Gå til innhold

Bunadspolitiet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du nokon gong blitt arrestert av bunadspolitiet? 

I så fall; kva vart du "tatt" på? 😅

Anonymkode: 5c402...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke blitt «tatt», men det er sikkert noen som blir sure: jeg bruker sorte joggesko til bunaden på 17. mai. Får så UTROLIG vondt i føttene av bunadsko, klarer nesten ikke å gå 😅

Anonymkode: 1f5b3...2dc

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke skjedd enda, men i en annen råd her på forumet ble jeg fortalt at en person skulle stirre stygt på meg når jeg bruker min nye, fargede bunadsskjorte på 17. mai. Jeg venter i spenning på å se om noen virkelig bruker landets nasjonaldag på å være sure på individuelle valg...

Anonymkode: 58844...e1c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte "tatt" men da vi var på Husfliden for å bestille bunaden fikk datteren min så mye kjeft av den ansatte, at det endte med at hun valgte en annen bunad enn den som var tenkt. Problemet var at vi bodde 1 km unna grensen fra det som var innafor for å kunne bruke blått bånd på skjørtet. Og så ville hun ha litt utradisjonelle farger på bringeduken. Det var så uhørt at jentungen på 14 var helt på gråten. 

Anonymkode: 60ef1...746

  • Liker 3
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på toalettet på Grand hotell under 17-mai lunsjen i fjor, retta på stakken, og ei dame mente det var helt upassende at jeg brukte stayups til bunaden ... :)

Anonymkode: a625e...a09

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste plassen jeg har møtt på bunadspolitiet, er her på KG. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

var på toalettet på Grand hotell under 17-mai lunsjen i fjor, retta på stakken, og ei dame mente det var helt upassende at jeg brukte stayups til bunaden ... :)

Anonymkode: a625e...a09

Du akal bruke strømpene som hører til.

Anonymkode: a8df4...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke direkte "tatt" men da vi var på Husfliden for å bestille bunaden fikk datteren min så mye kjeft av den ansatte, at det endte med at hun valgte en annen bunad enn den som var tenkt. Problemet var at vi bodde 1 km unna grensen fra det som var innafor for å kunne bruke blått bånd på skjørtet. Og så ville hun ha litt utradisjonelle farger på bringeduken. Det var så uhørt at jentungen på 14 var helt på gråten. 

Anonymkode: 60ef1...746

Dette ville jeg sendt en klage på! Det går ikke an å oppføre seg sånn. Dreper jo all bunadsglede hos ungdommen jo. 

Anonymkode: 2c79f...790

  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette ville jeg sendt en klage på! Det går ikke an å oppføre seg sånn. Dreper jo all bunadsglede hos ungdommen jo. 

Anonymkode: 2c79f...790

Synes det er greit at Husfliden sier fra. Vil en ikke ha bunad med de fargene som finnes til bunaden, kjøper en seg en festdrakt.

Anonymkode: a8df4...9d9

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke direkte tatt i den forstand, men fikk en nedlatende kommentar fra en bedrevitende  kvinne i en forsamling som hadde bunad med full pakke. Hun satt ved siden av meg å kikket på meg i festdrakten min som jeg forøvrig følte meg veldig fin i med fint sølv og det hele. Hun spurte meg med et litt hånlig tonefall «Hvor er bunaden din fra?» Jeg svarte som sant var at det var en festdrakt, da svarte hun bare «Åja det er en av disse festdraktene ja» Hun skulte litt på meg mens hun målte meg opp og ned samtidig som hun himlet med øynene å startet å snakke med sidemannen i stedet.
 

Følte meg litt dritt der å da, samtidig som jeg ble irritert på den kjerringa🤬

Anonymkode: efa62...492

  • Liker 1
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har ikke blitt «tatt», men det er sikkert noen som blir sure: jeg bruker sorte joggesko til bunaden på 17. mai. Får så UTROLIG vondt i føttene av bunadsko, klarer nesten ikke å gå 😅

Anonymkode: 1f5b3...2dc

det gjør jeg og! selv om jeg er nokså strikt på andre ting knyttet til bunaden. Viktig at de er helsorte da, med sort såle.

Anonymkode: c16eb...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

var på toalettet på Grand hotell under 17-mai lunsjen i fjor, retta på stakken, og ei dame mente det var helt upassende at jeg brukte stayups til bunaden ... :)

Anonymkode: a625e...a09

det var vel neppe fordi de var stay-ups, men de var vel kanskje ikke i rød eller sort ull?

Anonymkode: c16eb...ce0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du akal bruke strømpene som hører til.

Anonymkode: a8df4...9d9

«Skal» hun det? 
Altså 😂😂

Anonymkode: 355f6...6ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

det var vel neppe fordi de var stay-ups, men de var vel kanskje ikke i rød eller sort ull?

Anonymkode: c16eb...ce0

Det er ikke alle bunader som krever strømper i rød eller sort ull. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt "arrestert" ja! 😅 fordi jeg var mann i (dame)bunad... der falt noen tungt for brystet...🤪

Anonymkode: 87291...b1e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg selv, men moren min, har en bunad hvor det har blitt vanlig å bruke sølvbelte de senere årene, men det var færre som brukte det før. Moren min var tidlig ute med å skaffe seg sølvbelte til bunaden sin. Dette falt en tradisjonalist i familien tungt for hjertet. Hun var kjapp med å komme med en forelesning over temaet "Man bruker ikke sølvbelte til XYZ-bunad!" Siden sølvbeltet var kjøpt på Husfliden for akkurat dette området var det enkelt å svare med god autoritet at det var et fullt "lovlig", men frivillig tilbehør til XYZ-bunaden, og at Husfliden hadde informert om det. 

Samme tradisjonalist reagerte også på mitt valg av bunad, da jeg valgte en variant som ikke er like mye brukt, og som ikke er vanlig i familien. Man skal ha den bunaden som ble valgt for deg for 4 generasjonsledd siden, må vite... :himle:

Anonymkode: b5a0a...046

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 4/23/2024 at 7:43 AM, AnonymBruker said:

Har ikke blitt «tatt», men det er sikkert noen som blir sure: jeg bruker sorte joggesko til bunaden på 17. mai. Får så UTROLIG vondt i føttene av bunadsko, klarer nesten ikke å gå 😅

Anonymkode: 1f5b3...2dc

Jeg har hypermobile føtter og ankler og da jeg gikk med vanlige bunadsko var det et lite helvete. Stakk kniver inn i føttene om jeg gikk noen skritt. Skiftet til bunadstøvletter og det var en annen verden. Nå har jeg både Vest- og Øst-Telemarks og Åmlibunad og bunadstøvler er kanskje ikke for dem, men akkurat det gir jeg beng i. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke jeg selv, men moren min, har en bunad hvor det har blitt vanlig å bruke sølvbelte de senere årene, men det var færre som brukte det før. Moren min var tidlig ute med å skaffe seg sølvbelte til bunaden sin. Dette falt en tradisjonalist i familien tungt for hjertet. Hun var kjapp med å komme med en forelesning over temaet "Man bruker ikke sølvbelte til XYZ-bunad!" Siden sølvbeltet var kjøpt på Husfliden for akkurat dette området var det enkelt å svare med god autoritet at det var et fullt "lovlig", men frivillig tilbehør til XYZ-bunaden, og at Husfliden hadde informert om det. 

Samme tradisjonalist reagerte også på mitt valg av bunad, da jeg valgte en variant som ikke er like mye brukt, og som ikke er vanlig i familien. Man skal ha den bunaden som ble valgt for deg for 4 generasjonsledd siden, må vite... :himle:

Anonymkode: b5a0a...046

det var en merkelig reaksjon på sølvbelte. Til min bunad er sølvbeltet tradisjonelt reservert for gifte kvinner (som jeg tenker i en moderne tolkning omfatter både samboere og enslige mødre), men jeg innrømmer glatt at jeg rynker på nesen når konfirmanter kommer med sølvbelte!

Anonymkode: c16eb...ce0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

«Skal» hun det? 
Altså 😂😂

Anonymkode: 355f6...6ea

Ja, hvis ikke får hun heller kjøpe seg en festdrakt.

Anonymkode: a8df4...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke jeg selv, men moren min, har en bunad hvor det har blitt vanlig å bruke sølvbelte de senere årene, men det var færre som brukte det før. Moren min var tidlig ute med å skaffe seg sølvbelte til bunaden sin. Dette falt en tradisjonalist i familien tungt for hjertet. Hun var kjapp med å komme med en forelesning over temaet "Man bruker ikke sølvbelte til XYZ-bunad!" Siden sølvbeltet var kjøpt på Husfliden for akkurat dette området var det enkelt å svare med god autoritet at det var et fullt "lovlig", men frivillig tilbehør til XYZ-bunaden, og at Husfliden hadde informert om det. 

Samme tradisjonalist reagerte også på mitt valg av bunad, da jeg valgte en variant som ikke er like mye brukt, og som ikke er vanlig i familien. Man skal ha den bunaden som ble valgt for deg for 4 generasjonsledd siden, må vite... :himle:

Anonymkode: b5a0a...046

Før i tiden var det en støl for hvert år en er gift. Hvis det var en stor dame, rakk hun jo aldri å få et fullt belte før hun avgikk ved døden 😄

Anonymkode: a8df4...9d9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...