Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Liker du at det er tradisjonelle kjønnsroller i enkelte situasjoner? I såfall, i hvilke situasjoner og på hvilke måter liker du at det er slik?

Oppgi gjerne kjønn og alder.

Anonymkode: bd854...ed9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At kvinnen får orgasme, er mannen sitt ansvar 

Anonymkode: 84a0b...2db

• Liker 5
Skrevet

At dekk byttes av menn! 🤣 (sorry, jeg går å skammer meg nå) 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har ti tommeltotter, så jeg liker at mannen er praktisk anlagt og kan bruke et borr osv. 

Kvinne i 30-årene. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

At mannen stiller seg litt beskyttende bak meg når vi er i store trykkende folkemengder og litt skumle situasjoner. Ingenting kan endre på at menn stort sett er sterkere enn kvinner. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At kvinnen får orgasme, er mannen sitt ansvar 

Anonymkode: 84a0b...2db

Er ikke det begges ansvar at begge har det fint? Kvinner har i alle tider gjort en god del for mannen i den henseende.

• Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Liker du at det er tradisjonelle kjønnsroller i enkelte situasjoner? I såfall, i hvilke situasjoner og på hvilke måter liker du at det er slik?

Oppgi gjerne kjønn og alder.

Anonymkode: bd854...ed9

Ingen. Faktisk. Vi har en avtale om at mannen løfter alt som veier mer enn 30-35 kilo, men det har ingenting med kjønnsroller å gjøre, heller med min ødelagte rygg. Løftet tungt før jeg fikk skaden, selv om jeg hadde mann.

Endret av Rosalilje84
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At mannen griller, kjører bil og tar seg av alt med vedlikehold av bil. 

Anonymkode: 92cab...3e4

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Bromance
Skrevet

Jeg liker ingen form for tradisjonelle kjønnsroller. Jeg haaater tradisjonelle kjønnsroller og folk som forsøker å sette folk i boks bare fordi de har et bestemt kjønnsorgan. 

Skrevet

Ja, og jeg er blitt gammel nok til å tørre å si det høyt også :D

K51. Liker at mannen skifter dekk på bilen, snekrer og fikser. Jeg liker at han er litt beskyttende når vi er ute sammen, og så er jeg så politisk ukorrekt at jeg fortsatt synes det er fint at han spanderer i ny og ne. (Det går opp i opp og begge veier - men jeg liker når han insisterer på å betale, det er noe fint ved det.)

På den annen side er det helt greit at det er jeg som står for klesvask og det meste i huset, og at møbler og interiør ikke interesserer ham i det hele tatt. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Bytt ut "tradisjonelle kjønnsroller" med "praktiske kjønnsroller",  for mye av delegeringen av arbeidsoppgaver handler om praktiske hensyn og interesser. 
Det å dele likt på alle oppgaver for likhetens skyld gir ingen annen fordel en å tilfredsstille sine ideologiske tanker. 

• Liker 12
  • Nyttig 11
Gjest Bromance
Skrevet
Gregarious skrev (1 minutt siden):

Bytt ut "tradisjonelle kjønnsroller" med "praktiske kjønnsroller",  for mye av delegeringen av arbeidsoppgaver handler om praktiske hensyn og interesser. 
Det å dele likt på alle oppgaver for likhetens skyld gir ingen annen fordel en å tilfredsstille sine ideologiske tanker. 

Støtter denne, hvis praktiske kjønnsroller også betyr at mannen gjør typiske ting som blir ansett av samfunnet  som typiske dameoppgaver hvis han er flinkest og har større interesse for det enn kvinnen, og motsatt med kvinnen at hun gjør typiske ting som blir ansett av samfunnet til å være typiske manneoppgaver hvis hun er flinkere og har større interesse for det enn han. Jeg har f.eks større interesse for bil enn han, mens han er flinkere enn meg på visse huslige oppgaver, som sying, stryking av klær o.l. 

Skrevet
Gregarious skrev (8 minutter siden):

Nei. Ingen kvinner jeg kjenner er INTERESSERT i å vaske dass, brette tøy eller ta oppvasken. Det et intet ideologisk å forvente at en mann som bor i huset, også bidrar til å vaske sin egen skitt og rydde sitt eget rot. Typiske "manneoppgaver" er jo som regel mer interessante og givende enn "kvinneoppgaver". Kvinneoppgaver innebærer ofte kjemikalier (noe kvinner tåler dårligere enn menn iht. forskning), arbeid i en unaturlig, statisk stilling (noe som er drepen for mange kvinners bekken etter fødsler) og innearbeid, altså ikke frisk luft. Jeg hadde heller hatt hovedansvaret for å gå rundt med snøfreser og gressklipper, male huset utvendig, bytte dekk, vaske bil og lignende. Det er gøy og gjøres i frisk luft, gir mosjon og mestring. Det gjør ikke dassvask og skuring av kjøkkenbenk. I tillegg er det jo som regel slik at barna er inne når kvinnen gjør husarbeid, slik at mannen får jobbet med sine oppgaver i fred og ro. 

