Gå til innhold

Kollegaer som graver i sykemeldingsgrunn bak min rygg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kullsyrevann skrev (Akkurat nå):

Syns man er bra uinteressant hvis sykemeldingsgrunnlaget til en kollega er spennende å grave i. Da kan man umulig ha så mye spennende å gjøre etter jobb i hverdagen. 

Helt enig.

Anonymkode: 950c2...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 6.23):

Jeg var sykemeldt i en kort periode og jobber fortsatt litt redusert. Nå har jeg fått høre at flere kollegaer spør og graver i åpent kontorlandskap om hvorfor jeg har vært sykemeldt. En av dem tok til og med kontakt med en venninne av meg, som hun også kjenner, for å spørre. 

Hyggelig hvis folk bryr seg og viser omtanke, men dette virker mer som ren nysgjerrighet og mangel på respekt for mitt privatliv? Har bevisst delt lite til veldig få på jobben om grunnen til at jeg har vært sykemeldt. 

Anonymkode: c2903...e39

Folk er idioter vet du. Jeg ville konfrontert vedkommende direkte, helst med andre til stede. En sykemelding er noe sjefen din må forholde seg til. Detaljene er mellom deg, din fastlege og eventuelt annet helsepersonell du er i kontakt med i forbindelse med sykdommen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva ville problemet vært med å si dette?

Er du seriøs nå? Gi meg en god grunn til at noen skal være åpen om en operasjon i underlivet, til sine kollegaer?

Hvilken nytte har andre kollegaer av å vite det?

Du er kanskje en slik selv, en slarvekjerring? En som nyter å kunne fortelle andre om en annens helse og andre private ting?

Anonymkode: a5789...08a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er du seriøs nå? Gi meg en god grunn til at noen skal være åpen om en operasjon i underlivet, til sine kollegaer?

Du er kanskje en slik selv, en slarvekjerring? En som nyter å kunne fortelle andre om en annens helse og andre private ting?

Jeg personlig har ingen motforestillinger mot å fortelle mine kolleger om en underlivsoperasjon.

Jeg er likevel i stand til å holde nesa mi unna andres helseinformasjon og sykemelding. 

Åpenhet er fint for den som ønsker å være åpen. Å holde helserelatert informasjon privat er fint for den som ønsker å være privat. Å droppe slarv og graving i andres privatliv er fint for både den som ønsker å være privat og den som ønsker å være åpen.

Anonymkode: 87f10...06d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slarv og sladder på jobb er helt håpløst....

Skifta jobb i fjor pga det, nå har jeg 100% skille mellom jobb og fritiden. Utrolig deilig å slippe alt surret! Var bare kvinner på min forrige plass, bare sladder heletiden. Bare privat sladder heletiden....huff.

Nå jobber jeg et sted med ca 30% kvinner.

Anonymkode: 06536...9d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva ville problemet vært med å si dette?

Det kan være tusen grunner til å ikke ønske å legge ut om underlivsproblemer til kolleger.

Kanskje man ikke ønsker å snakke om at man har sterilisert seg - sexlivet og prevensjonsmetoder ønsker man ikke nødvendigvis å diskutere med mennesker man jobber med.

Eller at man måtte ha utskrapning etter en spontanabort. Det å være ufrivillig barnløs kan være et utrolig sårt tema for de det gjelder, og ikke noe man ønsker at kolleger skal grave og spørre rundt i lunsjen.

Noen har kanskje opplevd overgrep og blir trigget av å snakke om underliv med folk man ikke har et personlig fortrolig forhold til.

Sånn for å nevne et par mulige scenarier.

Jeg hadde selv en underlivsoperasjon for et par år siden, og har i utgangspunktet lite problemer med å fortelle om det hvis temaet skulle komme opp i samtale. Men jeg har samtidig full forståelse for at andre ikke vil snakke om plager i de mest private kroppsdelene man har.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slarv og sladder på jobb er helt håpløst....

Skifta jobb i fjor pga det, nå har jeg 100% skille mellom jobb og fritiden. Utrolig deilig å slippe alt surret! Var bare kvinner på min forrige plass, bare sladder heletiden. Bare privat sladder heletiden....huff.

Nå jobber jeg et sted med ca 30% kvinner.

Synes det er rart dere ikke snakker mest om jobben. Er det et veldig kjedelig/uinteressant/ruinepreget yrke?

Anonymkode: f54ef...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen, hva er problemet med å si dette?

Som du der i tråden, har andre også 0 problemer med dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ønske å holde noe privat, betyr ikke at det er et problem å skulle si det.

Hvorfor er det er problem for deg at du ikke har rett på privat helserelatert informasjon om dine kolleger? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor skal noen vite dette? Hva hjelper det deg som kollega å få vite eksakt hvor på kroppen en kollega har hatt operasjon?

