AnonymBruker Skrevet 18. april #1 Del Skrevet 18. april Jeg tenker stadig vekk på dette! Da jeg var 13 år gammel lærte jeg av læreren min på skolen at man ikke lever evig, og at man på et eller annet tidspunkt kommer til å bli gammel og dø. Jeg husker godt hvor skuffet jeg ble over å høre det, jeg trodde jeg skulle leve for evig! Nå i dag, det er noen tiår siden, lurer jeg stadig vekk på når et barn er gammelt nok til å lære dette. Når lærte du det, og hvordan føltes det? Anonymkode: 98434...399 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #2 Del Skrevet 18. april Dette forteller jeg barna mine fra de er to-tre år. Ingen aldersgrense - så tidlig som mulig når det kommer naturlig i en samtale. Anonymkode: 8ddb2...ff2 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #3 Del Skrevet 18. april Oj, det var sent å oppdage det.. De aller fleste barn skjønner det tidligere. Ikke uvanlig å oppleve at besteforeldre og andre dør. Min 5-åring vet at gamle mennesker dør... Min 8-åring vet at alle kan dø, også i ulykke Anonymkode: 1f551...220 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #4 Del Skrevet 18. april Det lærer man fra man er liten nok til å forstå språk omtrent. Var det virkelig ingen i din krets som kjente noen som døde før du var tretten år?? Det er en naturlig del av livet, og jeg er veldig glad for at jeg slipper å leve evig. Noe sier meg at du ikke har mista mange nære, om du vil fortsette med det i evig tid 🙈 Anonymkode: dd7ab...d16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #5 Del Skrevet 18. april Jeg bodde rett ved siden av kirkegården, så informasjonen kom tidlig. Anonymkode: 52ccb...8fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #6 Del Skrevet 18. april Det har jeg alltid visst, så det må vel ha vært lært meg i en tidlig alder. Jeg har aldri opplevd tanker om døden som noe skremmende, om noe har det heller vært en eim av nysgjerrighet og (mistforstå meg rett) excitement rundt å få oppleve det selv. Jeg har alltid trodd på at alt er knyttet sammen på en eller annen måte, bare aldri visst hvordan. Det hele er egentlig veldig underlig, for ikke et eneste menneske blant min familie er religiøse eller troende. De er ateister hele gjengen, men så kom jeg ut som yngstemann som er spirituell som bare søren. Jeg får også beskjeder om ting som kommer til å skje, spesielt rundt død og ulykker, så det har vel helt sikkert hjulpet meg til å aldri ta ting så tungt når nyheten kommer. Nesten hver gang har jeg vært forberedt med å vite det på forhånd. Familien derimot setter ikke pris på at jeg videreformidler beskjedene jeg får, så det sluttet jeg med i tenårene. De ble alle skremt av hvor mange ganger det dessverre traff blink.. Anonymkode: be69c...531 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry88 Skrevet 18. april #7 Del Skrevet 18. april Oi, kan ikke si at jeg husker nøyaktig alder, men tror jeg var 7 år. Farfars bror døde, så var med i begravelsen der - etter eget ønske. En periode på 7 år, så var jeg i begravelse hvert år - før jeg hadde begynt på vgs. Og nå med egne barn, så har de lært det enda tidligere. Snakket om det når det har vært naturlig. Men min førstefødte hadde 5 oldeforeldre første leveåret sitt, og to av de var allerede over 90 år, så der kom det fort ganske naturlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #8 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg bodde rett ved siden av kirkegården, så informasjonen kom tidlig. Anonymkode: 52ccb...8fb Og jeg var i min første begravelse som femåring. Tror det er viktig å vite tidlig i livet, da blir det bare naturlig og ikke så skremmende. Anonymkode: c8d89...896 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #9 Del Skrevet 18. april Når en er 13 år, så har en vel fått med seg at mennesker dør hver eneste dag? Anonymkode: d5766...cd2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #10 Del Skrevet 18. april 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker stadig vekk på dette! Da jeg var 13 år gammel lærte jeg av læreren min på skolen at man ikke lever evig, og at man på et eller