Gå til innhold

Kollegaer som graver i sykemeldingsgrunn bak min rygg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Åpenhet forhindrer slikt.

Anonymkode: 950c2...923

Enig! Jeg har ingen hemliser slik sett, åpen som ei bok. SÅ slipper folk å lure. 

Anonymkode: 77e7e...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andro skrev (12 timer siden):

Dette er noe du burde ta med lederen din, og få initiert en samtale på arbeidsplassen om at dette er tema man ikke diskuterer. Det er kun du og legen din som har innsikt i dette, og slik skal det være. Lederen din skal vite hvilke oppgaver du kan utføre og ikke, men heller ikke sjefen har krav på å vite hva som er diagnosen din.

Du kan drømme , du! Det er naturlig å snakke om slik, menneskelig å spekulere litt. En leder kan jo ikke si hvilke tema som er greit og ikke på en arbeidsplass, vi lever i et fritt land. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan drømme , du! Det er naturlig å snakke om slik, menneskelig å spekulere litt. En leder kan jo ikke si hvilke tema som er greit og ikke på en arbeidsplass, vi lever i et fritt land. 

Man kan fint spekulere inni seg, man behøver ikke å gjøre arbeidsplassen til en hønsegård.

Greit nok at man kan være nysgjerrig, men årsaken til sykemelding er kun en sak for den sykemeldte, legen og NAV.

Anonymkode: 1767e...c2e

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mitt poeng står. Alt dette hemmelighetstullet rundt en sykemelding vil alltid skape spekulasjoner

Du ville altså delt med alle på din jobb om du skulle til sykehus å operere bort de enorme hemmoridene i baken din uten problem? 

Nei, var det jeg tenkte.  

Anonymkode: 3d0aa...2ca

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du ville altså delt med alle på din jobb om du skulle til sykehus å operere bort de enorme hemmoridene i baken din uten problem? 

Nei, var det jeg tenkte.  

Du skal ikke se bort fra at det finnes noen få som villig vekk forteller om sine analabscesser, anal- eller livmorprolaps, men jeg tror de er i et betydelig mindretall.

Anonymkode: 1767e...c2e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så vanskelig for deg å akseptere at ulike personer har ulike behov for privatliv?

Anonymkode: a8b14...1ca

Har 0 prob med å akseptere det, jeg bare sier at da blir det graving og spekulasjoner av andre.

For meg betyr det mindre enn 0.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei, var det jeg tenkte.  

Eller jeg kunne gått for spekulasjonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (5 timer siden):

Dette er stygt. Dette er victim blaming. Du legger skylda for utiidig sladder på den som er sykmeldt, istedet for å se på adferden til dem som trår over. Helseinformasjon er taushetsbelagt av gode grunner.

Jeg legger ikke skylden på noen men foreller hva som skjer. Omtrent akkurat det samme som står i HI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hemmelighetstullet?! Så du mener at hvis en dame feks skal opereres i underlivet så skal hun dele det med alle på jobben for å stille nysgjerrigheten deres?  Seriøst?! Skjerp deg.
Folk må lære seg å dra egen nese til seg og slå ned på det når andre spekulerer. Klarer man ikke spørre personen det gjelder direkte så har man ingenting med å vite grunn. Avsolutt NULL grunn til å skulle dele med alle.. 🙄

Anonymkode: 607fd...857

Jeg er en av disse damene som har rettet noe opp i underlivet og som overhodet ikke ville dele med de andre. Ingen vet om denne operasjonen (kun min mann). Enkelte ting flagger man bare ikke om

Anonymkode: 227ae...14c

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg var sykemeldt i en kort periode og jobber fortsatt litt redusert. Nå har jeg fått høre at flere kollegaer spør og graver i åpent kontorlandskap om hvorfor jeg har vært sykemeldt. En av dem tok til og med kontakt med en venninne av meg, som hun også kjenner, for å spørre. 

