AnonymBruker Skrevet 16. april #1 Del Skrevet 16. april Vurderer å få utført kjemisk kastrering på min hund. Vil gjerne høre erfaringer fra andre som har fått dette gjort på sin hund. Anonymkode: 5ffde...30b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 16. april #2 Del Skrevet 16. april Det funker fjell, men må gjøres før han får smake på driftene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #3 Del Skrevet 16. april Hmmmmmm skrev (5 minutter siden): Det funker fjell, men må gjøres før han får smake på driftene «Funker fjell»? Anonymkode: 5ffde...30b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #4 Del Skrevet 16. april Vår hund forandret veldig personlighet etter kjemisk kastrering. Fra å være vennlig og glad mot andre hunder, så ble han veldig skeptisk, gjorde utfall og bjeffet og knurret ved møtende hunder. Vi måtte bare kutte ut å gi han påfyll. Han ble «seg selv» igjen etter en stund. Etterhvert fikk han langvarig betennelse i prostata og det ble besluttet vanlig/kirurgisk kastrering. Opplevde ingen endringer i oppførsel etter det. Anonymkode: f0898...59c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #5 Del Skrevet 16. april Min fikk kjemisk kastrasjon når han var rundt 9-10 år. Det var litt sammensatt av stress+stadig tilbakevendende forhudskatarr som gjorde at jeg ga det et forsøk. Men jeg var forberedt på at han kunne bli mer utrygg, spesielt fordi han hadde litt nerve fra før. Det skal man være obs på. Men nå handlet dette stresset generelt mer om hans «indre sjeleliv» på en måte, ikke utagering mot andre. Så for han sin del ble liksom stresstoppen amputert, så det hjalp han i grunn mer enn det var noen ulempe. I tillegg til at den ekle katarren forsvant. Han blir fortsatt påvirket av løpetid, men i langt mindre grad enn før. Så nå får han påfyll en gang i året. Tenkt litt over hvorfor du ønsker å prøve. Er det endring i adferd man er ute etter, så kan man få en forsterkning av «negativ adferd», dersom hunden er usikker i bunnen. Anonymkode: f4c9f...ad9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. april #6 Del Skrevet 17. april (endret) Det er som oftest en myte at en hund blir mer usikker av kastrering. Den myten kommer nok av at en usikker hund vil som regel bli gradvis mer og mer usikker hvis det ikke jobbes med på en god måte. Hvis man tror at kastrering alene vil hjelpe, evt at man ikke jobber med utfordringene på en god måte, så vil hunden bli mer usikker. Og da kan man lett feilaktig tolke det til at det skyldes kastreringen når hunden ville blitt mer usikker uansett. I tillegg kan hormoner kamuflere usikkerhet. En usikker hund kan oppsøke andre hunder fordi behov for å undersøke om det er en tispe er så stort at det overstyrer usikkerheten, pga testosteronet. I møte med andre hunder kan hunden da reise bust, knurre og vise aggressive signaler pga usikkerheten, som noen ganger tolkes som at hunden er "tøff" eller "dominant". Kastrert mister da hunden behovet for å oppsøke andre hunder og trekker seg heller unna, noe som kan tolkes som at kastrering gjorde den tøffe hunden usikker. Min hund var usikker og hadde et skyhøyt stressnivå. Kjemisk kastrering reduserte stressnivået slik at det var mulig å nå inn til ham og han ble mer trenbar i forbindelse med usikkerheten. Redusert stressnivå og hormoner gjorde også at han fikk kortere radius på tur, hørte mer på innkalling, meldte inn til meg oftere og sluttet å jokke på andre hunder (som han gjorde som intakt). Endret 17. april av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #7 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tenkt litt over hvorfor du ønsker å prøve. Er det endring i adferd man er ute etter, så kan man få en forsterkning av «negativ adferd», dersom hunden er usikker i bunnen. Anonymkode: f4c9f...ad9 Veterinær som anbefalte det pga prostata-problemer og mye hormonell atferd. Han er ganske pysete i utgangspunktet, og ønsker ikke at det skal forsterkes. Tabris skrev (19 minutter siden): Min hund var usikker og hadde et skyhøyt stressnivå. Sånn kan min også være. Virker som han er en ganske hormonell liten fyr, med veldig stort markeringsbehov (annenhver meter på tur), vanskelig å få kontakt med når han stresser og skvetter veldig for alle lyder han ikke vet hva er. Jeg ønsker ikke at han skal bli mer engstelig, for han er allerede en veldig «myk» hund. Anonymkode: 5ffde...30b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofiei Skrevet 17. april #8 Del Skrevet 17. april (endret) Bare vær klar over at hunden kan få inkontinens. Har, grunnet sykdom i høy alder, måttet kastrere 3 hunder kjemisk. To fikk inkontinens. Utover det, ingen negative erfaringer. Men dette var 3 enkle og trygge hunder i utgangspunktet. Endret 17. april av Sofiei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. april #9 Del Skrevet 17. april 17 minutter siden, AnonymBruker said: Veterinær som anbefalte det pga prostata-problemer og mye hormonell atferd. Han er ganske pysete i utgangspunktet, og ønsker ikke at det skal forsterkes. Sånn kan min også være. Virker som han er en ganske hormonell liten fyr, med veldig stort markeringsbehov (annenhver meter på tur), vanskelig å få kontakt med når han stresser og skvetter veldig for alle lyder han ikke vet hva er. Jeg ønsker ikke at han skal bli mer engstelig, for han er allerede en veldig «myk» hund. Anonymkode: 5ffde...30b Ref innlegget mitt om hva jeg skrev om kastrering og usikkerhet. Merk at dette må jobbes med uansett, ellers blir han antagelig bare mer engstelig etter som tiden går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #10 Del Skrevet 17. april Ja nettopp gjort det. Han er bare 7 mnd enda. Han markerte så mye inne. Har aldri opplevd sånt med noen andre hunder. En dråpe her og der. Alle stol beiner. Hjørner i huset. Er to uker siden han ble kjemisk kastrert. Er noen dager siden han sluttet å markere inne no. Ikke sett noen endringer i adferd. Lik blid hunden som vanlig. Men bjeffer ikke ut lenger da. Det gjorde han hele tiden. No er han bare en vakt hund hjemme. Anonymkode: 7f5dc...e7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå