Gå til innhold

Hva skjer om jeg motsetter meg igangsetting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rosalilje84 skrev (4 minutter siden):

Krev epidural! Krev! Skrik, vær "Karen", krev! At de driter i din første traumatiske fødselsopplevelse, er dessverre vanlig. For barnets sikkerhet kan du selvfølgelig ikke nekte igangsetting. barnet må ut NÅ. Du krever tidlig epidural og viser til din tidligere opplevelse.

Ja, epidural vil jeg ha. Akkurat det vet jeg skal gå i orden. Er mer bekymret for skrekkhistoriene om at man går i flere dager med rier etter ballonginnsettelse før fødselen i det hele tatt starter, og da går man jo gjerne hjemme uten smertelindring. Klarer ikke det, jeg er i tillegg så ferdig av dette svangerskapet pga. invalidiserende bekkenløsning og klarer knapt å gå, så tanken på evigvarende rier gjør meg så utrolig motløs.

Anonymkode: b89a0...b67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, epidural vil jeg ha. Akkurat det vet jeg skal gå i orden. Er mer bekymret for skrekkhistoriene om at man går i flere dager med rier etter ballonginnsettelse før fødselen i det hele tatt starter, og da går man jo gjerne hjemme uten smertelindring. Klarer ikke det, jeg er i tillegg så ferdig av dette svangerskapet pga. invalidiserende bekkenløsning og klarer knapt å gå, så tanken på evigvarende rier gjør meg så utrolig motløs.

Anonymkode: b89a0...b67

Krev å være på sykehuset og få smertelindring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg blir så forbanna kjenner jeg. "Keisersnitt, fysj! Skal du ikke amme?? Dobbeltfysj!" Og sånn går det her til lands. Alle andre faktorer bare kastes ut av vinduet, for du som mor skal bare være en robot uten følelser og deale med alt selv om du ikke klarer. "For barnets beste."

Anonymkode: fddca...6bc

Samtidig som fødestuer og fødeavdelinger stenges, og fødende blir fraktet flere timer i bil over fjellet på vinteren.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg blir så forbanna kjenner jeg. "Keisersnitt, fysj! Skal du ikke amme?? Dobbeltfysj!" Og sånn går det her til lands. Alle andre faktorer bare kastes ut av vinduet, for du som mor skal bare være en robot uten følelser og deale med alt selv om du ikke klarer. "For barnets beste."

Anonymkode: fddca...6bc

Jepp, man skal liksom bare ofre seg, koste hva det koste vil. Ellers er man visst både mentalt ustabil og det som verre er. Drit i at man er traumatisert pga. obstetrisk vold, i tillegg til at man fødte i 30 timer forrige gang, liksom.

Anonymkode: b89a0...b67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og krever keisersnitt isteden? Det ble oppdaget at fostervannsmengden er i grenseland nå i uke 37, og det kan hende jeg skal settes i gang om litt over en uke. Føler meg litt rådvill, hadde en traumatisk første fødsel som var langvarig og virkelig knallhard, og jeg bare kjenner at jeg ikke har det i meg å tvinge kroppen til modning med den elendigheten det innebærer nå.

Jeg skjønner selvsagt at for lite fostervann betyr at barnet må ut, men som sagt så har jeg ikke i meg å gå gjennom enda en knallhard fødsel. Hva skjer om jeg sier igangsetting er uaktuelt og krever keisersnitt? Tror dere det evt. går an å lage en avtale der jeg prøver igangsetting, men har lav terskel for å stoppe det og heller ta keisersnitt? Jeg var i utgangspunktet forberedt på vaginal fødsel og alt det medfører, men når modningen ikke får skje av seg selv så gjør mine tidlige erfaringer meg veldig skeptisk.

Anonymkode: b89a0...b67

Snakk med de. Jeg har forøvrig en solskinnshistorie med lang igangsatt fødsel nr 1 og en lettvint og kort igangsatt fødsel nr 2, så det kan gå veldig fint. 

Anonymkode: db467...772

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jepp, man skal liksom bare ofre seg, koste hva det koste vil. Ellers er man visst både mentalt ustabil og det som verre er. Drit i at man er traumatisert pga. obstetrisk vold, i tillegg til at man fødte i 30 timer forrige gang, liksom.

Anonymkode: b89a0...b67

Man får heller ikke noe særlig hjelp med fødselsskader. Man blir henvist til knipeøvelser. Det er som å bruke plaster mot kreft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Hm. Vanlig vaginal fødsel er det beste for barnet ditt... forstår ikke hvordan du kan mene at du ikke skal prøve en gang. Tenk om det går fint?? Ingen fødsler er like. Jeg ville definitivt gjort det som er best for barnet selv om det ikke føles best for meg. Så lenge det er helsemessig forsvarlig, og det tar jo legene stilling til.

