Gå til innhold

Vil dere si at ei på 45 og en på 58 har vokst opp i samme generasjon eller ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og har de samme forutsettninger?

Anonymkode: f4ddc...930

Det er over 10 års forskjell, og mye endrer seg på 10 år. Men ikke helt ekstremt.  Samme forutsetninger handler ikke om dette. Det er ingen om de er født samme år en gang som nødvendigvis har samme forutsetninger!  En kan ha mye mindre intelligens, veldig mye mindre resurssterke foreldre, andre evner, andre interesser som i en total gjøre at forutsetningene for hvordan man lykkes i livet blir selv innenfor samme årskull, så har du genetikken og fare for sykdommer som også påvirker dette her uansett hvor sunt du lever. Livet er ikke "samme forutsetninger" og det er ikke rettferdig på noen måte. Loddene som kastes mot deg i livet kan du bare styre til en viss grad.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En generasjon er omlag 30 år og det er ca.10 år mellom hver generasjon. Men dere er nesten i samme generasjon så forutsetningene er ikke helt ulike 

Anonymkode: a0400...5c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du med forutsetninger? Teknisk sett er vel begge i hver sin ende av generasjon X- men generasjoner er et oppkonstruert begrep. Man har mer til felles med folk i samme tiår aldersmessig, som 40-åra, 50-åra osv. 

Anonymkode: 57e77...0e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ikke. Jeg er 44 og mamma er 63, vil si 58-åringen hører til min mors generasjon.

Anonymkode: d2a08...5b8

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så hvilke aldre er ei på 45 i samme generasjon  som da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lurer du? Skal du velge maksalder i en datingapp? Isåfall bestemmer du selv hvor grensen går..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
svartkatt skrev (1 minutt siden):

Hvorfor lurer du? Skal du velge maksalder i en datingapp? Isåfall bestemmer du selv hvor grensen går..

Lurer på om vi er på helt forskjellige stadier i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lurer på om vi er på helt forskjellige stadier i livet.

Det merker du vel når dere snakker sammen? Hvilke holdninger dere har til diverse, hva dere vil nå, og etterhvert.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så hvilke aldre er ei på 45 i samme generasjon  som da?

Mellom 40 - 50? Eller enda striksere, mellom 42 og 48?

Anonymkode: fcf87...a22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, ikke helt. 

Jeg er selv 60 år. For meg er en 73 åring fra en "annen verden". Og en 47-åring også. 

Anonymkode: cd659...b01

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Generasjon X spenner fra de født mellom 1965 og 1980, altså alderen fra 44 til 59. 

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Absolutt ikke. Jeg er 44 og mamma er 63, vil si 58-åringen hører til min mors generasjon.

Anonymkode: d2a08...5b8

Fordi at DU gjør det, betyr det ikke at det er sånn 🤦🏼‍♀️

Generations Fødeår  Alder
Gen Z 97 – 12 12 – 27
Millennials 81 – 96 28 – 43
Gen X 65 – 80 44 – 59
Boomers II (a/k/a Generation Jones)* 55 – 64 60 – 69
Boomers I* 46 – 54 70 – 78

Anonymkode: 58028...fb9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godt spørsmål. Det er 13 år mellom og da kan de faktisk ha samme foreldre. I så fall er de jo familiemessig i samme generasjon. Men jeg som er 46 føler at de på 58 er eldre. Ikke har vi vokst opp med de samme mulighetene heller. Så jeg tenker at svaret er nei. Ikke samme generasjon. 

Anonymkode: 43669...097

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er veldig gammel for alderen din, og han veldig ung for alderen så kan det hende dere har litt felles nå, veldig avhengig av hvordan liv dere har hatt begge to (har dere begge  hatt barn omtrent samtidig feks  er det større sjanse for at dere har en del til felles) Men 13 år er så mye at dere ikke vil ha helt de samme referansene fra barndom og ungdomstid. Han begynte på ungdomsskolen når du ble født, det utgjør veldig mye. Han var voksen lenge før du var tenåring en gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Engel skrev (8 minutter siden):

Hvis du er veldig gammel for alderen din, og han veldig ung for alderen så kan det hende dere har litt felles nå, veldig avhengig av hvordan liv dere har hatt begge to (har dere begge  hatt barn omtrent samtidig feks  er det større sjanse for at dere har en del til felles) Men 13 år er så mye at dere ikke vil ha helt de samme referansene fra barndom og ungdomstid. Han begynte på ungdomsskolen når du ble født, det utgjør veldig mye. Han var voksen lenge før du var tenåring en gang.

Han har barn på 20 og 24 år. Jeg har barn på 15 og 19 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo noe du må føle på. Jeg er selv 43 og synes de som er i slutten av 50-årene ofte oppleves som litt gamle. Mangler veldig mye av de felles referansene som jeg har med jevnaldrende. Ofte har de ikke så god forståelse for pc, sosiale medier m.m. Litt «eldre» humor og mye mer. Samtidig er det jo enormt store forskjeller. Jeg har venner i både 30-årene og 50-årene, nettopp fordi det finnes enkelte 50-åringer som «henger med», og fordi det finnes 30-åringer med samme referanser og modenhet som meg.

Det er bare du som vet om denne personen oppleves som «innafor» når det gjelder alder.

Anonymkode: f7969...df0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Generasjon X spenner fra de født mellom 1965 og 1980, altså alderen fra 44 til 59. 

Fordi at DU gjør det, betyr det ikke at det er sånn 🤦🏼‍♀️

Generations Fødeår  Alder
Gen Z 97 – 12 12 – 27
Millennials 81 – 96 28 – 43
Gen X 65 – 80 44 – 59
Boomers II (a/k/a Generation Jones)* 55 – 64 60 – 69
Boomers I* 46 – 54 70 – 78

Anonymkode: 58028...fb9

Hvorfor har noen generasjoner et lite spenn, mens andre har et større? 

Ser jo også at det er stor forkjell for noen som i genz, der yngste er 12 og eldste er 27, de har jo veldig ulike liv. Og vil nok kjenne på en ulik kultur seg imellom selv om de er innenfor samme generasjon. Det føler jeg med eldre millenials også. 

Det eksemplet du siterer har rett selv om generasjonene er som de er, det vil være større forskjell på 14 år og 5 år. De i starten av og slutten av en annen generasjon vil jo være nærmere noen i den andre generasjonen, enn noen på andre enden av sin egen. 

Anonymkode: 760f9...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her snakker vi definitivt om helt ulike erfaringsverdener. 

Anonymkode: d2778...a5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...