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet
Bromance skrev (6 minutter siden):

Støtter denne, hvis praktiske kjønnsroller også betyr at mannen gjør typiske ting som blir ansett av samfunnet  som typiske dameoppgaver hvis han er flinkest og har større interesse for det enn kvinnen, og motsatt med kvinnen at hun gjør typiske ting som blir ansett av samfunnet til å være typiske manneoppgaver hvis hun er flinkere og har større interesse for det enn han. Jeg har f.eks større interesse for bil enn han, mens han er flinkere enn meg på visse huslige oppgaver, som sying, stryking av klær o.l. 

Nettopp. Mannen hater å sette sammen møbler og vaske bil, så det gjør jeg. Mens jeg får ikke til å støvsuge eller vaske gulv, så det gjør han.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er koselig at han er den som kjører bilen mesteparten av tiden, og at han kjører meg steder når jeg egentlig kunne kjørt selv (jeg er ikke særlig glad i å kjøre). Og at han alltid passer på at det er bensin i bilen, spesielt hvis han vet at jeg skal bruke den. 

Jeg liker også når han tar kofferten min eller bærer handleposene. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Nei. Ingen kvinner jeg kjenner er INTERESSERT i å vaske dass, brette tøy eller ta oppvasken. Det et intet ideologisk å forvente at en mann som bor i huset, også bidrar til å vaske sin egen skitt og rydde sitt eget rot. Typiske "manneoppgaver" er jo som regel mer interessante og givende enn "kvinneoppgaver". Kvinneoppgaver innebærer ofte kjemikalier (noe kvinner tåler dårligere enn menn iht. forskning), arbeid i en unaturlig, statisk stilling (noe som er drepen for mange kvinners bekken etter fødsler) og innearbeid, altså ikke frisk luft. Jeg hadde heller hatt hovedansvaret for å gå rundt med snøfreser og gressklipper, male huset utvendig, bytte dekk, vaske bil og lignende. Det er gøy og gjøres i frisk luft, gir mosjon og mestring. Det gjør ikke dassvask og skuring av kjøkkenbenk. I tillegg er det jo som regel slik at barna er inne når kvinnen gjør husarbeid, slik at mannen får jobbet med sine oppgaver i fred og ro. 

Hva med å faktisk lese hva jeg skriver?
Om du deler oppgavene for at alt skal være likt så er det ideologisk motiv, eventuelt et ekstremt dysfunksjonelt samliv. 
Det er uten tvil slik at vi har ulike oppfatninger om hva som er de beste/verste oppgavene, da sier det seg selv at en bør delegerer oppgaver slik at en maksimerer trivselen totalt. 
Om det at kvinnen skifter olje på bilen og mannen bretter klær er det som fungerer best så gjør en selvsagt det, men da gjør en endringer ut i fra faktisk realiteter og ikke etter tankegods.  Noe som var hele poenget. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Bromance
Skrevet
Snop skrev (56 minutter siden):

Jeg synes det er koselig at han er den som kjører bilen mesteparten av tiden, og at han kjører meg steder når jeg egentlig kunne kjørt selv (jeg er ikke særlig glad i å kjøre). Og at han alltid passer på at det er bensin i bilen, spesielt hvis han vet at jeg skal bruke den. 

Jeg liker også når han tar kofferten min eller bærer handleposene. 

Helt motsatt av meg du da. Jeg eeelsker å kjøre og alltid når vi kjører sammen så er det jeg som kjører. Jeg reiser også alene på turer til søreuropa i egen bil,  det er 5000 kilometer tur retur...

At en mann vil ta kofferten eller handleposene ser jeg ikke på som hjelp, men en fornærmelse.

AnonymBruker
Skrevet
micromaya skrev (2 timer siden):

Ja, og jeg er blitt gammel nok til å tørre å si det høyt også :D

K51. Liker at mannen skifter dekk på bilen, snekrer og fikser. Jeg liker at han er litt beskyttende når vi er ute sammen, og så er jeg så politisk ukorrekt at jeg fortsatt synes det er fint at han spanderer i ny og ne. (Det går opp i opp og begge veier - men jeg liker når han insisterer på å betale, det er noe fint ved det.)

På den annen side er det helt greit at det er jeg som står for klesvask og det meste i huset, og at møbler og interiør ikke interesserer ham i det hele tatt. 

Helt enig. 

K39

Anonymkode: 1e695...dfa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tja. Han tar litt mer elektroniskr/tekniske og skru-ting. Men ingen av oss er spesielt hverken god eller dårlig på det.

AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (2 timer siden):

Det stemmer ikke, jeg liker faktisk husarbeid. Jeg liker bedre å stulle og stelle rundt i huset enn å sitte i sofaen og se på tv eller surfe på nettet.

Anonymkode: c8740...9d3

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...