Gå til innhold

Barnevernet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere hørt noe historier om at bv har tatt barna? Grunn? 

Anonymkode: dcccf...8e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner flere familier der det har blitt omsorgsoverdragelse og fosterhjemsplassering, ja. Både frivillig og ved dom. 
I alle tilfellene så var den eneste feilen at det ikke ble gjort lenge før...

Det har vært forskjellige grunner, både rus og psykiatri, men også generelt dårlig omsorgsevne og i ett tilfelle et barn med store utfordringer, der foreldrene ikke klarte å håndtere h*n selv. 

Endret av Angelheart2
  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelheart2 skrev (1 minutt siden):

Kjenner flere familier der det har blitt omsorgsoverdragelse og fosterhjemsplassering, ja. Både frivillig og ved dom. 
I alle tilfellene så var den eneste feilen at det ikke ble gjort lenge før...

Samme her...

Anonymkode: 50656...2e0

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelheart2 skrev (1 minutt siden):

Kjenner flere familier der det har blitt omsorgsoverdragelse og fosterhjemsplassering, ja. Både frivillig og ved dom. 
I alle tilfellene så var den eneste feilen at det ikke ble gjort lenge før...

uff da.. hva var grunn? 

Anonymkode: dcccf...8e5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet tar ikke barna vekk ifra familien så enkelt, Det er siste løsning! 

Anonymkode: c8572...fcd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

uff da.. hva var grunn? 

Anonymkode: dcccf...8e5

Du vet da vel selv eksempler på ting man kan gjøre med barn, som gjør at du ikke får lov til å ha barna lengre. 

Anonymkode: 50656...2e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnevernet hjalp familien vår, de hjalp oss med kurs om vold og genrasjonsvold så faren ble mildere, vi hadde cos kurs så vi kunne se hvor skadelig det var for barn st en forelder var snill og ettergivende og en streng og autoritær og dessverre hadde klapset barna i rumpen, jeg er så glad for at jeg og barna ble hørt, far ble bedre og forstod mer, han visste ikke bedre, det var jo sånn han var oppdratt, vi samarbeider fullt nå.

Anonymkode: 17fb4...ccb

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har dere hørt noe historier om at bv har tatt barna? Grunn? 

Anonymkode: dcccf...8e5

Barnevernet tar ikke barn. Det er nemnd / tingrett / lagmannsrett som vedtar å gi kommunen omsorgen for barnet / barna 

Anonymkode: 33598...4c3

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en bekjent mistet babyen på fem uker på grunn av "skjevutvikling", samvær to ganger i året. Vanskelig å skjønne ut ifra papirene, men det var sikkert riktig 🤷‍♀️

Anonymkode: 70688...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner personlig bare en familie der alle ungene (også tenåringer) ble tatt av barnevernet og plassert i fosterhjem, og moren ble satt i fengsel etter å ha blitt dømt for grov barnemishandling i retten. Hun gjorde så mye forferdelige ting at du ikke vil tro det. Gikk verst utover de to eldste jentene, av en eller annen grunn, men ingen slapp helt unna verken fysisk eller psykisk terror. Og ingen ante noe om det! Ingen venner eller naboer visste hva som skjedde innenfor husets fire vegger der, før den nest eldste datteren en dag fryktet for sitt liv da moren var i gang med å mishandle henne igjen, og rømte. Hun bare rett og slett begynte å løpe og løp og løp til hun fant noen som hjalp henne til de rette instanser.

Faren til de ungene var delvis medskyldig, men mest i form av at han ikke gjorde noe for å forhindre volden moren utøvet, han bare så på eller ga faen. Han flyttet også ut og var ikke tilstede de siste årene, så moren fikk virkelig fri bane.

Moren tvang bl.a. den ene datteren til å komme hjem i storefriminutten på skolen og lage lunsj til henne og gjøre husarbeid og handle i butikken. Alt dette mens moren selv lå på sofaen og kom med drittslenging. Gjorde datteren noe feil, fikk hun unngjelde i form av fysisk straff. Moren stakk henne med en saks en gang, for eksempel, så hun fikk stort sår og blødde. Men da datteren ba om å få dra til lege og sy såret, nektet moren henne det og bare lo av henne.

