AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #1 Skrevet 19. april 2024 Er gift med en mann med to gutter, en som begynner i 6. og en som begynner i 8. Jeg og mannen skal ta siste ferieuka vår første uka i september. Vi skal til Kreta og guttene hans vil veldig gjerne være med. Moren deres har ikke noe problem med det, men jeg tenker litt på skolestart. Han i 6. er det ikke så farlig med da det er barneskolen og han har venner, men jeg er litt bekymret for 8. klassingen som skal begynne i ny skole med ny venner. Han rekker å gå på skolen i 2 uker før vi evnt drar, men er litt usikker. Faren deres (min mann) syns også det er helt ok så lenge han får med seg lekser og henger med skolemessig. Hva er deres tanker om dette? Anonymkode: 18675...7b4
Stor pike Skrevet 19. april 2024 #2 Skrevet 19. april 2024 Upopulær mening, men jeg ville aldri tatt barnet mitt ut av skolen for ferie. Vi tok han ut tre dager i andre klasse pga begravelse et helt annet sted i landet. Ellers har han hatt nok fri med høstferien, jul, vinterferie etc. 29 2
Kålrota Skrevet 19. april 2024 #3 Skrevet 19. april 2024 Jeg synes det er helt ute og forstår ikke prioriteringen, men så er jeg også lærer. Det er mye som foregår på skolen som ikke kan leses i en bok. Eksen min tok barna ut av skolen mot min vilje, jeg synes det var dødsflaut at det kom en sånn søknad fra «oss». 25
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #4 Skrevet 19. april 2024 Jeg tenker at det er veldig dumt å være borte høsten i 8ende. Masse nye vennskap skal dannes da, og det er en svært sårbar tid sosialt sett. (Faglig er det uproblematisk) Anonymkode: 2bbb2...983 23 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #5 Skrevet 19. april 2024 Tenker egentlig ar det er noe flaut over å ikke klare å følge skolens ferier. Anonymkode: 21e51...9b4 17
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #6 Skrevet 19. april 2024 Dette var ganske vanlig å gjøre på vår skole. Vi har selv hatt ferie utenfor skoleruta de årene feriene våre ikke har gått opp eller at det har passet bedre på høsten / våren. Noen få uker i løpet av 13 års skolegang er ikke mye og har gått fint for ungene våre Anonymkode: ab10d...f0d 11 1
tirben Skrevet 19. april 2024 #7 Skrevet 19. april 2024 Det blir i så fall ulovlig fravær. Man får ikke innvilget fri til ferie utenom ferien lenger. Kan dere ikke heller reise i skolens høstferie? 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #8 Skrevet 19. april 2024 Skolebarn reiser på ferie i skolens ferier, ikke ellers. Anonymkode: 1caf1...63f 13 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #9 Skrevet 19. april 2024 tirben skrev (1 minutt siden): Det blir i så fall ulovlig fravær. Man får ikke innvilget fri til ferie utenom ferien lenger. Kan dere ikke heller reise i skolens høstferie? Tror det er litt forskjell fra sted til sted. Her kan en søke om 6 dager "ferie" uten om, men da får de oppgave som de må skrive om området de er, kulturen osv Anonymkode: c539b...48f 5
Sofakona Skrevet 19. april 2024 #10 Skrevet 19. april 2024 Han i 8 klasse kan bli vanskeligere..dere må jo søke. Vi søkte sønnen vår som gik i 6 klasse i fjor og fikk nei. Noen steder er veldig strenge..andre steder ikke. Om barna går 2 uker på skole er det ikke sikkert de får med lekser "så tidlig" Men et jo ikke vere en å søke og ta det deretter
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #11 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er gift med en mann med to gutter, en som begynner i 6. og en som begynner i 8. Jeg og mannen skal ta siste ferieuka vår første uka i september. Vi skal til Kreta og guttene hans vil veldig gjerne være med. Moren deres har ikke noe problem med det, men jeg tenker litt på skolestart. Han i 6. er det ikke så farlig med da det er barneskolen og han har venner, men jeg er litt bekymret for 8. klassingen som skal begynne i ny skole med ny venner. Han rekker å gå på skolen i 2 uker før vi evnt drar, men er litt usikker. Faren deres (min mann) syns også det er helt ok så lenge han får med seg lekser og henger med skolemessig. Hva er deres tanker om dette? Anonymkode: 18675...7b4 Det er 2måneder sommerferie der dere kan reise..Forstår ikke hvorfor dere tar fri rett før eller rett etter en så lang ferie. Ja det er mye billigere.. Men seriøst.. Anonymkode: a3edc...f76 8
LeneXCII Skrevet 19. april 2024 #12 Skrevet 19. april 2024 Kålrota skrev (16 minutter siden): Jeg synes det er helt ute og forstår ikke prioriteringen, men så er jeg også lærer. Det er mye som foregår på skolen som ikke kan leses i en bok. Eksen min tok barna ut av skolen mot min vilje, jeg synes det var dødsflaut at det kom en sånn søknad fra «oss». Barna går på skole i mer enn 10 år av sine liv, tror neppe de tar skade av noen fraværsdager pga ferie, tvert i mot.. Har tatt datteren ut nesten årlig for ferie, ikke noe problem! 19 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #13 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er gift med en mann med to gutter, en som begynner i 6. og en som begynner i 8. Jeg og mannen skal ta siste ferieuka vår første uka i september. Vi skal til Kreta og guttene hans vil veldig gjerne være med. Moren deres har ikke noe problem med det, men jeg tenker litt på skolestart. Han i 6. er det ikke så farlig med da det er barneskolen og han har venner, men jeg er litt bekymret for 8. klassingen som skal begynne i ny skole med ny venner. Han rekker å gå på skolen i 2 uker før vi evnt drar, men er litt usikker. Faren deres (min mann) syns også det er helt ok så lenge han får med seg lekser og henger med skolemessig. Hva er deres tanker om dette? Anonymkode: 18675...7b4 Synes det er helt i orden! Har flere elever som har gjort det, og det har ikke påvirket de nye bekjentskapene til medelevene. Kommer jo også veldig an på hvilken type person denne 8.klassingen er. Anonymkode: 5e3aa...f1a 7 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #14 Skrevet 19. april 2024 tirben skrev (4 minutter siden): Det blir i så fall ulovlig fravær. Man får ikke innvilget fri til ferie utenom ferien lenger. Kan dere ikke heller reise i skolens høstferie? Tull og tøys. Tok ut ungen i 8.kl en uke i høst for å dra på konsert. Man får som oftest innvilget permisjon dersom det ikke krasjer med store prøver eller liknende. Anonymkode: 0e374...631 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #15 Skrevet 19. april 2024 Hvis han skal i klasse med noen han allerede kjenner og er trygg på så er det vel ikke så stor utfordring at han mister en uke med tanke på vennskap. Kommer også an på hvordan han er sosial fra før. Anonymkode: d10d9...091 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #16 Skrevet 19. april 2024 Hvorfor legger dere opp til ferietur utenom skoleferiene når dere har barn? Eller var det egentlig ment som en ferie kun for dere voksne? Ikke noe galt i å ta en kjærestetur, så sant det ikke går utover antall uker ungene er hos dere i sommer, men da bør det fra første stund være sagt at dette er kun for dere, så ikke ungene får falske forhåpninger. Når det er sagt, vil jeg påpeke at jeg syns det er en uting når elever tar fri for å dra på ferie, men ser det stadig vekk (også hos lærerfamiliene) Anonymkode: 4e4ae...343 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #17 Skrevet 19. april 2024 2 uker i starten av ungdomsskolen er veldig dårlig timet. Den hadde jeg revurdert. Anonymkode: b7d68...365 7
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #18 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor legger dere opp til ferietur utenom skoleferiene når dere har barn? Eller var det egentlig ment som en ferie kun for dere voksne? Ikke noe galt i å ta en kjærestetur, så sant det ikke går utover antall uker ungene er hos dere i sommer, men da bør det fra første stund være sagt at dette er kun for dere, så ikke ungene får falske forhåpninger. Når det er sagt, vil jeg påpeke at jeg syns det er en uting når elever tar fri for å dra på ferie, men ser det stadig vekk (også hos lærerfamiliene) Anonymkode: 4e4ae...343 Hvis du leser det jeg skriver så skulle jeg og mannen på ferie siden det var etter skoleferien, også ville ungene gjerne bli med. Ingen har gitt de "falske forhåpninger" - de har spurt, nå prøver vi å finne en løsning. TS Anonymkode: 18675...7b4 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #19 Skrevet 19. april 2024 Jeg ville også gjort det jeg kunne for å ha ferie i skoleferie-tiden. Anonymkode: 4416e...f7e 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #20 Skrevet 19. april 2024 Jeg er stor motstander av å ta barn ut av skolen for ferie. Det skaper uro i klassen, og mer jobb for lærere om mange i klassen er borte i løpet av et år. Hver gang noen er borte skal det lages en plan for hva de skal gjøre av skolearbeid. Når de kommer tilbake, skal de sette seg inn i hva som har skjedd faglig og ellers. Tenk om 20 barn i en klasse skal "ta seg fri" i løpet av skoleåret. Klart det skaper uro. Anonymkode: 43a38...dba 5 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå