Gå til innhold

Liker dere samfunnet slik det er i dag?

Når ville du helst levd?  

87 stemmer

1. 1. Når ville du helst levd?

• I dag (2024)
      29
    • 1980
      40
    • 1960
      12
    • 1800-tallet
      6

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

60-tallet, før avkristningen av landet begynte, da de tradisjonelle kjønnsrollene fortsatt var normalen, før abortliberaliseringen og radikal kjønnsteori og før liberaliseringen av asylpolitikken.

Anonymkode: aeb29...88f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (13 timer siden):

Jeg har foreldre fra 60-tallet og var ungdom på 80-tallet, jeg foretrekker nåtiden. Bare en sånn ting som trusselen om atomkrig, var mye mer relevant på 80- tallet enn i dag.

Min far opplevde tung diskriminering i Oslo, og slet med å få leie seg bolig, og det var helt normalt. Han ble aldri akseptert av svigerfamilien.

Der er noe med 70-tallet; en eksplosiv liberalisering av individet, som har gått tapt i de siste 40 år, der vi har en ny-romantisk periode. 

Men dette bobler, jeg tror mine barnebarn vil i større grad utfordre de konservative strømningene vi har nå.

1800 -tallet? Nei, bare *shudder* …nei!

Trusselen om atomkrig var relevant den gang på 80-tallet, men forholdet til skjermen et helt annet; man forsvarte jorden fra aliens på en arkademaskin på et gatekjøkken, man fikk låne Game&Watch om noen andre i klassen hadde det; man ble kjent med Pac-Man - men denne totale skjermavhengigheten som man ser idag når folk konstant stirrer på smarttelefonene sine eller må være "sosiale" på sosiale medier, var noe som ville vært utenkelig den gang; lekeplassene var fulle av barn, og man utkjempet fotballkamper på løkka.

På 80-tallet var man sosial uten å stenge seg inne i sin egen boble foran skjermen; Blitz&co okkuperte hus og demonstrerte i gatene, Karl Johan var fullt av liv om sommeren, man hadde offentlig karneval i Oslo i noen år; skaterne ga blaffen i hva som var eller ikke var lov, men importerte ulovlige skateboard og samlet seg i undergrunnsmiljøer, musikkfanzinene hadde en storhetstid; uten denne frihetstrangen her i Vesten som også smittet over til øst ville Berlinmuren antagelig ikke ha falt i 1989.

Når også du har opplevd denne tiden, og kan sammenligne disse årene med dagens konforme underkastelse for skjermen, trangen til overvåkning og samfunnsmessig kontroll, samt trangen til å følge saueflokken, virker det litt rart at du likevel foretrekker nåtiden - jeg har opplevd begge deler, og selv mener at det kanskje bare er 90-tallet som var bedre. 80-tallet den gang man opplevde det var noe normalt, men sett i ettertid og sammenlignet med dagens samfunn, var dette en flott tid - der unge kunne drite seg ut og finne på ting uten at noen tok det opp på video og spredde det til resten av verden; dette var en tid der friheten stod i fokus; vi som levde den gang, var ikke underkastet skjermen og teknologiens tyranni.

Anonymkode: 4596f...d39

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tenker på at det norske samfunnet var samlet. At ikke det var så mange ulike grupper og at individene brydde seg om samfunnet.

Anonymkode: 3064c...b8a

Det der kan fort endre seg om økonomien begynner å gå nedover. Da må folk sørge annerledes for seg selv igjen, samarbeide om ting, dele mer, dyrke sammen osv. Det er lettere i fellesskap når ting er tungt. 

Anonymkode: 79468...1f6

AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (10 timer siden):

Ville levd i framtiden,  hvor likestillingen sannsynligvis har kommet enda lenger enn i dag.

Ville selv levd når enn menneskeheten begynner å ta slutt. Kan jo være det skjer i år 3000, hvem vet? Er ihvertfall interessant.

Anonymkode: d8742...9b1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

60-tallet, før avkristningen av landet begynte, da de tradisjonelle kjønnsrollene fortsatt var normalen, før abortliberaliseringen og radikal kjønnsteori og før liberaliseringen av asylpolitikken.

Høres jævlig ut.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Trusselen om atomkrig var relevant den gang på 80-tallet, men forholdet til skjermen et helt annet; man forsvarte jorden fra aliens på en arkademaskin på et gatekjøkken, man fikk låne Game&Watch om noen andre i klassen hadde det; man ble kjent med Pac-Man - men denne totale skjermavhengigheten som man ser idag når folk konstant stirrer på smarttelefonene sine eller må være "sosiale" på sosiale medier, var noe som ville vært utenkelig den gang; lekeplassene var fulle av barn, og man utkjempet fotballkamper på løkka.

På 80-tallet var man sosial uten å stenge seg inne i sin egen boble foran skjermen; Blitz&co okkuperte hus og demonstrerte i gatene, Karl Johan var fullt av liv om sommeren, man hadde offentlig karneval i Oslo i noen år; skaterne ga blaffen i hva som var eller ikke var lov, men importerte ulovlige skateboard og samlet seg i undergrunnsmiljøer, musikkfanzinene hadde en storhetstid; uten denne frihetstrangen her i Vesten som også smittet over til øst ville Berlinmuren antagelig ikke ha falt i 1989.

Når også du har opplevd denne tiden, og kan sammenligne disse årene med dagens konforme underkastelse for skjermen, trangen til overvåkning og samfunnsmessig kontroll, samt trangen til å følge saueflokken, virker det litt rart at du likevel foretrekker nåtiden - jeg har opplevd begge deler, og selv mener at det kanskje bare er 90-tallet som var bedre. 80-tallet den gang man opplevde det var noe normalt, men sett i ettertid og sammenlignet med dagens samfunn, var dette en flott tid - der unge kunne drite seg ut og finne på ting uten at noen tok det opp på video og spredde det til resten av verden; dette var en tid der friheten stod i fokus; vi som levde den gang, var ikke underkastet skjermen og teknologiens tyranni.

Anonymkode: 4596f...d39

Du har mange gode poenger, men jeg er ikke helt med på å legge for mye skyld på skjerm. 

Konformiteten i dag er mye mindre enn konformiteten på 80-tallet, og trangen til overvåking og samfunnsmessig kontroll er markant svekket. I dag blir myndighetene utfordret på hva de gjør; 80-tallet var i stor grad en "hjemme alene fest". Selv i bygder, ser vi at rommet for individer har økt. 

Vi har fortsatt vei å gå, men jeg tror vi kommer til å gå den. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Var ting bedre i gamle dager?

Ting er ofte bedre idag enn i gamle dager - men vi husker bare de beste øyeblikkene. I 1980 hadde vi den kalde krigen (omtrent som idag), Sovjetunionen, atomulykken - og minst like mange krig (om ikke flere). Og nesten alle mennesker røyker overalt hele tiden. Det var helt greit for folk å kaste boss ute på gaten!

Vi er mer samlet idag enn i 1800-tallet..? Du kan kontakte folk i hele verden når du vil.

Anonymkode: 986b7...963

Og fortsatt er vi mer avkoblet enn noengang. 

Skrevet

Jeg ville levd akkurat nå.

Jeg tror det var bedre å være ung på 80-90 tallet før mobilen. Mye mer sosialt.

Godt mulig jeg bare bruker eget liv som norm, men det er uansett min meining.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 13.12):

Jeg tenker på at det norske samfunnet var samlet. At ikke det var så mange ulike grupper og at individene brydde seg om samfunnet.

Anonymkode: 3064c...b8a

Så du tenker på tiden med svært innfelte grupper uten kontakt med hverandre (bønder, borgere, arbeidere, embetsmenn osv)? 1900-tallet var nok perioden for organisasjonsliv og mye felles aktivitet/dugnad/innsats for et fellesskap. Ut fra holdningene til dugnad ønsker få seg tilbake til den tiden.

Trives i dagens samfunn. Lengter iallefall ikke tilbake til 1960-80 tallet. 60'tallets fattigdom er ikke noe å trakte etter, og den kalde krigen med atomtrusselen var skremmende.

Anonymkode: 7124d...ef2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger vikingtiden før kristendommen kom og laget helvete

Anonymkode: cc035...9b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du og den som har likt innlegget ditt har lyst til å eie mennesker ser jeg, så trist

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, var bedre på 80-tallet 

Anonymkode: 0dbeb...781

AnonymBruker
Skrevet

Jeg savner gode gamle Norge, da det var et sjokk å høre at noen var blitt drept i landet vårt, nå er det normalt ingen bryr seg vi  forventer at neste drap er rett rundt hjørne. Norge Uten sosiale medier presset. Alt var så mye mer koseligt så mye mer genuint uten all distraksjoner og fokus på hvordan man ser ut og hvor hva ting man har, alt er falsk i dag. Ser ut som folk blir mer og mer narsisistiske. I dag er alt overfladisk. Definisjon på overfladisk betyr tom innvendig. Vi hadde også mer kontroll på oss selv før sosiale medier. I dag blir folk hysteriske eller deppa om dem ikke får sin fiks av kjapp dopamin fra sosiale medier.  

Anonymkode: d6e76...c0f

AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (7 timer siden):

Og fortsatt er vi mer avkoblet enn noengang. 

Vi er separerte. Folk besøker så vidt familien sin i dag pga vi er jo koblet via mobil nå vet du. Det er jo bare å facetime da vet du.... 

Anonymkode: d6e76...c0f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mr.Macintosh skrev (På 16.4.2024 den 17.41):

Jeg har bodd i 5 land i 31 år

Det er fysisk umulig.

Anonymkode: aac0c...318

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mr.Macintosh skrev (33 minutter siden):

Øh.... nei

Så hvordan føles det å være 155+ år?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mr.Macintosh skrev (1 time siden):

Hvordan får du 31 år til å være 155+ år?
Did you just dabble in maths or something?

La meg hjelpe deg:
Jeg er 47. Jeg flyttet til et annet land når jeg var 16. For 31 år siden.
31/5 = 6,2.
Ergo: VELDIG MULIG!

You're welcome.
Sie sind  willkommen.
De rien.
cu plăcere.
Værsågod.

Det du skrev var at du bodde i hvert land i 31 år hver, som blir 155 år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du og den som har likt innlegget ditt har lyst til å eie mennesker ser jeg, så trist

Jeg vil ikke eie noen. Om det er synet på abort du sikter til synes jeg ikke kvinnen skal eie fosteret og kunne ta livet av det, alle mennesker har rett til liv, fra unnfangelse til naturlig død.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest No1*No1
Skrevet

Nei. 

Samfunnet i dag er egoistisk. Årsaken er kapitalisme og dyrking av overfladiske ting, som ingen kan ta med seg i til himmelen ( og jeg er ikke kristen).  Kjærlighet og Nestekjærlighet er blitt gammeldags ( fortsatt ikke kristen). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...