Gå til innhold

Studere under mammaperm?


Ulykke

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går 100% nettstudier, og vurderer å fortsette å studere samtidig som jeg har mammaperm. Er det noen som har erfaring med dette? Vet ikke om det er helt forferdelig optimistisk, men jeg har null oppmøte og undervisning, kun frister for innlevering og eksamen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt å gjøre det samme. Tar også nettstudier, men bare 50%. 

Anonymkode: f395f...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det flere ganger. Fungerte supert for min del.

Anonymkode: 57833...079

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe… lykke til 😂

Ja, vil tro du er litt optimistisk med mindre du får en ekstremt snill baby. Første 6 mnd er komplett unntakstilstand. Jeg fikk riktignok ppd i tillegg, men det var altså perioder hvor jeg gikk opptil 10 dager uten en DUSJ fordi anledningen ikke bød seg.

Anonymkode: aeda8...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha med nummer 1 var jeg heldig om jeg rakk å dusje mer enn to ganger på en uke 😂😂😂 Jeg fikk maks 2 timer søvn i døgnet, så å skulle studere eller konsentrere meg hadde jeg ikke hatt sjanse til om så babyen hadde vært rolig en periode. 

Med nummer 2 var jeg heldig å fikk en sovebaby, men han sov kun i vogn i bevegelse i 7 måneder. Og på kveldstid hadde jeg jo storesøster å løpe etter. 
 

Jeg ville ha tatt det som et utgangspunkt at det ikke ble studier, og heller bonus om du får tid 😊

Anonymkode: 4bcbd...9ac

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det. Studerer på Kristiania. Så på forelesninger og gjorde oppgaver når mannen var hjemme fra jobb og i helger. 

Anonymkode: a256b...d45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på så mangt :) Er det krevende fag? 

Hvis babyen er medgjørlig så går det ofte fint, i alle fall hvis du har en partner som kan avlaste. 

Men hvis babyen er krevende, du får skader eller dårlig form, etc., så kan det bli en ekstrabelastning å tenke på at du burde ha lest. 

Jeg tok noen fag da førstemann var baby, det var enkle fag og jeg leste minimalt, men gikk greit. Nr.2 som er baby nå... det hadde ikke funka så godt, for hun vil være hos meg absolutt hele tiden og da sliter jeg med å få gjort noe. Har også mer problemer med hjernetåke denne gangen.

Anonymkode: 7ddc2...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hehehe… lykke til 😂

Ja, vil tro du er litt optimistisk med mindre du får en ekstremt snill baby. Første 6 mnd er komplett unntakstilstand. Jeg fikk riktignok ppd i tillegg, men det var altså perioder hvor jeg gikk opptil 10 dager uten en DUSJ fordi anledningen ikke bød seg.

Anonymkode: aeda8...9b2

Det er jo bare din opplevelse. Her var det unntakstilstand kanskje de første to ukene, så var det veldig bra etter det, så det er jo mildt sagt veldig varierende. Å dusje går fint så lenge man har en partner eller andre som passer baby, men man prioriterer det kanskje ikke i like stor grad.

Anonymkode: 114a3...e39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hehehe… lykke til 😂

Ja, vil tro du er litt optimistisk med mindre du får en ekstremt snill baby. Første 6 mnd er komplett unntakstilstand. Jeg fikk riktignok ppd i tillegg, men det var altså perioder hvor jeg gikk opptil 10 dager uten en DUSJ fordi anledningen ikke bød seg.

Anonymkode: aeda8...9b2

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hahaha med nummer 1 var jeg heldig om jeg rakk å dusje mer enn to ganger på en uke 😂😂😂 Jeg fikk maks 2 timer søvn i døgnet, så å skulle studere eller konsentrere meg hadde jeg ikke hatt sjanse til om så babyen hadde vært rolig en periode. 

Med nummer 2 var jeg heldig å fikk en sovebaby, men han sov kun i vogn i bevegelse i 7 måneder. Og på kveldstid hadde jeg jo storesøster å løpe etter. 
 

