Gå til innhold

Venner som bryter avtaler


fiskedisken

Anbefalte innlegg

Nei, bare la det ligge. Om 10 år vil du se tilbake på situasjonen og innse at du brukte for mye energi på noe som egentlig ikke var så betydningsfullt. 

Anonymkode: 9772c...fd5

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette innenfor å svare han? 

"1. Jeg spurte i gruppechatten om rundt 150 kr per person var greit, ingen var imot det. Var du imot den summen kunne du enten skrevet melding der, eller til meg privat.
2. Jeg prøvde så godt jeg kunne å diskutere og la alle komme med innspill, hadde du noen innspill kunne du alltid sendt melding eller ringt.
3. Liv kom heller ikke i bursdagen og kunne heller ikke være med å handle inn gaven, likevel var hun med å spleise. Ville du ikke være med å spleise kunne du gitt beskjed i enten gruppechatten eller til meg så hadde det vært null problem.
4. Jeg kastet deg aldri ut av gruppen, du forlot helt selv gruppechatten. Jeg har ingen ansvar for det.
Er du imot noe eller har innspill si ifra, ikke vik deg unna. Det er dårlig gjort, og oppskriften på å miste venner slik du nå har gjort."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halloenkarroen skrev (Akkurat nå):

Er dette innenfor å svare han? 

"1. Jeg spurte i gruppechatten om rundt 150 kr per person var greit, ingen var imot det. Var du imot den summen kunne du enten skrevet melding der, eller til meg privat.
2. Jeg prøvde så godt jeg kunne å diskutere og la alle komme med innspill, hadde du noen innspill kunne du alltid sendt melding eller ringt.
3. Liv kom heller ikke i bursdagen og kunne heller ikke være med å handle inn gaven, likevel var hun med å spleise. Ville du ikke være med å spleise kunne du gitt beskjed i enten gruppechatten eller til meg så hadde det vært null problem.
4. Jeg kastet deg aldri ut av gruppen, du forlot helt selv gruppechatten. Jeg har ingen ansvar for det.
Er du imot noe eller har innspill si ifra, ikke vik deg unna. Det er dårlig gjort, og oppskriften på å miste venner slik du nå har gjort."

Dette ser bra ut, men jeg ville droppet den siste setningem

Anonymkode: 16852...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Nå slipper du saken og går videre i livet. Hva får du ut av p krangle om dette? Hvertfall ikke 100 kr. Det eneste du viser deg som er en gærn person de andre snart snakker om. Lær å gi slipp. 

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte han meldingen ovenfor, minus siste delen og har slettet han som venn på alle plattformer og gått ut av alle gruppechatter med han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare en enkel misforståelse. Dette kommer du til å oppleve tusenvis av ganger gjennom livet. Ikke heng deg opp i slike bagateller.


Tipper det er noen kultur- og/eller språforskjeller som har bidratt til misforståelsen. Ting vi som er oppvokst i Norge tar for gitt er ikke nødvendigvis åpenbart for folk som flytter hit senere i livet. Kulturelle koder må læres. Det kan dere som er vennene hans kanskje bli litt bedre på å hjelpe ham med. 

Anonymkode: 3e6ab...02e

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

halloenkarroen skrev (1 time siden):

Men burde jeg ikke si at han f.eks. helt selv forlot vår felles gruppechat? Og at han burde sagt ifra at han ikke ble med på gaven? Er en til som heller ikke kom i bursdagen, men likevel var med å spleiset på gaven. 

Hun ene i gjengen tenker forresten å arrangere bursdagsselskap hjemme hos seg om en mnd, og han blir vel nok invitert. Burde jeg i så fall komme?

 

halloenkarroen skrev (1 time siden):

Jeg har forresten vært med i gjengen siden vi opprettet den, han ble med først ett år etter. 

 

halloenkarroen skrev (36 minutter siden):

Sendte han meldingen ovenfor, minus siste delen og har slettet han som venn på alle plattformer og gått ut av alle gruppechatter med han. 

Skjønner at det er irriterende, men helt seriøst, hvorfor orker du å sette deg i situasjoner med så mye drama for 113;kr?

Kunne du ikke bare latt det ligge og tatt avstand fra han? 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vel begge vært litt dårlig på å kommunisere. Hvis du ikke hadde fått en bekreftelse fra vedkommende at 150 kr var greit, så kan man ikke anta det. Samtidig så må vedkommende si ifra (før du har handlet inn) om at vedkommende trekker seg fra avtalen, hvis ikke må vedkommende bite i det sure eplet og betale hele beløpet (inntil 150 kr som var avtalen). Og når det kommer til innkreving av det hver enkelt skylder, så kan man gjerne si i gruppa hvor mye det ble på hver person, men det er direkte ufint å fortelle andre at en navngitt person ikke har betalt. Det er en sak som er mellom deg og vedkommende. Dette kunne blitt løst ved hjelp av kommunikasjon, ikke konfrontasjon og ultimatum. Det er snakk om 113 kr - en billig lærdom alt i alt. Når det er sagt; Jeg skjønner at det er frustrerende for du har jo brukt tid, penger og tankevirksomhet på å fikse en gave, og vedkommende viser utrolig lite takknemlighet for innsatsen din. 

Endret av L'amie
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menchit skrev (3 minutter siden):

 

 

Skjønner at det er irriterende, men helt seriøst, hvorfor orker du å sette deg i situasjoner med så mye drama for 113;kr?

Kunne du ikke bare latt det ligge og tatt avstand fra han? 

 

Har vel bare en sterk rettferdighetssans 🤷🏼‍♀️ og liker å være tydelig og oppklare ting. Tenker han som skal ta fagbrev om ett år som helsefagarbeider bør kunne klare å være tydelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp og alle tips folkens! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halloenkarroen skrev (51 minutter siden):

Men burde jeg ikke si at han f.eks. helt selv forlot vår felles gruppechat? Og at han burde sagt ifra at han ikke ble med på gaven? Er en til som heller ikke kom i bursdagen, men likevel var med å spleiset på gaven. 

Hun ene i gjengen tenker forresten å arrangere bursdagsselskap hjemme hos seg om en mnd, og han blir vel nok invitert. Burde jeg i så fall komme?

Greit at du ikke er venn med en i den gamle gjengen, men du skal vel ikke kutte ut hele gjengen. Legg saken bak deg og lær deg å tåle å være i samme rom som han. Du må ikke melde deg ut av alle sammenhenger der han er med. 

Anonymkode: 52245...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å lage baluba for. Du har lært til neste gang å få bekreftelse fra alle om de er ening i summen. Jeg har lagt ut mange hundrelapper opp igjennom som jeg ikke har fått tilbake. Det er peanuts. Har bare lært meg å ikke legge ut for andre som har vist tidligere at de ikke betaler tilbake.

Anonymkode: 85534...6a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fan av kostbare gaver, sånn sett mister du meg med 166 per person. Hvor mange var dere som spleiset? Kan ha vært en dyr gave... 

Men joda, det er dårlig å ikke bidra når man har gått med på det

Anonymkode: 04c36...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er ikke fan av kostbare gaver, sånn sett mister du meg med 166 per person. Hvor mange var dere som spleiset? Kan ha vært en dyr gave... 

Men joda, det er dårlig å ikke bidra når man har gått med på det

Anonymkode: 04c36...e0a

En gave til 973,-er helt innenfor nård3n er fra seks personer.

Anonymkode: 3feb3...148

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

En gave til 973,-er helt innenfor nård3n er fra seks personer.

Anonymkode: 3feb3...148

Tja, jeg synes det er for mye. Særlig når det blir gitt fra folk som synes 100 kroner er mye.. 

Anonymkode: 04c36...e0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tja, jeg synes det er for mye. Særlig når det blir gitt fra folk som synes 100 kroner er mye.. 

Anonymkode: 04c36...e0a

Da regner jeg med at du sier dette når spørsmålet om dette kommer opp FØR gaven er kjøpt inn, og ikke etter gaven er kjøpt og gitt.

Anonymkode: 3feb3...148

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...