Gå til innhold

hvor mye er passe å gi i konfirmasjonsgave i 2024?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

skal gi til fetters nevø, som vi kjenner godt og er invitert i konfirmasjonen, og så min nye bonusniese som jeg har møtt en gang, og ikke pratet med, og er ikke invitert.

Tenker 1000-1500 til den første og 5-600 til den andre, men er redd jeg har stivnet i gamle dagers prisnivå.

Hva er vanlig i 2024?

Anonymkode: f22dd...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dyrtid, så vil tro at folk har forståelse for at man gir det man har råd til. Stor forskjell på en alenemor i lavtlønnsyrke og et godt etablert par med OK+ jobber.

Anonymkode: 38fda...bfd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forslagene sines høres greie ut, jeg. Trenger ikke gå høyere enn det. 

Anonymkode: 9b35f...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva din økonomi er. 
1500 er omtrent hva jeg gir til mine egne tantebarn. Så mye hadde jeg ikke gitt til noen som ikke er i nærmeste familie uansett om jeg var invitert i konfirmasjonen eller ikke. 

Anonymkode: e6214...97b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man gi gave hvis man ikke er invitert?

Anonymkode: c5b7d...e7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir  10 000 kroner.Onkel her

Anonymkode: fdff2...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din fetters nevø?? Det er jo rimelig langt ut i slekta, eller? Eller...hbis din fetter er konfirmantens biologiske onlel, så er vel konfirmanten barn av din andre fetter/kusine?

Jeg var ikke invitert i min fettets barns konfirmasjon, og gav ingenting. Min konfirmant fikk heller ingenting fra mine fettere/kusiner.

Men hvis du er invitert er det rikelig med 1000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (2 minutter siden):

Din fetters nevø?? Det er jo rimelig langt ut i slekta, eller? Eller...hbis din fetter er konfirmantens biologiske onlel, så er vel konfirmanten barn av din andre fetter/kusine?

Jeg var ikke invitert i min fettets barns konfirmasjon, og gav ingenting. Min konfirmant fikk heller ingenting fra mine fettere/kusiner.

Men hvis du er invitert er det rikelig med 1000,-

Jeg skrev feil - mente selvfølgelig fetters sønn.

Vi har veldig liten familie, så fetters sønn er ikke langt ute for oss, og vi har endel med dem å gjøre på hytta om sommeren. Samtidig er det ikke så nært som våre søskens barn selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor må man gi gave hvis man ikke er invitert?

Anonymkode: c5b7d...e7c

det er da helt vanlig til konfirmasjon!

Det er jo skikk og bruk å gi til naboers barn, venners barn, kollegers barn, alle mulige slags relasjoner. Det er jo ikke slik at konfirmanten ikke skal få gaver, selv om foreldrene ikke har råd til å invitere 200 naboer, kolleger og venner.

Her dreier det seg som mitt søskens nye bonusbarn, som vi selvfølgelig kommer til å ha en relasjon til, og det er en helt selvsagt ting at denne konfirmanten skal ha en gave. Skjønner ikke at du spør engang.

Forøvrig gir jeg bursdagsgaver selv om det ikke er selskap, og bryllupsgaver til dem jeg anser nære, og det er fullstendig uavhengig av om jeg er invitert eller ikke. Men jeg øker beløpet hvis jeg er invitert. Dette er normale sosiale normer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp23 skrev (14 minutter siden):

Man gir det man kan tenker jeg

Jeg kan gi 10 ganger mer, men det er overhodet ikke aktuelt.

Jeg lurer på hva som er vanlig, gjennomsnittlig nivå i dag - ikke hva som er minimum, og ikke hva som er overdådig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...