Gå til innhold

Hva skjer om jeg motsetter meg igangsetting?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og krever keisersnitt isteden? Det ble oppdaget at fostervannsmengden er i grenseland nå i uke 37, og det kan hende jeg skal settes i gang om litt over en uke. Føler meg litt rådvill, hadde en traumatisk første fødsel som var langvarig og virkelig knallhard, og jeg bare kjenner at jeg ikke har det i meg å tvinge kroppen til modning med den elendigheten det innebærer nå.

Jeg skjønner selvsagt at for lite fostervann betyr at barnet må ut, men som sagt så har jeg ikke i meg å gå gjennom enda en knallhard fødsel. Hva skjer om jeg sier igangsetting er uaktuelt og krever keisersnitt? Tror dere det evt. går an å lage en avtale der jeg prøver igangsetting, men har lav terskel for å stoppe det og heller ta keisersnitt? Jeg var i utgangspunktet forberedt på vaginal fødsel og alt det medfører, men når modningen ikke får skje av seg selv så gjør mine tidlige erfaringer meg veldig skeptisk.

Anonymkode: b89a0...b67

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke kreve keisersnitt. Det er legene som avgjør hvilke helsemessige tiltak som er mest riktig for deg og din situasjon.

Men du bør absolutt lufte dine tanker med dem og ha en dialog omkring dette.

Anonymkode: c8767...dcf

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke kreve keisersnitt. Det er legene som avgjør hvilke helsemessige tiltak som er mest riktig for deg og din situasjon.

Men du bør absolutt lufte dine tanker med dem og ha en dialog omkring dette.

Om det viser seg at barnet må ut, så er det jo bare to valg: igangsetting eller KS. Legen bestemmer at barnet må ut, men de kan ikke tvinge meg gjennom igangsetting. Vi vet alle at de ikke kan putte ballong oppi livmorhalsen min mot min vilje, så hva skal de gjøre da?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Husk at fødsler er ofte ulike. Jeg hadde en langvarig og vanskelig fødsel med nr 1, og en mye lettere med nr 2

Anonymkode: 70d49...0a1

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det. I en situasjon da ting ikke gikk fremover, de ville bruke drypp og la det gå enda lenge tid. Lot ingen røre meg og krevde KS. Var ikke gjort på 123, men fikk tilslutt KS.

Og det var til og med på det som går for å være Norges vanskeligste KS-sykehus. Så det er mulig.

Anonymkode: 68663...697

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husk at fødsler er ofte ulike. Jeg hadde en langvarig og vanskelig fødsel med nr 1, og en mye lettere med nr 2

Anonymkode: 70d49...0a1

Men igangsetting er kjent for å være veldig hardt mot kroppen. Ikke at KS ikke er det, men der risikerer man i det minste ikke å gå med rier i dagesvis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har gjort det. I en situasjon da ting ikke gikk fremover, de ville bruke drypp og la det gå enda lenge tid. Lot ingen røre meg og krevde KS. Var ikke gjort på 123, men fikk tilslutt KS.

Og det var til og med på det som går for å være Norges vanskeligste KS-sykehus. Så det er mulig.

Huff, ser for meg det krevde mye viljestyrke å stå på ditt. Synes det er vanskelig å motsette meg helsepersonells anbefalinger, men nå er frykten såpass stor at det kan hende jeg gjør det likevel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det viser seg at barnet må ut, så er det jo bare to valg: igangsetting eller KS. Legen bestemmer at barnet må ut, men de kan ikke tvinge meg gjennom igangsetting. Vi vet alle at de ikke kan putte ballong oppi livmorhalsen min mot min vilje, så hva skal de gjøre da?

Så du har tenkt å drive med utpressing?

Jeg er glad jeg ikke er lege med slike pasienter.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Du kan jo risikere at de da heller vil vente enda lenger, og at noe skjer med barnet ditt. Snakk med de og fortell om bekymringene dine. Husk også at det ikke trenger å bli like hardt å bli satt i gang denne gangen. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men igangsetting er kjent for å være veldig hardt mot kroppen. Ikke at KS ikke er det, men der risikerer man i det minste ikke å gå med rier i dagesvis.

Jeg ble igangsatt og det endte med hasteKS. Etterpå fikk jeg infeksjon og ble liggende enbevighet på sykehus. Trodde jeg skulle dø en periode og hadde smerter ut av en annen verden. Så KS kan absolutt være hardt.

Anonymkode: 5ee55...625

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Melus skrev (13 minutter siden):

Du kan jo risikere at de da heller vil vente enda lenger, og at noe skjer med barnet ditt. Snakk med de og fortell om bekymringene dine. Husk også at det ikke trenger å bli like hardt å bli satt i gang denne gangen. 