Hyggelig hvis folk bryr seg og viser omtanke, men dette virker mer som ren nysgjerrighet og mangel på respekt for mitt privatliv? Har bevisst delt lite til veldig få på jobben om grunnen til at jeg har vært sykemeldt. 

Anonymkode: c2903...e39

Dessverre er det alltid noen som er sånn. Har jobbet med slike kollegaer før. Mangen blir også sure og irritert og viser null forståelse på at du har vært syk eller skadet (og kanskje fortsatt er det) 

Jeg var sykmeldt i over 6 måneder i fjor på grunn av at jeg trynte på sykkelen i en nedovebakke og ble hardt skadet. Knuste begge kneskålene og brakk høyre håndledd tvers av. Ble ganske forslått ellers og på kroppen. Da jeg kom tilbake på jobb var kollegaene sur og irritert på meg fordi: Jeg hadde vært så lenge borte, og fordi jeg ikke kunne jobbe like raskt og mye som før. Det viste seg og at det hadde gått falske rykter om at jeg hadde "spilt syk" for å slippe å jobbe. Fikk i ny og ne spydige kommentarer som: "Du nøt vel fridagene dine mens vi adre slet ræva av oss" 

Jeg prøvde så godt jeg kunne å jobbe det jeg kunne, men det var ikke lett, var trossalt blitt "redusert" pga skadene etter ulykken (slet med å gå i trapper og bevege meg, måtte ha mange pauser underveis og ta smertestiller) Til slutt måtte jeg bare gi opp og ble sykemeldt videre. Ikke pågrunn av sure kollegaer, men pågrunn av smertene. Jeg er ikke i jobb i dag, men håper på å komme i jobb igjen en dag. Heh! Gudene vet hvilke rykter som går blant kollegaene nå mens jeg er borte.

Du har ikke gjort noe galt, men det får deg allikevel til å føle deg som "skyldig" 

Anonymkode: b4494...b17

• Liker 1
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har plikt til å bidra til et trygt og godt arbeidsmiljø, faktisk et helsefremmende arbeidsmiljø.
Arbeidsplassen er ikke et sted hvor du er fri til å opptre som en privatperson som forsurer miljøet som du vil.
Vi har heldigvis en Arbeidsmiljølov som binder oss alle til å være gode kolleger.
Det er ingenting som er "naturlig" ved å opptre uprofesjonelt og ukollegialt på arbeidsplassen.

Endret av Andro
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en av disse damene som har rettet noe opp i underlivet og som overhodet ikke ville dele med de andre. Ingen vet om denne operasjonen (kun min mann). Enkelte ting flagger man bare ikke om

Har selv fjernet en eggleder pga svangerskap utenfor livmoren, følte ikke for å fortelle det til hverken sjefen eller kolleger. Enkelte ting har bare ingen noe med. 

Folk altså😅

Anonymkode: 607fd...857

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at dette er ubehagelig for deg. Jeg har gjort denne feilen et par ganger og spurt andre om de vet hvorfor X er sykmeldt. Det er ikke for å sladre, det er ikke ondsinnet, men en kombo av nysgjerrighet og omsorg. Vi mennesker er sånn (noen av oss i allefall), og vi får nok aldri helt slutt på det, men vi kan som enkeltpersoner gjøre så godt vi kan for å unngå/begrense å gjøre dette selv.

Vil også si at det er litt avhenging av situasjonen. I noen tilfeller er det åpenbart og "alle" vet  sykmeldingsårsaken, .f.eks. hvis noen har slitt mye med leddgikt og snakket om det selv, før sykmeldingen inntraff. Jeg tenker det blir feil når det er mer ukjent hva som er grunnen. Da er det også større fare for at en fjær blir til 5 høns.

Endret av Mayer
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Åpenhet forhindrer slikt.

Hvorfor i alle dager skal folk være åpen om alt? Det er jo ingen som har noenting med det å gjøre? Hvorfor ikke heller bare lese det som står der, og tenke for seg selv at man ikke trenger å vite mer enn det som står skrevet? Folk bør gå i seg selv og slutte å meske seg i andres ting. For det spiller vel ingen rolle for feks deg, hva som er greien med denne personen?

