Gå til innhold

Datter som røyker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Min datter røyker, hun er straks 17 og har røyket siden hun var 15. Hva mener dere om å kjøpe røyk til henne når vi har vært utenlands? En kartong er mye billigere enn å kjøpe her hjemme. Hun må betale for røyken selv, men jeg kjøper til henne, hun røyker jo uansett så ser ikke helt poenget med stresse rundt for å få tak i. Samtidig synes jeg det er noe moralsk uriktig i å kjøpe røyk for en datter på 17. hva mener dere og hva gjør dere/har gjort som har barn som røyker? Har blitt veldig vant til at hun røyker, røyker på en måte uansett sammenhenger. Er vi ute å spiser med familien røyker hun på uterestaurant f eks.

Anonymkode: 455bd...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke lagt til rette for henne. Jeg røykte selv på den alderen, og skaffa alltid penger til røyk og røyken selv. Begynte da jeg var 14 år.

Anonymkode: bc44e...936

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen verdier….

du må stramme det opp

Anonymkode: b1fc0...45c

  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg røykte på ungdomsskolen husker jeg et par som var "heldige" og hadde foreldre som kjøpte røyk til dem slik. Også når de hadde vært på ferier. Men selv den gangen synes jeg det var rart. Og i dag når det er blitt så tabu med røyk i det norske samfunnet. 

Jeg fikk en tidlig 2000-talls følelse av hele spørsmålet. Ikke noe tema jeg har hørt på mange år. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei. Min datter røyker, hun er straks 17 og har røyket siden hun var 15. Hva mener dere om å kjøpe røyk til henne når vi har vært utenlands? En kartong er mye billigere enn å kjøpe her hjemme. Hun må betale for røyken selv, men jeg kjøper til henne, hun røyker jo uansett så ser ikke helt poenget med stresse rundt for å få tak i. Samtidig synes jeg det er noe moralsk uriktig i å kjøpe røyk for en datter på 17. hva mener dere og hva gjør dere/har gjort som har barn som røyker? Har blitt veldig vant til at hun røyker, røyker på en måte uansett sammenhenger. Er vi ute å spiser med familien røyker hun på uterestaurant f eks.

Anonymkode: 455bd...2b6

Spiller ingen rolle hva vi eller andre mener. Du som forelder tar et valg og det valget må du leve med og ta konsekvensene for - uansett om du kjøper eller lar være. 

Røyk får hun tak i uansett. 

Anonymkode: 9bbbc...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange svar som forventet, jeg blir halshugd.

Skal jeg virkelig bryte totalt med henne fordi hun røyker Marlboro Gold? Det finnes vel verre ting å gjøre eller? Er det slik at dere synes det er verdens undergang? Ja det er ikke bra å røyke, men hallo!

TS

Anonymkode: 455bd...2b6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her var det mange svar som forventet, jeg blir halshugd.

Skal jeg virkelig bryte totalt med henne fordi hun røyker Marlboro Gold? Det finnes vel verre ting å gjøre eller? Er det slik at dere synes det er verdens undergang? Ja det er ikke bra å røyke, men hallo!

TS

Anonymkode: 455bd...2b6

Ingen her som svarer at du skal bryte med henne, men noen mener at en mor ikke bør legge til rette (ved å kjøpe taxfritt) for at datter skal røyke.

Anonymkode: 88fa1...fda

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her var det mange svar som forventet, jeg blir halshugd.

Skal jeg virkelig bryte totalt med henne fordi hun røyker Marlboro Gold? Det finnes vel verre ting å gjøre eller? Er det slik at dere synes det er verdens undergang? Ja det er ikke bra å røyke, men hallo!

TS

Anonymkode: 455bd...2b6

Kjøp du. Jeg og far gjør det samme med snus. Folk innbiller seg at hadde det ikke vært for det så hadde hun sluttet. Det er tull. 

Anonymkode: f4f3b...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her var det mange svar som forventet, jeg blir halshugd.

Skal jeg virkelig bryte totalt med henne fordi hun røyker Marlboro Gold? Det finnes vel verre ting å gjøre eller? Er det slik at dere synes det er verdens undergang? Ja det er ikke bra å røyke, men hallo!

TS

Anonymkode: 455bd...2b6

Det er vel ingen her som har foreslått å bryte totalt med henne? Jeg ville aldri kjøpt med røyk til mitt barn, uavhengig av om hen røyker uansett. Husker selv da jeg røykte i tenårene, de gangene jeg kjøpte med en hel kartong, røyket jeg mye mer enn ellers. At det er dyrere i Norge er vel bare en fordel, da blir det kanskje en naturlig begrensning i antall røyk fordi det er dyrt. Det bør være grunn nok til å ikke kjøpe med fra utlandet fordi det er billigere. 

Anonymkode: cd12d...d17

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Her var det mange svar som forventet, jeg blir halshugd.

