Gå til innhold

Kollegaer som graver i sykemeldingsgrunn bak min rygg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skal dele med din arbeidsgiver.

Ellers, glad jeg ikke jobber med deg heller :) 

Anonymkode: 06536...9d7

Tenker at du trenger ikke å fortelle meg om hva jeg skal fortelle og ikke fortelle til mine kolleger. Jeg har for eksempel hatt kreft, og det var veldig fint at mine kolleger visste om det. Jeg fikk mye støtte og varme i den perioden. Hadde jeg hatt en kollega som deg, som fortalte meg at jeg er giftig, så hadde jeg nok sluttet.

Anonymkode: 9e55f...b4f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenker at du trenger ikke å fortelle meg om hva jeg skal fortelle og ikke fortelle til mine kolleger. Jeg har for eksempel hatt kreft, og det var veldig fint at mine kolleger visste om det. Jeg fikk mye støtte og varme i den perioden. Hadde jeg hatt en kollega som deg, som fortalte meg at jeg er giftig, så hadde jeg nok sluttet.

Du drar offerrollen...klassisk.

Det handler om det første innlegget jeg siterte, les det igjen. Slutt å gå utenfor sak.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Deg om det, du sitter ikke på fasit for andre. Jeg er sykmeldt, og deler ikke et kløyva ord. Kollegene får spekulere så mye de vil.  

Anonymkode: 000ec...73f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du drar offerrollen...klassisk.

Det handler om det første innlegget jeg siterte, les det igjen. Slutt å gå utenfor sak.

I all verden. Jeg bare skriver at JEG liker å informere. Noen ganger overfladisk, andre ganger mer omfattende.

Jeg spør aldri.  I følge deg er jeg da en giftig kollega. (Første gang jeg har hørt at det er å «dra offerrollen» å fortelle at man har hatt kreft. Mye man skal høre ja),

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det, du sitter ikke på fasit for andre. Jeg er sykmeldt, og deler ikke et kløyva ord. Kollegene får spekulere så mye de vil.  

Kjære vene, har jeg sagt at jeg sitter på fasit for andre? Det er vel dere som aldri informerer som mener at dere gjør det. Jeg er vel den som har fått kjeft her for å informere.

Tviler på at kollegene dine spekulerer så veldig. Det har vi verken tid til eller interesse for her jeg jobber.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden. Jeg bare skriver at JEG liker å informere. Noen ganger overfladisk, andre ganger mer omfattende.

Jeg spør aldri.  I følge deg er jeg da en giftig kollega. (Første gang jeg har hørt at det er å «dra offerrollen» å fortelle at man har hatt kreft. Mye man skal høre ja),

Du skrev: 

"

Ofte kan det være en fordel å gi litt informasjon om en sykemelding. Ikke alle detaljer, men for eksempel noe sånt som;

«Jeg skal ha en operasjon og kommer derfor til å være sykemeldt et par uker. Regner med å være tilbake (cirka dato). «"

Dette har du fått svar på, slutt med offerrollen din. Du forventet at andre kolegaer skulle gi informasjon utfra dette innlegget.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nettopp! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev: 

"

Ofte kan det være en fordel å gi litt informasjon om en sykemelding. Ikke alle detaljer, men for eksempel noe sånt som;

«Jeg skal ha en operasjon og kommer derfor til å være sykemeldt et par uker. Regner med å være tilbake (cirka dato). «"

Dette har du fått svar på, slutt med offerrollen din. Du forventet at andre kolegaer skulle gi informasjon utfra dette innlegget.

Jeg sier at det KAN være en fordel. Vet du hva KAN betyr? Det KAN være greit å fortelle/vite om omfanget av en sykemelding. For eksempel slik som meg, som jobber i prosjekter og som i tillegg er leder. Da vet kollegene hva de har å forholde seg til og når de kan vente meg tilbake. 
Men i følge deg så er det feil uansett å informere. Ja, mange ønsker å holde det privat. Men i andre tilfeller kan det være fint å fortelle. 
Spekulering tar jeg sterkt avstand fra, som jeg har sagt mange ganger. Og jeg opplever heller ikke at det er et tema her jeg jobber.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at det KAN være en fordel. Vet du hva KAN betyr? Det KAN være greit å fortelle/vite om omfanget av en sykemelding. For eksempel slik som meg, som jobber i prosjekter og som i tillegg er leder. Da vet kollegene hva de har å forholde seg til og når de kan vente meg tilbake. 
Men i følge deg så er det feil uansett å informere. Ja, mange ønsker å holde det privat. Men i andre tilfeller kan det være fint å fortelle
Spekulering tar jeg sterkt avstand fra, som jeg har sagt mange ganger. Og jeg opplever heller ikke at det er et tema her jeg jobber.

Du er jo leder.

En helt annen sak.

Ser du febrilsk prøver å tvinge frem at det er BEST å fortelle.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er jo leder.

En helt annen sak.

Ser du febrilsk prøver å tvinge frem at det er BEST å fortelle.

Nei.

Men når dere ikke kan lese hva jeg skriver, så er det jo bare å gi opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/22/2024 at 5:02 PM, AnonymBruker said:

Hemmelighetstullet?! Så du mener at hvis en dame feks skal opereres i underlivet så skal hun dele det med alle på jobben for å stille nysgjerrigheten deres?  Seriøst?! Skjerp deg.
Folk må lære seg å dra egen nese til seg og slå ned på det når andre spekulerer. Klarer man ikke spørre personen det gjelder direkte så har man ingenting med å vite grunn. Avsolutt NULL grunn til å skulle dele med alle.. 🙄

Anonymkode: 607fd...857

Jeg delte det med jobb. Kaldte det fødselskade. De som hadde barn spurte gjerne om der var fremfall og jeg bekreftet det. Jeg fortalte ikke at jeg også sliter med avføring. Akkurat som jeg også vet at kollegaen min snippet strengen i fjor. Åpenhet, men ikke private detaljer 

Anonymkode: 91f0d...273

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/22/2024 at 5:25 PM, AnonymBruker said:

Typisk kvinnfolk i alle fall. 

Ville ikke overasket meg dersom sånne folk henger for eksempel Kvinneguiden dagen lang, bare for å sutre og klage over forskjellige "kjendiser" også. Selvfølgelig leser de rubbel og bit de kommer over fra blant annet Se og Hør eller lignende piss, bare for å harpe over hver eneste lille detalj fra privatlivene til Gud og hvermann.  

Anonymkode: bb676...6a8

Jeg er mellomleder i en tungt mannsdominert bransje, og jeg kan LOVE deg at menn elsker slikt sladder. De graver og graver og skal ha ut av meg hvorfor den og den er borte. Og jeg må bare svare at vedkommende er syk, og det er alt både jeg og de har krav på å vite. Det snakkes. MYE og skamløst.

Anonymkode: 9209a...6ee

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Det trenger man ikke fortelle kollegaer, men til sin arbeidsgiver :) 

Ser hersketeknikken din om at DU skal vite alt om din kollega, slike som deg er gift i arbeidslivet! Du har INGENTING med hvorfor en kollega er sykmeldt! :) 

Hos oss har kollegaene større behov for å vite det enn leder.

Anonymkode: 91f0d...273

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 18.46):

Å ønske å holde noe privat, betyr ikke at det er et problem å skulle si det.

Hvorfor er det er problem for deg at du ikke har rett på privat helserelatert informasjon om dine kolleger? 

Anonymkode: 87f10...06d

Som sagt før, 0 problem for meg.

Anonymkode: 950c2...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor skal noen vite dette? Hva hjelper det deg som kollega å få vite eksakt hvor på kroppen en kollega har hatt operasjon?

Tenker du at du er kvalifisert til å kunne vurdere arbeidsevnen til vedkommende, eller hva er greia?

Anonymkode: 1767e...c2e

Jeg gir da blaffen i hele greia? Jeg bare sier hva alternativene er.

For meg har slikt mindre enn 0 å bety.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet hva kjendiser gjør når rykter blir uhåndterlige? Jo, de går til media og lar de lage en sak der sannheten kommer fram. Slik kan en gjøre på jobb og, gi litt fakta så blir det ikke gøy å spekulere. 

Du kan ikke forandre folk og få dem til å ikke være nysgjerrige. Og da må du enten tåle spekulasjoner eller gi dem litt fakta. 

Trenger ikke være detaljer, men bare at du skal ha /har hatt et inngrep f. Eks. 

Anonymkode: 77e7e...cfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er gode venner i tillegg til kollegaer (heldigvis), så om noen en sjelden gang er borte, sies grunne i mer eller mindre detalj. Et lite inngrep i magen, frozen shoulder, gått på en smell…

Det gir økt forståelse for de som må jobbe ekstra perioden man er borte, og man kommer tilbake med lavere skuldre.

Glad for å ha en slik arbeidsplass hvor vi bryr oss om hverandre. Aldri sladring, klikker eller baksnakking heller. 

Anonymkode: 3e3db...c7f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå engang sånn at folk på en arbeidsplass blir nysgjerrige når noen er borte. Mange grunner til det, det kan også være omsorg. Den menneskelige natur får vi ikke gjort så mye med. 
Det er også forskjell på arbeidsplasser, noen har et trygt miljø og andre ikke. Spørs også hvor mange kolleger man har. Var åpen om undelivsoperasjon, men jeg jobbet da hovedsakelig med kvinner. 

En ting er å ivareta integritet og privatliv. En annen ting er å de som i hemmelighet liker at kollegaer lurer og spekulerer, for så å klage på det. 
Litt sånn som de som sjekker inn på sykehus på FB uten videre kommentar. Og så klager på at folk spør…

Anonymkode: bab57...faa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Som sagt før, 0 problem for meg.

Hvorfor argumenterer du da heftig for åpenhet for å unngå spekulasjoner fremfor å argumentere mot spekulasjoner og slarv?

Anonymkode: 87f10...06d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 14.56):

Mitt poeng står. Alt dette hemmelighetstullet rundt en sykemelding vil alltid skape spekulasjoner

Det er ikke "hemmelighetstull". Det er privat. Noen synes det er greit å dele, andre ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...