Gå til innhold

18 uker selvbestemt abort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så trist og vondt. Nesten halvgåtte svangerskap skal aborteres «bare fordi». Tenker på hvordan min lille hoppet og spratt inni magen på OUL. Han var jo han allerede da. Helt sykt å tenke på at jeg kunne valgt å drepe han på daværende tidspunkt med ny lovgivning om jeg hadde hatt lyst.

Hvor er fosterets rettsvern?

ÆSJ!

Anonymkode: 255e5...427

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du virkelig folk aborterer i uke 18 «bare fordi»? 
 

du har ikke tenkt over at de som får alvorlig avvik på tidlig UL skal få lov til å ta abort uten å gå igjennom abortnemnden? Og i tillegg så har abort til uke 18 foregått i Norge i flere år da svært få får nei fra abortnemden. 

Anonymkode: 3f2db...a49

  • Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bare fordi"? Den må du lengre ut på landet med.

Anonymkode: e0f3e...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du virkelig folk aborterer i uke 18 «bare fordi»? 
 

du har ikke tenkt over at de som får alvorlig avvik på tidlig UL skal få lov til å ta abort uten å gå igjennom abortnemnden? Og i tillegg så har abort til uke 18 foregått i Norge i flere år da svært få får nei fra abortnemden. 

Anonymkode: 3f2db...a49

Joda, men som du sier selv får svært få nei fra nemda. Nåværende lovgivning vil derimot sørge for at man ikke kan abortere i uke 18 «bare fordi». Med ny lovgivning kan kvinnen bestemme over liv og død helt på fri vilje frem til nesten halvgått svangerskap.

Skal vi kanskje bare utvide fristen til «ut svangerskapet» da, i tilfelle stakkars voksne, informerte kvinner ombestemmer seg?

Anonymkode: 255e5...427

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å sjekke fakta før du spyr ut sånn idioti igjen. Selvsagt tar ingen abort i uke 18 bare "fordi".

Anonymkode: 30ff9...391

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Joda, men som du sier selv får svært få nei fra nemda. Nåværende lovgivning vil derimot sørge for at man ikke kan abortere i uke 18 «bare fordi». Med ny lovgivning kan kvinnen bestemme over liv og død helt på fri vilje frem til nesten halvgått svangerskap.

Skal vi kanskje bare utvide fristen til «ut svangerskapet» da, i tilfelle stakkars voksne, informerte kvinner ombestemmer seg?

Anonymkode: 255e5...427

Vi kan gjerne utvide abortgrensen til fosteret er levedyktig utenfor mors liv. Jeg synes det er helt forferdelig at foreldre som etter mye undersøkelser og samtaler med leger får vite at barnet ikke vil overleve, må søke om abort, vente på møte i abortnemnd, for deretter "endelif" kan gjennomføre inngrepet. Denne prosessen burde være unødvendig. 

Er det så mye bedre at man tar abort i åttende uke "bare fordi"?

Anonymkode: 43b59...e65

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi kan gjerne utvide abortgrensen til fosteret er levedyktig utenfor mors liv. Jeg synes det er helt forferdelig at foreldre som etter mye undersøkelser og samtaler med leger får vite at barnet ikke vil overleve, må søke om abort, vente på møte i abortnemnd, for deretter "endelif" kan gjennomføre inngrepet. Denne prosessen burde være unødvendig. 

Er det så mye bedre at man tar abort i åttende uke "bare fordi"?

Anonymkode: 43b59...e65

Det er ikke en langdryg prosess å søke abort etter uke 12. Det er få som gjør dette og ventetiden for å utføre abort er lang uansett grunnet mange pasienter.  Så vente må en uansett om det er før uke 12 eller etter. 

 

Problemet med å utvide til 18 uker blir at mange oppfatter at de har lengre betenkningstid og kan bestemme og ombestemme seg. Dette er hardt psykisk.  Var selv lettet med alle mine fire (ønskede) barn når jeg kom etter uje 12. For da kunne jeg ikke ombestemme meg og jeg kunne endelig lande i beslutningen om å beholde. 

Mer betenkningstid = mer grubling

 

Samt at alle som ønsker også kan ta abort i uke 17 "fordi de vil". Det sier seg jo selv. 

Anonymkode: 39ae1...448

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Joda, men som du sier selv får svært få nei fra nemda. Nåværende lovgivning vil derimot sørge for at man ikke kan abortere i uke 18 «bare fordi». Med ny lovgivning kan kvinnen bestemme over liv og død helt på fri vilje frem til nesten halvgått svangerskap.

Skal vi kanskje bare utvide fristen til «ut svangerskapet» da, i tilfelle stakkars voksne, informerte kvinner ombestemmer seg?

Anonymkode: 255e5...427

18 uker og 40 uker kan ikke sammenlignes. Dette gjør også at de som får påvist avvik etter uke 12 ikke må vente like lenge før de kan gjennomføre aborten. Og UANSETT om du uheldig finner ut du er gravid i uke 14 så får du et valg. Abortnemnd i mitt hodet er nedverdigende. Jeg bestemmer over min kropp.

Anonymkode: 3f2db...a49

  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tar abort for moro skyld. De aller fleste som tar abort så sent som uke 18 skulle sårt ønske at de ikke trengte å gjøre det. Det er også en større påkjenning fysisk jo lenger man venter.

Anonymkode: af57c...0fb

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig fins de som tar abort i uke 18 "bare fordi" eller "for morro skyld" som andre her nevner. Ser jo tråder her også inn i mellom av de som angrer fordi barnefar gikk fra de feks og lurer på hvor streng nemnda er, er det noe de kan lyve på seg for å få det innvilget osv. Har selv en eks-venninne som hadde abortert i uke 15 om hun kunne fordi de etter planen ikke skulle prøve før året etterpå når hun var ferdig med studiene, og hun har barn fra før også (og var nesten 30 år).

Dersom en ser bort fra de, så hjelper også en lavere grense alle de som blir presset til abort mot sin vilje. For vær ærlige, hvor mange tråder er det ikke både her og andre steder fra fortvilte damer som ikke ønsker abort men føler seg presset til det? Eller blir truet med at far forlater hun visst ikke? Osv. Å utvide abortgrensen kan være medvirkende til at de til slutt gir etter og vil ha det dritt med seg selv for alltid på grunn av valget, fremfor slik det er nå hvor de bare må holde ut "litt til".

Fra uke 22 prøver de å redde barn som blir født for tidlig av en eller annen grunn. At en da bare skal kunne velge å avslutte livet 4 uker før er litt sykt. Den nemnda er ikke så fæl, vondt er det å måtte avbryte svangerskapet sent uansett og ventetiden er der uansett dessverre.. 

Anonymkode: c7494...54d

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mensen de to første mnd av mitt første svangerskap. Helt normal mensen og på rett tid i fht syklusen min.

Hadde ingen symptomer/tegn på graviditet og var 17 uker på vei når jeg endelig fant ut at jeg var gravid som 18-åring. 
Graviditeten var et resultat av nok et overgrep fra min eldre halvbror som startet allerede da jeg var 12 år. Faen ta deg TS og alle andre som skal sitte og leke bedrevitende overfor andre mennesker dere ikke kjenner skjebnene til. 

Fosteret fremstod som frisk og levende ved UL og jeg kunne ha født dette barnet, hadde du og dine like fått det som dere ville. Barnet var på ingen måte mitt valg, det hadde vært innavl, barnet var ikke ønsket og hvilken familiedynamikk hadde det resultert i??! Det betyr ikke at det var lett for meg å ta abort. Det var forferdelig og meget traumatisk. Og det ga meg en sorg og en skyldfølelse jeg aldri blir kvitt. 

Jeg har siden aborten alltid følt på massive følelser av tap og sorg. Det var forjævlig å gjennomgå, jeg savner barnet jeg aldri fikk, på tross av syke omstendigheter rundt graviditeten. Har fått 3 ønskede barn under riktige omstendigheter. Kjenner alltid på at de skulle hatt en storebror på 18år. 

Har en dag i året i november hvor jeg tenner et lys og sender det avgårde i vannet ved en lokal innsjø og gråter mine modige tårer over valget jeg tok som 18-åring fordi det var det rette å gjøre. 
Når nye kolleger eller bekjentskaper spør meg om hvor mange barn jeg har, så må jeg alltid ta meg i ønske om å svare 4, når det er 3 som er i live. 
 

 

Endret av Therealslimshady
  • Hjerte 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er så trist og vondt. Nesten halvgåtte svangerskap skal aborteres «bare fordi». Tenker på hvordan min lille hoppet og spratt inni magen på OUL. Han var jo han allerede da. Helt sykt å tenke på at jeg kunne valgt å drepe han på daværende tidspunkt med ny lovgivning om jeg hadde hatt lyst.

Hvor er fosterets rettsvern?

ÆSJ!

Anonymkode: 255e5...427

Du har glemt én veldig viktig ting. Man kan den dag i dag også ta abort i uke 18. Forskjellen er at man i dag må i nemd, mens man med ny lov får ta et selvstendig valg. 

Tror du virkelig de som i dag tar abort så sent i dag - og i fremtiden - gjør det "bare fordi"? 

Fosterets rettsvern? Fosteret kan ikke leve utenfor livmor - aka ikke forenlig med liv. 

Fosteret kan ikke overleve før uke 22 (21+6)  Etter dette har fosteret rettsvern FORDI det er levedyktig. 

Man kan jo snu litt på det da. Og ikke kalle det abort - men fødselshjelp ved uke 18. Fosteret vil da dø og mor har da født og ikke abortert.. Er det bedre med abort eller å la kvinnen føde et foster som ikke er levedyktig som da dør? 

Kvinnens rettsvern skal være større enn fosterets- så lenge fosteret ikke er levedyktig utenfor livmor. 

Anonymkode: 57e4c...449

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therealslimshady skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde mensen de to første mnd av mitt første svangerskap. Helt normal mensen og på rett tid i fht syklusen min.

Hadde ingen symptomer/tegn på graviditet og var 17 uker på vei når jeg endelig fant ut at jeg var gravid som 18-åring. 
Graviditeten var et resultat av nok et overgrep fra min eldre halvbror som startet allerede da jeg var 12 år. Faen ta deg TS og alle andre som skal sitte og leke bedrevitende overfor andre mennesker dere ikke kjenner skjebnene til. 

Fosteret fremstod som frisk og levende ved UL og jeg kunne ha født dette barnet, hadde du og dine like fått det som dere ville. Barnet var på ingen måte mitt valg, det hadde vært innavl, barnet var ikke ønsket og hvilken familiedynamikk hadde det resultert i??! Det betyr ikke at det var lett for meg å ta abort. Det var forferdelig og meget traumatisk. Og det ga meg en sorg og en skyldfølelse jeg aldri blir kvitt. 

Jeg har siden aborten alltid følt på massive følelser av tap og sorg. Det var forjævlig å gjennomgå, jeg savner barnet jeg aldri fikk, på tross av syke omstendigheter rundt graviditeten. Har fått 3 ønskede barn under riktige omstendigheter. Kjenner alltid på at de skulle hatt en storebror på 18år. 

Har en dag i året i november hvor jeg tenner et lys og sender det avgårde i vannet ved en lokal innsjø og gråter mine modige tårer over valget jeg tok som 18-åring fordi det var det rette å gjøre. 
Når nye kolleger eller bekjentskaper spør meg om hvor mange barn jeg har, så må jeg alltid ta meg i ønske om å svare 4, når det er 3 som er i live. 
 

 

Tror du misforstår litt her. Er vel ingen som har sagt de vil forby abort etter uke 12? Bare selvbestemt abort. I din situasjon forstår alle normale oppegående mennesker at du tar abort, og etter innlegget ditt å forstå så fikk du det vel innvilget også? 

Unner ingen å stå i situasjonen din, og glad for at det ordnet seg selv om det var og er vanskelig. Det betyr ikke at jeg ønsker at hvem som helst som bare ønsker det fordi det passet dårlig, de har ombestemt seg osv skal kunne ta abort til uke 18.

Anonymkode: c7494...54d

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror du misforstår litt her. Er vel ingen som har sagt de vil forby abort etter uke 12? Bare selvbestemt abort. I din situasjon forstår alle normale oppegående mennesker at du tar abort, og etter innlegget ditt å forstå så fikk du det vel innvilget også? 

Unner ingen å stå i situasjonen din, og glad for at det ordnet seg selv om det var og er vanskelig. Det betyr ikke at jeg ønsker at hvem som helst som bare ønsker det fordi det passet dårlig, de har ombestemt seg osv skal kunne ta abort til uke 18.

Anonymkode: c7494...54d

Jeg misforstår overhodet ikke.

Jeg liker å tro at ingen tar et såpass tungt valg for seg selv og egen fremtid uten at det foreligger tungtveiende grunner i bunn. 
Å ikke tillate dette er å kneble kvinner og deres rettigheter som mennesker.  

Du og dine likesinnede har absolutt ingen rett til å tro at dere «eier» sannheten om godt nok grunnlag til å utføre en abort etter 12 svangerskapsuke. 

Endret av Therealslimshady
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler å sjekke fakta før du spyr ut sånn idioti igjen. Selvsagt tar ingen abort i uke 18 bare "fordi".

Anonymkode: 30ff9...391

Vær ikke så sikker på det. Når mange omtaler et 12 uker gammelt foster som «bare en celleklump» til tross for at alle organer ved 12 uker er ferdig utviklet og «celleklumpen» ser ut som et menneske, skal det ikke mye fantasi til for å tro at kunnskapsnivået blant mange kvinner i dag er like fraværende når de antar hvordan ståa er ved et 18 uker gammelt foster. 
Ironien i dette er at vi har både internett og sikker prevensjon tilgjengelig, men likevel går ikke aborttallene ned.
Og når man i tillegg leser tråder her på kg om at man fjerner et foster fordi «det passer bedre neste år, er ikke ferdig med masteren enda» er troa på at sene aborter blir fraværende naivt. 

Om man setter grensa ved 18 uker skal det faktisk være greit ifølge lovverket å ta abort ved 18 uker «bare fordi». I det minste bør tilhengere av abort frem til 18 uker stå for at det er like greit å fjerne et foster uansett når i dette tidsvinduet det skjer. Noe annet blir hykleri. 

Anonymkode: b8cc5...b34

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er så trist og vondt. Nesten halvgåtte svangerskap skal aborteres «bare fordi». Tenker på hvordan min lille hoppet og spratt inni magen på OUL. Han var jo han allerede da. Helt sykt å tenke på at jeg kunne valgt å drepe han på daværende tidspunkt med ny lovgivning om jeg hadde hatt lyst.

Hvor er fosterets rettsvern?

ÆSJ!

Anonymkode: 255e5...427

Enig med deg.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare fordi du tenker på det barnet som du har nå som en fullverdig baby ved uke 18 betyr ikke det at andre gjør det samme? 🤨 Dette er jo bare dine personlige følelser, og slikt kan man ikke lage lover med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste som går over 12 uker ønsker barnet i magen.

Selv om man kanskje ikke har gjennomført en abort før, så vet alle at jo lengre man venter, jo større er fosteret, jo verre vil selve aborten være.

De aller fleste foster som aborteres opp mot uke 18 og også utover det, er ønskede barn. Det er ønskede barn som av en eller annen grunn ikke kan leve. Mange orker ikke tanken på å gjennomgå 9 måneder med en baby i magen som i gjennomsnitt kun lever i noen timer etter fødselen.

Det er de absolutt færreste som venter til over 12 uker før de tar abort, pga. barnet ikke er ønsket. De som tar abort etter uke 12 har som oftest en grunn utover at de ikke ønsker barn.

Du tenker med følelsene dine, du tenker på det ønskede barnet i din mage. Ingen tvinger noen til å ta abort, ingen har tenkt at du skulle ha abortert ditt barn. Men bare fordi du var heldig, betyr ikke det at andre ikke har behov for abort etter uke 12.

Du og ditt barn skal ikke være det som bestemmer hva andre kan gjøre.

Abortnemden som den er i dag fungerer ikke. De tar ferie på røde dager, over jul. Kvinner må gå rundt med døde fostre i magen sin, ønskede fostre i magen som ikke lengre lever, bare fordi en nemd skal måtte si ja til at de kan få tatt abort. For mange er det en helt grusom tid, å måtte gå rundt å bære på noe som var ekstremt ønsket. 

Anonymkode: a6700...820

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er de absolutt færreste som venter til over 12 uker før de tar abort, pga. barnet ikke er ønsket. De som tar abort etter uke 12 har som oftest en grunn utover at de ikke ønsker barn.

Ja og hvorfor tror du det? Kan det ha noe med at de uten grunn hittil ikke har fått lov til å ta abort? Tror du virkelig at den statistikken vil holde seg slik om de åpner opp for fri abort til uke 18?

Anonymkode: c7494...54d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, men som du sier selv får svært få nei fra nemda. Nåværende lovgivning vil derimot sørge for at man ikke kan abortere i uke 18 «bare fordi». Med ny lovgivning kan kvinnen bestemme over liv og død helt på fri vilje frem til nesten halvgått svangerskap.

Skal vi kanskje bare utvide fristen til «ut svangerskapet» da, i tilfelle stakkars voksne, informerte kvinner ombestemmer seg?

Anonymkode: 255e5...427

Abort er strengt på en måte lov helt frem til uke 40.

Jeg vet om noen som hadde en baby i magen. Ekstremt ønsket baby. Babyen levde beveget seg og alt var fantastisk, frem til det ikke var det. I uke 40 skjedde det noe, og baby døde i magen. Og på det tidspunktet så må man ofte «få en abort», en avbrytelse av svangerskapet/kjemisk igangsetting av fødselen; for babyen må ut den. Og det er ikke alltid kroppen forstår dette og gjør det selv. 

Jeg sier ikke at jeg er for selvbestemt abort opp til uke 40, men jeg vil si at det strengt tatt er lov å redde livet til kvinner som havner i slike situasjoner, der sepsis kan føre til at mor dør om de ikke gjennomfører en abort.

Anonymkode: a6700...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...