Tenker du at du er kvalifisert til å kunne vurdere arbeidsevnen til vedkommende, eller hva er greia?

Anonymkode: 1767e...c2e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal noen vite dette? Hva hjelper det deg som kollega å få vite eksakt hvor på kroppen en kollega har hatt operasjon?

Tenker du at du er kvalifisert til å kunne vurdere arbeidsevnen til vedkommende, eller hva er greia?

Ofte kan det være en fordel å gi litt informasjon om en sykemelding. Ikke alle detaljer, men for eksempel noe sånt som;

«Jeg skal ha en operasjon og kommer derfor til å være sykemeldt et par uker. Regner med å være tilbake (cirka dato). «

Ikke fordi alle må vite akkurat hva som feiler meg, men for forutsigbarhetens skyld.

Anonymkode: 9e55f...b4f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ofte kan det være en fordel å gi litt informasjon om en sykemelding. Ikke alle detaljer, men for eksempel noe sånt som;

«Jeg skal ha en operasjon og kommer derfor til å være sykemeldt et par uker. Regner med å være tilbake (cirka dato). «

Ikke fordi alle må vite akkurat hva som feiler meg, men for forutsigbarhetens skyld.

Sykemeldingen inneholder alt leder trenger å vite - som er hvor lenge/mye arbeidstaker blir borte/utilgjengelig. Varigheten kan gjerne kommuniseres til øvrige kolleger, men ingen trenger å vite om det er influensa, operasjon eller pest som medfører fravær. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men det er ikke helt det det er snakk om her, men at enkelte mener man skal dele helseopplysninger og eksakt diagnose som ligger til grunn for sykemelding. 

Uansett er det i hovedsak leders ansvar å informere andre om ev. sykemelding der dette har relevans for øvrige ansatte. Men hverken leder eller kollegaer har noe krav på å vite årsaken til sykemeldingen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos en del damer (og noen få menn) er sladrekjerring-genet så sterkt at det undergraver alle sosiale antenner.

Anonymkode: 5d86a...ba8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid spekuleres, man blir sett på som sær/rar som ikke deler, enkelte går så langt at de prøver å finne grunnen, og generelt blir situasjonen bare mer krevende og større enn den trenger å være. 

Jeg har derfor alltid en forklaring. Sliter for eksempel med kraftige menssmerter (oppkast, kaldskjelving...), så en og annen måned trenger jeg 1-2 dager. Da har jeg "migrene". Noe som stemmer med symptomer, hyppighet, varighet. Ellers ville jeg bare vært hun sære som ikke klarer noe alle kvinner står helt fint i hver måned. Null forståelse fra menn, og nesten fordømming fra kvinner som bruker seg selv som referansepunkt. 

Anonymkode: c357f...a91

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tro du er unik og ikke bruk krefter på å irritere deg. Det er en naturlig ting uansett arbeidsplass at man lurer på hvorfor en kollega er syk. Det kan være av nysgjerrighet, bekymring, omtanke og den siste irritasjon for mye fravær. Det skjer med de aller fleste og det er lite du kan gjøre med det.

Anonymkode: 557ee...84c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men det er ikke helt det det er snakk om her, men at enkelte mener man skal dele helseopplysninger og eksakt diagnose som ligger til grunn for sykemelding. 

Uansett er det i hovedsak leders ansvar å informere andre om ev. sykemelding der dette har relevans for øvrige ansatte. Men hverken leder eller kollegaer har noe krav på å vite årsaken til sykemeldingen.

Det vet jeg, men jeg bare sier at det ikke er sånn at man må velge mellom totalt hemmelighold og eksakt diagnose. Det går (ofte) an å fortelle litt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger man ikke fortelle kollegaer, men til sin arbeidsgiver :) 

Ser hersketeknikken din om at DU skal vite alt om din kollega, slike som deg er gift i arbeidslivet! Du har INGENTING med hvorfor en kollega er sykmeldt! :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det trenger man ikke fortelle kollegaer, men til sin arbeidsgiver :) 

Ser hersketeknikken din om at DU skal vite alt om din kollega, slike som deg er gift i arbeidslivet! Du har INGENTING med hvorfor en kollega er sykmeldt! :) 

I all verden! Glad jeg ikke jobber sammen med deg. Nei, jeg spør ikke om sånt og det interesserer meg ikke. Men jeg pleier å fortelle selv slik at de rundt meg vet hva de har å forholde seg til.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I all verden! Glad jeg ikke jobber sammen med deg. Nei, jeg spør ikke om sånt og det interesserer meg ikke. Men jeg pleier å fortelle selv slik at de rundt meg vet hva de har å forholde seg til.

Du skal dele med din arbeidsgiver.

Ellers, glad jeg ikke jobber med deg heller :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...