annet tidspunkt kommer til å bli gammel og dø. Jeg husker godt hvor skuffet jeg ble over å høre det, jeg trodde jeg skulle leve for evig! Nå i dag, det er noen tiår siden, lurer jeg stadig vekk på når et barn er gammelt nok til å lære dette. Når lærte du det, og hvordan føltes det? Anonymkode: 98434...399 Dette høres veldig rart ut. Hvordan kan du ha unngått å legge merke til døde innsekter, kjøtt, filmer eller bøker der noen dør osv osv osv helt til du var 13. Barn har vel ofte en fase i barnehagealder der de tenker på døden. Anonymkode: 6123d...79e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #11 Del Skrevet 18. april Hadde du aldri lest en avis eller bok før du ble 13 år, eller sett filmer eller nyheter? Døden er jo overalt, hele tiden. Jeg greier faktisk ikke begripe at det i det hele tatt er mulig å unngå å få med seg konseptet døden helt til man er 13 år....😳 Anonymkode: 4f8f7...4a6 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #12 Del Skrevet 18. april Dette har jeg visst så lenge som jeg kan huske. Hunden foreldrene mine hadde døde da jeg var 4år av alderdom blant annet. Mitt barn kommer til å oppleve det samme på ca samme alder. Eldre husdyr og kjæledyr har falt fra med jevne mellomrom, og heldigvis endel sjeldnere har eldre familiemedlemmer og falt fra. Alltid vært lei meg når noen faller i fra ❤️ Anonymkode: 71b82...829 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #13 Del Skrevet 18. april Dere har misforstått meg! Jeg visste at man kunne dø av skader og sykdom, så klart, som 10-åring var jeg i min første begravelse, og da var det en bilulykke som drepte avdøde. Jeg hadde den oppfatningen av at dødsfall alltid var relatert til sykdom eller ulykke, ikke at absolutt alle mennesker kom til å dø, bare man var forsiktig nok. Anonymkode: 98434...399 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 18. april #14 Del Skrevet 18. april Dette pratet 4-5 åringen med meg om i et halvt år før hun var fornøyd. Tror de aller fleste barn forstår det i den alderen og har behov for å prate om det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #15 Del Skrevet 18. april Tretten år?! Det er helt vilt!!! Dette visste jeg før jeg kan huske, så vanskelig å si når. Anonymkode: 9d026...c22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #16 Del Skrevet 18. april Er snart 50 og vet hvor jeg skal til slutt,for en tur det har vært.Angrer ikke på noe.Bare nyte resten av turen💗 Anonymkode: b189d...150 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #17 Del Skrevet 18. april Har fått gelden av å delta i ayahuasca seremoni.Fikk svar på litt av hvert.Mulig jeg døde og ble ny.Vi endrer energi,vi dør aldri. Anonymkode: b189d...150 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #18 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg bodde rett ved siden av kirkegården, så informasjonen kom tidlig. Anonymkode: 52ccb...8fb Samme her,bodde nær kirkegården,så jeg har vel "alltid" visst det.Husker at kong Haakon døde da jeg var ca 4 år,da hørte jeg det på radio,begravelsen hans ble sendt.Så jeg skjønte det da.Ellers er jeg vokst opp på en gård og det var vanlig at dyr døde.Det er en del av livet.. Anonymkode: a9354...9a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #19 Del Skrevet 18. april I dag sa 4menningen min at jeg våkna kl 04 fordi det er alderen... ok!!! (50++) 😅 Anonymkode: 915a9...58e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #20 Del Skrevet 28. april On 4/18/2024 at 2:04 PM, AnonymBruker said: Og jeg var i min første begravelse som femåring. Tror det er viktig å vite tidlig i livet, da blir det bare naturlig og ikke så skremmende. Anonymkode: c8d89...896 En annen fordel med å fortelle slike ting tidlig er at foreldrene får kontroll over hvordan det fortelles og hjelpe ungene tole ting på en sunn måte. Når barna lærer om alvorlige temaer på egenhånd så mister foreldrene kontrollen og barna kan ende opp med mange triste tanker som eller kunne vært unngått om de fikk informasjonen fra foreldrene først. Anonymkode: 0bbf1...d35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå