Gå til innhold

Enkelte ting jeg leser på KG får meg til å miste tro på mennesker

Akkarogg

Anbefalte innlegg

Det er ikke bare det som skrives i hl, men også svarene som kan sjokkere. F.eks leste jeg en gammel tråd der ts fortalte om vennine som hadde en pågående affære, hun var gift og hadde to små barn. Ts kjente mannen godt og var ofte på besøk hos familien, hun beskrev mannen som snill og det gjorde veninnen også, forholdet var godt, men kanskje litt kjedelig. Mens ts var på besøk og hele familien satt i hagen, pratet i vei, koste seg og barna lekte i bakgrunnen ville veninnen få meldinger fra elskeren med dickpicks, veninnen ville si det var meldinger fra jobben, fortsette å jatte med og virke helt uaffisert, deretter måtte veninnen på "trening". Ts visste hva som egentlig foregikk, det plaget henne og hun visste ikke hva hun skulle gjøre, så hun spurte folk på KG om råd og svarene rystet meg.

Nesten alle svarene var at hun skulle holde munn og ikke si noe til mannen. Det var disse kommentarene som alltid fikk mest tommler opp. De få som foreslo at hun burde si det til mannen ble sablet ned av andre brukere. Dette har jeg sett i mange andre tråder. Det endte med at TS valgte å ikke si noe til mannen.

Det er en ting å ha en person som gjør noe fælt, men å ha hundrevis av medvitere som ikke gjør noe, får alt til å oppleves mye værre. Er dette hvordan alminnelige folk egentlig er? I så fall er det ikke mye vits å projisere hat mot andre folkegrupper eller politiske motstandere når ondskapen, egoismen og feighet eksisterer i hver og en av oss. Når ens "egne" ikke viser seg å være noe bedre enn den "andre".

Så hvorfor bruke tid i skolen og barnehagen på å lære barn om "moralske verdier" som ikke er allmenn gyldige? Er moral bare oppspinn? I så fall si heller: "Dette regnes for å være moralsk riktig/galt av 70% av befolkningen, men ikke nødvendigvis for resten grunnet ulike genetiske/ oppveksts vilkår."

Jeg liker ikke å bli lurt. Jeg liker ikke å bli fortalt at sånn og sånn er det, for så på egen hånd finne ut at det er motsatt i praksis. Hvis svarene på den tråden hadde vært fordømmende ovenfor veninnens atferd og rådene hadde vært å si ifra til mannen hadde ikke tråden gått særlig inn på meg. Det hadde vært det jeg forventet. Jeg kunne avskrive det hele til en uempatisk enkel person. Men når alle de "anstendige og normale" i kommentar feltet stiller seg på det onde sin side, settes mitt verdigrunnlag og min virkelighets oppfatning på prøve. Lær barna om det på skolen i det minste. 

Endret av Akkarogg
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har helt rett. Det er lite medfølelse her på kg og det blir sagt mye rart. Men slik er samfunnet. De eneste tilfellene de er igjen moral her, er når det dreier seg om sterke interessegrupper: basert på etnisitet, religion, kjønn, legning osv. Ellers er moral fraværende. Noe som indikerer at de egentlig ikke har noen moral, bare frykkt for represalier.

Slik er ikke gode mennesker.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har inntrykk av at folk viser frem sine verste sider når de svarer her på forumet. Det er mye stygt som skrives og ofte en ufin tone. Tenker at de fleste ikke oppfører seg slik i virkeligheten. 

Anonymkode: 8bdc5...4c3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sykt. Tror egentlig de sier det fordi de selv er utro. De er slike mennesker som ikke bryr seg om andre. 

Men vi som bryr oss finns, å må vel bare fortsette å dømme de som ødelegger folks liv, selv om de er alt for mange. 

2 år! Håper han fannt det ut, å håper hun fikk tørr kjede og manglende sexlyst i like lang tid som hun har vært utro. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har inntrykk av at folk viser frem sine verste sider når de svarer her på forumet. Det er mye stygt som skrives og ofte en ufin tone. Tenker at de fleste ikke oppfører seg slik i virkeligheten. 

Jo, de er de samme som holder tett om, og begår utroskap. Det kreves jo at noen gjør det på ekte for at noen opplever det og skriver om det. Ikke at vi ikke kan dikte, men mange er utro, så det er et ekte holdningsproblem. Jeg er imot utroskap her og i virkeligheten. Hadde aldri stått å sett på at noen ble holdt for narr, vi har bare et liv, bruk det godt. 

Anonymkode: da3f2...669

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det som overrasket meg, var hvor mange det var av dem. Hvis det bare var noen få hadde jeg ikke brydd meg særlig. 

Hermann skrev (18 timer siden):

Noe som indikerer at de egentlig ikke har noen moral, bare frykkt for represalier.

Slik er ikke gode mennesker.

Skuffende at mange mennesker er såpass primitive.

Endret av Akkarogg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel heller det at noen reagerer mer på filleting enn andre og skal ha det til at de har "rett". De forstår ikke at andre har mer liberale holdninger til ting.

Som meg f.eks som gir blaffen i "alvorligheten" i utroskap. Andre syns dette er helt forferdelig og skal mene veldig mye om det.

Anonymkode: 7e61d...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det trådstarter trenger er å herde seg selv først og fremst, for et KG-forumliv er ikke for "sarte sjeler" (uten at jeg påstår at ts er dette). En må filtrere hva som går inn i ens indre, ta med seg det en har bruk for og kaste det andre. Det er mange som skriver fra hofta og ikke tenker stort på hva de nettopp leverte...men det finnes også mange her som er både hyggelige og reflekterte, som aldri ville ha funnet på å verbasleivsparke i øst og vest, slik en del tankeløse gjør. 

Håper at trådstarter gjør litt flere forsøk på å snakke her inne og ikke lar negative ting gå innpå seg. 
Ha en fortsatt og stadig bedre forumsøndag. 🌹 :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det har jeg stusset en del over også når jeg har lest her på Kg. Forbløffende mange som vil at utroskap skal holdes hemmelig og at man "ikke skal bry seg", men bare holde kjeft om så grove ting. Antar dette er folk som selv enten har vært eller kunne tenke seg å være utro og ikke vil avsløres av folk rundt seg.

Det står dårlig til med det moralske kompasset til store deler av den norske befolkning, det er helt klart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ingenting til overs for utroskap, men ville aldri sladret til den bedratte. Jeg kunne klart fortalt min venn, den utro hva jeg mente om oppførselen. Dersom jeg var den bedratt, er jeg usikker på om jeg ville vite. Helt klart ville jeg sterkt mislikt å få det fortalt av en moralsk bedreviter med behov for å lette sin samvittighet. Det å få vite gir meg også ansvar fot å handle, og jeg ønsker ikke at andre skal.påføre meg dette ansvaret.

Anonymkode: 83037...2a2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg så nettopp et innlegg på KG hvor TS påsto at sjenerte menn i forhold er «verre enn voldtekt».

Det gjorde meg riktig kvalm. Kanskje på tide å slutte å bruke dette forumet? Jeg vet ikke.

Anonymkode: e9412...ce7

Den tråden gjør ikke inntrykk fordi ingen i kommentarfeltet er enig med påstanden, det er kun en person med en veldig spesiell mening i hl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Hoppetaujenta said:

Det trådstarter trenger er å herde seg selv først og fremst, for et KG-forumliv er ikke for "sarte sjeler" (uten at jeg påstår at ts er dette). En må filtrere hva som går inn i ens indre, ta med seg det en har bruk for og kaste det andre. Det er mange som skriver fra hofta og ikke tenker stort på hva de nettopp leverte...men det finnes også mange her som er både hyggelige og reflekterte, som aldri ville ha funnet på å verbasleivsparke i øst og vest, slik en del tankeløse gjør. 

Håper at trådstarter gjør litt flere forsøk på å snakke her inne og ikke lar negative ting gå innpå seg. 
Ha en fortsatt og stadig bedre forumsøndag. 🌹 :) 

I akkurat den tråden var de bra reflekterte. Dette er deres faktiske verdi system, eller mangel på det.

Endret av Akkarogg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkarogg skrev (5 minutter siden):

I akkurat den tråden var de bra "reflekterte" Dette er deres faktiske verdi system, eller mangel på det.

@Akkarogg Ja, men vi som leser må ikke ta ting personlig. Skriver folk mye dumt, så er det bare å skli igjennom og ut av tråden. En kan ikke gjøre stort med folk som har en slik måte å se verden på. Alt en kan gjøre er å finne andre som er vettugere. Eller logge helt av. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Hoppetaujenta said:

@Akkarogg Ja, men vi som leser må ikke ta ting personlig. Skriver folk mye dumt, så er det bare å skli igjennom og ut av tråden. En kan ikke gjøre stort med folk som har en slik måte å se verden på. Alt en kan gjøre er å finne andre som er vettugere. Eller logge helt av. :) 

Når det er så utbredt kan jeg ikke late som ingenting. Går det inn på meg så går det inn på meg. Jeg er ikke en robot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkarogg skrev (Akkurat nå):

Når det er så utbredt kan jeg ikke late som ingenting. Går det inn på meg så går det inn på meg. Jeg er ikke en robot.

Neivel, da beklager jeg å ha svart. Det var godt ment. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hoppetaujenta said:

Før eller siden vil jeg komme over det, man da må jeg først bearbeide det. Jeg kan ikke bare knipse det vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har ingenting til overs for utroskap, men ville aldri sladret til den bedratte. Jeg kunne klart fortalt min venn, den utro hva jeg mente om oppførselen. Dersom jeg var den bedratt, er jeg usikker på om jeg ville vite. Helt klart ville jeg sterkt mislikt å få det fortalt av en moralsk bedreviter med behov for å lette sin samvittighet. Det å få vite gir meg også ansvar fot å handle, og jeg ønsker ikke at andre skal.påføre meg dette ansvaret.

Enig.

Anonymkode: 7ff2a...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, men de fleste ville likt å vite det. På tråder der folk er blitt spurt om de ville vite det, sier flertallet ja.

Endret av Akkarogg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Er vel heller det at noen reagerer mer på filleting enn andre og skal ha det til at de har "rett". De forstår ikke at andre har mer liberale holdninger til ting.

Som meg f.eks som gir blaffen i "alvorligheten" i utroskap. Andre syns dette er helt forferdelig og skal mene veldig mye om det.

Anonymkode: 7e61d...939

"Fille ting" sier du? Et liv uten empati er helt klart lettere, jeg trenger mindre av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Million said:

Akkurat det har jeg stusset en del over også når jeg har lest her på Kg. Forbløffende mange som vil at utroskap skal holdes hemmelig og at man "ikke skal bry seg", men bare holde kjeft om så grove ting. Antar dette er folk som selv enten har vært eller kunne tenke seg å være utro og ikke vil avsløres av folk rundt seg.

Det står dårlig til med det moralske kompasset til store deler av den norske befolkning, det er helt klart.

Jeg har spurt dem om de har vært utro når de holder på slik, men det nekter de selvsagt alltid for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...