Gå til innhold

.


Thelma & Louise

Anbefalte innlegg

.

 

Endret av Thelma & Louise
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Han" har tilsynelatende heller ingen objektsform lenger.

Slike skrivefeil som her i innlegget er nevnt kommer alltid til å forekomme når den store majoriteten av en befolkning har mulighet til å uttrykke seg. På et vis er det et demokratisk sunnhetstegn at det forekommer, siden det indikerer at også ressurssvakere mennesker har mulighet til å ytre seg og bli hørt, og det er i mine øyne et gode.

Med det sagt setter jeg mindre pris på at også journalister har begynt å artikulere de samme skrivefeilene som denne diskursen omhandler. Journalistene later til å ha glemt at deres virke primært sett består i å formidle språk, og tenker at så lenge innholdet forblir identisk, så er det ikke så nøye med ornamenteringen. Dette er feil, og i ytterste konsekvens farlig. Den som kontrollerer språket kontrollerer også sannheten, og dersom språket kontrolleres av mennesker som ikke kjenner det, tilfaller den samme skjebnen sannheten.

Vi bør utvise mer tålmodighet mot folk som forsøker å gjøre seg forstått, og tilsvarende uvilje mot journalister som ikke kjenner sin ABC.

Anonymkode: 09f49...bdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk utvikler seg, og det har det alltid gjort. Vi hadde enda fler bøyingsformer i språket før, men språk forandrer og forenkler seg alltid, så disse har forsvunnet. Alle språk har opphav i noen veldig få, mer avanserte språk. Se for deg en kurve som starter på topp og går nedover som symboliserer endring og forenkling av et språk. Hvorfor skal trenden plutselig flate ut nå? 

Grunnen til at folk reagerer i dag er jo fordi vi har et normert skriftspråk hvor skrivemåter og grammatikk og syntaks og innhold følger visse regler. Men dette er heller ikke skrevet i stein. Reglene for det normerte skriftspråket endrer seg i takt med at det muntlige språket endrer seg. Det var vel så sent som på 50-tallet at man ikke lenger måtte bruke "ham" som objektsform. 

Så det er en helt naturlig utvikling. Og det blir ikke nødvendigvis tatt så mye tak i, for vi har ikke en sånn språkpolitikk i Norge og har aldri hatt det. I Frankrike har de derimot en mer konservativ språkpolitikk. Det skriftlige språket tilpasses ikke det muntlige. Det finnes flere dyslektikere i Frankrike enn Norge, for eksempel. For det er vanskeligere for barn å lære seg å lese og skrive da det skriftlige avviker såpass fra det muntlige. Sånn ønsker man ikke å ha det i Norge. Da min far var ung, måtte man til logoped hvis man ikke klarte å si "KJ", men i dag er denne "feilen" såpass utbredt at man anser det som en normal språkutvikling. 

Fun fact: KJ-lyden oppsto også som en forenkling av andre lyder, og er således en feil eller språkutvikling på samme måte som at den nå forsvinner. 

Vi er bare mer bevisst på endringer som skjer i vår egen tidsalder. Og vi liker jo ikke endringer og ting som avviker fra reglene, det er i vår natur. Språkforskere jubler derimot av det. De synes det er spennende å "vitne" språkendringer live, da de største endringene i språket skjedde for rundt 1000 år siden og før det. 

Så kan man jo mene hva man vil. Min personlige mening er at det høres litt dumt ut når folk sier "henne ble med meg hjem i dag". Men det er fordi jeg, som mange andre, er opptatt av at ting skal være riktig og ordentlig under kontroll, sortert og følge reglene. Men i min språkinteresserte hjerne så er det jo bare en endring som har skjedd så mange ganger før. Og det er interessant å observere. 

 

Anonymkode: 853de...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så det er en helt naturlig utvikling. Og det blir ikke nødvendigvis tatt så mye tak i, for vi har ikke en sånn språkpolitikk i Norge og har aldri hatt det. I Frankrike har de derimot en mer konservativ språkpolitikk. Det skriftlige språket tilpasses ikke det muntlige.

Jeg må si jeg synes fransk språkpolitikk på dette området er mer fornuftig. Tale og skrift er to forskjellige ting.

Anonymkode: 7eec7...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg leser, er «dems» og «demses» 

Og «hvordan kjole liker du best» istedet for «hvilken». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (1 minutt siden):

Det verste jeg leser, er «dems» og «demses» 

Og «hvordan kjole liker du best» istedet for «hvilken». 

Kunne ikke vært mer enig! For en som meg som omtrent blir kåt av godt språk ( 🤭)  er det der grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...