De er jo ikke så spik gærne at de venter på hva enn, om det står om liv og helse. Om barnet må ut, så må det ut. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Huff, ser for meg det krevde mye viljestyrke å stå på ditt. Synes det er vanskelig å motsette meg helsepersonells anbefalinger, men nå er frykten såpass stor at det kan hende jeg gjør det likevel. 

Der og da så jeg på det som den eneste løsningen, For meg var det den eneste utveien for å komme meg ut av sykehuset noen gang. Hadde ingen tro på at jeg ville få ut barnet på vanlig måte og sykehuset så tilslutt at for barnets beste å komme ut ved KS.  Jeg var nok den vanskelige pasienten som det ble snakket om på bakrommet i lang tid etterpå, men det har aldri plaget meg i ettertid. Sa derimot unnskyld til en av de etter at barnet var ute. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hm. Vanlig vaginal fødsel er det beste for barnet ditt... forstår ikke hvordan du kan mene at du ikke skal prøve en gang. Tenk om det går fint?? Ingen fødsler er like. Jeg ville definitivt gjort det som er best for barnet selv om det ikke føles best for meg. Så lenge det er helsemessig forsvarlig, og det tar jo legene stilling til.

Anonymkode: 8c487...76c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og krever keisersnitt isteden? Det ble oppdaget at fostervannsmengden er i grenseland nå i uke 37, og det kan hende jeg skal settes i gang om litt over en uke. Føler meg litt rådvill, hadde en traumatisk første fødsel som var langvarig og virkelig knallhard, og jeg bare kjenner at jeg ikke har det i meg å tvinge kroppen til modning med den elendigheten det innebærer nå.

Jeg skjønner selvsagt at for lite fostervann betyr at barnet må ut, men som sagt så har jeg ikke i meg å gå gjennom enda en knallhard fødsel. Hva skjer om jeg sier igangsetting er uaktuelt og krever keisersnitt? Tror dere det evt. går an å lage en avtale der jeg prøver igangsetting, men har lav terskel for å stoppe det og heller ta keisersnitt? Jeg var i utgangspunktet forberedt på vaginal fødsel og alt det medfører, men når modningen ikke får skje av seg selv så gjør mine tidlige erfaringer meg veldig skeptisk.

Snakk med sykehuset/jordmor. 

Mulig du får ks.

Hadde selv 2 lange harde fødsler der jeg revnet hele veien. Mye blod osv.

Var ikke klar for 2 gang etter første opplevelse med alt som skjedde men glad jeg gjorde det igjen selv hbor fælt det var. Satt i gang begge gangene og like fælt..

Anonymkode: fe33c...9ac

Skrevet

Krev epidural! Krev! Skrik, vær "Karen", krev! At de driter i din første traumatiske fødselsopplevelse, er dessverre vanlig. For barnets sikkerhet kan du selvfølgelig ikke nekte igangsetting. barnet må ut NÅ. Du krever tidlig epidural og viser til din tidligere opplevelse.

Skrevet

Så du har tenkt å drive med utpressing?

Jeg er glad jeg ikke er lege med slike pasienter.

Den norske keisersnittfobien er jo formidabel. KS er liksom det verste som kan skje, ifølge leger. Samtidig er leger og jordmødre den gruppen fødende som bruker KS aller mest. For dem er det altså ikke farlig, men det er farlig for alle andre?

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Rosalilje84 said:

Den norske keisersnittfobien er jo formidabel. KS er liksom det verste som kan skje, ifølge leger. Samtidig er leger og jordmødre den gruppen fødende som bruker KS aller mest. For dem er det altså ikke farlig, men det er farlig for alle andre?

Hva er din kilde på påstanden om at leger og jordmødre er den gruppen fødende som bruker KS aller mest?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hm. Vanlig vaginal fødsel er det beste for barnet ditt... forstår ikke hvordan du kan mene at du ikke skal prøve en gang. Tenk om det går fint?? Ingen fødsler er like. Jeg ville definitivt gjort det som er best for barnet selv om det ikke føles best for meg. Så lenge det er helsemessig forsvarlig, og det tar jo legene stilling til.

Anonymkode: 8c487...76c

Vaginal fødsel er ikke alltid det beste for barnet. Det er den norske jordmorpropagandaen som sier det. Traumatisk fødselsopplevelse og langvarig fødsel kan resultere i tangforløsning, CP, depresjon osv. Ingen fødsler er like, nei. Men en kropp som strever med å føde reagerer gjerne voldsomt på det å bli satt i gang. I Norge bruker man som regel heller ikke smertelindring ved igangsettelse. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så forbanna kjenner jeg. "Keisersnitt, fysj! Skal du ikke amme?? Dobbeltfysj!" Og sånn går det her til lands. Alle andre faktorer bare kastes ut av vinduet, for du som mor skal bare være en robot uten følelser og deale med alt selv om du ikke klarer. "For barnets beste."

Anonymkode: fddca...6bc

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...