Gå til innhold

Hvordan spore opp den falske profilen på datingside og slette den?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det dumpet et brev i postkassa i dag, fra Tyskland. Der hevdes deg at mannen hadde registrert profil på amorino.no, og må betale 1600 kroner. Dere tenker kanskje at mannen har vært på vift? Niks. E-postadressen som det tyske advokatkontoret hevder er tilknyttet konto, har han ikke brukt på 8 år. Vi har vært sammen i 5. Det hevdes i brevet at han registrerte seg for 4 måneder siden. 

Hvordan finner vi den falske profilen og sletter den? Jeg tenkte først å lage meg en faktura profil der for å se, men orker ikke å risikere å motta lignende pengekrav, høres ut som skikkelig svindel. Det er tydelig at noen er ute etter mannen, siden de vet hvor han bor nå (i et annet land enn han bodde da han sluttet å bruke e-postadressen), de vet hans gamle epostadresse, men ikke den nye, og de vet hans fulle navn, som han ALDRI registrerer seg med noen steder på nett (kun navn og etternavn).

Dette er heller ikke første gang sånt skjer. To ganger tidligere, med to års mellomrom, ble det trukket penger fra hans konto (VISA-kortet) som betaling for en datingsside i hhv. Frankrike og USA. Han har aldri vært i disse landene, og har ingen planer om å dra dit. 

Dere som kanskje har opplevd svindel på denne måten, what to do? 

Anonymkode: 39735...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det dumpet et brev i postkassa i dag, fra Tyskland. Der hevdes deg at mannen hadde registrert profil på amorino.no, og må betale 1600 kroner. Dere tenker kanskje at mannen har vært på vift? Niks. E-postadressen som det tyske advokatkontoret hevder er tilknyttet konto, har han ikke brukt på 8 år. Vi har vært sammen i 5. Det hevdes i brevet at han registrerte seg for 4 måneder siden. 

Hvordan finner vi den falske profilen og sletter den? Jeg tenkte først å lage meg en faktura profil der for å se, men orker ikke å risikere å motta lignende pengekrav, høres ut som skikkelig svindel. Det er tydelig at noen er ute etter mannen, siden de vet hvor han bor nå (i et annet land enn han bodde da han sluttet å bruke e-postadressen), de vet hans gamle epostadresse, men ikke den nye, og de vet hans fulle navn, som han ALDRI registrerer seg med noen steder på nett (kun navn og etternavn).

Dette er heller ikke første gang sånt skjer. To ganger tidligere, med to års mellomrom, ble det trukket penger fra hans konto (VISA-kortet) som betaling for en datingsside i hhv. Frankrike og USA. Han har aldri vært i disse landene, og har ingen planer om å dra dit. 

*falsk profil, ikke faktura, skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke svar, de er ute etter respons. Det er vel det samme om det finnes tusen profiler der ute? 

Hvis man blir utsatt for svindel via visa, kan det tas med dem.

Anonymkode: 698e5...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentleman59
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke svar, de er ute etter respons. Det er vel det samme om det finnes tusen profiler der ute? 

Hvis man blir utsatt for svindel via visa, kan det tas med dem.

Anonymkode: 698e5...c8d

Korrekt.
1: Ikke svar
2: Kontakt kortselskap hvis et kredittkort er involvert
3: Meld til politiet - kan gjøres på nett

En del god informasjon her: https://www.politiet.no/rad/beskytt-deg-mot-svindel-og-id-tyveri/ 

Endret av Gentleman59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meld til politiet, de vil kunne finne ut om det er svindel eller ikke.

Hvordan vet du at den epostkontoen ikke er brukt på 8 år? Og hvordan har de fått hans hjemadresse? Jeg regner ikke med at han bor samme sted som han gjorde for 8 år siden eller?

Slike datingsider fra USA og Frankrike kan tyde på betaling av private shows på live chats.

Anonymkode: 714e6...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville bedt DE sende beviser for profilens eksistens og aktivitet, samt aksept av avtalen.

Det er de som må bevise at han har en konto der.

Anonymkode: bbddc...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...