Gå til innhold

Dement og baby i samme hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min søster og mannen har de senere år latt vår farmor bo i huset med dem (to boenheter med fri tilgang mellom boenhetene, så i praksis bare en boenhet med 2 kjøkken/stuer). Farmor er dement, og det begynner å bli relativt ille (vi andre mener hun burde vært  på sykehjem, at det er uforsvarlig å la henne bo hjemme).

Nå venter dem barn. Jeg er oppriktig bekymret for dette. Altså at dem fortsatt lar farmor bo der når dem skal ha baby. Det er MYE høylytt krangling. Min søster har problemer med temperementet sitt i seg selv, og vår demente farmor er konstant sint og sur. Dem skriker til hverandre mange ganger daglig. I tillegg blir farmor verre for hver måned, og jeg frykter hun kan skade babyen. Ikke nødvendigvis med vilje, men ved å f.eks la medisiner ligge på gulvet eller andre uforsvarlige handlinger).

Jeg ønsker egentlig å melde dette til barnevernet, men lurer litt på hva andre tenker? Er det forsvarlig å la en kraftig dement person bo hos seg når man får baby? Eller er dette faktisk grunnlag til bekymring?

Anonymkode: 065af...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at søsteren din leser dette på KG og forstår hvem som melder inn til barnevernet, så lett gjenkjennelig dette er for de involverte og de rundt dem.

Anonymkode: 54434...698

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at søsteren din leser dette på KG og forstår hvem som melder inn til barnevernet, så lett gjenkjennelig dette er for de involverte og de rundt dem.

Anonymkode: 54434...698

Ja, og?

Du tror ikke jeg har prøvd kommunikasjon først?  Og at min søster vet hvor jeg står? Og at jeg vil melde med info som uansett vil avsløre hvem som melder?

Det at DETTE var viktigere for deg enn barnets beste, er bekymringsfult.

TS

Anonymkode: 065af...4db

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å snakke med søster (og farmor) om en mulig forandring i boforholdene FØR man går til det drastiske skritt å melde BV?

For jeg er helt enig i, at dette høres ugreit ut for alle parter og ser ikke for meg noen bedring når søster i tillegg får en baby å ta ansvar for. 
Men snakk om det først. Hvis de ikke innser dette selv, babyen kommer og ting eskalerer, først DA ville jeg ev fått hjelp av BV (og potensielt lage helvete i familien)

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bacteria said:

Hva med å snakke med søster (og farmor) om en mulig forandring i boforholdene FØR man går til det drastiske skritt å melde BV?

For jeg er helt enig i, at dette høres ugreit ut for alle parter og ser ikke for meg noen bedring når søster i tillegg får en baby å ta ansvar for. 
Men snakk om det først. Hvis de ikke innser dette selv, babyen kommer og ting eskalerer, først DA ville jeg ev fått hjelp av BV (og potensielt lage helvete i familien)

Vi er flere som har prøvd å snakke med søster om dette. Hun er i fornektelse om hvor ille tilstanden til farmor er.

Men du har kanskje rett, jeg kan vente til babyen kommer og se før jeg evt går til bv. Tror det er det beste. Men klarer ikke stå på sidelinjen å se på om det blir så ille som jeg frykter

ts

Anonymkode: 065af...4db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi er flere som har prøvd å snakke med søster om dette. Hun er i fornektelse om hvor ille tilstanden til farmor er.

Men du har kanskje rett, jeg kan vente til babyen kommer og se før jeg evt går til bv. Tror det er det beste. Men klarer ikke stå på sidelinjen å se på om det blir så ille som jeg frykter

ts

Anonymkode: 065af...4db

Nei, det skjønner jeg godt. 
Det høres uholdbart selv uten en baby inn i bildet.  
Bra du har sagt fra, det gikk ikke frem av hovedinnlegget. 
 

Jeg jobber med folk med demens, og vil ikke si at en baby og en med demens ikke under noen omstendighet kan bo under samme tak, men her høres hele relasjonen giftig ut. Det hjelper ikke å rope og kjefte på en demenspasient. 
Om du må varsle noen, er det kanskje til kommunen. Mange eldre og som lider under omsorgssvikt. Sier ikke med dette at søstra di er slem mot bestemor med vilje, men når man er sliten og i tillegg har begrenset kunnskap kan det bli slik. 

Her er en lenke som kanskje er aktuell:

https://www.bufdir.no/vold/tryggest/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Bacteria said:

Nei, det skjønner jeg godt. 
Det høres uholdbart selv uten en baby inn i bildet.  
Bra du har sagt fra, det gikk ikke frem av hovedinnlegget. 
 

Jeg jobber med folk med demens, og vil ikke si at en baby og en med demens ikke under noen omstendighet kan bo under samme tak, men her høres hele relasjonen giftig ut. Det hjelper ikke å rope og kjefte på en demenspasient. 
Om du må varsle noen, er det kanskje til kommunen. Mange eldre og som lider under omsorgssvikt. Sier ikke med dette at søstra di er slem mot bestemor med vilje, men når man er sliten og i tillegg har begrenset kunnskap kan det bli slik. 

Her er en lenke som kanskje er aktuell:

https://www.bufdir.no/vold/tryggest/

 

Tusen tusen takk! Dette hjelper kjempemasse! Jeg tror faktisk å melde fra til kommunen ang farmors situasjon er bedre. Det har ikke engang slått meg at jeg kan gå den veien.

ts

Anonymkode: 065af...4db

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet med demente i åresvis og det er IKKE forsvarlig å la demente(som er inn i den fasen du prater om) å omgås en baby. 
De er jo overhodet ikke klar over hva de gjør og kan skade babyen uten noe som helst hensikt. De er jo helt borte. Vært borti pasienter som leter etter gafler/kniver osv. og tidligere vært verdens snilleste nydeligste mennesker før sykdommen kom. 
Hun hører åpenbart ikke på det du sier, ville meldt inn bekymrings melding. Du har ett ansvar her, når du vet det. Demente mennesker skal man ikke skimse av, utrolig fæl og trist sykdom. De kan bli ganske farlige mange av de dessverre

Anonymkode: 91472...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lar din demente farmor bo hos noen som jevnlig skriker til henne? 

Det i seg selv er jo helt uforsvarlig. Likeså at søsteren din skal ha omsorg for barn, om hun ikke har bedre selvkontroll. 

Anonymkode: c8aa5...9bc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kontakte farmors fastlege og melde bekymring. Hva med dine foreldre/ hennes barn? Pårørende kan jo også ta kontakt med kommunen for en vurdering, vanligste er jo at barna gjør det. Kanskje de skal ta ansvar for medisiner for eksempel.

Det er jo ikke din søster som skal avgjøre om hun trenger hjelp/tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...