Det er flaut, og det er en dårlig egenskap å blande seg og slarve om andre.

Anonymkode: a5789...08a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vil skape spekulasjoner hos mennesker som ikke respekterer andres privatliv, og som generelt ikke eier moralskt kompass. Vi andre bryr oss ikke om årsaken. Hvis de vil fortelle, så forteller de. Hvis ikke så er det helt greit. Uansett så ønskes det god bedring. Anonymkode: 7ada0...2c5

Dette kan slå begge veier. Min tidligere leder delte alt om alle som var sykemeldt rundt lunsjbordet og de diskutrere legitime grunner til hvor syk/dårlig man måtte være for å sykmelde seg. Når jeg ba leder og de andre skvaldre kjerringene holde kjeft (jeg var en del sykmeldt selv, så var sikkert/kanskje et samtale objekt som ble snakket om under lunsj jeg óg) så ble jeg fort uglesett og hadde få på jobb jeg kunne forholde meg til. Dette var til og med innad i helsesektoren...

Anonymkode: f11ff...cdd

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor i alle dager skal folk være åpen om alt? Det er jo ingen som har noenting med det å gjøre? Hvorfor ikke heller bare lese det som står der, og tenke for seg selv at man ikke trenger å vite mer enn det som står skrevet? Folk bør gå i seg selv og slutte å meske seg i andres ting. For det spiller vel ingen rolle for feks deg, hva som er greien med denne personen?

Det er flaut, og det er en dårlig egenskap å blande seg og slarve om andre.

Anonymkode: a5789...08a

Ja, og hvis man ønsker at andre skal være så innmari åpne så må man faktisk bruke seg selv som et eksempel først. Har nok av ganger opplevd at andre vil ha åpenhet, mens selv beskytter de privatlivet sitt som en hauk. Man må liksom late som at de er til å stole på, er oppegående og rettferdige, selv om de ikke er det. Merkelig rollespill. Veldig kontrollerende mennesker. 

Anonymkode: 5879c...b45

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åpenhet handler om usikre mennesker som skal vite alt om andre.

Arbeidsforholdet er mellom den ansatte og arbeidsgiver, dette har ingen andre ansatte noe med. Helse er også en privat del av livet, som er mellom lege og pasient.

Selv ønsker jeg ikke å ha privatlivet på jobb.

Anonymkode: 06536...9d7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (12 timer siden):

Du har plikt til å bidra til et trygt og godt arbeidsmiljø, faktisk et helsefremmende arbeidsmiljø.
Arbeidsplassen er ikke et sted hvor du er fri til å opptre som en privatperson som forsurer miljøet som du vil.
Vi har heldigvis en Arbeidsmiljølov som binder oss alle til å være gode kolleger.
Det er ingenting som er "naturlig" ved å opptre uprofesjonelt og ukollegialt på arbeidsplassen.

Det finns ikke noe hokus pokus med et godt arbeidsmiljø. De som slaver og spekulerer gjør det uansett, det ligger i personligheten. Om de ikke gjør det åpenlyst, så går de i en krok og hvisker. 

Jeg vet ingen måte å hindre alt slik med mindre man overvåker alle rom. Og det er vel ikke lov. 

Å ha evne til å heve seg over slik er nødvendig og det beste. Har kjempa mot slik i mange år og har resignert. Nå overser jeg synderne, og i mitt hode er de undermennesker som jeg ikke pratet med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mitt poeng står. Alt dette hemmelighetstullet rundt en sykemelding vil alltid skape spekulasjoner

Syns man er bra uinteressant hvis sykemeldingsgrunnlaget til en kollega er spennende å grave i. Da kan man umulig ha så mye spennende å gjøre etter jobb i hverdagen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva ville problemet vært med å si dette?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...