Skal jeg virkelig bryte totalt med henne fordi hun røyker Marlboro Gold? Det finnes vel verre ting å gjøre eller? Er det slik at dere synes det er verdens undergang? Ja det er ikke bra å røyke, men hallo!

TS

Anonymkode: 455bd...2b6

Hvor tar du det fra?? Det er da ingen som sier du skal bryte med henne. Det er kun en enighet om at de fleste her IKKE ville kjøpt røyk til våre mindreårige barn. Snakk om å gjøre ei fjær til fem høns. Drama queen much 

Anonymkode: bc44e...936

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerangrep.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig

Anonymkode: 07785...ef5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om jeg hadde kjøpt røyk til barn. Når hun først har sagt seg til en dårlig og helseskadelig vane ville jeg selvsagt latt henne betale for moroa selv.

Anonymkode: 9dd18...00c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg røyker selv, men hadde aldri kjøpt røyk til min tenåring. Har 3 barn i alder tenåring til voksen, ingen røyker, men mellomste snuser. Snusen får han dekke selv. Snakk om tilrettelegge 

Anonymkode: 85de5...4d6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er 18, og aldri i verden om jeg hadde kjøpt røyk til henne.

Nei, du får ikke satt deg oppå henne og nektet, men du hjelper henne jo til å røyke. Tror det er det folk reagerer på her.

Ungdom både røyker, drikker, snuser og har sex uten foreldrenes viten og samtykke, men det er noe helt annet å legge til rette og bidra til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her var det mange svar som forventet, jeg blir halshugd.

Skal jeg virkelig bryte totalt med henne fordi hun røyker Marlboro Gold? Det finnes vel verre ting å gjøre eller? Er det slik at dere synes det er verdens undergang? Ja det er ikke bra å røyke, men hallo!

TS

Anonymkode: 455bd...2b6

Ingen som halshugger som jeg kan klare å lese. Det er helt opp til deg om du vil kjøpe for henne eller ikke, lovlig er det dog ikke så lenge vi her i Norge har 18års grense for kjøp og salg av tobakk. Men sjansen for straff er jo mikroskopisk.

Kjøper du øl og drikkevarer til henne også? Eller går grensen ved tobakk? Det er dine valg, din datter, din måte å oppdra ungdommen på. 

Jeg ville ikke sagt at du gjør feil valg om du nå velger å kjøpe tobakk til din 17åring, for som du sier så kan de jo finne på så enormt mye værre ting. Men samtidig så vil hun kanskje røyke mer når hun får det langt rimeligere. For det er jo mange som skaffer drikke til sine ungdommer og tenker da holder de seg til det, mens ofte er fakta at de drikker det i tillegg til det de ellers ville drukket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her var det mange svar som forventet, jeg blir halshugd.

Skal jeg virkelig bryte totalt med henne fordi hun røyker Marlboro Gold? Det finnes vel verre ting å gjøre eller? Er det slik at dere synes det er verdens undergang? Ja det er ikke bra å røyke, men hallo!

TS

Anonymkode: 455bd...2b6

Så snill du er som kjøper lungekreft til barnet ditt.

Anonymkode: 2018c...a47

  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking er den viktigste enkeltstående risikofaktoren for kreft. Å inhalere selv små mengder tobakksrøyk kan skade DNA som igjen kan føre til kreft. Ifølge Kreftregisteret fører røyking til mer enn 5000 nye krefttilfeller hvert år. Årlig dør rundt 5000 personer i Norge på grunn av røyking.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 20.26):

Hei. Min datter røyker, hun er straks 17 og har røyket siden hun var 15. Hva mener dere om å kjøpe røyk til henne når vi har vært utenlands? En kartong er mye billigere enn å kjøpe her hjemme. Hun må betale for røyken selv, men jeg kjøper til henne, hun røyker jo uansett så ser ikke helt poenget med stresse rundt for å få tak i. Samtidig synes jeg det er noe moralsk uriktig i å kjøpe røyk for en datter på 17. hva mener dere og hva gjør dere/har gjort som har barn som røyker? Har blitt veldig vant til at hun røyker, røyker på en måte uansett sammenhenger. Er vi ute å spiser med familien røyker hun på uterestaurant f eks.

Anonymkode: 455bd...2b6

Jeg hadde ikke kjøpt…

Jeg snuser, er over 40, min mor kjøper aldri for meg på taxfree, for hun vil ikke støtte snusinga mi😅

Anonymkode: 38c6a...abb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 8.51):

Her var det mange svar som forventet, jeg blir halshugd.

Skal jeg virkelig bryte totalt med henne fordi hun røyker Marlboro Gold? Det finnes vel verre ting å gjøre eller? Er det slik at dere synes det er verdens undergang? Ja det er ikke bra å røyke, men hallo!

TS

Anonymkode: 455bd...2b6

Hæ?🤣 Du spør, du får helt vanlige svar, og dette er reaksjonen din? Ingen som har verken halshugd eller bedt deg om å bryte med noen🫣

Anonymkode: 38c6a...abb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...