Gå til innhold

Hvorfor ønsker noen å eie mops og andre syke hunder???

Pippi Lotta

Anbefalte innlegg

Hørte en teori fra noen som tydeligvis hadde forsket noe på dette om at små raser med flatt ansikt appellerer veldig til morsinstinkt (og muligens fedreinstinkt) hos noen. Kan jo muligens være en av grunnene.

Anonymkode: 5e10e...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunhilde skrev (På 19.4.2024 den 21.40):

Leser du tråden? Jeg sammenlignet ingen av disse med engelsk bulldog, jeg sa at de er sunnere raser enn mops, fransk bulldog og cavalier da det var snakk om liten hund i leilighet. 

Og nei, dvergschnauzerne gneldrer ikke nødvendigvis, selv om noen gjør.

Er du sikker på at du er dyrlege? :ler:

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hehe ja… det er jeg sikker på. Jeg reagerte på at du kom med forslag til raser som alternativ til rasene du nevner som har dårlig helse, og så forslår du i stedet en rekke raser som også har kjente, betydelige helseproblemer pga ekstremavl. Gå litt opp i størrelse og å unngå hårløse raser er en god start hvis man skal unngå helseprobelmer hos hund. Unngå i det hele tatt alle ekstremer (svært stor/liten, lang rygg, kort snute, uten pels, hudfolder…). 

Anonymkode: 868f5...5d1

Og siden du ser ut til å trenge å gå det inn med teskje: Selvsagt er dvergschnauzer 100 ganger bedre enn en cavalier eller mops. Men hvis noen skulle ønske seg en cavalier, er gjerne steget til en dvergschnauzer ganske stort, da det er helt ulike raser mtp gemytt. Det er heller ikke ALLE rasene på lista du jeg har innvendinger til mtp helse. Men jeg står ved at hvis man ønsker å kjøpe en hund med god helse, så bør man unngå raser som er et resultat av ekstremavl eller som er en rase pga en arvelig defekt (for eksempel hårløshet). Og det gjelder flere av rasene på din liste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og siden du ser ut til å trenge å gå det inn med teskje: Selvsagt er dvergschnauzer 100 ganger bedre enn en cavalier eller mops. Men hvis noen skulle ønske seg en cavalier, er gjerne steget til en dvergschnauzer ganske stort, da det er helt ulike raser mtp gemytt. Det er heller ikke ALLE rasene på lista du jeg har innvendinger til mtp helse. Men jeg står ved at hvis man ønsker å kjøpe en hund med god helse, så bør man unngå raser som er et resultat av ekstremavl eller som er en rase pga en arvelig defekt (for eksempel hårløshet). Og det gjelder flere av rasene på din liste. 

Og jeg ber igjen om en spesifikasjon av hvilke og hva! Og jeg drifter en støvel full i om du bruker spiseskje hvis det skal til for at du evner å svare. 

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...