Gå til innhold

Vil dere si at ei på 45 og en på 58 har vokst opp i samme generasjon eller ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor har noen generasjoner et lite spenn, mens andre har et større? 

Ser jo også at det er stor forkjell for noen som i genz, der yngste er 12 og eldste er 27, de har jo veldig ulike liv. Og vil nok kjenne på en ulik kultur seg imellom selv om de er innenfor samme generasjon. Det føler jeg med eldre millenials også. 

Det eksemplet du siterer har rett selv om generasjonene er som de er, det vil være større forskjell på 14 år og 5 år. De i starten av og slutten av en annen generasjon vil jo være nærmere noen i den andre generasjonen, enn noen på andre enden av sin egen. 

Anonymkode: 760f9...189

Det har mye med nettopp referanser og utvikling å gjøre. Millenials var første generasjon som virkelig kom online, for eksempel.

Anonymkode: f7969...df0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Generasjon X spenner fra de født mellom 1965 og 1980, altså alderen fra 44 til 59. 

Fordi at DU gjør det, betyr det ikke at det er sånn 🤦🏼‍♀️

Generations Fødeår  Alder
Gen Z 97 – 12 12 – 27
Millennials 81 – 96 28 – 43
Gen X 65 – 80 44 – 59
Boomers II (a/k/a Generation Jones)* 55 – 64 60 – 69
Boomers I* 46 – 54 70 – 78

Anonymkode: 58028...fb9

For en utrolig merkelig kommentar. Den tabellen der er jo fullstendig arbitrær og har ingenting med biologisk alder å gjøre. For å si det på en annen måte da - 58-åringen gikk min mor på skole samme med. Det er jo åpenbart at de tilhører samme "generasjon" i større grad enn hva jeg og 58-åringen gjør.

Anonymkode: d2a08...5b8

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dere er samme "generasjon" blir litt kunstig oppstilt. Det er mer relevant å diskutere om dere er på samme sted i livet. Det defineres gjerne av hvor man er med barn. Også omgangskrets og livsstil. 

Bare dere selv som kan definere det. 

Anonymkode: 665ae...f8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det har mye med nettopp referanser og utvikling å gjøre. Millenials var første generasjon som virkelig kom online, for eksempel.

Glemte kilde:

https://www.pewresearch.org/politics/2015/09/03/the-whys-and-hows-of-generations-research/

De ser på statistikk for hvilke grupper som har mest til felles.

The Pew Research Center’s approach to generational analysis involves tracking the same groups of people on a range of issues, behaviors and characteristics.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Glemte kilde:

https://www.pewresearch.org/politics/2015/09/03/the-whys-and-hows-of-generations-research/

De ser på statistikk for hvilke grupper som har mest til felles.

The Pew Research Center’s approach to generational analysis involves tracking the same groups of people on a range of issues, behaviors and characteristics.

But their data are mainly American, I would presume? Det var, både metaforisk og bokstavelig, et hav mellom Norge og USA. Husk at dette ikke gjenspeiler verden som sådan. Ta f eks kulturrevolusjonen i Kina, som virkelig splittet generasjonene, eller andre store omveltninger i andre land. Dette hensyntas ikke. I Norge var det oljefunnet som utgjorde et stort tidsskille.

Anonymkode: d9377...308

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Født i 1979 og 1966 samme generasjon? Nei, men det er heller ikke en generasjons forskjell.

Blir som om jeg som er født i 1986 skulle være i samme generasjon som de født i 1999. Da var jeg tenåring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer vel mest an på personene. Jeg har stort sett datet jevnaldrende, eller yngre (opptil 15 år), men dater nå en som er ti år eldre. Akkurat med ham merker jeg lite forskjell fra andre jeg har datet. Han ser yngre ut, er ung til sinns og har barn på samme alder (vi er 46 og 56). 

Anonymkode: c703e...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 19.52):

Han har barn på 20 og 24 år. Jeg har barn på 15 og 19 år. 

Anonymkode: f4ddc...930

Det kan da virke positivt tenker jeg, siden dere har barn på litt samme alder. De har mest sannsynlig ført til at han har holdt seg mer oppdatert enn andre jevnaldrende også. Jeg hadde nok vært mest bekymret i forhold til at han blir pensjonist 13 år før deg... .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 52 og prøvde å date en på 71. Selv om han påstod han var mer ungdommelig enn alderen tilsa merket jeg at han var en helt annen generasjon en meg. Var skikkelig gubbe, noe som ikke er så rart når han er 70+

Anonymkode: 58beb...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er 52 og prøvde å date en på 71. Selv om han påstod han var mer ungdommelig enn alderen tilsa merket jeg at han var en helt annen generasjon en meg. Var skikkelig gubbe, noe som ikke er så rart når han er 70+

Det hadde ikke oddsene på sin side. Kvinner på 50 + bør helst date litt yngre menn, eller i hvert fall jevngamle. Fem år eldre mann i alderen 52 = drass.

Anonymkode: fcf87...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Jeg er snart 50 og min bror er 7år eldre. Og det er stor forskjell på de årene der. Han vokste opp i en tid med lite leker, mens på min alder var det mye feks. Holdninger osv endret seg mye på de årene da disse to var små

Anonymkode: c48f0...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det hadde ikke oddsene på sin side. Kvinner på 50 + bør helst date litt yngre menn, eller i hvert fall jevngamle. Fem år eldre mann i alderen 52 = drass.

Anonymkode: fcf87...a22

Dette er jeg helt enig i. Fra 10 år yngre til max 5 år eldre. Men han her er veldig opptatt av at han må ha ei dame i 50 årene. Noe som neppe skjer siden han er en typisk gubbe på 70+

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...