Gå til innhold

Ta barna ut av skolen for å dra på ferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får de ikke nok oppmerksomhet hvis de drar på ferie i skoleferien?

Anonymkode: 21e51...9b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tull og tøys. 

Tok ut ungen i 8.kl en uke i høst for å dra på konsert. Man får som oftest innvilget permisjon dersom det ikke krasjer med store prøver eller liknende. 

Anonymkode: 0e374...631

I vår kommune får de det aldri.  Jeg jobber i skolen,  så jeg vet dette godt.  Ferie utenom skoleferien blir alltid avslått. Unntak er begravelse. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Får de ikke nok oppmerksomhet hvis de drar på ferie i skoleferien?

Anonymkode: 21e51...9b4

Herregud, for en tåpelig kommentar. 

Anonymkode: 18675...7b4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss får en  ikke permisjon til å dra på ferie. Men det er vel ulikt fra kommune til kommune, så hva som gjelder hos dere, ts, står vel på skolens nettside.

Anonymkode: eadbc...10f

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ferie som går utenfor skolensferie hvert 4 år. Da tar vi barna ut slik at vi kan ha tre uker sammen. Null stress, de er gode på skolen, gode karakterer og bra sosialt. 
Kan landet stenge ned skoler titt og ofte over 2 år uten at de problematiserer det går det sikkert greit at man tar ferie utenom skolensferietid også. Det er ikke slik at arbeidslivet plikter å gi ferie i skolensferier. 

Anonymkode: 51af2...903

• Liker 5
Skrevet

Jeg mener det kommer helt an på barna. Er det barn som sliter på skolen og sosialt, så må det være en grundigere vurdering enn en skoleflink, populær unge. 

Vi har tatt sønnen ut av skolen flere ganger, og det har aldri vært noe problem. Skolen vurderer jo også utifra nivået til eleven. Vet om andre som har fått nei fra samme lærer i samme periode, enda han hadde lavere fravær enn min sønn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
tirben skrev (52 minutter siden):

Det blir i så fall ulovlig fravær. Man får ikke innvilget fri til ferie utenom ferien lenger. 

Kan dere ikke heller reise i skolens høstferie?

En sannhet med modifikasjoner.

Vi fikk permisjon i 3 uker grunnet utenlandstur. Var spesielle omstendigheter som gjorde at vi fikk permisjon, men det er altså åpninger.

Anonymkode: bab52...47b

AnonymBruker
Skrevet
tirben skrev (1 time siden):

Det blir i så fall ulovlig fravær. Man får ikke innvilget fri til ferie utenom ferien lenger. 

Kan dere ikke heller reise i skolens høstferie?

Dette er jo bare tull. Man får innvilget opptil 2 uker med permisjon til ferie og slikt. 

tirben skrev (34 minutter siden):

I vår kommune får de det aldri.  Jeg jobber i skolen,  så jeg vet dette godt.  Ferie utenom skoleferien blir alltid avslått. Unntak er begravelse. 

Jada, for en unik kommune dere er da.

Ts, jeg hadde ikke tatt barn ut av skolen når de skal ha oppstart av et nytt skoleår. Synes man skal være der når ting starter, spesielt når det er på en ny skole og på begynnelsen av ungdomsskolen er det jo som oftest mye sosialt for å bli kjent, personlig mener jeg det blir dumt å gå glipp av men det spørs jo på barnet. Hvis man først skal ta noe ferie utenom skoleferien så bør man ikke gjøre det når man har oppstart og avslutning av skoleår siden barna da vil gå glipp av så mye kjekt. Men igjen, det er bare min mening. 

Anonymkode: 23004...264

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er jo bare tull. Man får innvilget opptil 2 uker med permisjon til ferie og slikt. 

Jada, for en unik kommune dere er da.

Ts, jeg hadde ikke tatt barn ut av skolen når de skal ha oppstart av et nytt skoleår. Synes man skal være der når ting starter, spesielt når det er på en ny skole og på begynnelsen av ungdomsskolen er det jo som oftest mye sosialt for å bli kjent, personlig mener jeg det blir dumt å gå glipp av men det spørs jo på barnet. Hvis man først skal ta noe ferie utenom skoleferien så bør man ikke gjøre det når man har oppstart og avslutning av skoleår siden barna da vil gå glipp av så mye kjekt. Men igjen, det er bare min mening. 

Er nok ikke noen unik kommune vedkommende bor i, den du siterer. Her er det heller ikke mulighet til å ta permisjon for ferie.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er nok ikke noen unik kommune vedkommende bor i, den du siterer. Her er det heller ikke mulighet til å ta permisjon for ferie.

Og hvilken kommune er dette da? Aldri vært borti en kommune man ikke kan ta ferie i utenom skoleferie.

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke tatt ut etter skolestart. 
Men før. Skal selv reise 25 mai til Tyrkia. 
Mine begynner på ungdomskolen så da er det greiere å ta ut i mai syns jeg. 

Anonymkode: f9b7c...f48

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler egentlig at det er noe «juks» over slikt. Man tar barna ut av skolen for å få en billigere utenlandsferie. Alle vet at det koster mer i skoleferier, og alle skjønner at du er gnien. Litt respektløst overfor lærerne også egentlig.

Anonymkode: b972e...541

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når mine elever drar på slike turer ønsker jeg dem god tur. Opplæringen/lekser må foreldrene stå for selv. De får jo tilgang til ukeplan. Egne ukesopplegg for barn på ferie er det ikke min jobb å lage.

Anonymkode: 9e7e2...a52

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvilken kommune er dette da? Aldri vært borti en kommune man ikke kan ta ferie i utenom skoleferie.

Bærum kommune og Oslo kommune gir ikke permisjon for å dra på ferie utenom med mindre det er tungtveiende grunner til det. Om barnet ikke er borte lenger enn to uker (ti sammenhengende skoledager) skjer det lite. Er de borte lenger kan de miste skoleplassen sin om det er barn på venteliste. Jeg mistet en elev på den måten. Trist, men jeg fikk jo en ny da😅

• Liker 5
Skrevet

Hva skolen sier må du sjekke ut. Med to gutter i ungdomsskolealder vil jeg påstå at en uke innimellom ikke har noen ting å si i det store bildet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bærum kommune og Oslo kommune gir ikke permisjon for å dra på ferie utenom med mindre det er tungtveiende grunner til det. Om barnet ikke er borte lenger enn to uker (ti sammenhengende skoledager) skjer det lite. Er de borte lenger kan de miste skoleplassen sin om det er barn på venteliste. Jeg mistet en elev på den måten. Trist, men jeg fikk jo en ny da😅

Samme gjelder Nordre Follo kommune. Permisjon for å dra på ferie innvilges ikke, men det får i praksis ingen konsekvenser så lenge man ikke er borte utover de to ukene kommunen  (skolen) i følge opplæringsloven kan gi. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvor mange kommuner har du vært borti da? Det finnes 357 av dem i landet

Anonymkode: 1caf1...63f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg føler egentlig at det er noe «juks» over slikt. Man tar barna ut av skolen for å få en billigere utenlandsferie. Alle vet at det koster mer i skoleferier, og alle skjønner at du er gnien. Litt respektløst overfor lærerne også egentlig.

Synes det blir feil å si gnien. 

Anonymkode: cd698...ec5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi bor i Oslo.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det handler ikke om at det er billig - hvis du gidder å lese teksten før du kommenterer. For oss blir det faktisk dyrere ved at de blir med (uten at det er et problem). En liten digresjon - mange steder er faktisk dyrere etter skolestart på grunn av vær, klima og regnsesong. 

Anonymkode: 18675...7b4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...