Alltid Vår Skrevet 24. april 2024 #41 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har blitt "arrestert" ja! 😅 fordi jeg var mann i (dame)bunad... der falt noen tungt for brystet...🤪 Anonymkode: 87291...b1e Hva var straffen? Ti år på vassgraut og 50 Hallingkast? 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #42 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Finnes vel knapt noe mer patetisk enn bunadspolitiet, de slår til og med mammapolitiet, og det sier litt Anonymkode: 26b22...51a jeg synes faktisk det er enda mer patetisk å klistre slike nedlatende merkelapper på folk som har kunnskap og engasjement om noe. Når du kaller andre for bunadpoliti eller mammapoliti, så forteller det i grunnen mer om deg selv enn om dem du disser. Du forteller meg at du sannsynligvis ikke har dybdekunnskap selv, men at du likevel føler deg litt overlegen. Anonymkode: c16eb...ce0 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #43 Skrevet 24. april 2024 Samboeren min ble spytta etter et år, av ei godt voksen dame i samme bunad som samboeren min. Hun brukte feil skaut, må vite. Nå er det sånn at bunaden hennes var nedarvet fra min familie og skautet hun bar (som uansett var mer eller mindre likt som det som selges i dag), ble brukt sammen med denne arvebunaden av min tippoldemor allerede på 1880-tallet en gang. Stort mer tradisjon blir det ikke, spør du meg. Anonymkode: 9ab36...7e1 3 3
Alltid Vår Skrevet 25. april 2024 #44 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): jeg synes faktisk det er enda mer patetisk å klistre slike nedlatende merkelapper på folk som har kunnskap og engasjement om noe. Når du kaller andre for bunadpoliti eller mammapoliti, så forteller det i grunnen mer om deg selv enn om dem du disser. Du forteller meg at du sannsynligvis ikke har dybdekunnskap selv, men at du likevel føler deg litt overlegen. Anonymkode: c16eb...ce0 Problemet er jo at dette såkalte bunadspolitiet ikke har kunnskap om det de uttaler seg om. Engasjement? Jo, da, men historieløst og basert på synsing, ikke kunnskap. 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #45 Skrevet 25. april 2024 Alltid Vår skrev (9 timer siden): Hva var straffen? Ti år på vassgraut og 50 Hallingkast? Haha!😅🤪 Fullt så galt var det ikke heldigvis. Jeg var invitert til å stille i drag på et arrangement hvor det var naturlig å stille i bunad. Noe jeg gjorde. Det var populært hos de aller fleste, men en eldre sur dame kom bort til meg etter en stund og var veldig krass og krenket fordi jeg hadde på bunad. Hun sa hun ikke hadde noe i mot at jeg stilte i drag/kvinneantrekk, men at det var totalt feil å gjøre dette i vår nasjonaldrakt. Hun synes det var respektløst og krenkende...🙄🙈😅 Anonymkode: 87291...b1e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #46 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Haha!😅🤪 Fullt så galt var det ikke heldigvis. Jeg var invitert til å stille i drag på et arrangement hvor det var naturlig å stille i bunad. Noe jeg gjorde. Det var populært hos de aller fleste, men en eldre sur dame kom bort til meg etter en stund og var veldig krass og krenket fordi jeg hadde på bunad. Hun sa hun ikke hadde noe i mot at jeg stilte i drag/kvinneantrekk, men at det var totalt feil å gjøre dette i vår nasjonaldrakt. Hun synes det var respektløst og krenkende...