Gå til innhold

Fravær 1. Og 2. Klasse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye er vanlig fravær i 1. og 2. Klasse? Jeg har kroniskt sykt barn som av den grunn er mye borte. Men de fleste får jo omgangssyke og andre infeksjoner også. 

Anonymkode: 3bdb9...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok helt ann på, jeg har registrert at det også er forskjell hos de som har ellers friske barn. Noen tar ut ungene av skolen for milde ting, mens andre har feber eller mer alvorlig sykdom som grense for når et barn blir tatt ut av skolen. Jeg vet også om de barna som for eksempel har migrene eller tilsvarende og som av naturlige årsaker må være mye borte fra skolen. 

Barna her er svært sjeldent syke,så vi har av og til tatt ut "jukse-dager", dager der vi bare drar å koser oss og finner på noe annet enn skolen.  Jeg har tenkt at 2 - 3 dager i  løpet av et år er helt innafor som fravær. 

Tror ikke det er lurt å sammenligne fravær, må man være borte så må man være borte. Er du redd for at barnet skal miste kompetanse eller få læringshull, tror jeg du kan be om et opplegg som lar seg gjennomføre hjemmefra. 

Endret av Granskudd
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enormt varierende. Mine barn har vært lite borte, maks et par dager hver da de gikk i småskolen. Andre får alt som går rundt, forkjølelser, influensa, omgangssyke og så videre. Det er veldig vanlig at de yngste skolebarna er borte 3-4 dager om gangen flere ganger i løpet av et skoleår. De er gjerne tett sammen, er mindre opptatt av god håndhygiene, er ikke like flinke til å hoste/nyse i albuen o.l., så sykefraværet blir lavere ettersom de blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig mye, men det er generelt mye sykdom de første årene. Er selv kontaktlærer på småskoletrinnet, og de fleste ungene har mer enn 5 fraværsdager ila skoleåret. Det er generelt mye sykdom, spesielt etter pandemien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (17 minutter siden):

Det varierer veldig mye, men det er generelt mye sykdom de første årene. Er selv kontaktlærer på småskoletrinnet, og de fleste ungene har mer enn 5 fraværsdager ila skoleåret. Det er generelt mye sykdom, spesielt etter pandemien. 

Ts 

Ser du hvordan de barna som er mye borte ofte blir påvirket? Tenker mest på det sosiale, men også det faglige. 

Anonymkode: 3bdb9...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine (1. og 3.) har omtrent ikke vært borte. Yngste har vel hatt en fraværsdager i år og eldste to. I fjor hadde ikke eldste noen. Men mine har aldri vært syke, var omtrent ikke borte pga sykdom da de gikk i barnehagen heller. 

Anonymkode: 2d756...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flere barn hjemme som ble syke samtidig. Førsteklassingen også. Han hadde ikke hatt noe fravær dette skoleåret, men så ble det plutselig 8 dager Ila et par uker med flere infeksjoner i hjemmet. Jeg hadde ikke sovet på to uker omtrent, da alle barna var friske og tilbake. Da fikk jeg et veldig lite koselig brev fra skolen mer henvisning til lovverk ang bøter for å holde barnet hjemme. Selv om jeg visste det var rutine, ble jeg både forbanna og lei meg. Jeg stiller spørsmål ved hvem dom har forfatter brevet og hvorfor nevnte lovverk er valgt ut. 
Så for å svare deg, har min første klassing vært borte i 8 dager dette skoleår, alt relatert til samme sykdomsrunde. Og det er visstnok altfor mye for skolen. Fraværet gjelder både fravær man ikke har sagt fra om og fravær ved reel sykdom. Helt latterlig at fleste klassingen skal omhandle dette. Ved 15 dager blir man innkaldt til møte. 

Anonymkode: dfd60...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har flere barn hjemme som ble syke samtidig. Førsteklassingen også. Han hadde ikke hatt noe fravær dette skoleåret, men så ble det plutselig 8 dager Ila et par uker med flere infeksjoner i hjemmet. Jeg hadde ikke sovet på to uker omtrent, da alle barna var friske og tilbake. Da fikk jeg et veldig lite koselig brev fra skolen mer henvisning til lovverk ang bøter for å holde barnet hjemme. Selv om jeg visste det var rutine, ble jeg både forbanna og lei meg. Jeg stiller spørsmål ved hvem dom har forfatter brevet og hvorfor nevnte lovverk er valgt ut. 
Så for å svare deg, har min første klassing vært borte i 8 dager dette skoleår, alt relatert til samme sykdomsrunde. Og det er visstnok altfor mye for skolen. Fraværet gjelder både fravær man ikke har sagt fra om og fravær ved reel sykdom. Helt latterlig at fleste klassingen skal omhandle dette. Ved 15 dager blir man innkaldt til møte. 

Anonymkode: dfd60...f36

Wow!! Har også flere barn, og hadde kjent på det samme som deg, selvom jeg hadde skjønt skolen, men mine er også ekstremt lite borte som deg,  men altså, når sykdommen kommer i heimen, og med flere barn, så tar det laaaang tid noen ganger😩 Når en begynner bli bedre, så blir den neste syk, smitter de andre, så er det gang🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ Da tar det den tiden det tar liksom🤷‍♀️😔

 

Anonymkode: db3d1...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts 

Ser du hvordan de barna som er mye borte ofte blir påvirket? Tenker mest på det sosiale, men også det faglige. 

Anonymkode: 3bdb9...55b

Ofte? Egentlig ikke. Som regel er fraværet såpass spredd at man rekker å ta igjen. Nå skal det sies at jeg da holder mye kontakt med foreldrene for å forsikre meg at de ikke blir for påvirket eller faller fra. Ingen av mine elever, til tross for enkelte med svært høyt fravær, har falt bakpå faglig, eller sosialt (i særlig grad). Men det krever mye av meg som lærer selvfølgelig, fordi jeg må være veldig på ift oppfølging. De fleste i min klasse ligger aldersadekvat eller høyere ift faglig utvikling.

Det jeg merker det på er at det kanskje krever mest av meg. Jeg må sikre at jeg tetter eventuelle huller i elevenes læring, og følge opp deres faglige utvikling. Det er en grunn til at jeg bruker mellom 3-7 nivåer i lesing, skriving og regning, og to nivåer i engelsk. Samtidig er jeg litt "på" foreldrene, jeg forventer en del av dem, slik de forventer en del av meg. :) 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra august til nå… 10 dager!!!! 😱😱😱 Barnet har hatt 6 ørebetennelser siden oktober, så det har gått noen dager med til øreverk og med feber. Har fått antibiotika og gått på skolen igjen når smertene i ørene er redusert etter ca 2 døgn på antibiotika. Var hjemme i dag på grunn av diare. Løp på do hele tiden. Regner med han er tilbake i morgen 👍🤞😊

Anonymkode: 61ad8...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (13 timer siden):

Det kommer nok helt ann på, jeg har registrert at det også er forskjell hos de som har ellers friske barn. Noen tar ut ungene av skolen for milde ting, mens andre har feber eller mer alvorlig sykdom som grense for når et barn blir tatt ut av skolen. Jeg vet også om de barna som for eksempel har migrene eller tilsvarende og som av naturlige årsaker må være mye borte fra skolen. 

Barna her er svært sjeldent syke,så vi har av og til tatt ut "jukse-dager", dager der vi bare drar å koser oss og finner på noe annet enn skolen.  Jeg har tenkt at 2 - 3 dager i  løpet av et år er helt innafor som fravær. 

Tror ikke det er lurt å sammenligne fravær, må man være borte så må man være borte. Er du redd for at barnet skal miste kompetanse eller få læringshull, tror jeg du kan be om et opplegg som lar seg gjennomføre hjemmefra. 

KoEdager?😱

Anonymkode: b903f...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (12 timer siden):

Det varierer veldig mye, men det er generelt mye sykdom de første årene. Er selv kontaktlærer på småskoletrinnet, og de fleste ungene har mer enn 5 fraværsdager ila skoleåret. Det er generelt mye sykdom, spesielt etter pandemien. 

Synes du 5 på ett år er mye?

Anonymkode: b903f...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor mye er vanlig fravær i 1. og 2. Klasse? Jeg har kroniskt sykt barn som av den grunn er mye borte. Men de fleste får jo omgangssyke og andre infeksjoner også. 

Anonymkode: 3bdb9...55b

10 dager = de kaller deg inn til barnevernet så bruk MINIMALT og lever legeerklæring på kronisk sykt barn fra spesialister på HABU 

Anonymkode: 833c4...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

10 dager = de kaller deg inn til barnevernet så bruk MINIMALT og lever legeerklæring på kronisk sykt barn fra spesialister på HABU 

Anonymkode: 833c4...15a

Slutt å tull

Anonymkode: b903f...b8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes du 5 på ett år er mye?

Anonymkode: b903f...b8c

Nei, egentlig ikke. Blir det derimot 10+ dager begynner det å bli en del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

10 dager = de kaller deg inn til barnevernet så bruk MINIMALT og lever legeerklæring på kronisk sykt barn fra spesialister på HABU 

Anonymkode: 833c4...15a

Dette er bare tull. Har man veldig mange fraværsdager (da snakker man gjerne 20-30 dager) holder man gjerne en nærværsamtale. Dette for å kartlegge at det ikke er noe galt, som i f.eks mistrivsel på skolen. Man ønsker gjerne å forhindre skolevegring osv. 

Men, det er også forskjell på barn. Jeg har kronikere i klassen min, og selvfølgelig ringer jeg ikke ned deres foreldre. Derimot kan jeg ta kontakt for å høre at alt står bra til. Sliter barnet med astmaanfall på vinteren kan jeg ta kontakt for å høre at det går bra, og kanskje tilby informasjon og skolearbeid (mange foreldre ønsker at barnet gjør noe skolearbeid selv om barnet ikke mestrer full skoledag). 

Man melder til barnevernet når man har reell bekymring. Skolefravær i seg selv gir ikke grunn til å melde, men hvis foreldre f.eks nekter å svare og samarbeide, ikke melder inn legitimert fravær (som sykdom faktisk er), og foreldrene ellers virker å ikke ha god omsorgsevne kan man melde bekymring. Alt har en kontekst. 

Foreldre som er tilstedeværende, men med et barn som er mye sykt, pleier som regel å være ganske fortvilede og ha en åpen dialog med meg som lærer. Og det er bra, for det gjør det enklere for meg å tilrettelegge.

Vi som er lærere er ikke fiender, vi ønsker det beste for barnet. Det gjør ihvertfall jeg.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SPOCA skrev (1 minutt siden):

Dette er bare tull. Har man veldig mange fraværsdager (da snakker man gjerne 20-30 dager) holder man gjerne en nærværsamtale. Dette for å kartlegge at det ikke er noe galt, som i f.eks mistrivsel på skolen. Man ønsker gjerne å forhindre skolevegring osv. 

Men, det er også forskjell på barn. Jeg har kronikere i klassen min, og selvfølgelig ringer jeg ikke ned deres foreldre. Derimot kan jeg ta kontakt for å høre at alt står bra til. Sliter barnet med astmaanfall på vinteren kan jeg ta kontakt for å høre at det går bra, og kanskje tilby informasjon og skolearbeid (mange foreldre ønsker at barnet gjør noe skolearbeid selv om barnet ikke mestrer full skoledag). 

Man melder til barnevernet når man har reell bekymring. Skolefravær i seg selv gir ikke grunn til å melde i seg selv, men hvis foreldre f.eks nekter å svare, ikke melder inn legitimert fravær (som sykdom faktisk er), og foreldrene ellers virker å ikke ha god omsorgsevne kan man melde bekymring. Alt har en kontekst. 

Foreldre som er tilstedeværende, men med et barn som er mye sykt, pleier som regel å være ganske fortvilede og ha en åpen dialog med meg som lærer. Og det er bra, for det gjør det enklere for meg å tilrettelegge.

Vi som er lærere er ikke fiender, vi ønsker det beste for barnet. Det gjør ihvertfall jeg.

Se linker og spør foreldre med kronisk syke barn før du taler i mot.

Anonymkode: 833c4...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fra august til nå… 10 dager!!!! 😱😱😱 Barnet har hatt 6 ørebetennelser siden oktober, så det har gått noen dager med til øreverk og med feber. Har fått antibiotika og gått på skolen igjen når smertene i ørene er redusert etter ca 2 døgn på antibiotika. Var hjemme i dag på grunn av diare. Løp på do hele tiden. Regner med han er tilbake i morgen 👍🤞😊

Anonymkode: 61ad8...345

Hva slags diagnoser har barnet utenom? Vi har valgt STOLT til vårs. Har dren pga ørene men vårs har flere ting enn fysiske også. Har dere fått vurdert innleggelse av dren?

Anonymkode: 833c4...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Se linker og spør foreldre med kronisk syke barn før du taler i mot.

Anonymkode: 833c4...15a

En sak har alltid flere sider. Og det man ikke leser så mye om i disse sakene er hva lærere og andre instanser har å si. Og det er ikke så rart, siden man er bundet av taushetsplikt. 

Det betyr dog ikke at feil kan ha blitt begått, men det er også endringer i hvordan saker blir håndtert. Min opplevelse er at lærere generelt er veldig vare på å ikke gjøre feil og faktisk lytte til foreldre.

Og tenk på alle de tusenvis av sakene med skolevegrere det finnes som ikke blir meldt inn. Heldigvis. Jeg har selv skolevegrer i min klasse. Foreldrene ble selvfølgelig ikke meldt til barnevernet, da det ikke var grunnlag for dette. Med godt samarbeid går nå barnet nesten som normalt på skolen.

Det er vel heller slik at det meldes altfor lite til barnevernet fordi man som lærer kan være redd for å støte foreldre. 

Og jeg er forøvrig pårørende til et kronisk sykt barn. Og jeg er kronisk syk selv. Mitt stebarn har intet mindre enn 7 diagnoser, så akkurat det vet jeg faktisk alt om. ;)

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...