Gå til innhold

Barnevernet

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Skjevutvikling? Hvordan da? 

Anonymkode: 95785...f49

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vet ikke, det var oppgitt som grunn uten at jeg noen gang har skjønt hva det innebærer og hvordan det kan oppdages så tidlig. Mulig noen i tråden kan forklare om de har mer kjennskap til barnevernet 😊

Anonymkode: 70688...07c

Skjevutvikling betyr at barnet ikke utvikler seg innenfor normale variasjoner. Særlig i forhold til tilknytning, kognitiv, språklig, sosial og motorisk utvikling. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Oida skrev (31 minutter siden):

Skjevutvikling betyr at barnet ikke utvikler seg innenfor normale variasjoner. Særlig i forhold til tilknytning, kognitiv, språklig, sosial og motorisk utvikling. 

Takk 😊 Er dette lett å oppdage på fem uker gamle babyer? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Oida skrev (4 timer siden):

Stakars mor som mister barnet pga dette. Er det hennes feil? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis det er morens manglende omsorgsevner som er årsaken, så ja. Det skal ganske så alvorlig omsorgssvikt til for å skape skjevutvilking i så tidlig alder - men det skjer. 

Anonymkode: 96ef7...b96

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (7 timer siden):

Jeg kjenner personlig bare en familie der alle ungene (også tenåringer) ble tatt av barnevernet og plassert i fosterhjem, og moren ble satt i fengsel etter å ha blitt dømt for grov barnemishandling i retten. Hun gjorde så mye forferdelige ting at du ikke vil tro det. Gikk verst utover de to eldste jentene, av en eller annen grunn, men ingen slapp helt unna verken fysisk eller psykisk terror. Og ingen ante noe om det! Ingen venner eller naboer visste hva som skjedde innenfor husets fire vegger der, før den nest eldste datteren en dag fryktet for sitt liv da moren var i gang med å mishandle henne igjen, og rømte. Hun bare rett og slett begynte å løpe og løp og løp til hun fant noen som hjalp henne til de rette instanser.

Faren til de ungene var delvis medskyldig, men mest i form av at han ikke gjorde noe for å forhindre volden moren utøvet, han bare så på eller ga faen. Han flyttet også ut og var ikke tilstede de siste årene, så moren fikk virkelig fri bane.

Moren tvang bl.a. den ene datteren til å komme hjem i storefriminutten på skolen og lage lunsj til henne og gjøre husarbeid og handle i butikken. Alt dette mens moren selv lå på sofaen og kom med drittslenging. Gjorde datteren noe feil, fikk hun unngjelde i form av fysisk straff. Moren stakk henne med en saks en gang, for eksempel, så hun fikk stort sår og blødde. Men da datteren ba om å få dra til lege og sy såret, nektet moren henne det og bare lo av henne.

Jeg kjente denne familien fordi vi hadde barn i samme barnehage, og min sønn var bestekompis med ene sønnen i den omtalte familien. Han forsvant uten et ord en dag, og bor nå hos slektninger på en annen kant av landet. Etter hva jeg forstår, klarer han seg fint nå i voksen alder. Venner, god inntekt. Vet ikke hvordan han har det psykisk da....Stakkars gutt. Ikke rart han dukket opp på døren vår tidlig lørdags morgen og ble til sengetid samme kveld, og ikke gikk hjem før vi sendte han hjem.... Det var ALDRI noen foreldre som ringte og spurte etter han, aldri noe som lurte på hvor gutten var, uansett hvor lenge han var borte hjemmefra.

Hadde jeg bare visst hvordan han hadde det, så hadde han fått bo hos oss. 

Huff tragisk historie

Sikkert flere av disse. Grøsser leser på kg om mødre som er lei av besøk av barnets venner osv. 

Her er alltid døren åpen

Anonymkode: 9b5de...034

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg vet ikke, det var oppgitt som grunn uten at jeg noen gang har skjønt hva det innebærer og hvordan det kan oppdages så tidlig. Mulig noen i tråden kan forklare om de har mer kjennskap til barnevernet 😊

Tenker at barnet ikkje ble ignorert på dem behova det hadde. Ingen som tok det opp og gav det nærhet. Er helt ødeleggende for spebarn.

Anonymkode: 05546...d4e

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Muligens på mødrehjem? Døgnplasering.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis det er morens manglende omsorgsevner som er årsaken, så ja. Det skal ganske så alvorlig omsorgssvikt til for å skape skjevutvilking i så tidlig alder - men det skjer. 

Anonymkode: 96ef7...b96

Jepp. Har på nært hold sett utviklingen i en familie som på nød og neppe fikk beholde barnet ved fødsel. Fått fullpakke med opplæring. Barnet er nærmer seg skolealder. Slår, biter, sparker, kniper viser finger til andre barn og voksne. Og spesielt voldelige mot moren, barnet bryr seg ikke om andre ser oppførselen. Fortsatt oppfølging fra barnevernet familieteam. Nå er ppt og så blir det vel bup igjen.

Det tragiske er at dette parret nå er gravide igjen med viten og vilje, undrer på hva som nå skjer fremover.

Foreldrene sine egne plager er heller blitt verre med tiden en bedre siden dem fikk beholde første barnet.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 16.46):

Jeg vil anta at barnevernet var involvert fra fødsel, mulig tidligere i dette tilfellet? 

Det er relativt lett å oppfatte tidlig på spebarn at de ikke har det bra. For eksempel kan de være stiv i kroppen. Sprike med fingrene. Rynke pannen. Baby møter ikke blikket ditt, kikker bort eller lukker øynene. Er urolig og utilpass.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Som regel er det mor/omsorgsperson som er problemet her. Det må tas tak i for å finne årsaken til den manglende omsorgsevnen.  Enkelte tilfeller kan løses, mens andre ender med barn i fosterhjem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 14.00):

Har dere hørt noe historier om at bv har tatt barna? Grunn? 

Anonymkode: dcccf...8e5

halvsøsken til mitt barn er i fosterhjem adoptert psamr ohar alvorlige sykiske lidelser

Anonymkode: 330cc...ffe

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vært tett på en familie. Full konflikt mellom foreldrene til det nivået at de ikke så barnas behov. En av foreldrene evnet ikke å se at det var foreldrene som var grunnårsaken til ett av barnas oppførsel. I stedet for å jobbe med seg selv, ble barna håndtert med vold. Det ble forsøkt alt tenkelig av tiltak uten at foreldrene evnet å ta det til seg. Saken pågikk i årevis.

Etter en ganske så hjertskjærende melding jeg sendte på vegne av ett av de tre barna skjønte barneverntjenesten alvoret og startet sak om overtakelse. Et nødvendig utfall som burde vært gjort mye før.

Det som er trist er at om foreldrene kunne glemt konflikten seg i mellom og åpnet seg for veiledning i stedet for å se på hverandre og barneverntjenesten som fiender, så kunne disse foreldre klart å bli bedre foreldre.

Barna har det mye bedre nå.

Anonymkode: 45287...06b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 15.37):

Pga min sjalue eks så sendte han bekymringsmld for oss og vår datter som da var 4år. Han mente på at min daværende kjæreste slo meg, noe han ikke gjorde. Jeg måtte gjennom flere rettsaker og ett år med et skriv fra retten. Det endte med å ha henne 100% til kun 1 dag i uka, kun få timer. Idag har jeg henne full og helt igjen, men faren har ødelagt livet mitt, men forhåpentligvis går det fint med datteren min. Dette er flere år siden. 

Trist å høre at du opplever det sånn. Jeg har litt vanskelig å forstå at det skal gå fra 100% til noen få timers samvær uten grunn. Det er vel mer til historien?

Anonymkode: 45287...06b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Vold, overgrep og omsorgssvikt over mange år. Meldte til BV mange ganger over 5 år før barna ble fjernet fra hjemmet. De har som unge voksne mange vansker i livet sitt dessverre da de er veldig traumatisert. 

Anonymkode: 912bc...808

Skrevet

Jeg er en av de barna som ble hentet- i grevens tid. Grov omsorgssvikt fra min mor. 

Det NV gjorde feil var at de ikke kom når jeg var 6 år, og tok min bror også. Jeg var 13 ved overtakelsen og min bror ble igjen. Vi kunne spart oss så mange år med traumer

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er en av de barna som ble hentet- i grevens tid. Grov omsorgssvikt fra min mor. 

Det BV gjorde feil var at de ikke kom når jeg var 6 år, og tok min bror også. Jeg var 13 ved overtakelsen og min bror ble igjen. Vi kunne spart oss så mange år med traumer

Kjenner til mange andre saker hvor det var rus, alkohol, omsorgssvikt og misbruk som var grunnen også 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...