Gå til innhold

Forslag til lørdagsmiddag når en skal ned i vekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det går fint å lage sunn mat i ukedagene, men så kommer vi til lørdag.. 

Lørdag er en dag vi alltid har hatt kosemat som lasagne, Hamburger, kyllingvinger og pomfritt. Og vi ser på tv, det er smågodt og potetgull etterpå.  

Nå lurer jeg på, finnes det kosemat som kan spises med god samvittighet, men som er skikkelig godt? Og helst familievennlig også.. Hva spiser andre med fokus på kosthold på lørdager? 🙂 

Anonymkode: cf3a1...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En skikkelig god kyllingsalat med grove hvitløksbrød til? Evt fine, om du klarer å ta bare ett. 

Kylling, egg, ostebiter, salat, tomat, paprika, sukkererter, purre, agurk og annet som er godt i sesongen. Jeg pleier å lage oljedressing. En halv kopp olje med salt, pepper og hvitløkspulver. Lager salaten ferdig et par timer før middag. Alle eggebåtene på toppen. Slår over krydderoljen. Bør få stå og trekke litt.

Chili con carne med biffkjøtt er også magert. Med tørkede tomater, hermetiske tomater, hvitløk, chili, spisskumen, sorte bønner, litt vin og litt buljong etc. Serveres med rømme og tortillachips men det kan jo du hoppe over.

Anonymkode: 71d22...de1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må omdefinere hva kosemat er. Evt mentalt kutte koblingen mellom mat og kos.

Problemstillingen er jo at "kosemat" som regel er definert som noe som er så usunt at man ikke kan unne seg det så ofte. Hvis man spiser det ofte blir det jo ikke noe man "unner seg". Ingen definerer gulrøtter og kålrabi som kosemat, nettopp fordi man kan spise akkurat så mye man vil av det uten dårlig samvittighet, det går ikke inn under kategorien man må "unne seg"

Det finnes massevis av mat som er skikkelig godt. Coq au vin, betasuppe, karbonade med speilegg, bondeomelett, nystekt brød med brunost, brokkolisalat, ovnsbakte rotgrønnsaker, sosakjøtt, jordbær med fløte, fruktsalat. Alt sammen er kjempegodt synes jeg. Det trenger da ikke å være junkfood for å være skikkelig godt. 

Anonymkode: 2ef50...7d4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser det ikke ut til at det er selve middagen som er problemet nødvendigvis, men det du spiser etterpå som smågodt og potetgull. 

Anonymkode: 2b1f8...71a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ned i vekt er det bare å skille ordene kose og mat. 

Spis mindre. Drikk mer vann. 

Anonymkode: 2ee98...7f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det du nevner kan jo lages sunnere. Lag burgere fra bunn, potetbåter i ovnen, magrere bechamel til lasagnen, lettost på toppen, kyllingfilet med potetbåter. Lag dressinger selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker mye rent kjøtt. Særlig storfe indrefilet eller svin indrefilet. Har søtpotet i ovnen. Drømmelett blandet med en sterk saus er fin på siden.

Anonymkode: c8280...c1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarisk pizza! 

Potetegull og smågodt er jo ikke noe sunt, men å spise litt godt (en håndfull) en gang i uka burde gå bra. Popcorn har jeg hørt skal være sunt snacks! Muligens det er tull, men jeg spiser det hver helg, har ikke gått opp ett gram! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lørdag er en dag vi alltid har hatt kosemat som lasagne, Hamburger, kyllingvinger og pomfritt. Og vi ser på tv, det er smågodt og potetgull etterpå.  

Nå lurer jeg på, finnes det kosemat som kan spises med god samvittighet, men som er skikkelig godt? Og helst familievennlig også.. Hva spiser andre med fokus på kosthold på lørdager? 🙂 

Angående dette er det bare en ting å si ! Spiser du mer en du forbrenner så legger du på deg, spiser du mindre tar du av, spiser du akkurat nok så holder du vekten. Så enkelt er det faktisk. Kjør gjerne inn på en sjokolade og en chips, da må du kutte et annet sted, eller bevege deg ekstremt mye.  Slik ser jeg på det. Går jeg en fjelltur over 8 timer med masse motbakker kan jeg spise mye, sitter jeg i sofaen og ser på serier, veldig lite. Variere kostholdet og spise akkurat nok i forhold til forbrenning, det er fasiten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (6 minutter siden):

Angående dette er det bare en ting å si ! Spiser du mer en du forbrenner så legger du på deg, spiser du mindre tar du av, spiser du akkurat nok så holder du vekten. Så enkelt er det faktisk. Kjør gjerne inn på en sjokolade og en chips, da må du kutte et annet sted, eller bevege deg ekstremt mye.  Slik ser jeg på det. Går jeg en fjelltur over 8 timer med masse motbakker kan jeg spise mye, sitter jeg i sofaen og ser på serier, veldig lite. Variere kostholdet og spise akkurat nok i forhold til forbrenning, det er fasiten.

Nettopp! Jeg har gått ned i vekt og spist både sjokolade og pizza, lasagne og hamburger… 

Kuttet ut frokosten hver dag, faster ca 16 timer (fra 21-13). Første måltid blir da lunsj. Spiser en sunn lunsj, f eks 2 grove knekkebrød med kokt egg, skinke eller annet kjøttpålegg og grønnsaker. Vann, te eller Pepsi Max (alt etter hva jeg har lyst på av drikke). Blir jeg sulten før lunsjtider drikker jeg et glass vann eller Pepsi Max , men egentlig har det ikke vært noe problem. Man dør ikke av å gå sulten et par timer, og venner seg fort til det.. Jeg får også mer energi på dagen av å ikke være full i mat 😛 

Middag har jeg spist som normalt, men begrenset litt i forhold til mengde. Spist meg mett, men ikke stappa. 

kveldsmat samme som lunsj, og gjerne noe frukt som «kos». 

Middag på helg spiser jeg det samme som tidligere , har jeg hatt lyst på hamburger og fries har jeg spist det. Sjokolade, smågodt eller noe annet på kvelden. Spiser ikke 1 kilo smågodt, men spiser nok til at jeg føler meg fornøyd. Drikker Pepsi Max eller annen sukkerfri brus. Legger inn en gåtur på ettermiddagen / kvelden før jeg slenger meg i sofaen. 

Hoved endringen jeg har gjort er å øke aktiviteten og kutte ut frokosten. Er jeg i selskap koser jeg meg med både 1 og 2 kakestykker… 

Anonymkode: cc616...9fa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kylling og salat.

Anonymkode: 8374d...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fint spise vanlig mat, bare i lavere mengder. 

Anonymkode: bb453...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 25 kg siste året, og har akkurat dyttet i meg en god del hjemmelaget pizza. Med "vanlig" ost og fint hvetemel i bunnen.

Du må se på helheten, ikke tenke at ALT må gjøres om.

Jeg tenker inntak i løpet av en uke, og har valgt å kunne leve nesten som vanlig i helgene. Spiser snop også, men har sluttet å ta med posene inn i stua, tar i skåler og beregner dermed mengde på kjøkkenet istedenfor å spise av vane til posen er tom.

Ellers velger jeg som regel å spise én lefse med innhold når vi har taco osv, er jeg mer sulten lager jeg "tacosalat" på tallerkenen uten lefsa. Velger mer grønnsaker enn tidligere, saus har jeg aldri vært spesielt glad i så det er ikke noe tap. Tenker på oljeforbruket når jeg lager mat. Jeg har altså gjort endringer der jeg synes det er null stress, men nekter å ikke kunne spise meg mett på hjemmelaget pizza på en lørdag. Jeg skal tross alt leve, ikke være på diett resten av livet. 

Men som sagt; helheten i løpet av ei uke, ikke nødvendigvis krise at man skeier ut en gang eller to i løpet av den uka!

Anonymkode: f1228...b1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her lagde jeg langtidsstekte koteletter med masse grønnsaker, kjempegodt :)

Anonymkode: 04cd5...6c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biffsalat, biff med bakt potet

Bytt ut kjøttdeigen i tacoen med karbonadedeig/kyllingfilet/biffstrimler eller svinekjøtt og dropp osten eller bruk lett ost, kesam istedenfor rømme.

Lag magrere versjoner, ha mer grønnsaker til, bytt ut kjøttdeigen. 

Heller popkorn enn vanlig chips.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker suppe, så jeg lager meg gjerne ei hjemmelaga blomkålsuppe med godt brød til:) Ikke så mange kalorier i det 

Anonymkode: 1a608...356

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Luksusbia

Laks/ torsk med salat og grønnsaker. Eller taco med karbonadedeig hvor du dropper skjell og lefser og spiser mest grønnsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting av dette er usunt i seg selv nå og da (pommes er kanskje unntaket som kan byttes ut eller lages selv fra bunn). Lasagne med mye salat til eller med mye grønnsaker i formen, hamburger med salat til og gjerne med fullkornsburgerbrød, kyllingvinger med fullkornsris og salat, helt fine og næringsrike middager. 

Anonymkode: fdef2...1de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...