Gå til innhold

Når fikk du vite at du blir gammel og dør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noe jeg «alltid» har vist. Mistet bestefar av kreft når jeg var 6 år. Dødsulykke utenfor barnehagen når jeg gikk der. Så ja. 

Anonymkode: bf28b...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker ikke når jeg lærte det. Men jeg visste det tidlig. Langt tidligere enn 13 år. Min farfar var mye syk. Jeg husker at jeg var engstelig for å miste han. Min søster ble en gang akutt syk. Og jeg var bare 8 år og var redd for å miste henne.  Så ja jeg visste det ganske tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 18.24):

Dere har misforstått meg! Jeg visste at man kunne dø av skader og sykdom, så klart, som 10-åring var jeg i min første begravelse, og da var det en bilulykke som drepte avdøde.

Jeg hadde den oppfatningen av at dødsfall alltid var relatert til sykdom eller ulykke, ikke at absolutt alle mennesker kom til å dø, bare man var forsiktig nok.

Anonymkode: 98434...399

Det høres faktisk helt villt ut. Kjente du noen 319- åringer som var forsiktige nok? Kjente du folk, leste du bøker, så du på tv? Spurte deg selv aldri hvorfor ingen levde evig, bare antok at de ikke var forsiktige nok? 
Vel, dødsfall er jo ofte relatert til skader og sykdom, og de fleste tiåringer, eller fireåringer for den sags skyld er klar over at man blir gammel, syk og dør. 

Anonymkode: d5667...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 13.41):

Jeg tenker stadig vekk på dette!

Da jeg var 13 år gammel lærte jeg av læreren min på skolen at man ikke lever evig, og at man på et eller annet tidspunkt kommer til å bli gammel og dø. Jeg husker godt hvor skuffet jeg ble over å høre det, jeg trodde jeg skulle leve for evig!

Nå i dag, det er noen tiår siden, lurer jeg stadig vekk på når et barn er gammelt nok til å lære dette.

Når lærte du det, og hvordan føltes det?

Læreren din måtte lære deg at man ikke levde for evig når du var 13 år? Hva slags skole var dette? Hvilket fag? 

Anonymkode: d5667...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker ikke når det sank inn - men husker at jeg på et tidspunkt trodde at man vekslet mellom å være gammel og ung. Altså at det snudde når man nådde en viss alder.

Anonymkode: 88684...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 4/18/2024 at 6:24 PM, AnonymBruker said:

Dere har misforstått meg! Jeg visste at man kunne dø av skader og sykdom, så klart, som 10-åring var jeg i min første begravelse, og da var det en bilulykke som drepte avdøde.

Jeg hadde den oppfatningen av at dødsfall alltid var relatert til sykdom eller ulykke, ikke at absolutt alle mennesker kom til å dø, bare man var forsiktig nok.

Så du trodde noen mennesker var mange tusen år gamle? Og at befolkningen øker med flere milliarder hvert år fordi mange blir født og bare noen få dør? Dette er noe av det mest spinnville jeg har hørt. 

Anonymkode: 7d632...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg visst så lenge jeg kan huske tilbake. Vokste opp med mormor og morfar i samme hus som begge var rundt 80 år da jeg ble født. Visste også at farmor og farfar døde noen år før jeg ble født. I tillegg hadde også mamma en storesøster som døde da de begge var unge. Historien om henne fikk jeg vite tidlig. 

Jeg kan derimot huske da jeg skjønte at mamma var barnet til mormor og morfar på samme måte som jeg var barnet til mamma og pappa. Tipper jeg var fem år da. Det var rart å tenke på at de voksne hadde vært barn. 

Endret av Kniv & gaffel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mista hunden vår da jeg var 2 år, så sikkert da. Mine barn har alltid vist om det de, folk de kjenner i ulike aldersgrupper har dødd, og de har vært med i begravelser,minnesamvær både på skole og i bhg, så de har blitt en «natulig» ting og en del av å leve. De vet også at der jeg jobber har vi mange dødsfall, ,ca 250 stk i året og at mamma ofte er sammens med de når de dør. 

Anonymkode: 6a732...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...