Jeg kjente denne familien fordi vi hadde barn i samme barnehage, og min sønn var bestekompis med ene sønnen i den omtalte familien. Han forsvant uten et ord en dag, og bor nå hos slektninger på en annen kant av landet. Etter hva jeg forstår, klarer han seg fint nå i voksen alder. Venner, god inntekt. Vet ikke hvordan han har det psykisk da....Stakkars gutt. Ikke rart han dukket opp på døren vår tidlig lørdags morgen og ble til sengetid samme kveld, og ikke gikk hjem før vi sendte han hjem.... Det var ALDRI noen foreldre som ringte og spurte etter han, aldri noe som lurte på hvor gutten var, uansett hvor lenge han var borte hjemmefra.

Hadde jeg bare visst hvordan han hadde det, så hadde han fått bo hos oss. 

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Barnevernet tar ikke barna vekk ifra familien så enkelt, Det er siste løsning! 

Anonymkode: c8572...fcd

kan signere på dette da jeg er nært innvolvert i en sak som har pågått i over 7 år uten at barna er skjermet, hørt eller ivaretatt / hentet ut av BV da den ene av foreldrene motarbeider, trenerer, nekter, driver med maktspill osv osv og desverre ar foreldreretten ganske sterk.. 

Anonymkode: 25254...57b

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til 5 saker. 

1. En tenåringsmor ble fratatt babyen etter gjentatte ganger med å la babyen være alene hjemme, eller tatt med på fylla fest med råning. Barnet ble adoptert bort etter ca 1 år. 

2. Min vennine og hennes lille søster ble satt i fosterhjem. Storesøsteren var gammel nok til å bare flytte for seg selv. Vet ikke hvorfor, hun nektet å snakke om det. 

3. Lille broren til en vennine ble tatt av barnevernet. Resten av søskene var gamle nok til at de kune være hjemme og klare seg selv. Moren stakk av, og faren satte de eldre barna i ansavar for gutten. (vi gikk på ungdomskolen og han i 4 klasse?) gutten var ekstremt voldelig. 

4. 2 gutter ble tatt av barnevernet, men fikk lov til å flytte samen med tanten sin etter et par mnd i fosterhjem. Vet ikke hvorfor, men hørte rykter om psykiske problemer hos moren. Type demens? 

5. En i klassen bodde i fosterhjem. Ble tatt fra moren pga hun var dypt inne i rus miljøet. Gutten gikk ikke på skolen, og ble funnet hjemme i et skrekens hus, skitten uvasket, og sulten. Han var 8 år da tror jeg. 

Jeg stoler på at barnevernet gjør det som er riktig! Har også en vennine som måtte på sånn kurs og opplæring hos barnevernet etter problemer med barnet sitt. Hun synes det var tøfft å måtte gå dit, men når alt var ferdig er hun absolutt takknemlig og glad for all hjelp. 

Anonymkode: b533f...e5c

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere...

Mange som ikke var i stand til det helt nødvendige, som enkle rutiner, få dem på skolen, lage mat og passe på at de har klær som passer mens barna vokser. 

Tenåringer som selv var under barnevernet, og hadde psykiske problemer som gjorde dem til dårlige foreldre.

Alkohol og rusmisbrukere.

Vold, misbruk og generelt utrygghet.
 

Anonymkode: be59d...99f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere hørt noe historier om at bv har tatt barna? Grunn? 

Anonymkode: dcccf...8e5

Har sittet i bvnemden så ja. 

Forskjellige grunner, er ikke en enkelt grunn, er mange grunner som til sammen tilsier at barna ikke får nok hjemme

Anonymkode: 1c27d...566

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere hørt noe historier om at bv har tatt barna? Grunn? 

Anonymkode: dcccf...8e5

Pga min sjalue eks så sendte han bekymringsmld for oss og vår datter som da var 4år. Han mente på at min daværende kjæreste slo meg, noe han ikke gjorde. Jeg måtte gjennom flere rettsaker og ett år med et skriv fra retten. Det endte med å ha henne 100% til kun 1 dag i uka, kun få timer. Idag har jeg henne full og helt igjen, men faren har ødelagt livet mitt, men forhåpentligvis går det fint med datteren min. Dette er flere år siden. 

Anonymkode: 95785...f49

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, en bekjent mistet babyen på fem uker på grunn av "skjevutvikling", samvær to ganger i året. Vanskelig å skjønne ut ifra papirene, men det var sikkert riktig 🤷‍♀️

Anonymkode: 70688...07c

Skjevutvikling? Hvordan da? 

Anonymkode: 95785...f49

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dessverre tar de barna ut alt for sjeldent, utrolig hva man tillater. Men selvinnsikten til de fleste av de som har saker er dessverre fraværende, de tror vel selv at det er for barnets beste, forstår ikke bedre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjevutvikling? Hvordan da? 

Anonymkode: 95785...f49

Jeg vet ikke, det var oppgitt som grunn uten at jeg noen gang har skjønt hva det innebærer og hvordan det kan oppdages så tidlig. Mulig noen i tråden kan forklare om de har mer kjennskap til barnevernet 😊

Anonymkode: 70688...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Jeg kjenner personlig bare en familie der alle ungene (også tenåringer) ble tatt av barnevernet og plassert i fosterhjem, og moren ble satt i fengsel etter å ha blitt dømt for grov barnemishandling i retten. Hun gjorde så mye forferdelige ting at du ikke vil tro det. Gikk verst utover de to eldste jentene, av en eller annen grunn, men ingen slapp helt unna verken fysisk eller psykisk terror. Og ingen ante noe om det! Ingen venner eller naboer visste hva som skjedde innenfor husets fire vegger der, før den nest eldste datteren en dag fryktet for sitt liv da moren var i gang med å mishandle henne igjen, og rømte. Hun bare rett og slett begynte å løpe og løp og løp til hun fant noen som hjalp henne til de rette instanser.

Faren til de ungene var delvis medskyldig, men mest i form av at han ikke gjorde noe for å forhindre volden moren utøvet, han bare så på eller ga faen. Han flyttet også ut og var ikke tilstede de siste årene, så moren fikk virkelig fri bane.

Moren tvang bl.a. den ene datteren til å komme hjem i storefriminutten på skolen og lage lunsj til henne og gjøre husarbeid og handle i butikken. Alt dette mens moren selv lå på sofaen og kom med drittslenging. Gjorde datteren noe feil, fikk hun unngjelde i form av fysisk straff. Moren stakk henne med en saks en gang, for eksempel, så hun fikk stort sår og blødde. Men da datteren ba om å få dra til lege og sy såret, nektet moren henne det og bare lo av henne.

Jeg kjente denne familien fordi vi hadde barn i samme barnehage, og min sønn var bestekompis med ene sønnen i den omtalte familien. Han forsvant uten et ord en dag, og bor nå hos slektninger på en annen kant av landet. Etter hva jeg forstår, klarer han seg fint nå i voksen alder. Venner, god inntekt. Vet ikke hvordan han har det psykisk da....Stakkars gutt. Ikke rart han dukket opp på døren vår tidlig lørdags morgen og ble til sengetid samme kveld, og ikke gikk hjem før vi sendte han hjem.... Det var ALDRI noen foreldre som ringte og spurte etter han, aldri noe som lurte på hvor gutten var, uansett hvor lenge han var borte hjemmefra.

Hadde jeg bare visst hvordan han hadde det, så hadde han fått bo hos oss. 

Å herlighet! 
Hvordan var moren som person, da? Dersom du møtte på henne noengang? 

Anonymkode: f47b5...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Pga min sjalue eks så sendte han bekymringsmld for oss og vår datter som da var 4år. Han mente på at min daværende kjæreste slo meg, noe han ikke gjorde. Jeg måtte gjennom flere rettsaker og ett år med et skriv fra retten. Det endte med å ha henne 100% til kun 1 dag i uka, kun få timer. Idag har jeg henne full og helt igjen, men faren har ødelagt livet mitt, men forhåpentligvis går det fint med datteren min. Dette er flere år siden. 

Anonymkode: 95785...f49

Du skriver ikke noe om hva som var barnevernets rolle i dette 

Anonymkode: dca24...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...