Gå til innhold

Habituel abort, kan progesteron fungere?

Baelfire

Anbefalte innlegg

Det er sikkert mange tråder her om dette, men jeg setter pris på om jeg ikke blir halshugget for å skrive/spørre allikevel. 

Jeg testet positivt forrige uke, men har nå begynt å blø. Det er ikke en festeblødning eller mellomblødnig. Fordi jeg har mistet så mange ganger så nevnte jordmor at det kanskje kan være lurt med noen tiltak. Hu skulle purre på fastlegen slik at jeg forhåpentligvis ikke må vente en evighet på time. Jeg blir jo gravid, men klarer ikke å holde på det.

Er det progesteron som da er vanlig som tiltak? Hvordan fungerer i så fall dette? Er det mange bivirkninger?

Jeg hadde troen på at det endelig skulle gå denne gangen. Følte meg annerledes, så da det kom blødning ble jeg skikkeligsatt ut.  Jeg er helt knust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Progesteron er absolutt et tiltak som kan prøves ja. De bør jo eventuelt også sjekke om slimhinnen din blir tykk nok. Her kan jo progesteron også hjelpe, men finnes også andre alternativer. 

Det ER bivirkninger av progesteron - men veldig veldig individuelt hvordan man opplever dem. Noen blir veldig dårlig i form av symptomer og bivirkninger, andre som meg selv - merket ikke noe særlig til det. Noe ulikt hvor mye bivirkninger de ulike typene progesteron gir også. Jeg har hørt om mange som får mer bivirkninger av Lutinus, enn av Cyclogest, selv om Lutinus er svakere. Personlig merket jeg også mer ved bruk av Lutinus enn Cyclogest. Generelle bivirkninger er samme som pms og graviditetssymptomer i ulik styrke og varighet.  Samt en del andre. 

Men som ved alle andre medikamenter - veldig individuelt.

En utredning for habituell abort vil kunne innebære ulike undersøkelser, utvidet sjekk av blodprøver, utredning med kormosomprøver, hysteeoskopi osv.. Er ikke alltid sånn at "bare" progesteron er løsningen, for kan være andre utfordringer og problemer som gjør at det ikke utvikler seg videre og stopper opp så tidlig og kroppen ikke holder på det. 

Hadde absolutt purret på lege og fått time og henvisning til utredning av habituell abort dersom du har hatt mer enn 3 stk på rad ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...