Jeg ville ha tatt det som et utgangspunkt at det ikke ble studier, og heller bonus om du får tid 😊

Anonymkode: 4bcbd...9ac

TS, ta disse kommentarene med en klype salt. Dette med at man ikke rekker å dusje er helt tullete. Det er alltid mulig å få dusjet og spist. Dersom man har en kolikkunge som gråter i det øyeblikket man legger den ned? Legg den i babynest, vippestol eller babygym på badegulvet slik at den ser deg, og la baby gråte i de 2-5 minuttene det tar å få dusjet. Den tar faktisk ikke skade av dette. 

Det er heller ikke en universalregel at det er unntaktstilstand de første 6 månedene. Vi hadde kaos her de første 2 ukene etter begge fødslene, men så kom vi inn i en fin rytme. Dette til tross for at begge barna har vært utrolig dårlige med søvn. Første sov ikke mer enn 30 minutter i strekk på dagtid fra den var 6 uker til 10 måneder. Med nr. 2 leide vi moonboon, det er en gudegave. 

Studerte 50% (teknologisk master, så absolutt ikke et enkelt studium) i permisjon med unge nr. 2, det gikk helt fint. Prioriterte bort noen timer med netflix, kindle og lydbøker, og brukte heller denne tiden på studiet. Syntes det var mye lettere å studere i permisjonen enn ved siden av 100% jobb. Jeg leste og gjorde oppgaver mens babyen døste på puppen (liggende amming ❤️), mens den sov i moonboon, og så/hørte på forelesningsvideoer på mobilen mens vi trillet tur med vogna (for å ikke bli skutt av mammapolitiet - dette gjorde jeg mens ungen sov, gikk aldri med nesa i telefonen når den søkte kontakt). Alt blir gjerne også litt lettere når ungen blir 3-4-5 måneder siden de da ofte begynner å få døgnrytme. Det blir da mulig å studere litt på kveldstid om man ønsker.  

Det meste går bare man er innstilt på det, og er bittelitt løsningsorientert. Jeg tenker - PRØV! Det kan hende det blir for vanskelig, men det kan også hende det går helt fint 😄

Anonymkode: a568a...071

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det, men jeg hadde et godt nettverk rundt meg som f.eks. trillet babyen når jeg skulle lese eller kom inn til meg når det var tid for amming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å studere når man har permisjon fra jobb? Trodde ikke det var lov å studere i mammaperm?

Anonymkode: d9488...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev master i permisjonen. Det gikk greit det, men hadde ikke gjort det igjen. Det var ikke det beste for noen av oss. Skulle ønske jeg tok meg tid til å bare være mamma.

Anonymkode: c2e74...d51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det lov å studere når man har permisjon fra jobb? Trodde ikke det var lov å studere i mammaperm?

Anonymkode: d9488...ec8

Helt lovlig å studere under permisjon fra jobb.

Anonymkode: c2e74...d51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehehe… lykke til 😂

Ja, vil tro du er litt optimistisk med mindre du får en ekstremt snill baby. Første 6 mnd er komplett unntakstilstand. Jeg fikk riktignok ppd i tillegg, men det var altså perioder hvor jeg gikk opptil 10 dager uten en DUSJ fordi anledningen ikke bød seg.

Anonymkode: aeda8...9b2

At man går 10 dager uten dusj er et valg... 

Selvfølgelig har anledningen bydd seg til en 5 min dusj i løpet av 10 dager. 

Anonymkode: 6b2d9...0ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på babyen.

Anonymkode: 6b1b8...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på babyen, men hvis du virkelig er motivert kan det plutselig gå ganske bra ☺️ Antar du har litt folk som kan hjelpe deg å passe når du trenger å konsentrere deg om eksamen ☺️

Anonymkode: 77624...90c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

TS, ta disse kommentarene med en klype salt. Dette med at man ikke rekker å dusje er helt tullete. Det er alltid mulig å få dusjet og spist. Dersom man har en kolikkunge som gråter i det øyeblikket man legger den ned? Legg den i babynest, vippestol eller babygym på badegulvet slik at den ser deg, og la baby gråte i de 2-5 minuttene det tar å få dusjet. Den tar faktisk ikke skade av dette. 

Det er heller ikke en universalregel at det er unntaktstilstand de første 6 månedene. Vi hadde kaos her de første 2 ukene etter begge fødslene, men så kom vi inn i en fin rytme. Dette til tross for at begge barna har vært utrolig dårlige med søvn. Første sov ikke mer enn 30 minutter i strekk på dagtid fra den var 6 uker til 10 måneder. Med nr. 2 leide vi moonboon, det er en gudegave. 

Studerte 50% (teknologisk master, så absolutt ikke et enkelt studium) i permisjon med unge nr. 2, det gikk helt fint. Prioriterte bort noen timer med netflix, kindle og lydbøker, og brukte heller denne tiden på studiet. Syntes det var mye lettere å studere i permisjonen enn ved siden av 100% jobb. Jeg leste og gjorde oppgaver mens babyen døste på puppen (liggende amming ❤️), mens den sov i moonboon, og så/hørte på forelesningsvideoer på mobilen mens vi trillet tur med vogna (for å ikke bli skutt av mammapolitiet - dette gjorde jeg mens ungen sov, gikk aldri med nesa i telefonen når den søkte kontakt). Alt blir gjerne også litt lettere når ungen blir 3-4-5 måneder siden de da ofte begynner å få døgnrytme. Det blir da mulig å studere litt på kveldstid om man ønsker.  

Det meste går bare man er innstilt på det, og er bittelitt løsningsorientert. Jeg tenker - PRØV! Det kan hende det blir for vanskelig, men det kan også hende det går helt fint 😄

Anonymkode: a568a...071

Så min opplevelse skal ikke telle? Det var vel i hovedsak ppd som gjorde babyens første måneder til et rent helvete for meg. At babyen hadde fysiske plager vi ikke fant ut av og fikk behandlet før han var 4 mnd hjalp heller ikke. Han gråt hele tiden og sov maks 1 time i strekk. Og nei, det er ikke alltid mulig å få til en dusj, særlig ikke når man er tungt preget av ppd og ikke har et nettverk som bryr seg. Da er man så langt nede, man føler seg så mislykket at det å «bare sette skrikende baby i vippestol» for å ta vare på seg selv fremstår som en 100% umulig oppgave.

At jeg fremdeles er i live er takket være en fantastisk helsesykepleier på hs og en fastlege som faktisk følger med.

Mulig jeg er unntaket, men det er ingen garanti for at ts ikke får ppd eller en baby med diverse behov som gjør det vanskelig å studere. Jeg hadde også andre planer for mammapermen enn å gå pp time til hs, fvk, bup og dps «i ett sett» for å komme igjennom dagene.

Utrolig dårlig gjort å undergrave slike opplevelser og sette det frem som at jeg (og andre med lignende historier) bare er svake unntak som burde tatt seg sammen. Dette er reelle historier som bør tas like mye med i slike betraktninger som din solskinnshistorie.

Skam deg.

 

Anonymkode: aeda8...9b2

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok bacheloren min samtidig som jeg fødte 4 barn. Det var ikke nettstudier, men det var ingenting obligatorisk oppmøte, så leste hjemme og dro bare på skolen for å ta eksamen.

Det som er avgjørende er hvilken støtte du har på hjemmebane. Altså en mann som tar minst like mye (eller mer) ansvar for baby og husarbeid som du gjør selv.

Ønsker deg lykke til. Det vil helst gå godt 🥰

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke sovet, og rakk sjelden å dusje og spise ordentlig det første halve året, men hadde en ekstremt krevende baby som aldri sov. Og så vidt jeg har skjønt er det unntaket, men man vet jo aldri. Babyer er så forskjellige. 

Anonymkode: b24ec...701

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått helt fint for meg, om jeg hadde villet. Ikke de to første ukene, men etter det var alt bare harmonisk med skikkelig sovebaby. 

Men nå syns jeg det var greit å ha hovedfokus på  baby i permisjonen, så tror ikke jeg hadde orket et 100% studium. Litt koselig å bare leve i babybobla, og nyte de mnd før man skulle tilbake på jobb.

Anonymkode: 9b797...df1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...