Gå til innhold

Str 86 og 92


Josephine

Anbefalte innlegg

Fra hvilken alder og hvor lenge brukte dere disse størrelsene?:) Spør av interesse fordi søsteren min mener yngste er "unormal" som ikke har begynt med 86 ennå (hun er 17 mnd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer veldig. Jeg har tre barn. To av barna mine brukte 86 fra ca 1-1,5 år, og 92 fra ca. 1,5-2 år. 

Det ene barnet er derimot stor for alderen, og brukte 86 da hen var 6-9 mnd, og 92 da hen var 9-14 mnd. Begynte med 98 da han var ca. et år gammel.

Er også store forskjeller mellom merkene. Franske størrelser er bittesmå. Polarn O. Pyret var litt stor før. Er mer normal nå, men fortsatt litt romslig.

Anonymkode: a99fb...b48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok litt forskjell på kjønn også, men min sønn (som er ganske lang) begynte med 86 allerede før han fylte ett år, men begynte ikke med 92 før rundt 18 mnd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er ikke spiller noen rolle når barna bruker en størrelse. Ofte kan man jo strekke størrelsene også. Med det mener jeg at man fint kan begynne å bruke klær mens de er litt store, og man kan bruke dem til de er litt tighte. På den måten kan man egentlig fint hoppe over en størrelse.

Anonymkode: a99fb...b48

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn er ett år og bruker 86/92. Et barn jeg er i slekt med brukte denne størrelsen da hun var 2 år. Så barn er helt forskjellige.

Anonymkode: 678f3...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte ved ca 1 år, og brukte lenge. Den første størrelsen vi brukte over tid. 

Anonymkode: 3320d...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min ble 1 år i januar og har brukt 86 noen mnd, 92 er altfor stort. En venninne sin var liten og brukt 86 frem til over 2 år

Din er ikke UNORMAL,  barn er forskjellig

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din yngste er i hvert fall ikke unormal. Det er jo store variasjoner etter hvor barnet ligger på vekstkurvene, og både øverste og nederste kurve er jo innenfor normalen. 

Jeg husker ikke lenger med min eldste, men min begynte å bruke 86 rundt toårsdagen. Hun er litt lavere enn gjennomsnittet, men helt normal. 

Anonymkode: 7c677...512

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 19, straks 20 mnd. Bruker str 80/86. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på 20 mnd som bruker både 80, 86 og 92, avhengig av merke. 

Anonymkode: b2cd7...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at normalen er stoor. Min første kunne bruke noen plagg i 86 allerede fra 11 måneder, selv om 80 fortsatt passet. Min yngste er 15 måneder nå og 86 er aalt for stort. Begge samme kjønn. Stresser ikke med det. 
 

forøvrig bruker min eldste størrelse 122 nå, mens søskenbarnet som er fem måneder yngre fortsatt kommer seg inn i 104.

Anonymkode: fc116...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer jo an på barnets fasong, passformen på klærne, hvilket materiale klesplagget er laget i, størrelse er også veldig ulik i ulike merker. Du vet jo utifra målinger på helsestasjonen om ditt barn ligger høyt eller lavt på vekstkurven, hvilken størrelse barnet bruker i klær spiller ikke noen rolle.

Spennet for hva som er normalt er egentlig enormt og ikke så snevert som din søster påstår. Om du søker i størrelses guide så skal 86 tilsvare størrelse 1,5-2år og ditt barn er ikke helt 1,5år enda, og om du kjøper klær av merker som har generøse størrelser så kan det jo godt hende barnet blir nærmere 2år før det nærmer seg å trenge str 86 i klær selv om din søsters barn kanskje knapt er 1år før det trenger str 86.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte med 86 da hun var rundt 16 mnd. Bruker det ennå nå når hun snart er 19 mnd.

Anonymkode: ecdd8...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten min er 2 år og 3 måneder. Har så smått begynt å bruke 86, men 80 og noe i 74 passer fortsatt. 😅

Anonymkode: 00a85...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er jo forskjellige i høyde, men i gjennomsnitt mener man at str 86 er fra ca 18 mnd av, og 92 cm fra rundt 2 års alder.

Vår sønn derimot har alltid vært liten av vekst, og brukte ikke str 86 før han var 2,5 år.  Etter han ble 3 så veksler han mellom 92 og 98. Han er 90 cm lang ca nå, og er 3,5 år.

Derimot er venninnen min sin sønn lang iht alder, og han brukte 86 allerede ved fylte 1 års alder, og nå som han nettopp har fylt 3 så bruker de 104..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt som er veldig lav for alderen. Han brukte 86 fra ca 1 år og 10 mnd til 2 år og 2 mnd. Han vokste veldig fort på den alderen (endelig). Nå er han 2 måneder og 4 måneder og bruker fremdeles 86 i visse plagg, men også 92. 

Anonymkode: 865ec...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Datteren min er veldig lang. Begynte med 86 da hun var rett under året og startet på 92 rett før fylte 1,5 år. 

Anonymkode: d7d4b...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er 16 mnd og kan nå akkurat bruke 80. Det skal gaaanske mye til før man kan si at noe er «unormalt» med barna vekst. 

Anonymkode: 8b223...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josephine skrev (14 timer siden):

Fra hvilken alder og hvor lenge brukte dere disse størrelsene?:) Spør av interesse fordi søsteren min mener yngste er "unormal" som ikke har begynt med 86 ennå (hun er 17 mnd).

86 9 mnd og 92 nesten 1 år. alltid hatt en lang og tynn unge. er 11 nå og bruker 170 eller ekstra small, er 168cm nå

Anonymkode: 34c2a...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi om innetøy eller yttertøy? Yttertøy er jo mye større i størrelsen 

Anonymkode: 9ddec...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...