Anonymkode: 8c487...76c

Men keisersnitt er best for barnet. Det gjelder alltid. 

Grunnen til at man for eksempel nesten alltid anbefaler vaginal fødsel ved dødt foster er fordi man da ikke lenger har barnets fordeler ved keisersnitt - og derfor anbefaler vaginal fødsel siden det er regnet som best for mor. 

" In general, cesarean delivery for fetal demise should be reserved for unusual circumstances because it is associated with potential maternal morbidity without any fetal benefit."

https://www.acog.org/clinical/clinical-guidance/obstetric-care-consensus/articles/2020/03/management-of-stillbirth

Anonymkode: c3afd...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men keisersnitt er best for barnet. Det gjelder alltid. 

Grunnen til at man for eksempel nesten alltid anbefaler vaginal fødsel ved dødt foster er fordi man da ikke lenger har barnets fordeler ved keisersnitt - og derfor anbefaler vaginal fødsel siden det er regnet som best for mor. 

" In general, cesarean delivery for fetal demise should be reserved for unusual circumstances because it is associated with potential maternal morbidity without any fetal benefit."

https://www.acog.org/clinical/clinical-guidance/obstetric-care-consensus/articles/2020/03/management-of-stillbirth

Anonymkode: c3afd...7d2

Nettopp. Og når vaginal fødsel har vist seg å være traumatisk for mor tidligere, barnet mangler fostervann og fødselen må settes i gang når mor er umoden, forstår jeg ikke at de ikke bare tar KS. I stedet for å pine mor og barn i flere dager.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (42 minutter siden):

Den norske keisersnittfobien er jo formidabel. KS er liksom det verste som kan skje, ifølge leger. Samtidig er leger og jordmødre den gruppen fødende som bruker KS aller mest. For dem er det altså ikke farlig, men det er farlig for alle andre?

Det er hyklersk av dem, rett og slett. Og fratar kvinner råderett over egen kropp.

Anonymkode: 4dec4...a36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jepp, man skal liksom bare ofre seg, koste hva det koste vil. Ellers er man visst både mentalt ustabil og det som verre er. Drit i at man er traumatisert pga. obstetrisk vold, i tillegg til at man fødte i 30 timer forrige gang, liksom.

Anonymkode: b89a0...b67

Nå er det jo heldigvis helt frivillig å få barn. Ikke er det en menneskerettighet heller. 

Anonymkode: c485e...64f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men keisersnitt er best for barnet. Det gjelder alltid. 

Grunnen til at man for eksempel nesten alltid anbefaler vaginal fødsel ved dødt foster er fordi man da ikke lenger har barnets fordeler ved keisersnitt - og derfor anbefaler vaginal fødsel siden det er regnet som best for mor. 

" In general, cesarean delivery for fetal demise should be reserved for unusual circumstances because it is associated with potential maternal morbidity without any fetal benefit."

https://www.acog.org/clinical/clinical-guidance/obstetric-care-consensus/articles/2020/03/management-of-stillbirth

Anonymkode: c3afd...7d2

Ks er ikke det beste for barnet. Andeler barn med allergi og astma er større ved ks og de forsker også på om det er høyere forekomst av leukemi hos ks barn. Så jada. Det er kjempebra med ks. I tillegg til å bruke opp Opr kapasiteten til de med alvorlige sykdommer. 

Anonymkode: c485e...64f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan motsette deg, men helsepersonell har da et ansvar å melde bekymring til barnevernet fordi du setter barnet i fare før det er født. At du er vrang og rigid er helle ikke til din fordel. 

Anonymkode: dcff7...ced

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ks er ikke det beste for barnet. Andeler barn med allergi og astma er større ved ks og de forsker også på om det er høyere forekomst av leukemi hos ks barn. Så jada. Det er kjempebra med ks. I tillegg til å bruke opp Opr kapasiteten til de med alvorlige sykdommer. 

Anonymkode: c485e...64f

Høyere forekomst betyr ikke HØY forekomst. Og så ser du ut til å glemme at det finnes egne risikoer ved vaginal fødsel som man ikke får ved KS.

UANSETT, så er dette egentlig på siden av det jeg spør om. Jeg trenger ikke å belæres av ufaglærte på kg, det tar jeg med legen når den tid kommer. Det jeg lurer på er om noen har lignende erfaringer.

Anonymkode: b89a0...b67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan motsette deg, men helsepersonell har da et ansvar å melde bekymring til barnevernet fordi du setter barnet i fare før det er født. At du er vrang og rigid er helle ikke til din fordel. 

Anonymkode: dcff7...ced

Jeg setter ikke barnet i fare ved å be om keisersnitt fremfor igangsettelse. Jeg er helt med på at barnet skal ut når det skal ut. Det er ikke jeg som pusher på for en igangsettelse som kanskje tar mange dager. Typisk lavpanna kg-svar å forsøke å skremme med barnevernet.

Anonymkode: b89a0...b67

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg der jeg måtte bli igangsatt i uke 37. Jeg var livredd og ønsket det ikke! Følte meg likevel tvunget, men de sa faktisk at om jeg hadde nektet pga jeg heller ville ha keisersnitt ville jeg fått det, da barnet måtte ut uansett. Jeg hadde bare nektet å sagt jeg skal ha keisersnitt, men det sier jeg pga jeg hadde fødselsangst og var veldig redd. Det var for meg en grusom opplevelse, men for mange går det fint. 
 

Mange skriver også krev epidural, jeg ble lovet epidural men fødte på 1,5 time så fikk det aldri 

Anonymkode: bea2b...b52

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Vaginal fødsel er ikke alltid det beste for barnet. Det er den norske jordmorpropagandaen som sier det. Traumatisk fødselsopplevelse og langvarig fødsel kan resultere i tangforløsning, CP, depresjon osv. Ingen fødsler er like, nei. Men en kropp som strever med å føde reagerer gjerne voldsomt på det å bli satt i gang. I Norge bruker man som regel heller ikke smertelindring ved igangsettelse. 

Helt enig! Jeg hadde traumatisk fødselsopplevelse, ble klippet, rivnet i klippet, har nerveskade inni skjeden, måtte operere en uke etter fødsel for jeg holdt på å blø ihjel, ble deprimert og hadde en grusom barseltid. Hadde valgt keisersnitt uten tvil 

Anonymkode: bea2b...b52

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenker at de er sikkert villige til å inngå en avtale om å prøve igangsettelse men med lav terskel for å ta snitt. Men da bør det jo fremgå klart hva som skal til for å avbryte igangsettingsforsøket, hvem vurderer det? Kun lege og jordmor eller har du noen innflytelse?

Og at det er fort gjort at de trenerer pga. det er travelt og lite folk på jobb, etc.

Anonymkode: 4dec4...a36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg der jeg måtte bli igangsatt i uke 37. Jeg var livredd og ønsket det ikke! Følte meg likevel tvunget, men de sa faktisk at om jeg hadde nektet pga jeg heller ville ha keisersnitt ville jeg fått det, da barnet måtte ut uansett. Jeg hadde bare nektet å sagt jeg skal ha keisersnitt, men det sier jeg pga jeg hadde fødselsangst og var veldig redd. Det var for meg en grusom opplevelse, men for mange går det fint. 
 

Mange skriver også krev epidural, jeg ble lovet epidural men fødte på 1,5 time så fikk det aldri 

Anonymkode: bea2b...b52

Helt utrolig at man blir presset til noe man er livredd for i norsk helsevesen i 2024, når det finnes fullgode alternativer som KS, som attpåtil er noe man får velge selv i andre land. Takk for at du deler erfaringen din. Det er godt å lese at du fikk beskjed om at det ville blitt KS om du nektet, selv om det var det jeg så for meg. Kan jeg spørre hvilket synehus, evt. hvilken del av landet dette var i?

Anonymkode: b89a0...b67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og krever keisersnitt isteden? Det ble oppdaget at fostervannsmengden er i grenseland nå i uke 37, og det kan hende jeg skal settes i gang om litt over en uke. Føler meg litt rådvill, hadde en traumatisk første fødsel som var langvarig og virkelig knallhard, og jeg bare kjenner at jeg ikke har det i meg å tvinge kroppen til modning med den elendigheten det innebærer nå.

Jeg skjønner selvsagt at for lite fostervann betyr at barnet må ut, men som sagt så har jeg ikke i meg å gå gjennom enda en knallhard fødsel. Hva skjer om jeg sier igangsetting er uaktuelt og krever keisersnitt? Tror dere det evt. går an å lage en avtale der jeg prøver igangsetting, men har lav terskel for å stoppe det og heller ta keisersnitt? Jeg var i utgangspunktet forberedt på vaginal fødsel og alt det medfører, men når modningen ikke får skje av seg selv så gjør mine tidlige erfaringer meg veldig skeptisk.

Anonymkode: b89a0...b67

Å bli igangsatt før termin er bare ett godt råd fra helsepersonell

 Ønsker du ikke det, står du fritt frem til å gå til ungen kommer til naturlig. Men å kreve keisersnitt går nok ikke.. 

Anonymkode: 2cc76...ea0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å bli igangsatt før termin er bare ett godt råd fra helsepersonell

 Ønsker du ikke det, står du fritt frem til å gå til ungen kommer til naturlig. Men å kreve keisersnitt går nok ikke.. 

Anonymkode: 2cc76...ea0

Vet ikke om du har lest det du svarer på engang. Sannsynligvis skal ungen ut før termin pga. litt lite fostervann, ergo er det ikke bare å gå til termin, nei. 

Anonymkode: b89a0...b67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...