Ikke alle er like.

Anonymkode: 15016...24d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

«Diagnostiserer» ble brukt i overført betydning her, beklager det. 

Men det er jo nettopp det jeg sier. Ingen nødvendig sammenheng mellom sjenanse/dårlig selvtillit og introversjon.  Når folk klassifiserer seg (bedre ord) som introverte, og ser på det som et personlighetstrekk, er det veldig synd dersom de egentlig lider av sjenanse og/eller dårlig selvtillit. 

Å grue seg til sosiale sammenkomster og kanskje unngå dem for å ikke føle seg mislykka eller teit og bli helt utslitt - det trenger IKKE bety at du er introvert, eller at det MÅ være sånn. 

Mange introverte har det helt fint i sosiale sammenhenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du burde lese deg litt opp på personlighetstyper. Hint: Ikke alle er like.

Anonymkode: 15016...24d

Hva leste du at jeg skrev? Jeg sier ikke at det ikke finnes introverte mennesker. Jeg sier at det er en del som tror de er introverte, eller at problemene de har skyldes introversjon, når det ikke er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 10.46):

På tross av fokuset på introverte de siste årene så virker det som om mer og mer tilrettelegges ekstroverte. Åpne kontorlandskap er et eksempel her. Jeg skal gå med på at det kan være et økonomisk aspekt involvert, men argumenter som bedre samarbeid etc funker bare for ekstroverte. Jeg hadde gått helt i kjelleren om jeg hadde mistet kontoret mitt. Jeg må av og til kunne lukke døra og hente energi. I motsatt fall er jeg redd det hadde blitt kort vei til sykemelding.

En annen ting er nye bygg. Langt fra alle, men mange er de reneste glassbygg. Fra gaten ser jeg folk sitte og jobbe på kontorer med glass fra gulv til tak. Jeg vet ikke om dette sorterer under det å være introvert, men for meg er det uaktuelt. Å bli beglodd dagen lang av folk som går forbi ville umiddelbart krasje med min introverte natur og mitt behov for å hente energi alene. Nye skoler har også blitt bygget på samme måte helt uten å ta hensyn til at barn og ungdom også er forskjellige. Både klasserom og lesesaler kan ha glassvegger og jeg vet om elever som har droppet ut av videregående av slike grunner. De har rett og slett følt seg beglodd over alt.

Anonymkode: 669eb...621

Åpent kontorlandskap jobbet jeg i noen år. Kan si en ting- hadde jeg vært sjef hadde jeg ALDRI satset på åpent kontorlandskap!! Kjempeforskjell på hvor effektive folk ble fra å gå fra kontor til åpent. Jeg mistet mye konsentrasjon og hadde en kollega med adhd som slet og flere andre som var forbanna. Grunnen? De ekstroverte kollegene som før var effektive på eget kontor fikk nå all mulighet til å spankulerte rundt og prate have dagen i åpent landskap. Sluttet nesten ene og alene pga åpent kontorlandskap. 

Anonymkode: f6059...133

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PusheenPusheen skrev (12 timer siden):

Enig. Selvtilliten min er god. Jeg har ikke problem med å ta ordet, greia er bare at det ikke er så interessant for meg. Blir så mye pjatt😅 

Samme her. Ekstremt introvert, men mangler ikke selvtillitt til å si min mening eller ta ordet i en forsamling. Jeg bare lar være. For jeg har ikke behovet for å ytre meg eller bli hørt. Det er liksom ikke så viktig for meg at folk vet eller hører min mening. Den er jo der. Men den er min, driter i om folk er interessert eller enig. 

Anonymkode: 0505f...56f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en tidvis sosial introvert person. Er autist, diagnostisert i voksen alder, det i seg selv krever mye nedetid. Men om det er sosiale tilstelninger jeg faktisk har lyst til å være med på fremstår jeg som ekstrovert. Spesielt om det er alkohol involvert fordi det demper sansene mine og gjør meg blidere og mer aktiv.

Introversjon kontra ekstroversjon er ikke enten/eller. Man har som regel en personlig grense for hvor mye stimuli man kan håndtere i løpet av en gitt periode. Når jeg kan velge å ikke snakke med noen i en lenger periode har jeg det best med meg selv. (Neitakk til kvittering og pose i butikken regnes ikke med i mitt regnskap.)

Men om det er fest med vennegjengen og jeg er uthvilt, så er jeg all in.

Anonymkode: 6ef51...817

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 11.17):

Alt skal innholde alkohol også, fordi alkohol er gøy. Slik er vi lært opp til, uansett hva som skal finnes på er alkoholen med. Til og med på fjellturer...patetisk. Slike mennesker orker jeg ikke bruke tid på lenger.

Mitt liv er alkoholfritt, kuttet det for 5år siden. Har det best uten :) 

Anonymkode: 1a230...3d1

Og så argumenterer de med at de ikke drikker vin/øl/whatever pga alkoholen, men "kosen"🤡

Anonymkode: eec6f...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i de fleste postene.

Det jeg syns er mest trist med å være introvert, er at jeg havner litt utenfor på jobb, da jeg ikke er like åpen og livlig som resten. Liker best å jobbe for meg selv, og da blir man litt på siden av de andre som er supersosiale.

Eller, jeg blir ikke trist, men litt sårt innimellom. Det går heldigvis fort over, når jeg kommer på hvor sliten jeg blir av å være sosial.

Anonymkode: eb221...9e9

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...