Gå til innhold

Er bhg lærer utdanning verdt det og hva kan man videreutdanne seg til etter det?


mammaemma

Anbefalte innlegg

Er det verdt det? Hva kan man bli om man videreutdanner seg? Er det hardt studie med barn eller greit? Er det stor forskjell på lønn og muligheter osv bhg lærer vs å bare ta barne og ungdomsarbeider? Hva kan man bli som barne og ungdomsarbeider?

Så lenge jeg får svar på noen eller ett av spm, så blir jeg glad 🫶🏻😅

Endret av mammaemma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som barnehagelærer kan du jobbe som pedagogisk leder, så lønnsforskjellen mellom det og barne- og ubgdomsarbeider er ganske stor. Har du stor interesse for faget er ikke utdanninga hard. Har ikke studert med barn, men du må jo regne med en del skriving på kveldene hvis du har dagjobb nå feks. Du kan videreutdanne deg til spesialpedagog eller styrer i barnehage. Man MÅ ikke ha videreutdanning for å bli styrer, men det er en fordel. Som barne- og ungdomsarbeider kan du jobbe i barnehage, på skole, ungdomsklubb feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beige skrev (15 timer siden):

Som barnehagelærer kan du jobbe som pedagogisk leder, så lønnsforskjellen mellom det og barne- og ubgdomsarbeider er ganske stor. Har du stor interesse for faget er ikke utdanninga hard. Har ikke studert med barn, men du må jo regne med en del skriving på kveldene hvis du har dagjobb nå feks. Du kan videreutdanne deg til spesialpedagog eller styrer i barnehage. Man MÅ ikke ha videreutdanning for å bli styrer, men det er en fordel. Som barne- og ungdomsarbeider kan du jobbe i barnehage, på skole, ungdomsklubb feks.

 

Endret av mammaemma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja en bekjent startet som barnehagelærer, nå driber han med doktorgraden sin mens han underviser i pedagogikk på høyskole og skriver vitenskaplige artikler. Så mulighetene er der. (Ei anna jeg kjenner ga opp akademia og sitter i kassa på rema, så er opp til deg hva du gjør av utdannelse og hva du vil) 

Anonymkode: b6063...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar barnehagelærer kan du jobbe som pedagogisk leder i bhg, da har du endel ansvar for avdelingen, oppfølging, planer og opplegg og dialog med foreldre. Som barne- og ungdomsarbeider kan du også jobbe i barnehage, men du får ikke ansvar for de samme tingene som barnehagelærer gjør. 
 

Som barnehagelærer kan du også ta videreutdanninger innenfor spesialpedagogikk for eksempel, og sikkert masse andre ting også ☺️

Anonymkode: f20c1...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller blitt sosionom.

Barnehagelærerutdanningen gir svært få muligheter i seg selv. Du kan videreutdanne deg da, men da kan du like så godt ta sosionom og så videreutdanne deg og du vil ha et hav av flere muligheter.

Anonymkode: 09ef9...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde heller blitt sosionom.

Barnehagelærerutdanningen gir svært få muligheter i seg selv. Du kan videreutdanne deg da, men da kan du like så godt ta sosionom og så videreutdanne deg og du vil ha et hav av flere muligheter.

Anonymkode: 09ef9...2ab

Jeg er barnehagelærer selv. Anbefaler ingen å ta den utdannelsen! Heller ikke jobbe i barnehage (bor og jobber i by hvis det har noe å si. Kanskje det er bedre andre steder.)

Anonymkode: 09ef9...2ab

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enkelt studie slik jeg ser det. Har ikke gått det selv, men skrev en eksamensoppgave i pedagogikk for en venn som fikk fullstendig skrivesperre og panikk og ikke kom i gang (ja, jeg vet det ikke er ok). Personen fikk B.  Det er relativt lite tidskrevende ut i fra de observasjonene jeg gjorde av denne vennen min gjennom 3 år.. men det er nok også hva man selv legger i det. 

Anonymkode: 09f9a...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hadde heller blitt sosionom.

Barnehagelærerutdanningen gir svært få muligheter i seg selv. Du kan videreutdanne deg da, men da kan du like så godt ta sosionom og så videreutdanne deg og du vil ha et hav av flere muligheter.

Anonymkode: 09ef9...2ab

Er ikke sosionom sykt dårlig lønnet? Står ca 32000 i mnd nyutdannet. Det er det samme jeg tjener når jeg jobber 100% som assistent i bhg nå🥲😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagelærer er vel den letteste høyere utdanningen en kan ta. 

Anonymkode: 0ba5a...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammaemma skrev (9 minutter siden):

Er ikke sosionom sykt dårlig lønnet? Står ca 32000 i mnd nyutdannet. Det er det samme jeg tjener når jeg jobber 100% som assistent i bhg nå🥲😅

Dette er gjennomsnittslønna til en sosionom. Jeg har 650.000 i året. Jobber fra 08.00-15.30. 

IMG_9582.png

Anonymkode: 0ba5a...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pedleder, og må dessverre si at jeg ikke vil anbefale noen å gå denne veien.

Det er givende å jobbe med barn, men du har 4 timer plantid i uken, og må jobbe MYE gratis for å gjøre en noenlunde  bra jobb. Det er slitsomt. Jeg er på jobb døgnet rundt. 
 

Bemanningen i barnehagen er så dårlig at du konstant går med dårlig samvittighet, for i utdanningen lærer du alt du skal og må gjøre for at barna skal ha det bra i barnehagen, men i det virkelige livet er det bare «brannslukking» hver dag. Det er ingen god følelse når barna ikke får det de skal ha i barnehagen. Du kan løpe alt du kan, men du har ikke tre fang og femten armer. Dessverre. Det er ingen politisk vilje til å gjøre det noenlunde ok å jobbe i barnehagen. Veldig mange ender opp utbrente og sykemeldte, for kravene blir større og større, men vi får verken tid til å gjøre det vi skal, eller flere folk. 
 

Du vil få mange barn i barnehagen med spesielle behov, men ingen ekstra ressurser på disse barna. Da må de ha en diagnose, som gjerne tar år å utrede. Det betyr at deler av personalet går vekk til barna med spesielle behov, også blir det enda mindre voksne på resten av gjengen. 
 

Jeg kunne fortsatt… Bare tenk deg godt om, og vit hva du begir deg ut på. Du vil få mye mer ansvar enn om du er assistent eller fagarbeider. Rapporter, Planlegging, foreldresamtaler, barnevern, ppt, ledermøter.. Og alt dette skal du klare på fire timer i uken 🙄 Som assistent eller fagarbeider er du mer på avdelingen og sammen med barna. Mindre møter og tid borte fra avdelingen. Men, hører fra dem at det kan være heftig det og. Jeg håper at vilkårene snart blir bedre, men skal jeg være helt ærlig- Det kommer ikke til å bli bedre. 

Anonymkode: dd415...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde heller blitt sosionom.

Barnehagelærerutdanningen gir svært få muligheter i seg selv. Du kan videreutdanne deg da, men da kan du like så godt ta sosionom og så videreutdanne deg og du vil ha et hav av flere muligheter.

Anonymkode: 09ef9...2ab

Sosionom er vel ikke førstevalget når ts ønsker å jobbe med barn. Enig at sosionom er en mye mer allsidig utdanning, men den retter seg ikke inn mot barn. 

Anonymkode: 0ba5a...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utdannet førskolelærer i 1998, ikke en teoretisk vanskelig utdannelse, men må kunne reflektere og knytte teori opp mot praksis og være interessert i feltet. Praksisperiodene kan avgjøre om dette er yrket for studenter el ikke. 
 

Dessverre er ikke mulighetene for videreutdanning særlig mange. Jeg har tatt videreutdanning i spes.ped og jobber nå i skolen, men var nok heldig som fikk stillingen da de fleste skoleledere ønsker seg undervisningskompetanse i tillegg til spes.ped. 
 

Etter 20 år som pedagogisk leder var jeg helt ferdig og kunne ikke tenke hvordan jeg kunne holde ut i nye 20 år i barnehage. Jobben er så fin og givende men rammene og arbeidsforholdene er helt krise. Som tidligere skrevet i tråden er mulighetene til å gjøre en god jobb for barna er dårlige og man må jobbe mye ekstra for å komme i mål. Slik situasjonen er nå vil jeg ikke anbefale utdannelsen til noen. 
 

Om jeg skulle valgt igjen ville jeg valgt master i spesialpedagogikk. 
 

 

Anonymkode: 90540...f85

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å komme seg videre fra barnehage! Mange barnehagelærere og ped.ledere rømmer fra yrket fordi de ikke orker mer. Så de få andre stillingene de kan søke på har stort sett massiv konkurranse fra andre med akkurat samme bakgrunn. Kjenner flere som har videreutdannet seg eller startet på en helt ny utdanning fordi de ikke orker mer, og det er ikke bare lett for alle når man er godt voksen... 

Anonymkode: 39c05...436

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma frarådet meg å bli barnehagelærer fordi det er så vanskelig å komme seg vekk fra om man vil gjøre noe annet. Man kan alltids ta master men blir likevel værende i barnehagen veldig ofte. Lite fleksibelt sånn sett. Så må liksom være barnehage du vil jobbe med hele livet, men sier seg selv det er ganske slitsomt når man begynner å bli litt oppi årene. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dårlig  arbeidsmiljø i mange (gjentar mange ikke alle) barnehager. Mye fravær og lite ressurser. Sjansen for å bli utbrent/ utslitt er ganske greit til stede. 

Anonymkode: 3d254...aac

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...