Gjest Lurven Skrevet 27. april 2024 #81 Del Skrevet 27. april 2024 sandpapirhode skrev (6 timer siden): Jøder er ikke en nasjonalitet, ja det bodde jøder der SAMMEN med arabere kjempe lenge, og det uten problemer. Hvor tror du jødene var før 1948? Det var ikke bare i Europa. De bodde der og kalte seg palestinske jøder, akkurat som det bor kristne der og kaller seg palestinere. Det er like komisk som at Kristne i Palestina skal stå opp å forlange å ta over Gaza og si vi har Guddommelig rett over landet. Nei, kristne har levd og lever der som KRISTNE PALESTINERE. Zionistene derimot, de gjorde dette, bestemte seg for at nå skal vi hviske ut det landet som tok oss imot når nesten hele verden ville gasse oss ihjel og kalle det vårt. Noen ganger skjønner jeg hvorfor etniske nordmenn er bekymret for utviklingen i Norge. Tenk om muslimene en dag bestemte seg for at Norge skal bli deres for Allah sa det. Det bor jo muslimer her og det har gjort kjempe lenge....... Ser du mønsteret? Ifølge jødedommen skal jødene leve i eksil frem til dommedagen/Messiah skal komme, det ligger i deres tro å ikke eie land, ergo følger ikke zionistene sin egen religion. De ble beordret det av sin Gud for å ha vært ulydige. Det er også derfor ultraortodokse jøder ikke anerkjenner Israel og kaller seg Palestinere (ja, til og med før og etter 7.okt). Det er ikke palestinere sin feil at Europeere gikk full nazi under 2.verdenskrig og utsatte jøder for ekstremt brutalitet, det er ikke Palestinere som skal måtte gjøre opp for Europa sin feil. Tror du på det du selv skriver? Jødene bodde i området lenge før arabere. Og det var heller ikke sånn at araberne i området tok i mot jøder når nazistene ville utrydde dem. I jødedommen er det riktignok slik at de fortsatt venter på Messias, men det står ingenting om at de skal være i eksil til han kommer tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 27. april 2024 #82 Del Skrevet 27. april 2024 sandpapirhode skrev (2 timer siden): Så om muslimene forblir her i over tusen år så har plutselig rett til å ta over Norge og kalle det Norgestan? Jødene var jo i palestina lenge før arabere/muslimer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 27. april 2024 #83 Del Skrevet 27. april 2024 4 hours ago, sandpapirhode said: Nei fordi det er ikke noe vits, tilsvaret er det samme : kildene. Akkurat som de som vet sannheten ikke ha tro på vestlige kilder. Hva gjør at du tror at dine kilder forteller sannheten, og ikke de vestlige kildene som ikke gjengir det du mener er sannhet i støtten din til Palestina? 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 27. april 2024 #84 Del Skrevet 27. april 2024 Lurven skrev (3 timer siden): Jødene var jo i palestina lenge før arabere/muslimer. Har ikke både Jøder og Muslimer samme stamfar i følge bibelen, Abraham ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 27. april 2024 #85 Del Skrevet 27. april 2024 Apis skrev (40 minutter siden): Har ikke både Jøder og Muslimer samme stamfar i følge bibelen, Abraham ? Tror det er jøder og arabere. Men araberne bodde opprinnelig lengre syd enn jødene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 29. april 2024 #86 Del Skrevet 29. april 2024 Madame Butterfly skrev (På 27.4.2024 den 10.02): At man har bodd et sted i generasjoner, betyr ikke at man er en egen stat. De fleste land ble etablert fordi de bare ble, da de oppfylte kriteriene for en stat. Hva en stat er ble kodifisert i Montevideo, men det var stater lenge før den tid, de var faktiske stater, helt uavhengig av navn og merkelapper på ting. Vi finner eksempler på stater som har kommet og gått fra hele verden. Palestina var aldri en stat, det er et faktum. 1) en permanent befolkning, 2) et definert territorium kontrollert av enheten, 3) en effektiv regjering, og 4) enheten bør ha kapasitet til å ha forhold til andre stater, ved for eksempel å signere internasjonale avtaler Jepp ekstremt navlebeskuende og kolonistisk.... Palestinerne oppfylte ikke "kravene" til en stat, å det tenker du har noen som helst relevansen i deres bestemelsesret over deres landområdet. Men hvem tror du har laget disse kravene? Hvem er det som har definert hva som kvalifiserer som et lland og ikke? Det at jeg kaller tankegangen din for kolonistisk er et veldig sterkt hint til hvor den oprinelig kommer fra og jeg går ut I fra at du er vest europer så navlebeskuende er også et ganske sterkt hint. Palestinerne organiserte ikke sammfunet sitt akurat slik vi gjore på andre siden av jorda for noen hundre åre siden. Å det skal ha noen som helt rellevanse for deres eierskap over eget land nå.... Det er en måtte og tenke på som vesteuropeiske sammfun har forsøkt å lege fra seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 29. april 2024 #87 Del Skrevet 29. april 2024 Lurven skrev (På 27.4.2024 den 18.48): Jødene var jo i palestina lenge før arabere/muslimer. Sammen var vistnok i Norge før nordmen.... Foreslår du at vi avskafer Stortinget og lar sametinget styre istedenfor da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 29. april 2024 #88 Del Skrevet 29. april 2024 56 minutter siden, Pippi Lotta said: Sammen var vistnok i Norge før nordmen.... Foreslår du at vi avskafer Stortinget og lar sametinget styre istedenfor da? Eh… Nei? Samene har status som Urfolk, ikke Urbefolkning. Det er en forskjell. 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 29. april 2024 #89 Del Skrevet 29. april 2024 Pippi Lotta skrev (1 time siden): Sammen var vistnok i Norge før nordmen.... Foreslår du at vi avskafer Stortinget og lar sametinget styre istedenfor da? Samene kom vel til Norge omtrent samtidig med andre folkeslag. Og de har vel holdt seg mest i Nord Norge . De kan godt få sitt eget land i Nord Norge for min del Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 29. april 2024 #90 Del Skrevet 29. april 2024 Duraton skrev (6 timer siden): Eh… Nei? Samene har status som Urfolk, ikke Urbefolkning. Det er en forskjell. Jeg er klar over at det ikke er noen fasit på hvem som kom til Norge først, det var kansje en klønete måte å formulere meg på. Poenget mitt var uanset at det ikke er spesielt relevant for landegrensene til Norge i dag, hvem som bode her for 1900 år siden..... Eller hadde du med glede overført all makt fra Stortinget til Sametinget om det kom frem beviser for at sammen kom til Norge 200 år før oss andre? Altså synes du det hadde vært relevant for dagens politiske situasjon om jeg kunne bevise at sammen kom til Norge for 2000 år siden, mens andre nordmenn kom hit for "bare" 1800 år siden? Lurven skrev (6 timer siden): Samene kom vel til Norge omtrent samtidig med andre folkeslag. Og de har vel holdt seg mest i Nord Norge . De kan godt få sitt eget land i Nord Norge for min del Virkelig hadde det vært greit for deg om dit nabolag ble donert til et nytt sammeland? Det er virkelig storsinnet av deg! Det hadde ikke vært greit for meg, og når jeg ser på hvordan dette har fungert andre steder tror jeg ikke det ville vært særlig gunstig for noen andre heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 29. april 2024 #91 Del Skrevet 29. april 2024 49 minutter siden, Pippi Lotta said: Jeg er klar over at det ikke er noen fasit på hvem som kom til Norge først, det var kansje en klønete måte å formulere meg på. Poenget mitt var uanset at det ikke er spesielt relevant for landegrensene til Norge i dag, hvem som bode her for 1900 år siden..... Eller hadde du med glede overført all makt fra Stortinget til Sametinget om det kom frem beviser for at sammen kom til Norge 200 år før oss andre? Altså synes du det hadde vært relevant for dagens politiske situasjon om jeg kunne bevise at sammen kom til Norge for 2000 år siden, mens andre nordmenn kom hit for "bare" 1800 år siden? Virkelig hadde det vært greit for deg om dit nabolag ble donert til et nytt sammeland? Det er virkelig storsinnet av deg! Det hadde ikke vært greit for meg, og når jeg ser på hvordan dette har fungert andre steder tror jeg ikke det ville vært særlig gunstig for noen andre heller. Hvis dem kom her for lenge siden men ikke klarte å danne en stat, så får dem være innbyggere i den staten som andre opprettet. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 29. april 2024 #92 Del Skrevet 29. april 2024 Pippi Lotta skrev (1 time siden): Jeg er klar over at det ikke er noen fasit på hvem som kom til Norge først, det var kansje en klønete måte å formulere meg på. Poenget mitt var uanset at det ikke er spesielt relevant for landegrensene til Norge i dag, hvem som bode her for 1900 år siden..... Eller hadde du med glede overført all makt fra Stortinget til Sametinget om det kom frem beviser for at sammen kom til Norge 200 år før oss andre? Altså synes du det hadde vært relevant for dagens politiske situasjon om jeg kunne bevise at sammen kom til Norge for 2000 år siden, mens andre nordmenn kom hit for "bare" 1800 år siden? Virkelig hadde det vært greit for deg om dit nabolag ble donert til et nytt sammeland? Det er virkelig storsinnet av deg! Det hadde ikke vært greit for meg, og når jeg ser på hvordan dette har fungert andre steder tror jeg ikke det ville vært særlig gunstig for noen andre heller. Hvis man skal sammenligne Norge med palestina på det grunnlaget du gjør her burde vel dette samelandet blitt opprettet i 1814 etter at vi hadde vært under dansk styre i ca 400 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 29. april 2024 #93 Del Skrevet 29. april 2024 sandpapirhode skrev (På 25.4.2024 den 20.46): Israel gjorde jo dette med Palestina og verden sa ingenting. sandpapirhode skrev (På 25.4.2024 den 23.02): Med andre ord, skulle det ikke ha stått Israel der heller. Palestina som stat har aldri eksistert. Derfor bør de heller ikke være oppført på verdenskart. Palestina er funnet på i et forsøk på å lure verden til å tro at palestinere er et eget folkeslag med rett på området Israel nå besitter. Palestina har aldri eksistert. Det finnes ingen Palestinsk konge, president eller høvding. Ingenting. Palestinere er en gryte av beduiner, arabere, randomme tyrkere og generellt omreisende i midtøsten. Israel derimot ér en legitim stat med suverenitet. Godkjent av verdenssamfunnet. Punkt 1 når det kommer til diskusjon rundt dette temaet er å vite en promille av historikken derifra. 11 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 29. april 2024 #94 Del Skrevet 29. april 2024 Pippi Lotta skrev (1 time siden): Jeg er klar over at det ikke er noen fasit på hvem som kom til Norge først, det var kansje en klønete måte å formulere meg på. Poenget mitt var uanset at det ikke er spesielt relevant for landegrensene til Norge i dag, hvem som bode her for 1900 år siden..... Eller hadde du med glede overført all makt fra Stortinget til Sametinget om det kom frem beviser for at sammen kom til Norge 200 år før oss andre? Altså synes du det hadde vært relevant for dagens politiske situasjon om jeg kunne bevise at sammen kom til Norge for 2000 år siden, mens andre nordmenn kom hit for "bare" 1800 år siden? Virkelig hadde det vært greit for deg om dit nabolag ble donert til et nytt sammeland? Det er virkelig storsinnet av deg! Det hadde ikke vært greit for meg, og når jeg ser på hvordan dette har fungert andre steder tror jeg ikke det ville vært særlig gunstig for noen andre heller. Om jeg levde i et diktatur og det ble opprettet et nytt sameland som var demokratisk og ga meg like rettigheter som samene hadde det vært ok for meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 29. april 2024 #95 Del Skrevet 29. april 2024 Pippi Lotta skrev (3 timer siden): Jeg er klar over at det ikke er noen fasit på hvem som kom til Norge først, det var kansje en klønete måte å formulere meg på. Poenget mitt var uanset at det ikke er spesielt relevant for landegrensene til Norge i dag, hvem som bode her for 1900 år siden..... Eller hadde du med glede overført all makt fra Stortinget til Sametinget om det kom frem beviser for at sammen kom til Norge 200 år før oss andre? Altså synes du det hadde vært relevant for dagens politiske situasjon om jeg kunne bevise at sammen kom til Norge for 2000 år siden, mens andre nordmenn kom hit for "bare" 1800 år siden? Virkelig hadde det vært greit for deg om dit nabolag ble donert til et nytt sammeland? Det er virkelig storsinnet av deg! Det hadde ikke vært greit for meg, og når jeg ser på hvordan dette har fungert andre steder tror jeg ikke det ville vært særlig gunstig for noen andre heller. Palestinerne bruker jo samme argumentet mot jødene. "Vi var her først!" Nei det var de ikke, historisk sett. Og derfor kan jødene bruke samme argument. Jødene bosatte seg der lenge før palestiner ble et ord. Det er udiskutable fakta! Og jødene flyttet ikke ut fra område fordi de kjedet seg og heller ville bo i Europa. De ble fordrevet! Og uansett var det ikke snakk om at jødene kastet ut alle araberne som bodde i området da de opprettet staten Israel der. Faktisk bor det mange arabere i Israel den dag idag. Se heller på det eksempelvis slik at Samene fikk opprette sin egen stat i et litt større område de har nå, men uten at de eksisterende innbyggerne ble kastet ut. Det ville vært levbart for absolutt alle. Med mindre man bærer på et intenst hat mot samer selvsagt....da ville det ikke fungert. Og det er det vi ser utfolde seg i midtøsten nå. Hat! Ikke kamp om land. Anbefaler alle å se mest mulig debatter og intervjuer med Mosab Yousef. Sønnen til den ene grunnleggeren av terroristorganisasjonen Hamas. Få har vært så dypt inne i hele organisasjonen og kjenner tankesettet og målene til Palestinerne så godt som han. Og han er IKKE nådig mot hverken Hamas eller den "sivile" delen av gaza. 8 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 29. april 2024 #96 Del Skrevet 29. april 2024 Pippi Lotta skrev (12 timer siden): Jepp ekstremt navlebeskuende og kolonistisk.... Palestinerne oppfylte ikke "kravene" til en stat, å det tenker du har noen som helst relevansen i deres bestemelsesret over deres landområdet. Men hvem tror du har laget disse kravene? Hvem er det som har definert hva som kvalifiserer som et lland og ikke? Det at jeg kaller tankegangen din for kolonistisk er et veldig sterkt hint til hvor den oprinelig kommer fra og jeg går ut I fra at du er vest europer så navlebeskuende er også et ganske sterkt hint. Palestinerne organiserte ikke sammfunet sitt akurat slik vi gjore på andre siden av jorda for noen hundre åre siden. Å det skal ha noen som helt rellevanse for deres eierskap over eget land nå.... Det er en måtte og tenke på som vesteuropeiske sammfun har forsøkt å lege fra seg. Det er nå slik at oppdeling og opprettelse av stater/land, er et system hele verden bruker. Palestinerne kan ikke lage sine egne regler og leve i sin egen boble. De er en del av verden og må forholde seg til den. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 17. mai 2024 #97 Del Skrevet 17. mai 2024 On 4/25/2024 at 8:46 PM, sandpapirhode said: Israel gjorde jo dette med Palestina og verden sa ingenting. Forklar? Man kan ikke fjerne noe som aldri var. Du vet at FNs delingsplan ikke dreide seg om statene Israel og Palestina? Men Israel og områder som skulle tilfalle Jordan? 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 30. mai 2024 #98 Del Skrevet 30. mai 2024 (endret) On 4/29/2024 at 7:24 AM, Pippi Lotta said: Jepp ekstremt navlebeskuende og kolonistisk.... Palestinerne oppfylte ikke "kravene" til en stat, å det tenker du har noen som helst relevansen i deres bestemelsesret over deres landområdet. Men hvem tror du har laget disse kravene? Hvem er det som har definert hva som kvalifiserer som et lland og ikke? Det at jeg kaller tankegangen din for kolonistisk er et veldig sterkt hint til hvor den oprinelig kommer fra og jeg går ut I fra at du er vest europer så navlebeskuende er også et ganske sterkt hint. Palestinerne organiserte ikke sammfunet sitt akurat slik vi gjore på andre siden av jorda for noen hundre åre siden. Å det skal ha noen som helt rellevanse for deres eierskap over eget land nå.... Det er en måtte og tenke på som vesteuropeiske sammfun har forsøkt å lege fra seg. Hva er egentlig en Palestiner? Sist jeg sjekket ble gruppen 'Palestinere' oppfunnet av en Egypter på 60-tallet. De er pan-arabere, og er ikke noen spesiell etnisk gruppe, altså er de helt like som Jordanere, Lebanesere (etter Osmanerne, og senere PLO/Hezbollah sammen med Islamistiske terrorister rensket Libanon for alle andre grupper) og andre Arabere. Flagget til Palestina er det arabiske opprørsflagget, oppfunnet under første verdenskrig. Det er omtrent ingen bevis for at Araberne som bodde i det som har vært Israel siden 1200 år før Kristus, og hele 2000 år før Araberne kom til området er noen spesiell nasjonal gruppe. Araberne fikk 70% av det britiske mandatet som ble hetende Jordan, og har nektet plent siden da å annerkjenne Israels rett til å eksistere. Jordan okkuperer fortsatt tempelhøyden i Jerusalem, der får en rabbiner lov til å komme inn en gang i året. Ingen andre Jøder får altså lov til å besøke Solomons Tempel fordi araberne tok det over og konverterte det til moske. https://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_the_Arab_Revolt Det er noe skummelt over historiefornektelsen blant Palestina-forkjemperne. Tenk om man noen gang skulle ville holde 'Palestinerne' til noen form for standard. Mahmoud Abbas sitter nå i sitt 12. år (diktator), mens Hamas styrer med majoritets-popularitet på Gaza, men det er Israel som alltid tar feil, ikke gjennomkorrupte, fundamentalistiske, Iran og Qatar støttede PA\Hamas\Fatah\Palestinere. Det passer liksom ikke inn i Vesten-hatet ungdommen og venstresiden har fått for seg at de som har en konstant offer-rolle liksom også bidrar til dette. Koloniherrene i Midt-Østen er Araberne. Egypt var Koptisk frem til Islam kom, Berberne var en egen gruppe, Libanon var hovedsakelig Kristent og Jødisk, man snakket arameisk, ikke arabisk. Det er noe man ikke tør å si fordi det ikke passer inn i historien. Araberne har utført etnisk rensing av omtrent alt annet enn Sunni og Araber i alt utenom Iran, og så står man altså som annengenerasjons Egypter eller Libaneser og klager over at Israel fører en krig som dreper en dråpe i havet av så mange Arabere\folk generelt som deres egne land dreper\har drept. Eneste forskjellen er at man først finner stemmen når det er Jøder som fører krig. Hvorfor er det sånn? Endret 30. mai 2024 av Anonio 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bindersen Skrevet 30. mai 2024 #99 Del Skrevet 30. mai 2024 sandpapirhode skrev (På 27.4.2024 den 16.56): Et lands navn er jo navnet på et området? Er Skandinavia et land? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå