Gjest Acer Skrevet 18. april 2024 #1 Skrevet 18. april 2024 (endret) Studier har vist at opp mot 70 prosent av kvinner opplever en frysreaksjon når de blir utsatt for overgrep. Hjernen kobler ut og man mister kontroll over kroppen sin. Også mange menn opplever noen kortslutninger og kan miste selvkontrollen, og de aller fleste menn er "ikkje" voldtektforbrytere. Det handler om tolkning av kroppspråk når ordene uteblir, og forståing,tolkninger og grensesettinger. Det er selvsagt heilt uakseptabelt å begå seuelle overgrep,,men kanskje bør ein samtidig har noen klare rettningslinjer for hva ein samtykke lov på inneholde. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/jQ9wB9/frida-tegner-om-voldtekt-et-enormt-problem Norge har utvilsomt et enormt problem når det gjelder sexkultur, grensesetting og mangel på respekt for andres kropp. Endret 18. april 2024 av Acer
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #2 Skrevet 18. april 2024 Det hele handler om at partner skal sjekke ut, verbalt og non verbalt at den andre ønsker sex. Ikke ha sex med en person som ligger helt stiv. Hele poenget med samtykkeloven er at etter dagens lovgivning kan man ikke døme for voldtekt SELV om kvinnen har sagt nei. For hun har ikke gjort motstand. Selv i saker hvor han innrømmer at hun sa nei blir han ikke dømt fordi hun ikke gjorde som det står i loven, altså viste aktiv motstand. Samtykkeloven handler om dette. At det er voldtekt når en person sier nei. Den kan også være forebyggende når det kanskje gjør at man søker et aktivt samtykke - verbalt eller ikke vet alt. Menn må slutte å ha sex men kvinner som ligger stive som en stokk og ser opp i taket eller i veggen. Hun vil ikke ha sex! Anonymkode: c4f9c...342 5 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #3 Skrevet 18. april 2024 Så godt som alle som noensinne har hatt sex er jo på sett og vis voldtektsforbrytere, kvinner som menn. Man kan alltids argumentere for at partene ikke har gitt tilstrekkelig samtykke, og at samtykket ikke har blitt kontinuerlig oppdatert / bekreftet. Anonymkode: 210ef...1e0 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #4 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Så godt som alle som noensinne har hatt sex er jo på sett og vis voldtektsforbrytere, kvinner som menn. Man kan alltids argumentere for at partene ikke har gitt tilstrekkelig samtykke, og at samtykket ikke har blitt kontinuerlig oppdatert / bekreftet. Anonymkode: 210ef...1e0 Det handler om at de ikke skal sis nei. Og hun skal ikke ligge stiv som en stokk. Dette er ganske enkle regler og overholde Anonymkode: c4f9c...342 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #5 Skrevet 18. april 2024 Samtykkeskjema for Intime Samkvem Dato: ________ Navn: ____________________________ Fødselsdato: ______________________ Jeg, den underskrevne, erklærer herved at jeg er av klar og edruelig sinnstilstand, og at jeg frivillig samtykker til følgende vilkår og betingelser før eventuelle intime aktiviteter utføres: 1. Jeg samtykker herved til å delta i intime aktiviteter med [navn på partner]. 2. Jeg forstår at samtykket kan trekkes tilbake når som helst, og at stopp- eller pausetegn vil bli respektert uten unødvendig press eller tvang. 3. Jeg bekrefter at jeg er fullt klar over mine egne grenser og vil kommunisere dem tydelig til min partner. 4. Jeg erklærer at jeg ikke vil holdes ansvarlig for eventuelle utbrudd av latter eller pinlige situasjoner som kan oppstå under intime øyeblikk. 5. Jeg samtykker i å respektere min partners grenser og ønsker til enhver tid. Underskrift: _______________________ Underskrift: _______________________ Vitne 1: ___________________ Vitne 2: ___________________ Vitne 3: ___________________ Signeres i 2 eksemplarer og sendes til tinglysning 3 uker før intimt samkvem. Anonymkode: 25dde...f8c 2 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #6 Skrevet 18. april 2024 Acer skrev (1 time siden): Også mange menn opplever noen kortslutninger og kan miste selvkontrollen, og de aller fleste menn er voldtektforbrytere. Hvor har du dette fra? Anonymkode: 942e5...b89 3
Kullsyrevann Skrevet 18. april 2024 #7 Skrevet 18. april 2024 "Vil du dette?/er det greit?" Er det så jævla vanskelig? Man merker da på en dame om hun har lyst også. Rent personlig så forstår jeg meg ikke på menn som i det hele tatt har lyst til å ha sex med en dame som ligger der som et lik i sjøstjerneposisjon, stum som en østers. Hadde en kis fryst til med meg hadde jeg gått ut ifra at noe var veldig galt. 12 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #8 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Samtykkeskjema for Intime Samkvem Dato: ________ Navn: ____________________________ Fødselsdato: ______________________ Jeg, den underskrevne, erklærer herved at jeg er av klar og edruelig sinnstilstand, og at jeg frivillig samtykker til følgende vilkår og betingelser før eventuelle intime aktiviteter utføres: 1. Jeg samtykker herved til å delta i intime aktiviteter med [navn på partner]. 2. Jeg forstår at samtykket kan trekkes tilbake når som helst, og at stopp- eller pausetegn vil bli respektert uten unødvendig press eller tvang. 3. Jeg bekrefter at jeg er fullt klar over mine egne grenser og vil kommunisere dem tydelig til min partner. 4. Jeg erklærer at jeg ikke vil holdes ansvarlig for eventuelle utbrudd av latter eller pinlige situasjoner som kan oppstå under intime øyeblikk. 5. Jeg samtykker i å respektere min partners grenser og ønsker til enhver tid. Underskrift: _______________________ Underskrift: _______________________ Vitne 1: ___________________ Vitne 2: ___________________ Vitne 3: ___________________ Signeres i 2 eksemplarer og sendes til tinglysning 3 uker før intimt samkvem. Anonymkode: 25dde...f8c Sånn kan det hvertfall ikke fungere.... Vet ikke nok om samtykke og hvordan det fungerer, men kanskje det ville gjort en forskjell? Må jo få flere dømt for dette. Er jo ingen annen forbrytelse hvor bare 1% av gjerningspersonene blir dømt? Anonymkode: 59ab0...89f
Gjest Acer Skrevet 18. april 2024 #9 Skrevet 18. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hele handler om at partner skal sjekke ut, verbalt og non verbalt at den andre ønsker sex. Ikke ha sex med en person som ligger helt stiv. Hele poenget med samtykkeloven er at etter dagens lovgivning kan man ikke døme for voldtekt SELV om kvinnen har sagt nei. For hun har ikke gjort motstand. Selv i saker hvor han innrømmer at hun sa nei blir han ikke dømt fordi hun ikke gjorde som det står i loven, altså viste aktiv motstand. Samtykkeloven handler om dette. At det er voldtekt når en person sier nei. Den kan også være forebyggende når det kanskje gjør at man søker et aktivt samtykke - verbalt eller ikke vet alt. Menn må slutte å ha sex men kvinner som ligger stive som en stokk og ser opp i taket eller i veggen. Hun vil ikke ha sex! Anonymkode: c4f9c...342 Poenget er hvordan skal ein samtykkelov utformes, slik den og fungere i praksis. ? Skal det vere skriftleg, men egne underskrifter. ? Mange har sex ifylla, det er ofte påstand mot påstand, og bevisførsel blir svekket, og ein ettekant angrer på at ein hadde sex Det handler om grensesettinger både hos menn og kvinner, og ansvaret ligger ikkje bare hos menn. men like fult også hos kvinner Spørsmålet er ofte ikkje selve handlingen ,men omstendighetene, og hva som skjedde forut for selve handlingen. Et NEI kan selvsagt ikkje missforstås , men "tier ein så kan det også tolkes som eit samtykke" Kanskje bør det utarbeides "samtykkekort " på str. med visakort og bli like vanleg å ha i lommeboka , toalettveska som kondomer. Endret 18. april 2024 av Acer
Fremmed fugl Skrevet 18. april 2024 #10 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Så godt som alle som noensinne har hatt sex er jo på sett og vis voldtektsforbrytere, kvinner som menn. Man kan alltids argumentere for at partene ikke har gitt tilstrekkelig samtykke, og at samtykket ikke har blitt kontinuerlig oppdatert / bekreftet. Anonymkode: 210ef...1e0 I hvilken syk verden lever du der folk har sex med andre som ikke ønsker det uten å skjønne det. 5
Fremmed fugl Skrevet 18. april 2024 #11 Skrevet 18. april 2024 Acer skrev (Akkurat nå): Poenget er hvordan skal ein samtykkelov utformes, slik den og fungere i praksis. ? Skal det vere skriftleg, men egne underskrifter. ? Mange har sex ifylla, det er ofte påstand mot påstand, og bevisførsel blir svekket, og ein ettekant angrer på at ein hadde sex Det handler om grensesettinger både hos menn og kvinner, og ansvaret ligger ikkje bare hos menn. men like fult også hos kvinner Spørsmålet er ofte ikkje selve handlingen ,men omstendighetene, og hva som skjedde forut for selve handlingen. Et NEI kan selvsagt ikkje missforstås , men "tier ein så kan det også tolkes som eit samtykke" Ok, så hvis jeg tar meg tilrette med deg analt når du er dritings, du gråter og viser ikke noe interesse, så er det helt greit... Jeg kan ikke lastes for det... Dette er ikke komplisert. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #12 Skrevet 18. april 2024 Kullsyrevann skrev (3 minutter siden): "Vil du dette?/er det greit?" Er det så jævla vanskelig? Man merker da på en dame om hun har lyst også. Rent personlig så forstår jeg meg ikke på menn som i det hele tatt har lyst til å ha sex med en dame som ligger der som et lik i sjøstjerneposisjon, stum som en østers. Hadde en kis fryst til med meg hadde jeg gått ut ifra at noe var veldig galt. Dette tror jeg alle forstår at er poenget. Ja eller nei. Spørsmålet er hva det har å si for en bevisføringen i en rettsak. Det blir fortsatt ord mot ord. Anonymkode: 25dde...f8c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #13 Skrevet 18. april 2024 Kullsyrevann skrev (3 minutter siden): "Vil du dette?/er det greit?" Er det så jævla vanskelig? Man merker da på en dame om hun har lyst også. Rent personlig så forstår jeg meg ikke på menn som i det hele tatt har lyst til å ha sex med en dame som ligger der som et lik i sjøstjerneposisjon, stum som en østers. Hadde en kis fryst til med meg hadde jeg gått ut ifra at noe var veldig galt. Samme her, om en mann er synlig ukonfortabel/stille/ stiv/ fraværende/ annet som tyder på at han ikke liker sexn stopper jeg og spørr om det går bra med han. Har ikke lyst på sex men noen som ikke har lyst, det er fryktelig. Anonymkode: a0f96...714 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #14 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette tror jeg alle forstår at er poenget. Ja eller nei. Spørsmålet er hva det har å si for en bevisføringen i en rettsak. Det blir fortsatt ord mot ord. Anonymkode: 25dde...f8c Poletiet har jo i teorien sine metoder på å lese noen og avdekke kriminell adferd. Det er jo normalt at forbrytere ikke har lyst å inrømme sin skyld. Anonymkode: a0f96...714
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #15 Skrevet 18. april 2024 4 minutter siden, Kullsyrevann said: "Vil du dette?/er det greit?" Er det så jævla vanskelig? Man merker da på en dame om hun har lyst også Jeg har aldri i mitt liv blitt spurt om "vil du dette", og jeg har hatt masse sex. Jeg har ikke alltid uttrykt med kroppsspråk etc. at jeg har vært interessert. Dermed kan man jo argumentere for at mange av damene som har hatt sex med meg kunne anses som voldtektsforbrytere. Jeg har absolutt ikke uttrykt et tydelig samtykke alle gangene damer har hatt sex med meg. Så som sagt, de fleste kan sies å være voldtektsforbrytere når man definerer det slik Anonymkode: 210ef...1e0
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #16 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sånn kan det hvertfall ikke fungere.... Vet ikke nok om samtykke og hvordan det fungerer, men kanskje det ville gjort en forskjell? Må jo få flere dømt for dette. Er jo ingen annen forbrytelse hvor bare 1% av gjerningspersonene blir dømt? Anonymkode: 59ab0...89f Den var satt litt på spissen 🙂. Samtykkelov eller ikke så kan jeg ikke forstå hvordan det kan påvirke bevisføringen uten skriftlig dokumentasjon eller upartiske vitner. At man vil flytte overgrep inn under voldtekstparagrafen har jeg full forståelse for. Da bør man i samme slengen slå den sammen til overgrepsparagrafen. Anonymkode: 25dde...f8c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #17 Skrevet 18. april 2024 Samtykkeskjema for Seksuell Aktivitet Dato: [Dato] Sted: [Sted] Partenes Identifikasjon: Navn på part 1: [Fullt Navn] Navn på part 2: [Fullt Navn] Erklæring om Samtykke: Begge parter erklærer herved at de frivillig, uten press eller påvirkning fra andre, ønsker å delta i seksuell aktivitet med hverandre. Begge parter bekrefter at de er over den seksuelle lavalderen og har kapasitet til å gi samtykke. Grenser og Preferanser: Part 1: Foretrukne aktiviteter: [Liste] Grenser: [Liste] Part 2: Foretrukne aktiviteter: [Liste] Grenser: [Liste] Sikkerhetsforanstaltninger: Begge parter er enige om å bruke nødvendig beskyttelse (f.eks., kondomer, prevensjon). Begge parter er enige om å respektere hverandres grenser og umiddelbart stanse enhver aktivitet hvis en av partene trekker sitt samtykke. Varighet av Samtykke: Dette samtykket gjelder for den seksuelle aktiviteten som finner sted på angitt dato og kan ikke antas å gjelde for fremtidige seksuelle aktiviteter. Signaturer: [Navn på part 1] [Navn på part 2] Anonymkode: f95fc...b4e 1
Kullsyrevann Skrevet 18. april 2024 #18 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette tror jeg alle forstår at er poenget. Ja eller nei. Spørsmålet er hva det har å si for en bevisføringen i en rettsak. Det blir fortsatt ord mot ord. Anonymkode: 25dde...f8c ... Men det er jo det samme som skjer i voldtektssaker som blir henlagt: ord mot ord. Jeg vil heller beskytte de mange som blir voldtatt i forhold til de få som blir falskt beskyldt for voldtatt. Hvem tror du det er mest av? Hvis det blir en skriftlig kontrakt/typ bank ID kan man bli truet til å signere det også. Hvordan kan man bevise det? 1
Fremmed fugl Skrevet 18. april 2024 #19 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samtykkeskjema for Seksuell Aktivitet Dato: [Dato] Sted: [Sted] Partenes Identifikasjon: Navn på part 1: [Fullt Navn] Navn på part 2: [Fullt Navn] Erklæring om Samtykke: Begge parter erklærer herved at de frivillig, uten press eller påvirkning fra andre, ønsker å delta i seksuell aktivitet med hverandre. Begge parter bekrefter at de er over den seksuelle lavalderen og har kapasitet til å gi samtykke. Grenser og Preferanser: Part 1: Foretrukne aktiviteter: [Liste] Grenser: [Liste] Part 2: Foretrukne aktiviteter: [Liste] Grenser: [Liste] Sikkerhetsforanstaltninger: Begge parter er enige om å bruke nødvendig beskyttelse (f.eks., kondomer, prevensjon). Begge parter er enige om å respektere hverandres grenser og umiddelbart stanse enhver aktivitet hvis en av partene trekker sitt samtykke. Varighet av Samtykke: Dette samtykket gjelder for den seksuelle aktiviteten som finner sted på angitt dato og kan ikke antas å gjelde for fremtidige seksuelle aktiviteter. Signaturer: [Navn på part 1] [Navn på part 2] Anonymkode: f95fc...b4e Dette er sånn tull som motstandere mot at det skal være samtykke skriver. Selvfølgelig vil ikke en slik avtale være gyldig. 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #20 Skrevet 18. april 2024 Fremmed fugl skrev (1 minutt siden): Dette er sånn tull som motstandere mot at det skal være samtykke skriver. Selvfølgelig vil ikke en slik avtale være gyldig. Hva mener du?? Fant den på norsk kvinnesaksforening… Anonymkode: f95fc...b4e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå