Gå til innhold

18 uker selvbestemt abort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja og hvorfor tror du det? Kan det ha noe med at de uten grunn hittil ikke har fått lov til å ta abort? Tror du virkelig at den statistikken vil holde seg slik om de åpner opp for fri abort til uke 18?

Anonymkode: c7494...54d

Ja jeg tror ikke at statistikken vil endres noe særlig. Nettop pga. det jeg sa; de aller fleste er ekstremt klar over at en abort blir verre og verre for hver uke, og utover uke 12 så blir det fort snakk om noe som er nærmere en igangsetting og fødsel, enn at man blør mye på toaletter hjemme.

Jeg kan tro at kanskje statistikken vil endres noe. Mener at det allerede er problemer med å finne tid til alle, og at vi med en lovendring kan se at flere aborter skjer i uke 13/14 pga. tiden og sykehuskapasitet ikke strekker til. Men at mange kvinner velger å vente så lenge så mulig for så å si «nei, jeg vil ikke mer». Det tror jeg ikke på.

Jeg vet at abortmotstandere mener at om loven tilsa det, så ville kjempe mange vente utover uke 18 også med å ta abort, kanskje endre mening i uke 30, nei nå var det blitt for tøft, og jeg vil ikke mer.

Nei det er ikke slik det fungerer. 

Anonymkode: a6700...820

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er så trist og vondt. Nesten halvgåtte svangerskap skal aborteres «bare fordi». Tenker på hvordan min lille hoppet og spratt inni magen på OUL. Han var jo han allerede da. Helt sykt å tenke på at jeg kunne valgt å drepe han på daværende tidspunkt med ny lovgivning om jeg hadde hatt lyst.

Hvor er fosterets rettsvern?

ÆSJ!

Anonymkode: 255e5...427

Jeg støtter TS. Skulle ønske vi kunne beholde 12 ukers regelen. Men WHO vil jo at man skal kunne ta abort når man vil i svangerskapet. Det er en verden av krig og fattigdom som krever slike liberaliseringer.

https://www.nrk.no/vestland/krefter-i-sv-onsker-a-fjerne-grensen-for-selvbestemt-abort-helt-1.16794717

Og om man skal se realistisk på det, så er det en verden av krig og fattigdom der ute. Jeg kan si at jeg vil ikke hindre andre i å utøve sin frihet. For min egen del, ville jeg aldri ha tatt abort. Men så er jeg en bitch som har valgt å leve alene, og som nyter det hver forbanna dag. Grunnen til dette er nettopp at jeg hadde muligheten som ung, til å ikke ta abort. Til TS vil jeg si at man kan ha regler og overbevisninger for seg selv, men man kan ikke kreve at andre skal leve etter de prisnipper man pålegger seg selv. Andre har det annerledes, og man har ikke forutsetninger for å forstå den annens situasjon. Derfor blir forhåpentlig en dag fullstendig avkriminalisering. Jeg stoler på WHO. De vet mer om menneskenes lidelse, enn vi.

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Abort er strengt på en måte lov helt frem til uke 40.

Jeg vet om noen som hadde en baby i magen. Ekstremt ønsket baby. Babyen levde beveget seg og alt var fantastisk, frem til det ikke var det. I uke 40 skjedde det noe, og baby døde i magen. Og på det tidspunktet så må man ofte «få en abort», en avbrytelse av svangerskapet/kjemisk igangsetting av fødselen; for babyen må ut den. Og det er ikke alltid kroppen forstår dette og gjør det selv. 

Jeg sier ikke at jeg er for selvbestemt abort opp til uke 40, men jeg vil si at det strengt tatt er lov å redde livet til kvinner som havner i slike situasjoner, der sepsis kan føre til at mor dør om de ikke gjennomfører en abort.

Anonymkode: a6700...820

Nå heter det ikke abort etter uke 22. Det heter dødfødsel og igangsettelse. 

Men jeg syntes det er uvirkelig at dere skal sammenligne uke 18 med fullgått svangerskap. Det kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 3f2db...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker vi skal være evig takknemlig for at vi i det heletatt får lov til å ta abort. Uansett om det er uke 12 eller 18. Og for å svare på TS så sprellet fosteret mitt også non-stop på tidlig ultralyd uke 11, innafor det du mener er greit å abortere. Lignet på en baby også :)

Anonymkode: 3f2db...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker vi skal være evig takknemlig for at vi i det heletatt får lov til å ta abort. Uansett om det er uke 12 eller 18. Og for å svare på TS så sprellet fosteret mitt også non-stop på tidlig ultralyd uke 11, innafor det du mener er greit å abortere. Lignet på en baby også :)

Anonymkode: 3f2db...a49

Jada, min både sprellet og lignet baby i uke 10 han og. Likevel skjønner selv jeg at grensa må settes et sted fordi det finnes folk i andre situasjoner enn min.

Etter halvgått svangerskap og rett oppunder grensa for levedyktighet bør nå likevel fosteret være i nærheten av å ha noen rettigheter synes jeg da.

12 uker er plenty tid til å finne ut om svangerskapet og evt velge abort dersom livssituasjon, bakgrunn, diverse forutsetninger tilsier at det er nødvendig.

Anonymkode: 255e5...427

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja og hvorfor tror du det? Kan det ha noe med at de uten grunn hittil ikke har fått lov til å ta abort? Tror du virkelig at den statistikken vil holde seg slik om de åpner opp for fri abort til uke 18?

Anonymkode: c7494...54d

Du misforstår helt her.. Man har 100% lov til å ta abort etter uke 12. Man må bare snakke med en nemd bestående av 3 leger. Og så og si alle som står foran nemd får det innvilget. 

Man kan med andre ord allerede ta abort etter uke 12 - frem til uke 18. 

Eneste endringen blir at nemden forsvinner. 

Anonymkode: 57e4c...449

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kirurgisk abort er ikke mulig etter uke 12 med mindre man lager keisersnitt (og sender kirurgteamet til debriefing og psykolog etterpå). Så ved abort etter uke 12+7, så må fosteret i så fall fødes med medisinsk abort.

Anonymkode: cad76...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke gå ut å ta på gresset istedenfor å sitte her å trolle? 😂 ÆSJ liksom, kan det bli mer åpenbart?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Screenshot_20240420_220822_Chrome.jpg

Anonymkode: cad76...df5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja og hvorfor tror du det? Kan det ha noe med at de uten grunn hittil ikke har fått lov til å ta abort? Tror du virkelig at den statistikken vil holde seg slik om de åpner opp for fri abort til uke 18?

Anonymkode: c7494...54d

Ja, statistikken fra andre land som har økt selvbestemt abort - grensen har vist seg at det ikke blir en endring. Kvinner tar abort så fort som mulig, de venter ikke så lenge de kan. 

Å fremstille det på noen annen måte er rett og slett idioti. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Screenshot_20240420_220822_Chrome.jpg

Anonymkode: cad76...df5

Overhode ikke relevant for diskusjonen. Ikke levedyktig utenfor livmor. 

Anonymkode: 57e4c...449

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du misforstår helt her.. Man har 100% lov til å ta abort etter uke 12. Man må bare snakke med en nemd bestående av 3 leger. Og så og si alle som står foran nemd får det innvilget. 

Man kan med andre ord allerede ta abort etter uke 12 - frem til uke 18. 

Eneste endringen blir at nemden forsvinner. 

Anonymkode: 57e4c...449

Rettelse, man kan allerede ta abort frem til uke 22. Eneste det må bli endring på er nemnda. Overflødig er den også som innvilger 99,3 % av abortene de får på sitt bord. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (2 minutter siden):

Rettelse, man kan allerede ta abort frem til uke 22. Eneste det må bli endring på er nemnda. Overflødig er den også som innvilger 99,3 % av abortene de får på sitt bord. 

Helt korrekt 👍 gikk litt fort i svingene. 

 

Anonymkode: 57e4c...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er en veldig bra ting at grensen kan bli 18-uker. Tviler sterkt på at folk gjør det "bare fordi". På ett så seint stadie er det gjerne fordi de har oppdaget at noe er galt med fosteret. For eksempel at det har downs. Det er ikke alltid man oppdager syndromer på tul i uke 12. Noen ganger må det taes nipt og den får man gjerne ikke svar på før i uke 13-16 noe som er for seint til selvbestemt abort uten å stå med lua i hånda for ei nemd.

Eneste grunnen jeg kan tenke meg som er litt "eh" for uke 18 er at noen kanskje velger abort grunnet at de får feil kjønn på babyen. Jeg er rimelig sikker på at min venninne ville ha gjort det. Hun var besatt av å få jente, men fikk gutt og klikket.

Anonymkode: 246ae...14e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter trådstarter. Er man ikke klar for å ta i mot et barn, må man avstå fra sex. Jeg er 45, har absolutt ikke lyst på barn nr. 5 med min 10 år eldre mann. Men klarer vi å Rote det til (vet jeg har både egg igjen og eggløsning  fremdeles) må vi bare bite i det sure eple og bli foreldre igjen. Men egentlig skulle vi jo ha blitt besteforeldre nå/snart. 

Anonymkode: 911f9...3fd

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jada, min både sprellet og lignet baby i uke 10 han og. Likevel skjønner selv jeg at grensa må settes et sted fordi det finnes folk i andre situasjoner enn min.

Etter halvgått svangerskap og rett oppunder grensa for levedyktighet bør nå likevel fosteret være i nærheten av å ha noen rettigheter synes jeg da.

12 uker er plenty tid til å finne ut om svangerskapet og evt velge abort dersom livssituasjon, bakgrunn, diverse forutsetninger tilsier at det er nødvendig.

Anonymkode: 255e5...427

Når man prøver å bli gravid og/eller har regelmessige menstruasjoner er det lett å si at 12 uker er plenty. For dem som ikke faller under de kategoriene eller kanskje har menstruasjonslignende blødninger i svangerskapet kan fort gå 3mnd uten å vite. Dette er ikke nytt. 

Anonymkode: 3f2db...a49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg støtter trådstarter. Er man ikke klar for å ta i mot et barn, må man avstå fra sex. Jeg er 45, har absolutt ikke lyst på barn nr. 5 med min 10 år eldre mann. Men klarer vi å Rote det til (vet jeg har både egg igjen og eggløsning  fremdeles) må vi bare bite i det sure eple og bli foreldre igjen. Men egentlig skulle vi jo ha blitt besteforeldre nå/snart. 

Anonymkode: 911f9...3fd

Den der avstå sex kan man slutte med å bruke. Prevensjon kan svikte for det første, og for det andre er det unaturlig biologisk å frastå sex. 

Anonymkode: 3f2db...a49

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therealslimshady skrev (1 time siden):

Jeg hadde mensen de to første mnd av mitt første svangerskap. Helt normal mensen og på rett tid i fht syklusen min.

Hadde ingen symptomer/tegn på graviditet og var 17 uker på vei når jeg endelig fant ut at jeg var gravid som 18-åring. 
Graviditeten var et resultat av nok et overgrep fra min eldre halvbror som startet allerede da jeg var 12 år. Faen ta deg TS og alle andre som skal sitte og leke bedrevitende overfor andre mennesker dere ikke kjenner skjebnene til. 

Fosteret fremstod som frisk og levende ved UL og jeg kunne ha født dette barnet, hadde du og dine like fått det som dere ville. Barnet var på ingen måte mitt valg, det hadde vært innavl, barnet var ikke ønsket og hvilken familiedynamikk hadde det resultert i??! Det betyr ikke at det var lett for meg å ta abort. Det var forferdelig og meget traumatisk. Og det ga meg en sorg og en skyldfølelse jeg aldri blir kvitt. 

Jeg har siden aborten alltid følt på massive følelser av tap og sorg. Det var forjævlig å gjennomgå, jeg savner barnet jeg aldri fikk, på tross av syke omstendigheter rundt graviditeten. Har fått 3 ønskede barn under riktige omstendigheter. Kjenner alltid på at de skulle hatt en storebror på 18år. 

Har en dag i året i november hvor jeg tenner et lys og sender det avgårde i vannet ved en lokal innsjø og gråter mine modige tårer over valget jeg tok som 18-åring fordi det var det rette å gjøre. 
Når nye kolleger eller bekjentskaper spør meg om hvor mange barn jeg har, så må jeg alltid ta meg i ønske om å svare 4, når det er 3 som er i live. 
 

 

❤️klem til deg!

 

Jeg nekter å tro at kvinner tar avgjørelsen om svangerskapsavbrudd med et lett sinn, hverken i samtid eller i ettertid, fordi mange av dem nok også har en fornemmelse av at de bærer på et liv. Til tross for det, tar mange den tunge beslutningen om å avslutte sitt eget svangerskap, og dette må vi respektere

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Sverige er det fri abort fram til uke 18, noe som er helt rimelig.

Her får man KUB-test i uke 12 og viser den at det finns sjangs for store avvikelser hos fosteret får man NIPT. 

Da går det ca 14 dager fra man har fått tid til å ta blodprøve og å få svar på prøvene. Da er vi i uke 14. 

Så skal man ha tid til å bearbeide det valget man har framfor seg + bokning av aborten. 
 

Alle gravide kan være enige om at vi aldri hadde gått så lenge med et foster i magen med hensikt for å ta abort. De 18 ukene er til for de gravide som plutselig må tenke om og bearbeide en sorg. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig fins de som tar abort i uke 18 "bare fordi" eller "for morro skyld" som andre her nevner. 

Anonymkode: c7494...54d

Ja, jeg kan ikke fatte og begripe at så mange benekter dette selvsagte faktum?!

Utvidet grense for selvbestemt abort er IKKE rette veien å gå. Abortnemdene må bevares, men forbedres. Målet her må være ingen ventetid, uansett hvor i landet man bor eller hvilken dag kalenderen viser. Og selvsagt må kvinner som gjennomfører senaborter få bedre oppfølging i etterkant enn hva som er tilfelle i dag.

Anonymkode: 32680...977

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...