🙄🙈😅 Anonymkode: 87291...b1e Godt å se at eldre mennesker utbasunerer når de blir krenket, ikke bare ungdommen! Anonymkode: 5c402...805 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #47 Skrevet 25. april 2024 Iso1 skrev (16 timer siden): Hvis de skal ta meg på noe kan det hende de får en skrape tilbake. De har ingenting med hva jeg går i eller har som tilbehør eller sko jeg bruker. De kommer til å få så øra flagrer. Så svaret på HI er altså "nei"? Anonymkode: 5c402...805
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #48 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Haha!😅🤪 Fullt så galt var det ikke heldigvis. Jeg var invitert til å stille i drag på et arrangement hvor det var naturlig å stille i bunad. Noe jeg gjorde. Det var populært hos de aller fleste, men en eldre sur dame kom bort til meg etter en stund og var veldig krass og krenket fordi jeg hadde på bunad. Hun sa hun ikke hadde noe i mot at jeg stilte i drag/kvinneantrekk, men at det var totalt feil å gjøre dette i vår nasjonaldrakt. Hun synes det var respektløst og krenkende...🙄🙈😅 Anonymkode: 87291...b1e Nasjonaldrakt, ja. Jeg har alltid stusset over at bunaden blir tolket som et nasjonalt symbol som skal respekteres på samme måte som flagget, Nasjonalsangen og Kongen. Jeg vet jo at hardangerbunaden ble brukt som et nasjonalt symbol rundt unionsoppløsningen, men nå som det har gått over 100 år tenker jeg mer på den som kulturarv på linje med lutefisk og stabbur. Hvis du maler stabburet ditt rosa, eller serverer lutefisk med teriyaki så vil jo tradisjonalister rynke på nesen, men ingen som er ved sine fulle fem vil anklage deg for brudd på reglene om respekt for hellige, nasjonale symboler. Anonymkode: c16eb...ce0
Iso1 Skrevet 25. april 2024 #49 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så svaret på HI er altså "nei"? Anonymkode: 5c402...805 De hadde ikke turt!
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #50 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nasjonaldrakt, ja. Jeg har alltid stusset over at bunaden blir tolket som et nasjonalt symbol som skal respekteres på samme måte som flagget, Nasjonalsangen og Kongen. Jeg vet jo at hardangerbunaden ble brukt som et nasjonalt symbol rundt unionsoppløsningen, men nå som det har gått over 100 år tenker jeg mer på den som kulturarv på linje med lutefisk og stabbur. Hvis du maler stabburet ditt rosa, eller serverer lutefisk med teriyaki så vil jo tradisjonalister rynke på nesen, men ingen som er ved sine fulle fem vil anklage deg for brudd på reglene om respekt for hellige, nasjonale symboler. Anonymkode: c16eb...ce0 jeg må tilføye: Jeg sier ikke at bunaden ikke skal respekteres, men jeg vil respektere den som et åndsverk eller et uttrykk for kulturhistorisk arv, som har stor egenverdi. Men ikke som et Hellig Nasjonalt Symbol. Anonymkode: c16eb...ce0
Iso1 Skrevet 25. april 2024 #51 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): det var vel ikke akkurat det ts lurte på... Anonymkode: c16eb...ce0 Kan vel svare som jeg vil? Fritt land!
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #52 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): jeg synes faktisk det er enda mer patetisk å klistre slike nedlatende merkelapper på folk som har kunnskap og engasjement om noe. Når du kaller andre for bunadpoliti eller mammapoliti, så forteller det i grunnen mer om deg selv enn om dem du disser. Du forteller meg at du sannsynligvis ikke har dybdekunnskap selv, men at du likevel føler deg litt overlegen. Anonymkode: c16eb...ce0 Kunnskap og engasjement er bra,det! Men det er måten man turer fram på som er et problem. Og man må ikke tre sin egen mening ned over andre om de ikke har bedt om den. Anonymkode: bf4f8...52a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #53 Skrevet 25. april 2024 Iso1 skrev (13 minutter siden): Kan vel svare som jeg vil? Fritt land! Eh, nei, på KG har vi regler om at det ikke er lov å avspore, som du nødvendigvis har akseptert. KG er ikke et fritt land. Anonymkode: c16eb...ce0 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #54 Skrevet 25. april 2024 Iso1 skrev (20 minutter siden): De hadde ikke turt! Så svaret på HI er altså "nei"? Anonymkode: 5c402...805 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #55 Skrevet 25. april 2024 Nei, jeg har absolutt alt korrekt til bunaden min. Sølv fra lokal sølvsmed. Men har ikke sansen for bunadspoliti. Og når det gjelder strømper, så bruker alle her vanlige sorte strømpebukser. Målselv- og Bardubunad. Anonymkode: 0ca46...be3 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #56 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): jeg synes faktisk det er enda mer patetisk å klistre slike nedlatende merkelapper på folk som har kunnskap og engasjement om noe. Når du kaller andre for bunadpoliti eller mammapoliti, så forteller det i grunnen mer om deg selv enn om dem du disser. Du forteller meg at du sannsynligvis ikke har dybdekunnskap selv, men at du likevel føler deg litt overlegen. Anonymkode: c16eb...ce0 Man har jo åpenbart ikke kunnskap hvis man kritiserer andres bruk av bunaden. Bunaden bygger på drakttradisjoner som var i stadig utvikling, så at den utviklingen fortsetter er egentlig det mest naturlige. Det blir for dumt å kritisere andre for å mangle dybdekunnskap, når man åpenbart er totalt historieløs selv. Men du bekrefter mitt inntrykk av bunadspolitiet. Anonymkode: 58844...e1c 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #57 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man har jo åpenbart ikke kunnskap hvis man kritiserer andres bruk av bunaden. Bunaden bygger på drakttradisjoner som var i stadig utvikling, så at den utviklingen fortsetter er egentlig det mest naturlige. Det blir for dumt å kritisere andre for å mangle dybdekunnskap, når man åpenbart er totalt historieløs selv. Men du bekrefter mitt inntrykk av bunadspolitiet. Anonymkode: 58844...e1c men dette er jo helt feil. Noen bunader er siste ledd i en levende tradisjon - andre er rekonstruert eller designet på bakgrunn av en detalj på en lue eller en vott, og designet tilhører den som laget det. De fleste av bunadene våre står ikke en slik draktutvikling som du beskriver. Anonymkode: c16eb...ce0 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #58 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): jeg må tilføye: Jeg sier ikke at bunaden ikke skal respekteres, men jeg vil respektere den som et åndsverk eller et uttrykk for kulturhistorisk arv, som har stor egenverdi. Men ikke som et Hellig Nasjonalt Symbol. Anonymkode: c16eb...ce0 Så du mener at det jeg gjorde var innafor?☺️ eller?🤪 Anonymkode: 87291...b1e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #59 Skrevet 25. april 2024 Vi er fra Telemark. Ene datteren min har beltestakk (strengt tatt ikke bunad) og har i år kjøpt seg ensfarget rosa silkeskjorte til. Hun andre har øst-Telemark og har kjøpt seg ensfarget hvit skjorte til (ferdig sydd fra Pascal) fordi hun rett og slett synes det blir for mye med alle broderiene på skjorta og bunaden med alle søljene til. Svigermor er ikke glad..... Anonymkode: b084b...f50 1
fjellglad Skrevet 25. april 2024 #60 Skrevet 25. april 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: jeg synes faktisk det er enda mer patetisk å klistre slike nedlatende merkelapper på folk som har kunnskap og engasjement om noe. Når du kaller andre for bunadpoliti eller mammapoliti, så forteller det i grunnen mer om deg selv enn om dem du disser. Du forteller meg at du sannsynligvis ikke har dybdekunnskap selv, men at du likevel føler deg litt overlegen. Anonymkode: c16eb...ce0 Det er da langt mer patetisk å kommentere andres klær (eller spytte etter som en nevnte her), fullstendig mangel på oppdragelse. De som driver med slikt bør fokusere på seg selv og hva de har på seg, ellers får de pent tåle å bli kalt "bunadpoliti". 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå